paardje op proef - luchtzuiger

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: paardje op proef - luchtzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 20:44

@Sizzle: maar dat is toch ideaal als je hem lang op proef krijgt en dat hij dan zo goed bevalt dat je verliefd wordt.Meestal krijg je hem niet op proef en dan kan hij nadat je hem gekocht hebt best tegenvallen.Ook al zou het dan een geheel gezond paard zijn,zonder de persoonlijke klik is het dan toch minder leuk dan een luchtzuiger waar je verliefd op bent.Althans,als je het paard hebt gekocht voor jezelf voor recreatie.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:05

Ik zou het opzicht niet een enorm probleem vinden waar ik dan zelf stil bij zou staan waarom is dit niet verteld ldoor de verkopende partij.. wil hij toch meer verbergen of wat ? Ik zelf zou het paard dus mede door het achterhouden hiervan niet meer willen kopen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:58

anjali schreef:
@Sizzle: maar dat is toch ideaal als je hem lang op proef krijgt en dat hij dan zo goed bevalt dat je verliefd wordt.Meestal krijg je hem niet op proef en dan kan hij nadat je hem gekocht hebt best tegenvallen.Ook al zou het dan een geheel gezond paard zijn,zonder de persoonlijke klik is het dan toch minder leuk dan een luchtzuiger waar je verliefd op bent.Althans,als je het paard hebt gekocht voor jezelf voor recreatie.

Dan ga je er van uit dat het paard niet lucht zuigt vanwege medische problemen.
Het paard is ooit gaan lucht zuigen om een rede. Ik vind dat in sommige reacties wel heel gemakkelijk er van uit gegaan wordt dat luchtzuigen alleen maar een 'slechte' gewoonte is uit verveling. Vaak zit er een medische rede achter en ik vind dat je verplicht bent aan het paard om uit te zoeken wat de rede is en of de veearts daar bij kan helpen. En die onderzoeken kosten geld, maar kunnen het leven van het paard een stuk aangenamer maken.

kantanaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:43

Uit ervaring kan ik je vertellen dat kribbebijten-luchtzuigen absoluut geen enkel probleem is en je paard er zelfs helemaal vanaf kan komen!

Ik kocht mijn ex manege paard 5 jaar geleden. Hij was toen 14 en woonde al 11 jaar (!) op een manege waar hij nooit buiten kwam en gewoon een rot leven had. Hij was ook een non stop luchtzuiger en had zo n stomme anti luchtzuigband om. (Ik vind het echt dierenmishandeling zo n band. Het zorgt ervoor dat het paard geen adem kan halen op het moment dat hij luchtzuigt. Maar het luchtzuigen is het enigste nog wat een paard kan doen om te tonen dat hij diep ongelukkig is en geestelijk lijdt. En dan straf je hem er vervolgens ook nog eens voor door zo n band) . Ik heb de band gelijk afgedaan nadat ik het koopcontract getekend had. En daarna ben ik hem een paardvriendelijk leven gaan geven. Onbeperkt hooi, vriendjes, dagelijks minimaal drie uur naar buiten in een groep, en vooral heel veel geduld om hem weer geloof in mensen te geven en hem te laten voelen dat hij gewaardeerd wordt en er mag zijn. Kribbebijten en luchtzuigen is niets anders dan een laatste uiting die paarden nog kunnen doen omdat ze echt dood ongelukkig zijn. Mijn paard zuigt NOOIT meer lucht. (was over na drie jaar nadat ik hem kocht) Echt nooit. Niet per ongeluk, niet even en niet uit gewoonte.

En nee, andere paarden kunnen het niet aanleren door het te zien of in de buurt te staan. Als meerdere paarden in een stal gaan luchtzuigen-kribbebijten is het omdat al die paarden waarschijnlijk in een stal staan waar ze niet echt goed verzorgd worden en stress hebben. De paarden die daar dan aanleg voor hebben gaan dit gedrag dan vertonen. En vooral, zelfs veel dierenartsen hebben blijkbaar geen idee waar ze het over hebben als het over luchtzuigen en kribbebijten gaat. Het geeft geen gezondheidsproblemen (mischien alleen tandslijtage bij kribbebijten) , hij kan er geen koliek van krijgen ( ook zo n fabeltje wat DA soms nog denken) en het ziet er alleen vervelend uit voor ons mensen.

Geef je paard lekker onbeperkt hooi zodat eventuele maagzweren van te weing ruwvoer en-of stress verdwijnen en geef hem vriendjes, ruimte en dagelijks vrijheid. Dan zul je zien dat het "probleem" vanzelf een stuk minder wordt of zelfs helemaal weg gaat.

Milan_lover

Re: paardje op proef - luchtzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:32

Het valt me op dat vrijwel iedereen zegt dat een paard niet kan stoppen met luchtzuigen en je er nooit meer vanaf komt. Wij hebben een jaar of 10 geleden een B-pony weidemaatje gekocht, al een oud ding met heel wat kwaaltjes, veel te dik, stond eigenlijk altijd op stal, was chronisch hoefbevangen, exceem, ziekte van cushing en kreeg een lading krachtvoer, dat was niet meer normaal. Daarbij was hij een hele erge luchtzuiger, hij deed de hele dag niets anders dan alles vastpakken om lucht te zuigen. Zo erg dat hij al zijn voortanden zo goed als kwijt was. Op het moment dat wij hem kochten hebben we het roer 180 graden om gegooid. 24/7 naar buiten met maatjes, onbeperkt ruwvoer, het aanpakken van zij andere kwaaltjes en ook weer aan het werk. En natuurlijk krijg je de gewoonte er niet direct uit, maar wij hebben hem zo'n 8 jaar gehad voor hij overleed, en hij heeft nog zeker 4 jaar geleefd zonder ook maar één keer weer luchtgezogen te hebben. Wanneer precies de 'omslag' was weet ik niet meet, maar het is er echt geleidelijk aan uitgeslopen. Ongeveer rond dat moment is ook zijn exceem tot een minimum beperkt geraakt door behandeling, waardoor hij eigenlijk zijn exceemdeken ook niet meer nodig had.

Luchtzuigen kan dus zeer zeker wel weer over gaan, maar het is wel handig om uit te zoeken, waar komt het vandaan? Waarom doet het paard het? Zit er een medische oorzaak achter? Het luchtzuigen komt vrijwel altijd érgens vandaan.