Wie bewust paard niet enten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:43

henny_w schreef:
Veel !
Echter onderzoekers worden omgekocht, onderzoeksresultaten opgekocht of onderzoeken worden aangepast door de Farmacie.

Jij hebt ze niet samen.
Er wordt nul komma nul omgekocht, opgekocht, of aangepast.
Medisch onderzoek wordt ongelofelijk streng gereguleerd en gecontroleerd, soms tot in het absurde.

Als je met dit soort verhalen komt moet je bewijzen leveren,
en bewijzen zijn heel wat anders dan vage complottheorieën op al even vage websites.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:20

Ik ook niet. Paard werd Elk jaar zieker vd enting. Dikke ontsteking op de ent plek ( hals borst maakt geen verschil) koorts en kreupel. Ik ent enkel tetanus om de 4 jaar.
Het is de vulstof waar ze op reageren
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 08-12-17 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:21

Sure_lee schreef:
Ik ent 1 paard wel omdat ik daarmee meedoe aan de eper paardenveirdaagse en daar wordt het paspoort gecontroleerd.
Mijn shetje ent ik niet. Die werd er zo ontzettend ziek van dat ik bang was dat ze het loodje zou leggen. Heb toen overlegd met de da omdat ik wel wilde proberen te enten met een ander middel. Maar hij zei toen dat ik niet per se hoefde te enten.

Ik heb mee gedaan met niet geënt paard. Mocht met gezondheidsverklaring. Geen probleem

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:22

BigBen schreef:
henny_w schreef:
Veel !
Echter onderzoekers worden omgekocht, onderzoeksresultaten opgekocht of onderzoeken worden aangepast door de Farmacie.

Jij hebt ze niet samen.
Er wordt nul komma nul omgekocht, opgekocht, of aangepast.
Medisch onderzoek wordt ongelofelijk streng gereguleerd en gecontroleerd, soms tot in het absurde.

Als je met dit soort verhalen komt moet je bewijzen leveren,
en bewijzen zijn heel wat anders dan vage complottheorieën op al even vage websites.

Nog niet zo lang geleden kwam er op 1 van die anti vaccinatie websites een informatieblad boven water wat ik meen eind jaren '90 notabene door het RIVM geplaatst was op de RIVM website waar beschreven werd over vaccinaties en hun twijfelachtige werking!
Vreemd genoeg is dat infoblad ook weer rap verdwenen en alleen met heel veel moeite terug te vinden.

Yep die schijn wordt gewekt dat medisch onderzoek ongelofelijk streng gecontroleerd wordt maar geloof wat je zelf geloven wilt.
Neem bijv. het kwik verhaal. Kwik mag al sinds 1990 niet meer in onkruidverdelgingsmiddelen voorkomen. Bij de wet verboden. Maar toen nog wel in vaccins.

Toen ik in 2004 niet meer wilde vaccineren heb ik als reden bij de dierenarts opgegeven dat ik geen kwik meer in de paarden wilde. Hij ontkende direct dat er nog kwik in paardenvaccins zat. Stel je voor want dat was wel zo'n ongelooflijke rotzooi. Om me te overtuigen pakte hij er een uitgebreide bijsluiter bij en begon me voor te lezen. Totdat hij ... mercury oftewel kwik oplas. Hij schrok ervan en stamelde dat echt niet geweten te hebben.

Neem alleen het Mexicaanse griep vaccin. Daar zat ook kwik in.
Doordat er ineens heel veel vaccins gemaakt moesten worden werden deze vaccins in plaats van alleen op apennieren e.d. o.a. op tumorweefsel gekweekt omdat het op dat weefsel sneller gekweekt kon worden :(

Terwijl de vaccins nog maar amper internationaal verspreid werden werd er al gewaarschuwd dat het vaccin narcoleptie (slaapziekte) kon veroorzaken. Toch werd het vaccin massaal gebruikt.

In diverse landen is er nadien een ongewone toename van narcoleptie patienten gekomen. Ook in Nederland maar daar hoor je amper over. Denemarken kwam als eerste met een snel oplopend aantal narcoleptie patienten gevolgd door Engeland.

Maar de Farmacie had zich van te voren al ingedekt. Zij konden niet verantwoordelijk gesteld worden voor bijwerkingen van de vaccins. Dat doen ze trouwens met meer vaccins. Als je als 'medische instelling' zo gedegen te werk gaat waarom wil en kun je dan niet verantwoordelijk gesteld worden ???

henny_w

Re: Wie bewust paard niet enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:42

Voor de geinteresseerden hieronder een verslag van een ex-medewerkster die laborante was bij het RIVM.

https://www.wanttoknow.nl/gezondheid/va ... -stapt-op/

Het 1e stuk gaat over kunstgras maar als je een stuk naar beneden scrollt kom je bij het verslag van Nelleke Bakker. Die de ogen open ging na 25 jaar gewerkt te hebben bij het RIVM.

Zie wat er o.a. op een bijsluiter staat van het M-M-RVAXPRO (BMR)vaccin voor kinderen:
“Er zijn momenteel geen gegevens beschikbaar over de werkzaamheid en veiligheid van M-M-VAXPRO voor het gebruik bij kinderen jonger dan 9 maanden”

@BigBen, hoezo gedegen medisch onderzoek tot het absurde toe ?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:25

Ik wil niet onbeleefd zijn, maar je weet niet waarover je praat.
Dat is dikwijls een probleem met mensen die in complottheorieën geloven.
Een totaal gebrek aan kennis, en van daaruit worden dan allerhande conclusies gemaakt, die werkelijk nergens op slaan.

Kwik wordt bij mijn weten niet meer in vaccins gebruikt.
Vroeger wel, maar zelfs toen was er geen enkel gezondheidsprobleem.
Er bestaan namelijk verschillende vormen van kwik.
Methylkwik kan gevaarlijk zijn, maar dat werd in vaccins niet gebruikt.
In vaccins werd ethylkwik gebruikt, en dat is volkomen veilig in lage concentraties.
En voor een goed perspectief, er zit meer kwik in moedermelk dan in de vaccins die een baby over zijn eerste jaren krijgt.

henny_w schreef:
Zie wat er o.a. op een bijsluiter staat van het M-M-RVAXPRO (BMR)vaccin voor kinderen:
“Er zijn momenteel geen gegevens beschikbaar over de werkzaamheid en veiligheid van M-M-VAXPRO voor het gebruik bij kinderen jonger dan 9 maanden”

En dan ?
Er zijn geen gegevens beschikbaar...
Dit zegt heel eenvoudig dat het vaccin bij kinderen jonger dan negen maanden niet werd getest en onderzocht. Er zijn dus geen gegevens beschikbaar. Bij kinderen ouder dan negen maanden werd het wél onderzocht, en was het absoluut veilig.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:35

Corientjuh94 schreef:
Ik zou nooit het risico nemen om niet voor tetanus te enten, het komt dan niet vaak voor maar het is een verschrikkelijke ziekte.

Precies. Niet voor influenza enten kan ik snappen maar een hoefzweer kan al tetanus veroorzaken. En het is zo'n vreselijk naar einde

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:50

Ik vraag me af. Heb je niet liever een lichte nevenreactie van het vaccin dan dat je paard meer kans loopt om tetanus te krijgen? Want tetanus is vaak levensbedreigend voor paarden.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:00

Hey BigBen , als mensen niet weten waarover zij praten.. kom jij dan eens met tegen argumenten ?
Het is wel makkelijk om te roeptoeteren over anderen hun visie , maar vertel jij eens dan iets meer ? :j
Ik hou wel van een discussie .. ben benieuwd

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:25

ikbencarmen schreef:
Ik vraag me af. Heb je niet liever een lichte nevenreactie van het vaccin dan dat je paard meer kans loopt om tetanus te krijgen? Want tetanus is vaak levensbedreigend voor paarden.

Tenzij je dus kans hebt dat je paard ernstig ziek wordt/overlijd door de injectie?
Ik weet niet of dat kan, maar wel dus bij honden die overlijden aan een rabiës-enting.
Daar sta je dan, met je netjes op tijd en volgens voorschrift enten -O-

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:43

henny_w schreef:
In diverse landen is er nadien een ongewone toename van narcoleptie patienten gekomen. Ook in Nederland maar daar hoor je amper over. Denemarken kwam als eerste met een snel oplopend aantal narcoleptie patienten gevolgd door Engeland.

Maar er zijn wel een kwart miljoen doden gevallen door de Mexicaanse griep, en zonder massale entingen was dat een veelvoud geweest. Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Dat we zo'n mogelijke pandemie maar gewoon moeten laten uitrazen?

De niet-enters hebben alvast weinig interesse in geschiedenis.
Maar goed nieuws, je hoeft tegenwoordig geen boeken meer te lezen, op YouTube kan je verschillende erg goed gemaakte docu's vinden over het dagelijkse leven in de wereld vòòr Pasteur, Jenner en Fleming.

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:14

Nikass schreef:
ikbencarmen schreef:

Tenzij je dus kans hebt dat je paard ernstig ziek wordt/overlijd door de injectie?
Ik weet niet of dat kan, maar wel dus bij honden die overlijden aan een rabiës-enting.
Daar sta je dan, met je netjes op tijd en volgens voorschrift enten -O-

De kans dat dat gebeurt is heel klein. Dus je moet dan afwegen: wil je dat risico nemen of het risico dat je paard tetanus krijgt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:47

Ja inderdaad, dat is dan de afweging, niet zoals jij schrijft "een lichte nevenreactie"
Indien het zo is dat een paard kan overlijden aan de inenting dan noem ik dat niet "licht".
Ik weet alleen niet of dat gebeurt, ik ken de voorbeelden niet, en daarom is mijn afweging om wel tegen tetanus te enten (alleen niet vaker dan nodig)
Van de rabiës inenting bij honden ken ik de verhalen wel, en daarom is mijn afweging om niet te enten tegen rabiës.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 16:31

ikbencarmen schreef:

Volgens mijn toenmalige da is het behandelen van tetanus zeer moeilijk. Volgens deze da haalt 9 van de 10 paarden het ondanks de behandeling het niet. De behandeling is zeer kostbaar (dat vond ik totaal niet belangrijk) maar vooral zeer pijnlijk voor het paard. Mijn paard had geen (grote) wond of snee maar een plekje (krasje, schram) zo groot als een speldenkop op haar been en dat was genoeg om tetanus te krijgen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 02:29

Het is zo raar dat mensen wel op hun achterste benen staan als je om de 3 maanden de paard blind ontwormt maar dat dan klakkeloos elk jaar, of zelfs om de 6 maanden, enten geen enkel probleem blijkt te zijn.

Ik vind het wel een probleem. Het is inderdaad nogal een belasting voor het systeem van je paard. Ik heb er eentje die een lever en nieren heeft die het niet meer helemaal goed doen (en die wel de enting moeten afbreken) en eentje die wat weinig weerstand heeft, gevoelig voor hoefbevangenheid, koliek, jeukerig enz. Die wil ik ook niet te zwaar belasten met allerlei rommel.

Mijn ruin liet ik braaf elk jaar enten, zelfs in het begin de basisenting opnieuw laten doen omdat de vorige eigenaar een keer een paar weken te laat de herhaalenting had laten zetten. Ik reed ook af en toe wel eens een proefje met 'm dus het moest wel. Maar nu is hij al jaren niet geënt, en mijn merrie ook niet. Komend voorjaar krijgen ze een titerbepaling voor tetanus. Als ze daar dan een enting voor nodig blijken te hebben dan krijgen ze die.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 11:29

Hier moet ik wel enten ivm de wedstrijden die ik rijd. Mijn ene pony is afgelopen jaar ziek geworden van de enting dus die krijgt dit jaar een andere enting. Nu heb ik geen keuze maar zou het lastig vinden om te kiezen

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:51

Nikass schreef:
Van de rabiës inenting bij honden ken ik de verhalen wel, en daarom is mijn afweging om niet te enten tegen rabiës.

Het hoeft ook niet (meer/momenteel) in NL en BE, onze landen zijn gelukkig rabiësvrij. Dankzij o.a. verplicht enten van honden. Gezien die van mij wel eens de grens over gaan zijn ze wel geënt (nog steeds verplicht, en bewijs bij je hebben ook).
Het is een zoönose (kan van dieren op mensen overgedragen worden en omgekeerd) en het is 100% dodelijk. Als je dier (paarden ook dus) of jij het krijgen is het met zekerheid einde verhaal. Mooi voorbeeld van een probleem waar we dankzij intensieve vaccinatie van de vossenpopulaties vanaf zijn, en wat we liever niet terug zien denk ik.
http://www.favv.be/dierengezondheid/rabies/

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:13

emilyslaluna schreef:
Uhmmm voor degene die beweert dat tetanus bij paarden maar om de 4 jaar hoeft, halveer dat maar. Tetanus moet om de 2 jaar. Het zit inderdaad standaard bij de basisenting, maar je kunt kiezen voor enkel influenza en dan om de 2 jaar de basisenting te doen.

En bij sommige zelfs ieder jaar als ze te weinig antistoffen hebben. Je kan ook laten titeren en dan pas bepalen of je dat jaar met tetanus ent. Die van mij wordt om het jaar met tatanus geeint. Maar wordt daar altijd 3 dagen ziek van.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:19

Kan iemand mij uitleggen wat titeren is?

Bij ons nl dit jaar een paard die extreem ziek schijnt te worden van entingen, ook de tetanus..en ik maak me daar wel een beetje zorgen over. Hij is wel ge-ent geweest, laatste jaren dus niet meer.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:33

Als je paard ziek word van een enting is der vaak in het paard zelf ook al wat aan de hand en anders vragen om een ander type enting.
En kwik in entingen is echt de grootste onzin die er bestaat daar is met de hele humaanentingdrama ook al genoeg over gemeld.
Tetanus werkt inderdaad langer dan dat er voor geent word maar dat is zo’n nare ziekte dat je dat ook gewoon niet wil.
De paarden die influenza oplopen is zo laag omdat het grootste deel geent word en dus de infectiedruk voor de anderen laag houd.
Als je nou zou zeggen ik ent niet voor rhino is compleet logisch omdat die enting niet voor elk type rhino werkt

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:38

Een van onze paarden is 2 weken volledig out na een inenting. Eet enkele dagen niet, weigert om zich te verplaatsen in de stal, en krijgt een enorme waterophoping waar de inenting geweest is. Super zielig om te zien en aan de hand van wat je dan ziet, zou je zeggen 'nooit geen inenting meer voor hem'. Echter is dat niet mogelijk door de internationale wedstrijden dat hij doet. Daar zijn ze echt suuuuuuper streng op de vaccinaties. Maar wij bijten 2 weken op onze tanden, en vertroetelen hem dan over de top.
Echter vind ik dit maar zeer normaal dat je ze gaat enten. Ik zal nu misschien wel half bokt over me krijgen maar om het heel grof te zeggen: liever 1 paard dood door de reactie aan de inenting, dan 10 paarden dood door de verspreiding van een ziekte... En natuurlijk ja, het zou maar juist jouw paard zijn die die ene is.

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:41

Elisa2 schreef:

Bij ons nl dit jaar een paard die extreem ziek schijnt te worden van entingen, ook de tetanus..en ik maak me daar wel een beetje zorgen over. Hij is wel ge-ent geweest, laatste jaren dus niet meer.

http://horseconnect.nl/titeren-nieuwe-ontwikkeling/

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:44

Aangezien tetanus en griep per half jaar verplicht is om wedstrijden te kunnen starten, wordt mijn paard elk half jaar hiervoor ingeënt. Van de tetanus & griep spuit heeft ze nog nooit last gehad. Rhino vroeger ook, maar omdat ze daar 1 keertje echt slecht van is geweest, laat ik niet meer tegen rhino inenten. Niet verplicht voor op wedstrijd en mijn merrie staat thuis dus contact met andere paarden is erg beperkt. De stal waar ze daarvoor stond, was rhino verplicht omwille van de aanwezigheid van drachtige merries.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:53

Aco schreef:
Een van onze paarden is 2 weken volledig out na een inenting. Eet enkele dagen niet, weigert om zich te verplaatsen in de stal, en krijgt een enorme waterophoping waar de inenting geweest is. Super zielig om te zien en aan de hand van wat je dan ziet, zou je zeggen 'nooit geen inenting meer voor hem'. Echter is dat niet mogelijk door de internationale wedstrijden dat hij doet. Daar zijn ze echt suuuuuuper streng op de vaccinaties. Maar wij bijten 2 weken op onze tanden, en vertroetelen hem dan over de top.
Echter vind ik dit maar zeer normaal dat je ze gaat enten. Ik zal nu misschien wel half bokt over me krijgen maar om het heel grof te zeggen: liever 1 paard dood door de reactie aan de inenting, dan 10 paarden dood door de verspreiding van een ziekte... En natuurlijk ja, het zou maar juist jouw paard zijn die die ene is.

Natuurlijk is dat mogelijk, wat is voor jou belangrijker? je eigen internationale carriere of je paard?

Los daarvan vind ik inenten zeer belangrijk. Zoals al gezegd zijn er altijd bijwerkingen mogelijk, pas als het risico daarop groot is, is niet enten een optie voor dit individu. Over het geheel is wel enten vele malen veiliger dan niet doen, al is het natuurlijk afschuwelijk als het jouw paard (of kind!) treft! Dat is dan botte pech.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:55

Einder schreef:
Elisa2 schreef:

http://horseconnect.nl/titeren-nieuwe-ontwikkeling/

Bedankt, ga het er met de DA over hebben.
Wat ik begreep zijn er al verschillende type entingen en draagstoffen geprobeerd en reageert hij er echt extreem slecht op.
Voor wat influenza betreft maak ik me niet zo'n zorgen, om de tetanus wel.
Paard hoeft geen wedstrijden te lopen of in contact te komen met andere paarden.