Merrie gaat verwerpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:16

misterA schreef:
Uierontsteking? Kan ook heel heftig zijn.

Even terug lezen,merrie heeft placentitis

jonneke1981

Re: Merrie gaat verwerpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:35

Sterkte!

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 11:44

misterA schreef:
Uierontsteking? Kan ook heel heftig zijn.

Kan naast haar placentitis, maar komt zelden voor TIJDENS de dracht

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:03

Hier een merrie gehad met dezelfde symptomen als die van jou tijdens de dracht, was echt wel een heftige uierontsteking! Ook kegelen en een dikke uier aan 1 kant. Heeft AB gehad en regumate tot ze veilig kon bevallen. Gelukkig alles in orde gekomen met het veulen en de merrie. Maar dit is volgens mij toch echt een uierontsteking TS! En dat kan best samen met de placentitis voorkomen. Maar als ze al op AB en Regumate staat kan je denk ik niet veel meer doen dan afwachten...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:40

Hoe gaat het TS?

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 10:17

Heftig zeg

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 10:28

Wat een zorgen... :(:)
Veel sterkte!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:32

Sterke,wat een zorgen. :(:)

Ook ik heb ooit een dood veulen gehad door niet herkende placentitis.
Het jaar erop dezelfde symptomen. Met AB en regumate tot het laatste,is het veulen veilig en wel geboren.
Die merrie had wel aan beide uierhelften groei. Dat het hier 1 kant is,zou uierontsteking erbij kunnen vermoeden.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 13:21

IMJ schreef:
Hoe gaat het TS?

Redelijk. Ze eet slecht en voelt zich ziek. Maar de uier is dunner geworden! Wellicht idd ontstoken geweest door melkproductie afkomstig van de placentitis.
Nog 2 dagen antibiotica en dan een nieuwe scan. Ben echt benieuwd.

Veulen zit nog!
pretty schreef:
Sterke,wat een zorgen. :(:)

Ook ik heb ooit een dood veulen gehad door niet herkende placentitis.
Het jaar erop dezelfde symptomen. Met AB en regumate tot het laatste,is het veulen veilig en wel geboren.
Die merrie had wel aan beide uierhelften groei. Dat het hier 1 kant is,zou uierontsteking erbij kunnen vermoeden.

Heeft ze toen langdurige ab gehad? Regumate willen we idd tot de laatste week geven.
Charisma schreef:
Hier een merrie gehad met dezelfde symptomen als die van jou tijdens de dracht, was echt wel een heftige uierontsteking! Ook kegelen en een dikke uier aan 1 kant. Heeft AB gehad en regumate tot ze veilig kon bevallen. Gelukkig alles in orde gekomen met het veulen en de merrie. Maar dit is volgens mij toch echt een uierontsteking TS! En dat kan best samen met de placentitis voorkomen. Maar als ze al op AB en Regumate staat kan je denk ik niet veel meer doen dan afwachten...

Uierontsteking en placentitis hebben inderdaad dezelfde behandeling.

Bedankt iedereen voor de berichten!!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:26

Gelukkig!

Ik heb zelf een 'uierontsteking' gehad. Daar word je ook niet vrolijk van hoor!

Ik hoop maar dat ze zich toch snel beter voelt.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:54

IMJ schreef:
Gelukkig!

Ik heb zelf een 'uierontsteking' gehad. Daar word je ook niet vrolijk van hoor!

Ik hoop maar dat ze zich toch snel beter voelt.

Inderdaad, hier ook ervaring met borstontstekingen, en dan voel je je inderdaad heel erg naar en ziek. Kan me goed voorstellen dat ze zich heel erg beroerd voelt nu.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:10

Gewoon stomme binnenvaller; maar in de bijsluiting van Regumate staat toch dat je het (als contra-indicatie) niet mag geven aan merries die drachtig zijn, en/of een baarmoederontsteking hebben, is dat nu veranderd?

En TS sterkte met je merrie. Wat moet dit een achtbaan zijn. Duimen dat het veulen blijft zitten tot de verwachte datum en gezond en wel mag zijn :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:50

xSanneE_98 schreef:
Heeft ze toen langdurige ab gehad? Regumate willen we idd tot de laatste week geven.

Ja,ze heeft AB én regumate gehad tot ze de 320 dagen voorbij was. Een week later is het veulen geboren.

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:12

TS, veel sterkte gewenst. Hoop dat het veulen nog even blijft zitten totdat het de wereld op kan en je merrie weer mag opknappen!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:22

Hoop echt dat je merrie snel opknapt en het veulen netjes blijft zitten tot maart. Ik duim.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:35

Onze merrie had ook uier onsteking.. boven 40 graden koorts deze heeft antibiotica gehad 2 kuren en ik heb dat zelf gespoten en uier gekoeld en leeg gemolken uierbalsam daarbij gesmeerd en van ecostyle ook een kuur gebruikt voor uier onsteking.. heeft 2 weken geduurd al met al! Was in augustus.. Maar nog drachtig en 8 maart uotgerekend

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:36

Zelde beeld als wat jij geeft zal ik nog even vermelden

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:31

Ik heb na mijn bevalling een flinke borstontsteking gehad. Het meest pijnlijke ooit in mijn leven.

Ik zou speciale aandacht voor het uier vragen. Helaas had mijn huisarts dat onvoldoende voor mij, hij deelde alleen een paar soorten a.b. uit terwijl dat zichtbaar niets deed. Dat resulteerde in het leegtrekken met een grote spuit van de borst in het ziekenhuis (er kwam een frisdrankblikje aan troep uit) en toen het een week later daarmee niet gedaan bleek, volgde een operatie en een week ziekenhuisopname en 6 weken wondverzorging door de thuiszorg. Een nare periode, zeker met een baby van 6 weken oud.

Meestal reageert de ontsteking in de borst/het uier na een paar dagen op de a.b. en wordt de melk/het vuil in de borst door het lichaam afgevoerd. Het is daarbij heel erg belangrijk dat de blokkade van melk, of wat dan ook, verdwijnt. Want samen met de hitte in de borst tijdens de ontsteking is het de ideale leefomgeving voor de bacteriën die je juist probeert te elimineren. Vochtig en warm, de ideale omstandigheid. Bij mij lukte het niet om de borst leeg te krijgen, waardoor de a.b.kuur dweilen met de krvaan open bleek.

Bij vrouwen moeten het geven van borstvoeding en het masseren van de borst ervoor zorgen dat de blokkade verdwijnt, of niet ontstaat als je er tijdig bij bent. Bij mij was borstvoeding geven geen optie meer (ondraaglijk zoveel pijn) en heeft een lactatiedeskundige urenlang geprobeerd mijn borst leeg te melken. Daarvoor was het te laat, dus moest men in het ziekenhuis ingrijpen. Je kunt hier absoluut niet mee blijven lopen, dan loopt het fout af.

Ik ben benieuwd of de kliniek een diagnose heeft gegeven voor de opgezette uier en zo ja er een afzonderlijke behandeling voor is gestart.

Ts, beterschap met de placentaontsteking en het uierprobleem. Ik duim hard voor je merrie en veulen.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 17:42

Caitlin_K schreef:
Gewoon stomme binnenvaller; maar in de bijsluiting van Regumate staat toch dat je het (als contra-indicatie) niet mag geven aan merries die drachtig zijn, en/of een baarmoederontsteking hebben, is dat nu veranderd?

En TS sterkte met je merrie. Wat moet dit een achtbaan zijn. Duimen dat het veulen blijft zitten tot de verwachte datum en gezond en wel mag zijn :)

Heb ik idd ook gelezen! Maar volgens de DA ligt dat aan de dosering: ze krijgt een andere dosering dan de dosering die ze geven als Regumate voor “normale” doeleinden wordt gebruikt

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:16

Hier word Regumate juist gegeven om merries drachtig te houden...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 22:22

Soms moet je kiezen uit 2 kwaden.. zonder de regumate zal het sowieso wel mis gaan ..

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 22:40

Goh wat een verhaal. Wat moet je toch een kennis hebben om goed te kunnen fokken. Gelukkig zijn er een aantal bokkers die een goed advies hebben gegeven.
Ik duim voor jullie, hoop dat alles goed komt en er over een tijdje een mooi veulen naast mag staan. Houdt moed!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 01:22

Niet twee kwaden hoor, zonder genoeg progesteron krijg je miskramen. :)
Dat is geregeld ook de reden dat sommige vrouwen dus wel zwanger worden, maar niet zwanger blijven en miskramen krijgen.
Ziekte maakt die kans groter.
Bij ziekte en uitputting kunnen de bijnieren de progesteron mogelijk niet bijbenen en dan krijg je miskramen, bij paardenis dat hetzelfde.
Bij vruchtbaarheidsproblemen bij vrouwen testen ze daarom -als artsen hun werk goed doen-, daarom ook op progesteron.
Maar op nagenoeg alles staat dat het bij dracht/zwangerschap niet mag of afgeraden wordt, daar zijn ze erg voorzichtig mee.
Zelf smeer ik testosteron en prik ik groeihormoon, ondanks dat dit voor mij heel belangrijk is, en deficiënte mensen niet zonder kunnen is het advies enkel de behandeling door te zetten indien noodzakelijk. :)

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:09

moonfish13 schreef:
Niet twee kwaden hoor, zonder genoeg progesteron krijg je miskramen. :)
Dat is geregeld ook de reden dat sommige vrouwen dus wel zwanger worden, maar niet zwanger blijven en miskramen krijgen.
Ziekte maakt die kans groter.
Bij ziekte en uitputting kunnen de bijnieren de progesteron mogelijk niet bijbenen en dan krijg je miskramen, bij paardenis dat hetzelfde.
Bij vruchtbaarheidsproblemen bij vrouwen testen ze daarom -als artsen hun werk goed doen-, daarom ook op progesteron.
Maar op nagenoeg alles staat dat het bij dracht/zwangerschap niet mag of afgeraden wordt, daar zijn ze erg voorzichtig mee.
Zelf smeer ik testosteron en prik ik groeihormoon, ondanks dat dit voor mij heel belangrijk is, en deficiënte mensen niet zonder kunnen is het advies enkel de behandeling door te zetten indien noodzakelijk. :)

Klopt! Doorgaans staat zwangerschap/dracht als contra-indicatie vermeld omdat er simpelweg niet genoeg onderzoek naar is gedaan om veiligheid in deze situaties te garanderen. En om forse claims te voorkomen wordt het dan op deze manier weergegeven.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:24

Is bij mensen niet anders. Maar meestal staat dat er dan ook bij.

In de bijsluiter van 2012 staat helemaal er niets over het niet toedienen aan drachtige merries btw..
Wel dat zwangere vrouwen op moet passen :D