Te dun?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Te dun?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:57

Daar zie je wel vaker zo‘n bespieringbult achter de oor regio, zelfs bij veulens. In combinatie met de lage halsaanzet en suboptimale bouw gaat deze niet zomaar mooi gevulde welvingen hebben.
Neemt hoe dan ook niet weg dat die bovenlijn aandacht verdiend.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:59

Is het ruwvoer soms veranderd? Mijn EV krijgt ook een buik door rijker ruwvoer en gras. Voor z'n lijntje is hooi het mooist maar aangezien hij 24/7 op gras staat is hij dus altijd in meer of mindere mate buikig terwijl hij op het einde van de winter echt wel wat ribbig word.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:00

Perryx schreef:
Koper;

En wat is volgens jou het grootste probleem bij mijn paard dan? Je doet net alsof hij een wel heel zielig leven heeft..

Er zijn 3 mogelijkheden denk ik.

- De meeste logische: hij zit ramvol wormen. Wanneer is hij voor het laatst op bloedworm ontwormd?
- Hij heeft ergens pijn
- hij krijgt onvoldoende te eten. Wat en hoeveel voer je hem?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 23:00

Sizzle schreef:
Daar zie je wel vaker zo‘n bespieringbult achter de oor regio, zelfs bij veulens. In combinatie met de lage halsaanzet en suboptimale bouw gaat deze niet zomaar mooi gevulde welvingen hebben.
Neemt hoe dan ook niet weg dat die bovenlijn aandacht verdiend.

Bovenlijn van de rug bedoel je? Ik denk dat dit er ook al heel anders uitziet als hij weer wat aangekomen is

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 23:01

Hij is in september ontwormd voor het laatst. Weet niet of dat ook voor bloedworm was

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:05

Perryx schreef:
Hij is in september ontwormd voor het laatst. Weet niet of dat ook voor bloedworm was

Dan vermoed ik dat daar het probleem zit. Dat is echt veel te lang geleden. Je moet hem ook op bloedworm ontwormen.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 23:09

Daar heb je gelijk in! Ik sta op een pension stal En daar willen ze alles tegelijker tijd ontwormen.. 2 keer per jaar..

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:11

In hoeveel tijd is hij zo schraal geworden.? In 1 week of is het langzaam aan gegaan.?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:13

Perryx schreef:
Daar heb je gelijk in! Ik sta op een pension stal En daar willen ze alles tegelijker tijd ontwormen.. 2 keer per jaar..

Dat is wel erg weinig tenzij de weide iedere dag volledig uitgemest wordt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:14

Ik zou er een kuur equest pramox tegenaan gooien, samen met meer (eiwitrijk) voeren. Volbloeden zijn niet de makkelijkste dieren om op gewicht te krijgen, of goed bespierd te krijgen, maar ook bij hen is het prima mogelijk.

Ik heb zelf een ±75% engels volbloed opgevangen (moeder volledig, vader veel volbloed) die broodmager was, veel artrose, pijn en 20 jaar, begin november opgevangen, begin februari was ze goed op gewicht en redelijk gespierd zonder enige training. Slechts vrije beweging, lichte pijnbestrijding en goed voeren. Eind maart is ze vanwege de doorwoekerende artrose alsnog ingeslapen (dat het eraan zat te komen wisten we, we hadden alleen gehoopt haar nog een goede zomer te kunnen geven maar dat zat er niet meer in).

Van dit: https://boktimg.nl/img/m/exA8aU.jpg (de vorige eigenaar liet haar nog 3x per week in de lessen lopen)
Naar dit: https://boktimg.nl/img/m/cmMoIt.jpg (er heeft bij ons geen ruiter meer opgezeten en enkel aan de longe heeft ze nog wat gestapt en gedraaft zonder hulpteugels of wat dan ook).

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 23:14

Elco schreef:
In hoeveel tijd is hij zo schraal geworden.? In 1 week of is het langzaam aan gegaan.?

Ik denk iets van 5 weken

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:22

Perryx schreef:
Elco schreef:

Ik denk iets van 5 weken

Mijn paard heeft er ook zo uit gezien in een korte tijd, en die bleek een lichte vorm van botulisme te hebben.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 23:23

En wat is dat precies?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:25

Er zat een dode muis in het hooi.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 07:51

In november december moeten ze altijd ontwormd worden met Equest volgens mijn veearts. Heeft met de levenscyclus van de bloedworm te maken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:07

Suzanne F. schreef:
In november december moeten ze altijd ontwormd worden met Equest volgens mijn veearts. Heeft met de levenscyclus van de bloedworm te maken.

Precies.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:50

Ik zou zeker eerst beginnen met ontwormen, en dan zeker ook tegen bloedworm. Als het daarna niet beter wordt kun je altijd nog verder gaan kijken.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 11:27

Waar kun je een wormenspuit kopen tegenwoordig? ook voor bloedwormen. behalve bij de dierenarts? ..... Mijn dierenarts is er momenteel niet die is op ski vakantie..

En hoe kun je zelf zien of er bloedwormen aanwezig zijn of kun je dat niet zien in de mest?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:32

Ik ben bang dat het alleen bij de dierenarts gehaald kan worden, succes!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:01

Even rondbellen naar dierenarts praktijken in de buurt. Bij ons verkopen de meesten ze nog zonder recept. Via facebook groepen kun je ook nog wel eens watvinden, een zoekertje doet wonderen. Wel goed letten op de werkzame stof en op de houdbaarheids datum

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:07

Ik zou inderdaad eens beginnen met ontwormen. Hij is sowieso al te schraal, in gewicht maar ook in spieren. Zou hier zelf niet op gaan zitten, maar het van de grond proberen te verbeteren. Verder vind ik dat je inderdaad afentoe nogal aanvallend reageert, ik snap dat je het niet leuk vindt om bepaalde dingen te horen maar mensen willen je graag helpen!! :)

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 12:07

Oké bedankt voor de tips! Mijn DA werkt niet via een praktijk en heb het liefst wel mijn eigen DA maar ik zal eens rond bellen

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:19

Je zou ook via worm en Co een setje kunnen bestellen. Ik denk dat het sowieso goed is om de mest te laten checken. Worm en Co zijn heel snel met de uitslag en bij hun krijg je gelijk passend advies over wormenkuren.

Misschien zou je voor de zekerheid alvast kunnen beginnen met wat extras voeren. Wat extra vitamine en minerale kan ook geen kwaad.

Zoals je zelf al aangaf kan je niet heel goed advies geven vanaf een foto. Maar ook ik twijfelde over de ligging van het zadel. Vooral als het aangesingeld is en er ook nog ruiter gewicht op zit. Ik heb zelf ook veel gedoe met zadels gehad. Ik heb geleerd om naar mijn paard te luisteren. Een zadelmaker kan wel zeggen dat iets goed ligt. Maar als het paard niet fijn loopt zegt dat voor mij meer.
Succes

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:49

Nadeel is dat rond deze tijd van het jaar een wormenkuur niet heel betrouwbaar is, worden nu weinig tot geen eitjes uitgescheiden.
Kuren mogen alleen verkocht worden op recept, niet iedere da is hier makkelijk in om zomaar een kuur mee te geven als je geen klant bent.

Je kan ze uit het buitenland bestellen, maar tegen de tijd dat je hem in huis heb is je eigen da al terug van vakantie gok ik.
Maar heeft je eigen da geen vervanger nu hij/zij zelf op vakantie is?

Om terug te komen op het zadel. Heel eerlijk ondanks dat deze niet aangesingeld is lijkt deze toch echt wat achterover te liggen. Is echt niet als aanval bedoeld, en snap dat je veel vertrouwen heb in je zadelmaker. Maar mijn ervaring met verschillende zadelmakers is ronduit slecht, en heeft me in het verleden een hoop geld gekost met de zogenaamd goed passende zadels.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:37

Xritt schreef:
Je zou ook via worm en Co een setje kunnen bestellen. Ik denk dat het sowieso goed is om de mest te laten checken. Worm en Co zijn heel snel met de uitslag en bij hun krijg je gelijk passend advies over wormenkuren.

Misschien zou je voor de zekerheid alvast kunnen beginnen met wat extras voeren. Wat extra vitamine en minerale kan ook geen kwaad.

Zoals je zelf al aangaf kan je niet heel goed advies geven vanaf een foto. Maar ook ik twijfelde over de ligging van het zadel. Vooral als het aangesingeld is en er ook nog ruiter gewicht op zit. Ik heb zelf ook veel gedoe met zadels gehad. Ik heb geleerd om naar mijn paard te luisteren. Een zadelmaker kan wel zeggen dat iets goed ligt. Maar als het paard niet fijn loopt zegt dat voor mij meer.
Succes

Bloedworm zie je vaak niet in de mest omdat ze ingekapseld zitten in de darmwand.