Al de hele dag erge zandkoliek..tips? Dierenarts is geweest

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:25

Jet, klopt. Maar de prijzen verschillen nogal per leverancier. Dus met slim winkelen kun je echt besparen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 08:00

Dat klopt zeker hoor Senna, maar het is dus niet gezegd dat Vlozaad per definitie goedkoper is dan Psyllium. Je kan het beste op beide namen zoeken en dan de goedkoopste met 100% erin kiezen.

Wijslander

Re: Al de hele dag erge zandkoliek..tips? Dierenarts is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 08:17

Stille meelezer juicht even mee: Wat ontzettend fijn dat het zo de goede kant op gaat!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 08:43

Makana.de alleen verzendkosten zijn hoger maar ik bestel meestal met anderen en deel ze. Mocht iemand een beter alternatief hebben Let me know. Flosame heet t in het Duits.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 09:29

Hoe laten jullie je paarden zulke hoeveelheden eten? Hier vinden ze het echt vies. Ben al blij dat ze soms 100 gram goed binnen krijgen met wat muesli en slobber er Door.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:09

tamary schreef:
Fijn dat het zo goed gaat.

Dosering is 100gram/100kg pony, pony zal 400-500kg wegen, die mag nu met de ellende van net 400-500 gram per dag hebben. (of kuur van 5 dagen is 2kg psyllium voor nodig). Ja dat is veel, maar er moet ook veel zand uit en paard heeft nogal wat darmvolume.

Heeft er ook mee te maken of je heel psyllium zaad voert of de husk(vezel) want daarvan kan je veel minder voeren voor dezelfde werking...

Miesje48

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:10

Fijn dat Otje weer beter is! En wat super dat je zo direct handelt om de situatie voor je pony beter te maken.
Bij Paardnatuurlijk hebben ze heel fijne psyllium en dit is ook nog eens relatief goedkoop. Deze zeer fijn gemalen psyllium neemt het zand nog beter mee. Op de site van Paardnatuurlijk staat ook veel informatie over ontzanden.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:27

Husk van paardnatuurlijk is idd erg fijn!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 10:37

Tancreda4 schreef:
Hoe laten jullie je paarden zulke hoeveelheden eten? Hier vinden ze het echt vies. Ben al blij dat ze soms 100 gram goed binnen krijgen met wat muesli en slobber er Door.

als ik eens een kuurtje geef gaat dit gewoon door hun voer heen. Soms laten ze wat liggen maar dan gaat dit s'avonds mee op met hun avondvoer en 1x per week krijgen ze slobber.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 20:36

Thanks weer voor de reacties :) Ben even wat minder actief geweest op bokt omdat ik echt super moe was. Nu Otje weer echt 'safe' is voel ik pas hoe moe ik ben en besef ik pas hoe erg ik het zou vinden als ze er niet meer zou zijn. -O-

Ik heb de psyllium husk van Pharmahorse https://www.pharmahorse.nl/psyllium-husk-vezels-paard.html omdat er idd in veel andere varianten rotzooi erbij zit + de psyllium van mindere kwaliteit is. Op pharmahorse staat dat voor een kuur voor een paard 100 gr per dag goed is dus daar ga ik dan maar van uit :D Al eet ze het niet graag hoor, haha. Maar als ik een slobbertje aanmaak en daar wat optiform doorheen meng zodat het een beetje ruwer is en dan op het laatste de psyllium met wat olie erbij meng eet ze het :o Ik voer ze al een tijdje elke dag wat optiform bij maar dat krijgt ze nu nog wat extra! :)

Vandaag heeft Otje lekker een uurtje op de wei gestaan en daarna hebben ze buiten op het stoepje gestaan waar ook een afdakje bij zit, met een netje hooi :9 Even een stukje gewandeld en lekker geknuffeld! Otje doet het weer als vanouds<3

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:22

Qua hoeveelheden luister ik liever naar een DA die anders het zand er uit mag scheppen. De hoeveelheden die nodig zijn, zijn aardig hoog en dan worden de hoeveelheden en de kosten te hoog om aantrekkelijk te zijn in de verkoop. Andere merken geven ook van die mini hoeveelheden op als 1-2 eetlepels, zodat je een jaar met een zak van 1kg kan doen.
2x 2-3kg psyllium is een stuk goedkoper en paardvriendelijker dan de DA en dit paard heeft duidelijk problemen en had dus niet genoeg aan deze dosis.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 22:21

Ze kreeg eerst af en toe een kuur van een lagere dosis, de 'onderhouds' dosis die staat vermeld (4 schepjes per dag), nu krijgt ze 10 schepjes. Ik gooi er nog wel wat extra bovenop dan vanaf morgen of voer het tweemaaldaags, want weet niet of ze het blijft eten als ik het nog meer ga verhogen. Nu staat ze al helemaal te kwijlen en te flemen.. Ga er nog wat extra van geven, hoe duur het is maakt mij niks uit want 2 emmers psyllium zijn veeel goedkoper als de dierenartskosten die we hebben gemaakt :o daarnaast wil ik absoluut het beste voor mijn paardje! Dus ga er wat aan doen!