Aco schreef:Een van onze paarden is 2 weken volledig out na een inenting. Eet enkele dagen niet, weigert om zich te verplaatsen in de stal, en krijgt een enorme waterophoping waar de inenting geweest is. Super zielig om te zien en aan de hand van wat je dan ziet, zou je zeggen 'nooit geen inenting meer voor hem'. Echter is dat niet mogelijk door de internationale wedstrijden dat hij doet. Daar zijn ze echt suuuuuuper streng op de vaccinaties. Maar wij bijten 2 weken op onze tanden, en vertroetelen hem dan over de top.
Echter vind ik dit maar zeer normaal dat je ze gaat enten. Ik zal nu misschien wel half bokt over me krijgen maar om het heel grof te zeggen: liever 1 paard dood door de reactie aan de inenting, dan 10 paarden dood door de verspreiding van een ziekte... En natuurlijk ja, het zou maar juist jouw paard zijn die die ene is.
Natuurlijk is dat mogelijk, wat is voor jou belangrijker? je eigen internationale carriere of je paard?
Los daarvan vind ik inenten zeer belangrijk. Zoals al gezegd zijn er altijd bijwerkingen mogelijk, pas als het risico daarop groot is, is niet enten een optie voor dit individu. Over het geheel is wel enten vele malen veiliger dan niet doen, al is het natuurlijk afschuwelijk als het jouw paard (of kind!) treft! Dat is dan botte pech.