Gebroken kies

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 13:35

@ Twinklebel ja zo gaat t bij mij dus ook! Ze konden gister meteen een flink stuk van de plug kleiner maken dus het geneest goed :D
Ze is gisteravond naar huis gekomen, eet goed! Mag haar meteen longeren en rijden as woensdag weer. Longeren doe ik dus wel met alleen halster voor nu.
Net voor het eerst gelongeerd en ze was helemaal vrolijk dus tot nu toe gaat alles echt helemaal super!

cyrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:47

Geweldig! Weer lekker met je paard aan de gang!

Twinklebel

Re: Gebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:51

Dat is best snel, al weer rijden. Had ik eigenlijk niet gevraagd....ik geef Vien wat langer, die heeft een aardige tic gehad, behoorlijk afgevallen.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 15:10

Wat fijn dat het voor jouw paard al weer achter de rug is TS! En ook voor de anderen die hebben gereageerd over hun paard!

Mijn paard gaat aanstaande dinsdag behandeld worden. Bij haar ook een afgebroken kies, zat er al langer maar mocht tot nu toe blijven zitten, echter in januari het advies gekregen om over 9 maanden toch op de foto te zetten. Dat is inmiddels gebeurd en hij moet er inderdaad uit. Wij gaan hiervoor naar Jan Kroes van DAP Krommerijnstreek. Maandagmiddag brengen, dinsdag kies trekken, woensdag weer ophalen. We hopen dat het normaal getrokken kan worden, maar ook bij ons bestaat het risico dat het gestempeld moet worden. Duimen maar! Ik hoop dat de rekening niet te erg tegen gaat vallen :o

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 12:45

Ja het is zeker snel, maar paard geeft (ook aan de longeerlijn) aan dat ze graag wil werken en iets wil doen weer! Ik gok dat ze toch meer last had van haar tand dan we dachten, zo vrolijk lijkt ze meteen na deze ingreep. Bijzonder om te zien hoe de paarden zo verschillend reageren @Twinklebel, denk dat het goed is dat jij je paard wat langer de tijd geeft. De omgeving van de kies bij mijn paard was ook echt al slecht doorbloed, misschien daarom dat ze minder pijn had.

Veel succes chouchou! Jan Kroes heb ik veel goeds over gehoord ook. Stempelen is jammer qua kosten, maar qua ingreep viel het mij alleszins mee en maar een kleine 2 hechtingen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:35

Mijn pony heeft zeker wel 2 weken rust gehad. Die at niet voldoende om naast warm blijven ook nog te bewegen. Heb in april nog een 200 grams deken voor haar moeten kopen omdat ze Door het te weinig eten ook te koud werd. Wel fijn dat die van jou er zo weinig last van heeft dat beweging ook weer kan. Krijgt ze wel nog medicatie?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:37

Viel me vanavond ineens op dat Vien op de plek waar normaal kuiltjes zitten boven de ogen nu opeens bulten zitten...of er vocht of lucht onder zit, je kan het indrukken. Ze is verder gewoon fit en is ook niet gevoelig. Morgen maar even vragen als ik ze bel hoe het gaat.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 23:35

Tancreda4 schreef:
Mijn pony heeft zeker wel 2 weken rust gehad. Die at niet voldoende om naast warm blijven ook nog te bewegen. Heb in april nog een 200 grams deken voor haar moeten kopen omdat ze Door het te weinig eten ook te koud werd. Wel fijn dat die van jou er zo weinig last van heeft dat beweging ook weer kan. Krijgt ze wel nog medicatie?

Pfoe dat klinkt ook niet best. Hopelijk is het uiteindelijk wel een stuk beter met haar gegaan!
Mijn paard krijgt nu nog 1x per dag metacam. Ik weet niet wat het met haar is, of het misschien ook de kou is die meetelt, maar ze was vandaag zo fris dat ze ontplofte aan de longeerlijn! Oortjes naar voren en gekke bokkesprongen, ook op stal is ze lief en vrolijk. Maar dit gedrag nog niet eerder in deze mate gezien van haar haha. Ik merk wel dat ze langer doet over hooi eten, maar brok gaat goed en snel. Hooi krijgt ze wel op.

@twinklebel goed om het inderdaad na te vragen! Ben benieuwd, hopelijk is het niks raars/ernstigs!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 17:54

Vien heeft nu toch wat snotjes uit haar linkerneusgat...veearts van de Lingehoeve gaat me zo terug bellen.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 12:14

Twinklebel, wat naar zeg. Wat zei de dierenarts?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:16

Oh bah Twinklebel, ik hoop dat het meevalt... Ben benieuwd wat de DA zei.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:46

Dierenarts zei dat ik me niette druk moest maken en even aan moet kijken. Als het niet erger wordt kijken ze er volgende week naar als we teruggaan voor controle en pluggen verwijderen. Moet zeggen dat het vandaag minder erg was.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 21:16

Dat valt dan gelukkig mee Twinklebel! Wel even schrikken.

Mijn paard stond vandaag op de agenda om de kies te verwijderen, maar ik kreeg om 5 uur een telefoontje dat het niet was gelukt op de reguliere manier en het vandaag niet meer ging lukken om het via een buccotomie te doen. Het wordt ergens deze week... Flink balen, maar niks aan te doen.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 21:25

Oh,dat is balen Chouchou...staat die nu met een kapot getrokken kies?

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 12:38

Fijn dat het wat beter ging twinklebel, toch schrikken zo.

En dat is balen chouchou, rare gang van zaken zeg... moet je nu zelf voor de extra staldagen in de kliniek betalen ook?

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:45

Ja inderdaad met die kies waar lekker aan getrokken is, weer terug op stal. Geen fijn idee, maar ik geloof ook wel dat ze er op dat moment weinig meer mee konden.. Ze hebben haar wel direct voor vandaag opnieuw ingepland gelukkig. Als het goed is, wordt ze op dit moment behandeld. Zal zo wel telefoontje krijgen.

Staldagen zitten normaal bij het tarief in, hoe dit nu dan gaat weet ik niet precies. Maar weet wel dat het overnachten daar de kosten niet zijn, zou gaan om 15 euro per nacht. Dat kan er nog wel bij als het moet :P

Vanochtend fijn even een stukje met haar gelopen en laten grazen, even een ander uitzicht dan die box :)

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:31

Hij is eruit! *\o/* Ze hebben nog flink doorgewerkt vandaag. Het duurde even, maar uiteindelijk kwam hij er mooi in een geheel uit. Er is alleen nog wel wat nazorg nodig, wat Jan Kroes toch graag zelf doet. Dus ze moet op de kliniek blijven tot zaterdag. En dan mag ze eindelijk naar huis *\o/*

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 21:51

Fijn dat de kies er uit is chouchou! Nu nog even wachten tot ze naar huis mag dan :D
15 euro per nacht is niet zo erg nee, wat een verschil met de lingehoeve, daar was het 35 :wow:

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 22:46

Fijn dat alles goed is gegaan Chouchou. En inderdaad, wat een prijsverschil! Vind de Lingehoeve ook erg duur qua stalling.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 11:43

Nog even een update van mijn kant!
Gisteravond voor het eerst weer gereden, rustig opgepakt natuurlijk. Ze was opgewekt maar braaf :D

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:11

Vandaag op controle geweest, hechtingen en pluggen eruit, en alles zag er mooi rustig uit. Gelijk het veulen ook nog gecheckt, die zat nog netjes op zijn plek. Ik ben opgelucht!

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:41

Fijn!! Dus de snotjes en vocht boven de ogen heeft geen vervolg gehad :)

Wij gaan volgende week donderdag op controle en dan mogen ook de hechtingen eruit. Paard voelt zich heel goed maar heeft nog wel even lekker vrij. Hier werd sowieso aangeraden 4 weken niet te rijden. Stappen aan de hand mocht wel, maar aangezien ze zich aan de hand altijd heel druk maakt en ik meer aan haar hoofd moet zitten, heb ik gevraagd of ik er dan niet beter op kan zitten. Wij rijden sowieso bitloos dus daarvoor maakt het niet uit. Dat stappen onder het zadel mag wel! Gaat er vooral om dat we geen intensieve dingen doen, vanwege druk op de plek van de kies. Ik wacht er sowieso nog mee tot na de controle, de hechtingen zijn ook niet stabiel droog, dus wil sowieso wachten tot dat helemaal hersteld is. Maar daarna dan toch eens proberen, beetje wat te doen hebben vindt paard nooit erg :D

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:56

Oh, ik heb gewoon vanaf 5 dagen na het trekken los gewerkt, dat was geen probleem. Vond het ook beter haar wat in conditie te houden.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 23:34

Lingehoeve gaf inderdaad aan dat je meteen mocht longeren en dat je na 5 dagen gewoon weer mocht rijden, heb ik dus ook gedaan! Merrie gaf alleen maar vrolijkheid aan naar mijn idee, constanter met hoofd in het rijden wat ik ivm de kies natuurlijk goed kan plaatsen. Nu rij ik wel met bit, maar die zit natuurlijk niet op de plek van de op een na achterste kies. Mijn neusriem zit altijd netjes met een ruime twee vingers los.

Fijn dat alles bij jou goed afgelopen is Twinklebel! Hier gaan woensdag de hechtingen en de plug eruit. Rijden gaat echt helemaal super, merk echt verbetering.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:59

Mijn merrie moet helaas ook naar de kliniek bij de controle tandarts ook een gebroken kies geconstateerd maar nog geen last of ontsteking.
Ook een kies boven in kon volgens tandarts waarschijnlijk wel op de normale manier.
Zie er tegen op maar wel besloten ook aan de hand van dit topic naar de Lingenhoeve te gaan met haar.
Twijfel alleen of ik het dit jaar nog doe of wacht tot het nieuwe jaar vanwege zo eigen verbouwing en verhuizing.
Ga sowieso volgende week even naar de kliniek bellen.