Wat mij dan weer brengt bij het volgende: zo lang je niet weet wat de oorzaak is van de pijn, en je geeft pijnstillers, zal het paard minder pijn hebben. Maar hoe kun je dan bepalen waar de pijn vandaan komt? Behalve als dat overduidelijk blijkt uit foto's of een echo oid. Als het paard door de pijnstillers geen pijn laat zien weet je ook niet welke richting je op moet denken. Stel dat je stopt met de pijnstiller en het paard gaat behandelen (bij voorbeeld voor een ontsteking, stel dat dat uit een scan komt zoals in het voorbeeld hier boven). Hoe weet je dan of het paard dan nog op de bute reageert of al op een (geschiktere, meer doelgerichte) ontstekingsremmer? Hoe weet je wanneer de werking van de bute uit het systeem van je paard is? En dan bedoel ik niet wat er op de verpakking of in het boekje van de veearts staat. Paarden kunnen niet lezen en hun lichamen reageren niet allemaal even snel op zoiets. Dan zou je van tevoren al moeten weten vanuit een eerdere pijn-episode hoe lang dat bij jouw paard duurt bij de zelfde gradatie aan schade aan het zelfde type weefsel onder de zelfde omstandigheden (voer, weer enz). In mijn ogen is dat niet te doen.
Waarmee dit geen pleidooi is voor maar blindelings te gaan behandelen en daar dan conclusies uit te trekken. Dat kán goed werken. Heb ik ook wel eens gedaan, uiteraard in overleg met de behandelaar. Paard reageerde niet en toen aan het licht kwam wat het probleem nou is werd ook duidelijk waarom. Alleen hebben we toen wel vrij rap kunnen uitsluiten dat hij "ergens in zijn lijf meest aannemelijk de schouder(s)" artrose heeft (in een gradatie die zou kunnen zorgen voor het klinische beeld wat we waarnamen). Kosten dezes: 15 euro. Fysieke schade in de zin van stoffelijke en/of geestelijke bijwerkingen: 0. Resultaat: terug naar de tekentafel. Die leeg was en een tijdje leeg bleef, aangezien we toen even echt niet meer wisten wat het dan kon zijn. Artrose was een educated guess. Later kwam er ineens een bult zooi op die tekentafel te liggen

Bij zulke dingen moet je per geval de voors en tegens tegen elkaar afwegen.