Pssm, magnesium en vit.e

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Pssm, magnesium en vit.e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 22:38

Geen myoglobine ...dan is het geen spierschade.
De vraag is dan waar het bloed vandaan komt. Dat zal niet zo simpel te achterhalen zijn. Ik denk dat je ook de vraag moet stellen wat het oplevert om het precies te weten. Stel dat het paard een leverprobleem heeft is er niet zo vreselijk gek veel wat je kunt doen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 22:51

Weet je wat t is sizzle haar symptomen passen serieus bij 101 aandoeningen maar wat ik ook probeer ze blijft die urine houden en dan ook weer lichte symptomen die op een spierprobleem duiden.
Als je haar ziet zeg je dat ik ze zie vliegen zo goed ziet ze uit!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 22:56

Misschien ook verstandig om op een bepaald moment tot acceptatie te komen en gewoon je patroon te volgen dat tot nu toe het beste werkt.
Ik denk dat een groot deel van de paarden wel ‚iets‘ heeft. Zolang je niet over fysieke drempels probeert te stappen (topsport etc) kan je prima gelukkig oud worden met ‚iets‘.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 23:00

Hoeveel extra beweging krijgt je paard eigenlijk? Daar al wat aan geprobeerd te veranderen en evt. Verschil gemerkt?
Bij die van mij (pssm1) ging het fout toen ik (bijna) niks meer deed. Ondanks 24/7 buiten was dat niet genoeg beweging. Ik was toen begonnen met om de dag 5 min wandelen, 10 min, 15.. met 2 weken al enorm verschil in lichaam en gedrag. Ondertussen gaat het weer super en hebben we zelfs weer een rondje strand gedaan. Hij had dan overigens geen donkere urine, maar wel andere symptomen van de pssm.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 00:01

Tja beweging...ze heben hier een inloopstal met paddock.
Ik longeer graag en telkens als het fijn ging zonder dat vieze plassen erbij dacht ik'yessss' we kunnen weer rustig starten. En dan had ik het nog niet uitgesproken of het was weer raak.
Zolang ik niet weet waar het vandaan komt klim ik er ook niet op omdat ik zie en merk dat ze zich dan ook niet lekker voelt.
Tja en wat doe je dan? Dan geef je weer rust en ga je weer ver op zoek naar antwoorden en oplossingen.
Dus ik krijg er ook gewoon geen start in want elke keer kakt ze weer in en ik wil weten waarom dat is?!

Ik heb de fout in het begin echt bij mezelf gezocht maar als je 1000 dingen heb getest, gedaan, geprobeerd dan weet je dat het aan het dier ligt.
We willen wel...graag zelfs...maar kunnen niet.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 07:27

Al eens aan alle andere vormen van PSSM gedacht?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 09:40

Ja nu wel!
Ik wist bijv niet dat pssm2 nog diverse varianten heeft.
Maar toch...ergens twijfel ik dat t pssm is...
Eerst maar even de pssm1 test afwachten..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:45

Als je paard geen PSSM1 blijkt te hebben en je hebt tegen die tijd nog niks anders gevonden wat het kan veroorzaken, kun je altijd nog de PSSM2 varianten test overwegen.

Ik weet niet of je het al ergens had vermeld, maar wat voor "merk" is jouw paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:53

funnyhorses schreef:
Ja nu wel!
Ik wist bijv niet dat pssm2 nog diverse varianten heeft.
Maar toch...ergens twijfel ik dat t pssm is...
Eerst maar even de pssm1 test afwachten..

Alle info daarover kun je vinden op www.pssm.eu.:)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 10:52

Mac schreef:
Als je paard geen PSSM1 blijkt te hebben en je hebt tegen die tijd nog niks anders gevonden wat het kan veroorzaken, kun je altijd nog de PSSM2 varianten test overwegen.

Ik weet niet of je het al ergens had vermeld, maar wat voor "merk" is jouw paard?

Het is een Tinker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 10:57

Helaas een ras dat bekend is met pssm...

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 11:20

Als de donkere kleur van de urine veroorzaakt wordt door hemoglobine, en niet door myoglobine, dan gaat het waarschijnlijk niet om Pssm. Hemoglobine is trouwens iets te laag op het bloedonderzoek, maar dat zegt niet veel. Zoals Sizzle al zei, de vraag is dan waar het bloed vandaan komt. Ik zou in eerste instantie denken aan nier- of blaastenen, maar dat is natuurlijk maar gokken. Al doet dat gestrekt gaan staan na een half uurtje rijden misschien toch aan de nieren denken.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 12:23

BigBen schreef:
Als de donkere kleur van de urine veroorzaakt wordt door hemoglobine, en niet door myoglobine, dan gaat het waarschijnlijk niet om Pssm. Hemoglobine is trouwens iets te laag op het bloedonderzoek, maar dat zegt niet veel. Zoals Sizzle al zei, de vraag is dan waar het bloed vandaan komt. Ik zou in eerste instantie denken aan nier- of blaastenen, maar dat is natuurlijk maar gokken. Al doet dat gestrekt gaan staan na een half uurtje rijden misschien toch aan de nieren denken.

Is allemaal gecheckt BigBen.
Dat gestrekt staan hoort ook bij pssm, spierbevangen, maagzweer, en idd nierstenen, of pijn aan scheilswortel.
Alles is en word gecheckt.
Wie het weet mag het zeggen mijn latijn is bijna op nu hahaha

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 12:25

HennyW zei al eens dat er misschien van tijd tot tijd iets van binnen stuk gaat en dat daarom bloed naar voren komt?
Maarja wat kan er dan stuk gaan? Tumor? Kyste? Bloedvaatje?
Dokters weten het ook niet.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 12:34

Bij een bloedvaatje verwacht ik niet dat zij zich slecht voelt. Misschien eens proberen je heil in kruiden te zoeken. Sinds zijn daar erg goede resultaten mee te boeken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 13:19

Als je zegt dat hij verwaarloosd geweest is zou ik toch meer richting wormschade denken. Dan zul je ook na 50 klinieken niet weten wat precies kapot is. Je kan immers een paard niet door de volledige mri gooien.
PSSM is minder waarschijnlijk als je schrijft dat er heamaglobine in de donkere urine zit.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 15:49

We wachten maar even de pssm1 test af van daaruit gaat het dan weer verder.
En ja er komt een moment dat men is uitgetest dan moet men het zo nemen hoe het is.
Ze is al van ver gekomen en er zit een lichte stijgende lijn in dat wel, enkel die urine jaagd mij steeds weer de stuipen op het lijf pfff.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 15:57

quickie schreef:
Bij een bloedvaatje verwacht ik niet dat zij zich slecht voelt. Misschien eens proberen je heil in kruiden te zoeken. Sinds zijn daar erg goede resultaten mee te boeken.

Daar ben ik het mee eens.
Ik geef nu mangaan en zink van Billy's dat is van Natural Horse Care uit duitsland.Is op kruidenbasis.
Moet zeggen sinds ze mangaan extra krijgt zie ik verbetering in dr hele doen en laten, enkel die urine is nog niet onder controle. Die mangaan tip heb ik toen van dr.Susanne Weyrauch gekregen, alleen zijn haar producten best duur. :o

Dus wat Sizzle zegt kan ik me ook best in vinden. Dat arme dier zal wel een flinke knal hebben opgelopen van de wormen!
Die heeft daar bij de vorige eigenaar nog nooit een wormkuur of inenting gezien, stond ook niks in dr paspoort.
Als een 5 jarig paard allerhande wormen staat te poepen dan is dat iets van lange tijd en niet van een paar weken.
Er vlogen o.a. spoelworm, aarsmade en strongilyden uit ik wist niet wat ik zag joh! :r Ik had nog gevraagd of ze goed was ontwormd en er werd gezegd dat de laatste keer ontwormd was met Eqvalan.
Ik geloof er helemaal geen mallemoer van, toen niet en nu nog niet.
Arm dier is toen gewoon op de verkeerde plek terecht gekomen. -O-

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 17:07

Zou me ook niks verbazen als die oude wormbesmetting uiteindelijk toch de boosdoener blijkt te zijn.
Ik weet alleen niet hoe (en of) je dat kunt testen?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 17:32

We zullen zien, eerst nog even pssm uitsluiten.
Op zich vind ik dat pssm testen zowiezo goed.
Jammer dat ik dat niet meteen heb gedaan. Maar goed als een spierbiopt niks uitwijst geloof je zo'n arts natuurlijk. En ik hoop ook dat ze gelijk hebben gehad.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:45

Mac schreef:
Zou me ook niks verbazen als die oude wormbesmetting uiteindelijk toch de boosdoener blijkt te zijn.
Ik weet alleen niet hoe (en of) je dat kunt testen?

Niet, dat weet je niet.
Wormen kunnen ook voor leverschade zorgen, maar zolang de lever nog gewoon werkt haal je dat dan niet uit de bloedwaarden. Ook darmwand problemen of vaatwand aneurysma’s kunnen langdurig van aard zijn.
Eerst maar gewoon even afwachten.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:36

Zijn de bloedwaarden op de vorige pagina ook afgenomen op het moment dat ze zo donker plast?

Afhankelijk daar van zou nieren of lever nog oorzaak kunnen zijn.

Dat er geen myglobine in zit, spreekt tegen een spierprobleem.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 13:20

Jasmijn159 schreef:
Zijn de bloedwaarden op de vorige pagina ook afgenomen op het moment dat ze zo donker plast?

Afhankelijk daar van zou nieren of lever nog oorzaak kunnen zijn.

Dat er geen myglobine in zit, spreekt tegen een spierprobleem.

Persoonlijk roep ik al heel lang dat het de lever is, puur gevoelsmatig en het feit dat ze vol parasieten zat(of nig steeds zit!)

Maar de d.a zeggen dat het niet zo is dus ja daar sta je dan met je vraagtekens.

Ik denk het zo;

Paard heeft gewoon de eerste 5j van dr leven een slechte verzorging gehad.
Daarbij nooit geënt laat staan ontwormd, gevolg: buik vol wormen van alle soorten!
Daardoor waarschijnlijk ondervoeding opgelopen en daardoor finaal uit balans. Tel daarbij aantasting van de organen bij en je hebt een ziek paard met symptomen die bij 101 aandoeningen passen.

Nieren zijn het zeker niet, godzijdank!!! Die zijn echt dubbel gecheckt.
Ik denk dat er ook nog ergens een infectie sluimerd wellicht door die parasieten.

Maar eerst maar even die pssm1 test afwachten. Ook daar passen haar symptomen bij.
Nog een weekje of 2 dan weet ik meer.....bibberbibber....

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 09:40

Rond de 24e krijg ik de uitslag van de pssm1 test dus nog even afwachten pffff.....

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:52

Ik heb niet alles gelezen, alleen de laatste pagina, maar heb je Lyme laten testen? Lyme kan helaas al dit soort 'kwalen' ook geven... (en helaas kun je soms vals negatief testen op lyme...)