dikke buik, wel ribben, en geen energie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:33

Trui schreef:
Koop der dan lekker

Kan je beter zelf doen.. Ben je goedkoper uit dan 450 euro per maand.
. Vind het ook gewoon je kop in het zand steken door te zeggen dat je maar een manegeruiter bent.
Dit paard hoort niemand op de rug te hebben...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:33

Jibbel schreef:
Ehm..op zich is het wel handig als je je verdiept in de verzorging van een paard of iig de juiste begeleiding erbij hebt. En niet alles maar klakkeloos aannneemt van wat mensen tegen je zeggen.
Niemand weet alles..maar ik snap werkelijk waar niet waarom je er boos om zou moeten worden als mensen hier iets tegen je zeggen.

Maar hoe kom je aan de juiste begeleiding als je niet beter weet?

Wij hadden ook ooit zo'n meisje op stal. Van jongs af aan bij een vijf sterren FNRS-manege gelopen waar de paarden ook niet buiten kwamen, behalve voor de lessen. En waar er ook met lapmiddelen geprobeerd werd een paard weer op de been te krijgen/te houden (het betadine in het water idee). Toen ze bij ons kwam ging er een wereld voor haar open. Toch heb ik het haar nooit kwalijk genomen dat ze een slechte start heeft gehad, ze dacht dat ze een goede plek had gekozen, want vijf sterren FNRS-manege.

Nu was dit wel in de tijd dat internet nog geen gemeengoed was. Maar toch.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:38

Ja precies san je zegt het al. Internet.

Natuurlijk kan deze ts niets veranderen aan de stalling.
Wel kan ze zeggen ik ga alleen nog maar op paarden rijden die wel fatsoenlijk buiten komen. Daar is ze oud genoeg voor.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:39

Jezelf inlezen, kennis willen vergaren uit boeken en op internet. Jezelf wijzer willen maken en zo bewust keuzes kunnen maken in begeleiding en paardenwelzijn. TS heeft ook nog ouders en zo te lezen een moeder die ook wat met het paard doet.
Vind dat een groot deel van de verantwoording dan ook daar ligt. En uiteraard het nieuwsgieig zijn, willen vergaren van kennis zoals ik net al zei

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 17:39

bruintje123 schreef:

Wel kan ze zeggen ik ga alleen nog maar op paarden rijden die wel fatsoenlijk buiten komen. Daar is ze oud genoeg voor.

Gaat moeilijk als je al voorgesteld heb op een manege te gaan rijde die tenminste een kleine wei hebben. (enige in de buurt verder). Maar nee hoor mama verklaard je dom en als je dan doorgaat word ze boos

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:40

Volgens mij was er een tijd geleden ook al een topic over dit paard of werd er in een topic gereageerd over hoesten. Toen wilden jullie dit ook allemaal zo goedkoop mogelijk oplossen met rare middeltjes (betadine in het water doen?!?). Er werden ook allemaal goede adviezen gegeven die steeds aanvallend afgewezen werden

Ik wil niet vervelend zijn en ik snap dat het niet jouw paard is, maar je hebt momenteel wel een gedeelde verantwoordelijkheid omdat je haar least (en jouw ouders ook!!!). Je kan hier wel weer goed bedoelde adviezen persoonlijk opnemen en hier boos om worden, maar ik denk dat iedereen hier het beste met jou en het paard voor heeft.

Als jij een gezond en levendig paard wilt rijden dan zul je toch actie moeten ondernemen en eventueel wat geld moeten neerleggen. Ga in gesprek met de manege en kijk naar een gedegen oplossing! Dit is niet leuk voor het paard en zeker ook niet voor jou. Waarom wil je 450 e uitgeven aan een paard dat niet goed in haar vel zit en waarschijnlijk medisch niet inorde is? Heb je een lease-contract? Daar zal vast wat in staan over wie welke kosten op zich neemt bij ziekte of andere medische ingrepen/medicijnen. Kijk daar eens na, dan weet je hoe en wat en kun je vervolgens een gedegen beslissing maken.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 17:40

Jibbel schreef:
Jezelf inlezen, kennis willen vergaren uit boeken en op internet. Jezelf wijzer willen maken en zo bewust keuzes kunnen maken in begeleiding en paardenwelzijn. TS heeft ook nog ouders en zo te lezen een moeder die ook wat met het paard doet.
Vind dat een groot deel van de verantwoording dan ook daar ligt. En uiteraard het nieuwsgieig zijn, willen vergaren van kennis zoals ik net al zei

Tis mijn moeder die hier irritant bezig is en alles aanneemt van iedereen op stal en instructrices en eigenaren en die niet naar een andere stal wil

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:40

Dan stop je met paardrijden.
Het is geen recht omdat te mogen.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 17:42

Nandos schreef:
Volgens mij was er een tijd geleden ook al een topic over dit paard of werd er in een topic gereageerd over hoesten. Toen wilden jullie dit ook allemaal zo goedkoop mogelijk oplossen met rare middeltjes (betadine in het water doen?!?). Er werden ook allemaal goede adviezen gegeven die steeds aanvallend afgewezen werden

Ik wil niet vervelend zijn en ik snap dat het niet jouw paard is, maar je hebt momenteel wel een gedeelde verantwoordelijkheid omdat je haar least (en jouw ouders ook!!!). Je kan hier wel weer goed bedoelde adviezen persoonlijk opnemen en hier boos om worden, maar ik denk dat iedereen hier het beste met jou en het paard voor heeft.

Als jij een gezond en levendig paard wilt rijden dan zul je toch actie moeten ondernemen en eventueel wat geld moeten neerleggen. Ga in gesprek met de manege en kijk naar een gedegen oplossing! Dit is niet leuk voor het paard en zeker ook niet voor jou. Waarom wil je 450 e uitgeven aan een paard dat niet goed in haar vel zit en waarschijnlijk medisch niet inorde is? Heb je een lease-contract? Daar zal vast wat in staan over wie welke kosten op zich neemt bij ziekte of andere medische ingrepen/medicijnen. Kijk daar eens na, dan weet je hoe en wat en kun je vervolgens een gedegen beslissing maken.

Er is geen contract omdat ze willen dat je stopt als zij willen dat je stopt

Trui

Re: dikke buik, wel ribben, en geen energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 17:43

Hee maar ik sluit hem weer opnieuw, je kan me altijd mailen voor vragen tec

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:44

Trui schreef:
bruintje123 schreef:

Gaat moeilijk als je al voorgesteld heb op een manege te gaan rijde die tenminste een kleine wei hebben. (enige in de buurt verder). Maar nee hoor mama verklaard je dom en als je dan doorgaat word ze boos

Klopt het dat je omgeving Rotterdam woont? :) Volgens mij zag ik dat ergens voorbij komen.

Nu kom ik zelf uit die omgeving en jureer ik met mn moeder regelmatig FNRS. Ik kan je zo nog minimaal 5 maneges geven waar je een paard kan leasen die regelmatig buiten komen (paddock en land), goed verzorgd worden en je goed geïnformeerd kan worden. En betreft boze moeder, je kan altijd gewoon zelf langs gaan, je bent 14, maak wat foto's en laat die thuis zien.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:44

Ik kan niks anders zeggen als; ocherme dat paard.. wat een sneu hoopje is het..

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:46

Als er geen contract is en je bent ontevreden over de gezondheid van je leasepaard dan ga je daarover in gesprek met de eigenaar en kijk je naar wat er mogelijk is.

Klagen over leasekosten, een ongezond paard en verder zelf geen actie willen ondernemen of geld willen uitgeven brengt je nergens.. kan je het topic inderdaad beter sluiten.

Arm paard en zeer slechte manege...

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 17:48

Nandos schreef:
Als er geen contract is en je bent ontevreden over de gezondheid van je leasepaard dan ga je daarover in gesprek met de eigenaar en kijk je naar wat er mogelijk is.

Klagen over leasekosten, een ongezond paard en verder zelf geen actie willen ondernemen of geld willen uitgeven brengt je nergens.. kan je het topic inderdaad beter sluiten.

Arm paard en zeer slechte manege...

Probeer ik nu al twee keer maar iedereen banketstaaf er gewoon doorheen haha
Edit: banketstaaf alsin praten gewoon

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:53

Heb laatste pagina's niet helemaal meegelezen, maar las ik nou betadine in het water doen? Als in in het drinkwater???

Welke %@$^%$^@%^@% heeft dat bedacht?? (als dat zo is!!! weet niet waar het vandaan komt verder)

Paarden hebben een bijzonder maag darm kanaal en in hun dikkedarm zitten miljoenen, ziljoenen bacterieen die ervoor zorgen dat bepaalde stoffen die een paard nodig heeft vrijkomen zodat het paard die kan gaan gebruiken. Met betadine roei je die bacterien uit voor een deel, dat is een slecht idee.

Bij paarden moet je echt echt echt echt geen betadine in het drinkwater doen.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 17:54

Kan je me niet ff een pb doen? Heb net dit topic gesloten

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:58

Trui schreef:
Cowgirl schreef:
Daarnaast kijkt het paard absoluut niet blij. Het arme beest zit helemaal in zich zelf gekeerd, afgestompt.

Gedegen onderzoek om te kijken of het het dier iets onder de leden heeft en een paar maanden rust kan zomaar eens een blijer paard geven.

We betalen 450 per maand, paar maanden rust word hem sowieso niet, ook omdat we in september al stoppen. Dus dan zouden we betalen om der op stal te laten staan? (Ze komt niet buiten, hier geen vragen over, dit kan gewoon niet)

Dat geld he zou ik me fijn iedere maand aan de kant leggen en over 5 maanden zelf een paard kopen in plaats van dit paard te leasen en die manege verder te sponsoren..

Paard is duidelijk depresief en niet blij.die zou ik fijn laten staan en een andere manege zoeken sjee wat sneu voor dat arme beest zeg

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 17:59

Trui schreef:
Cowgirl schreef:
Daarnaast kijkt het paard absoluut niet blij. Het arme beest zit helemaal in zich zelf gekeerd, afgestompt.

Gedegen onderzoek om te kijken of het het dier iets onder de leden heeft en een paar maanden rust kan zomaar eens een blijer paard geven.

We betalen 450 per maand, paar maanden rust word hem sowieso niet, ook omdat we in september al stoppen. Dus dan zouden we betalen om der op stal te laten staan? (Ze komt niet buiten, hier geen vragen over, dit kan gewoon niet)

Dat geld he zou ik me fijn iedere maand aan de kant leggen en over 5 maanden zelf een paard kopen in plaats van dit paard te leasen en die manege verder te sponsoren..

Paard is duidelijk depresief en niet blij.die zou ik fijn laten staan en een andere manege zoeken sjee wat sneu voor dat arme beest zeg[/quote]

Mn moeder betaald en die wil niet kopen.

Ik verpest de quote even omdat er maar 2 in mogen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:01

TS, de reden dat je dit topic gemaakt hebt omdat je zelf ziet dat er iets niet goed is.
Dat heb je goed gezien en je vraag is volledig terecht.

Helaas kun jij hier als leaser niets aan veranderen. De eigenaar zal hier zelf moeten ingrijpen in de zin van wormonderzoek, bloedonderzoek, kreupelheidsonderzoek, meer vrije beweging, opbouw vanaf de grond en een goed overwogen dieet.

Als (minderjarige) leaser sta je daar helaas volledig machteloos -O-

De beste keuze die je kunt maken is om hiermee te stoppen.
Een kennis van ons had laatst een hoop geld betaald voor een trektocht op vakantie. Toen ze daar kwam zag ze hoe slecht de zadels waren en de toestand van de dieren.
Ze heeft haar verlies genomen en is niet meegegaan.
Dit is geld verdienen over de rug van een paard dat niet in rijconditie is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:02

Trui schreef:
Kan je me niet ff een pb doen? Heb net dit topic gesloten

Zelf topic sluiten kan niet, kan alleen een mod.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 18:03

Ja heb ik al gevraagd maar die mod was niet online, geeneen mod kunnen vinden die online was en had geen zin in verdere discussie

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:03

Dat ze niet wil kopen begrijp ik wel.
Dat is ook een hele verantwoording met eventuele kosten die erbij komen.

Maar nu een paard leasen dat duidelijk niet gezond is en daar blijkbaar geen deskundige hulp voor ingeschakeld wordt kan ook niet.
Daar zou je moeder ook per direct mee moeten stoppen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:04

Jij kan geen topic sluiten, dat moet een mod doen.

Ik ben met bruintje eens. Jij kan wel zeggen dat jij niks kunt doen, maar je bent al fout om op dit paard te stappen, ookal betaal je. Je gaat door zolang je betaalt staat er. Ik snap dat je wat terug wilt voor je geld, maar doe dat niet over de rug van een levend wezen. Je hebt geen contract zeg je? Per direct stoppen! Want door te betalen en rijden werk je net zo hard mee. Ik vind je dan net zo schuldig, zeggen er niets aan te kunnen doen en wel rijden gaat er bij mij niet in!

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 18:05

Ja we rijden omdat ons is gezegd dat dat gewoon kon. Sorry hoor dat dat ons zo erg aangepraat word

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:05

Je kunt je topic zelf niet sluiten. Dat kan alleen een Mod doen, en die zal dit niet doen zonder geldige reden (antwoorden die je niet zinnen tellen niet als geldige reden). Ik snap dat je het beste met het paard voor hebt en niet alles in de hand hebt als 14-jarige leaser met een moeder die niet helemaal mee wilt werken. Sommige antwoorden zullen je waarschijnlijk rauw op je dak vallen.

Probeer alleen wel in te zien dat iedereen zo reageert omdat ze daadwerkelijk schrikken van de situatie rond dit dier. Het paard ziet er op z'n zachts gezegd beroerd uit. Weinig en slechte bespiering en een opgeblazen hangbuik. Dat kan deels door veel veulens komen, maar dan zou de rest van de bespiering toch een stuk netter in orde mogen zijn.

Dus ik denk dat er naast vermoedelijk een wormprobleem ook rijtechnisch veel veranderd moet worden om het paard 'in vorm' te krijgen. In je eerdere berichten kom ik tegen dat het paard hoest. Buiten dat ik Betadine door het drinkwater doen een barbaarse oplossing vind, lees ik ook dat jij denkt dat Utah het hoesten 'misbruikt om onder het werk uit te komen', en dat ze nog een tik op de koop toe krijgt als ze teveel hoest tijdens het rijden. Dat schokt me wel. Dat je niet alles weet op je 14e en dat jij niet alle beslissingen kan maken, hoe sneu het ook is, dat begrijp ik. Maar dat je een paard wat duidelijk hoest slaat om het ermee op te laten houden, dat gaat er bij mij niet in.

Ik hoop dat je kritisch naar alle berichten kijkt en goed bedenkt wat je wilt. Maar dat er aan deze situatie iets verandert moet worden, lijkt me heel duidelijk. Die buik heeft niet 1 simpele oorzaak.