Paardentandarts, moet dat nu echt?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Paardentandarts, moet dat nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:20

Het is echt een misverstand dat een gebit in het wild vanzelf mooi afslijt. In de kadavers zijn de meest vreselijke aandoeningen te vinden, in tegenstelling tot de hoeven.

Een paard is namelijk niet bedoeld om OUD te worden ,maar om veel nakomelingen te produceren. Dus of je gebit lang meegaat is bijzaak, als je de eerste zes a zeven jaar maar haalt en genoeg veulens aflevert.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 19:24

divafloortje schreef:
Mijn video staat nu online van de tandarts, ook zonder verdoving. Ik vind dat ze heel lief voor mijn paard is.
https://youtu.be/kD5SsMp38fo

Jeetje wat leuk gedaan! Abo erbij! :D

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:01

Ik laat ook elk jaar de tandarts bij mijn paarden komen (ik denk dat ik dezelfde heb als jij Mizora want mijn tandarts werkt hetzelfde) maar vroeger ging dat heel anders. Dan liet je pas een dierenarts naar de tanden kijken als er problemen waren (gebitsverzorgers bestonden toen nog niet). Mijn eerste paarden zijn zelfs nooit in de mond bekeken (dan praat ik over de periode van 1983 tot 2010). De eerste keer dat ik een tandarts liet komen hadden de paarden die ik toen had een mooi gebit en zelfs geen haken op de kiezen, en dat waren paarden van boven de 10 jaar. Maar dat was vooral geluk denk ik. :o Ik vind het wel noodzakelijk en goed dat er elk jaar gecontroleerd wordt, er zullen vroeger heel wat paarden afgezien hebben door pijn aan de tanden waar nooit naar gekeken werd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:54

divafloortje schreef:
Mijn video staat nu online van de tandarts, ook zonder verdoving. Ik vind dat ze heel lief voor mijn paard is.

Ehm elektrisch werken zonder sedatie..... -O- . Het paard gaat heel veel heen en weer, zo kun je nooit precies werken. Verder valt me op:

- werken zonder te kijken
- big john te lang op één plek (warmte ontwikkeling!!)
- snijtanden worden niet bijgewerkt
- geen afwerking met de applecore
- gebitsbehandeling in drie minuten klaar
- niet tussendoor spoelen
- niet even het speculum sluiten voor het paard

en het meest stuitend: Prikken op PPID ná een stressvolle behandeling. Eh, het is toch algemeen bekend dat de ACTH waarde verhoogd kan worden door stress. Dus liever vóór zo'n behandeling prikken lijkt me.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 22:18

Arabesk schreef:
divafloortje schreef:

Ehm elektrisch werken zonder sedatie..... -O- . Het paard gaat heel veel heen en weer, zo kun je nooit precies werken. Verder valt me op:

en het meest stuitend: Prikken op PPID ná een stressvolle behandeling. Eh, het is toch algemeen bekend dat de ACTH waarde verhoogd kan worden door stress. Dus liever vóór zo'n behandeling prikken lijkt me.

Helemaal mee eens! Jammer genoeg echt prutswerk |(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 23:37

Dan waren ze bij ons toch wel vooruitstrevend. Ik had op mn 12e al pony's op een manege staan ( 1986 ) en die liet toen al de tanden doen door een veearts. Wel specifiek echt een rondje tanden. Kostte 80 gulden voor controle en niks als er niks hoefde te gebeuren en meer als er wat meer gedaan moest dan vijlen. Sinds 1993 stonden we in pension en hebben ook altijd de veearts de tanden laten doen. Nog nooit een jaar overgeslagen.

Het is vast beter geworden, zoals bij veel dingen, maar werd zeker wel altijd naar gekeken al.

arabesk, dat is wel zo, maar ik denk ook dat de omgeving wel van invloed is hoe oud een paard kan worden. Paarden die meer aan bomen en alles kunnen eten, zullen toch wat beter kauwen/malen en misschien langer mee gaan, ook al is dat ''maar'' enkele jaren langer dan paarden in grasrijk gebied bijv.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 00:26

Mijn ervaring is heel anders superpony, en ik heb toch ook vanaf 1983 wedstrijden gereden met mijn pony's en later ook in pension gestaan met paarden (waarvan 19 jaar op een pensionstal met ruim 100 paarden). Niemand die ooit de tanden liet doen, alleen als er problemen waren. Ik ken er trouwens nog steeds heel veel die, zelfs in deze tijd, nooit een tandarts laten komen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 01:00

Arabesk schreef:
divafloortje schreef:

Zooo inderdaad ja, onze tandarts ging wel een stuk precieser te werk. Hier zou ik niet blij van worden als eigenaar!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 01:00

Bij ons werd een briefje opgehangen dat hij kwam voor de tanden en het was min of meer verplicht om mee te doen. Dus ben het va mijn 12e zo gewend en daarna ook altijd mee door gegaan. Kostte niks als het niet nodig was bij een bezoek aan de hele manege.
Van mn 2e pony zijn toen in 1987 ook wolfstandjes verwijdert, want die heb ik nog. Dat was dan duurder.

Manege daarvoor reed ik van mn 5e tot mn 13e nog en daar weet ik het niet van. Ben daar va mijn 8e wedstrijden gaan rijden. Pony's werden wel oud en er waren weinig problemen doorgaans qua gedrag of blessures. Hadden wel allemaal nette zadels, sjabrakjes, hoofdstellen etc, dus zou zomaar kunnen dat zij ook wel tanden lieten nakijken als er wat was dan. Misschien niet standaard elk jaar dan.

Mijn ouders reden voor mijn geboorte al en kende het niet, maar deden niet moeilijk of boden geen weerstand dat het onzin was bijv. Ze vonden 80 gulden wel veel geld, maar als je mazzel had, kreeg je dat terug of een deel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:20

Ik ken die tijd ook nog wel dat er nog heel geen tandartsen bij de paarden kwamen. Gek idee eigenlijk....
Denk dat de DA toen gebits probleempjes op knapte??
Men wist toen ook nog niet beter.
80 gulden is nu minstens 80 euro mits je met velen bent. En dan word er met de hand gevijld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 16:30

Ik was in 1986 12jaar toen ik mn eerste pony's kreeg. Geen idee hoe het daarvoor ging, want toen reed ik op pony's van een manege/handelaar. Maar gek genoeg weinig problemen en pony's werden wel oud. Toen wij al lang en breed eigen paarden in pension hadden, kwamen de oude pony's die ik gereden had, nog te koop.

Ik weet alleen dat er bij ons een brief werd opgehangen dat de veearts kwam om tanden en kiezen na te kijken. Je moest 80 gulden achterlaten voor controle en vijlen. Als er niks nodig was kreeg je dat terug. Bij meer werk, moest je bijbetalen.
Het was dus al elk jaar preventief.

Mijn 2e pony had dat met die wolfstandjes en die heb ik toen gekregen. Dat was in 1987. Maar na de jaarlijkse preventieve controle gedaan dus.

Misschien een hele vooruitstrevende veearts toen, dat kan. En natuurlijk vast en zeker minder ontwikkelt dan wat je nu ziet, maar het was wel een goede ontwikkeling en begin naar nog beter. Ik heb hem daarna nog jaren laten komen bij ons. Werkte inderdaad met een handvijl, maar liet je wel al mee kijken en voelen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 17:10

divafloortje schreef:

Arabesk schreef:

Wauw.. ze zit echt maar wat te doen inderdaad.. ik had dr allang naar huis gestuurd.. :oo

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:25

Mij viel het eindresultaat 100% mee, wat ik na de behandeling kon zien dan. Verder commentaar is, zonder het gebit zelf te zien, zinloze speculatie. Mooi speculum trouwens, tussendoor mag hij ook even dicht. Het valt mij wel op dat ze alleen maar rechtshandig werkt en met de vrije hand haar instrumenten niet ondersteund.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:49

Wat een rete-interessant topic!
Eigenlijk wil ik binnenkort weer het gebit van mijn oudje laten controleren. Vorig jaar kwam de DA die aangaf dat het een oud gebit was met her en der losse elementen, maar dat ze daar nu niets aan wil doen.
Ik merk dat ze wat invalt, wat door verschillende redenen kan komen maar wil eerst uitsluiten of er verbetering mogelijk is qua gebit. Twijfel nu of ik weer DA erbij zal vragen of iemand anders. Het is een braaf dier, maar je moet er wel voor op de knieën.
Als een bokker een goede gebitsverzorger oid kent die ook in het westen komt: mijn PB-box is open.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:10

_Dracarys schreef:
divafloortje schreef:

Arabesk schreef:

Wauw.. ze zit echt maar wat te doen inderdaad.. ik had dr allang naar huis gestuurd.. :oo

dit paardje krijgt bijna zeker een positieve cushing uitslag.. please laat hierna nogmaals testen.
En dan zonder eerst een stress volle situatie te doen.
Zorg dat je zeker weet dat je paard cushing heeftt want die medicijnen zijn echt rotzooi..

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:23

Volgens mij heeft de stress van de gebitsbehandeling geen invloed op de hormoonafgifte van de hypofyse.

Withers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:53

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:01

Ok, dank je. Ook op het hormoon wat cushing veroorzaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:31

Ik vind het helemaal niet zo'n rare vraag. Ikzelf laat ieder jaar mijn paarden controleren en indien nodig vaker. Maar ik vrees dat er nog genoeg mensen zijn die nooit een tandarts bij hun paard laten komen. Vroeger was het ook helemaal niet gebruikelijk. Bestonden er toen wel paardentandartsen? Ik kan me nog herinneren dat, mocht een paard ma ger worden of slecht eten, de hoefsmid wel even keek. Gelukkig zijn de meeste eigenaren tegenwoordig wel iets bewuster met de gezondheid van hun paard bezig.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:45

Het onderhouden van gebitten bij paarden is ontstaan in Duitsland tussen de eerste en tweede wereldoorlog. Duitsland had een grote cavallerie en er waren dierenartsen in dienst die niets anders deden dan gebitten. De methode verschilde niet eens zoveel van hoe het nu gebruikelijk is.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:49

|(
Laatst bijgewerkt door Elco op 07-02-18 19:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Withers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:49

Albert schreef:
Ok, dank je. Ook op het hormoon wat cushing veroorzaakt?

Cushing bij het paard wordt tegenwoordig eerder PPID genoemd; pituitary pars intermedia dysfunction. Het middendeel van de hypofyse gaat in overdrive (wordt niet goed meer geremd) en produceert veel te veel ACTH. De symptomen worden veroorzaakt door het continu veel te veel aanwezig zijn van dit hormoon. Het wordt in gezonde paarden ook geproduceerd, met pieken in stress-situaties. Daarom dat hierboven dus gewaarschuwd wordt voor interpretatie va de test; veel ACTH kan tijdelijk voorkomen bij een gezond paard oa door stress, of langdurig door een probleem in de hypofyse van een paard met cushing. Hierdoor heb je in dit geval dus niets aan een positieve test.

http://www.bi-vetmedica.com/species/equ ... /ppid.html
http://www.thehorse.com/articles/36894/ ... gs-disease
http://www.thelaminitissite.org/ppid-fa ... e-has-ppid
Laatst bijgewerkt door Withers op 07-02-18 20:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:54

Elco schreef:
Anoniem schreef:
En paarden hebben geen zenuwen in hun kiezen, dus het doet ze geen pijn zoals bij mensen soms het geval is.
Het is meer dat ze de geluiden niet fijn vinden, denk ik.

Dit was de eerste keer bij de tandarts voor 1 van onze paarden.
Zoals je ziet valt het heel erg mee en gebeurd alles in rust en met beleid.
[ Video ]

Tja hoe zou je deze meneer nu moeten noemen..Geen paardentandarts, geen gebitsverzorger..Maar een prutser, jemig dat hij nog gevraagd wordt door mensen..Daar laat je je paard toch niet door doen.? Wat is hier de meerwaarde van.

Ik heb dit filmpje ook met grote verbazing zitten te bekijken. Ongelofelijk dat er mensen zijn die dit normaal en goed vinden.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:57

Het is juist nodig omdat de paarden niet echt voer krijgen waar de tanden van slijten. Dan groeit het maar door natuurlijk..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Niks zieligs aan de tandarts. Keurig verdoofd en mijn tandarts is heel rustig en voorzichtig met haar.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:22

Als mijne niet naar de tandarts was geweest had ik nooit haar scheve kies ontdekt en was die nooit getrokken met alle gevolgen van dien.

Als ze nu niet gaat groeit de achterste kies van boven door omdat er geen tand meer onder zit om op af te slijten met alle gevolgen van dien.

De mijne gaat dus braaf ieder half jaar naar de tandarts.

En ook al had ze geen kneuzengebitje zou ik het ieder jaar meepakken als ze geënt zou worden.

Wij gaan toch ook naar de tandarts? Ondanks dat ik nooit iets heb op wat tandsteen na ga ik braaf ieder jaar. Ook toen ik kleiner was en die man wel kon schieten als hij weer met zijn fluoride watten aankwam.