Hoefkatrol klasse 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:25

Janneke2 schreef:
...en dus mankeert het ene paard "met hoefkatrol" iets totaal anders dan het andere dier.

Wat bedoel je?
Dat het bij het ene paard in de slijmbeurs zit en bij t andere in de bandjes of het hoefbeen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:29

pol1 schreef:
Janneke2 schreef:
...en dus mankeert het ene paard "met hoefkatrol" iets totaal anders dan het andere dier.

Wat bedoel je?
Dat het bij het ene paard in de slijmbeurs zit en bij t andere in de bandjes of het hoefbeen?

Ja.
"Hoefkatrol" is een plek, en op die plek zijn meerdere blessures mogelijk.

Othilly

Re: Hoefkatrol klasse 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:34

Ja precies..! Begreep dat een slijmbeurs helemaal lastig te behandelen is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:18

Toch nog inhakend op m'n eigen bericht.. ( merk echt dat ik er vreselijk mee bezig ben...)
Oren naar voren en heldere blik... hoeft dus niet te betekenen dat een dier pijnvrij is?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:21

Nouja m.i als een paard echt alleen helder en oortjes naar voren heeft als ie je ziet kan dat een teken van alertheid en herkenning zijn! Observeer hem eens diverse keren stiekem.. dat geeft jou miss meer info!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:03

zijn dag bestaat veel uit grazen, uit de hooiruif eren, slapen/doezelen, naar de waterbak wandelen en soms zijn merries weghalen bij de buur hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:07

Herkenning en oortjes naar voren wil niet zeggen dat een paard geen pijn heeft. Jouw paard moet zich 'groot' houden omdat hij de leider is van de kudde. Als hij zich kwetsbaar toont, zal de kans groot zijn dat een ander paard zijn leiderschap gaat overnemen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:23

T blijft lastig in te schatten.. niemand heeft t antwoord!
Afzonderen, veel liggen, cacharijnig zijn, dat zouden voor mij signalen zijn! En uiteraard stokkreupel lopen!

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:33

Voor mij persoonlijk geld: inspuiten zou ik nooit meer doen, het heeft nooit geholpen en de ellende van boxrust in de laatste fase van haar leven vond ik vreselijk. Mijn paard heb ik eerst nog lekker op de wei gezet onbelast maar later ging ook dit niet meer en ging je aan haar rug zien dat ze niet pijnvrij was. Ik heb haar toen in laten slapen.

Het rotte is bij hoefkatrol dat als ze het aan twee benen hebben je bijna geen kreupelheid ziet. Maar dan moet je eens een been laten verdoven, dan weet je niet wat je ziet. Dus pijnvrij?...

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 22:55

Onze pony sprong nog 90 cm parcoursen, met de oortjes naar voren.
Wel werd 'ie ontzettend heet in het parcours, wij dachten omdat 'ie het erg leuk vond 8)7
Hij vond het ook echt leuk, maar achteraf gezien moet het hem ontzettend veel pijn hebben gedaan |(

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 06:15

Het zal voor ieder paard anders zijn, feit is dat het mensenwerk blijft dat inschatten! Ik heb het antwoord iig niet! Goed blijven kijken, observeren!

Darkcrystel: heb je behandelingen gedaan maar heeft niets aangeslagen?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:29

Mijn fjord wilde zijn voeten niet meer geven. Eerst was het een been waar hij lastig mee deed maar later werden het twee benen. Ook zijn gewrichten begonnen vol te lopen. Ik heb hem vorig jaar laten gaan.

Mijn fjord had hko 3 en 3, lage overhoef in een voet, hoge overhoef in ontwikkeling en ernstige verbening van het kraakbeen. Kogels hadden ook artrosevorming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:30

Mijne is twee weken terug van de ijzers afgegaan en laat zich nog wel goed bekappen..
Voetjes geven doet ie wel.
Alleen z'n voet op een bokje zetten ( zon staander?) vindt ie
Niet ideaal.
Maar al jaren niet zozz

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 05:15

Anoniem schreef:
Mijne is twee weken terug van de ijzers afgegaan en laat zich nog wel goed bekappen..
Niet ideaal.
Maar al jaren niet zozz

Is hij specifiek op blote voeten gezet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:46

Anoniem schreef:
Niet ideaal.
Maar al jaren niet zozz

Staat hij met reden blootvoets? Juist paarden met zulke benen kunnen veel verlichting hebben door ijzer met siliconen en een zooltje of hakje!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 10:12

bobje26 schreef:
Anoniem schreef:
Niet ideaal.
Maar al jaren niet zozz

Staat hij met reden blootvoets? Juist paarden met zulke benen kunnen veel verlichting hebben door ijzer met siliconen en een zooltje of hakje!

Dat is wat ik ook hoor.. maar er zijn ook mensen die zeggen nee hoor ijzers eraf!
Mijn paard ( geen hko) maar wel ingespoten in t hoefgewricht) krijgt ander beslag (12 september door Ton van Soest, dap bodegraven).. ik heb normaal een andere smid maar volgens de DA uit bodegraven kan de uitvoering beter..
Staat er nu zo op:

Afbeelding

Afbeelding

Volgens DA uit bodegraven valt er met het juiste beslag de meeste winst te behalen.
Wat mij op blijft vallen is toch heel soms die struikel..pfff vind het allemaal zo moeilijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:02

Ja natuurlijk is hij met wen reden van de speciale ijzers af: omdat dit niets meer deed.
Het heeft hem nog bijna 9 maand veel goed gegdaan maar het helpt niet meer..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:05

Anoniem schreef:
Ja natuurlijk is hij met wen reden van de speciale ijzers af: omdat dit niets meer deed.
Het heeft hem nog bijna 9 maand veel goed gegdaan maar het helpt niet meer..

Pfff deprimerend..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:06

Ergens begin ik er " vrede" mee te hebben.
Hij staat blootsvoets nog even te genieten en dat is goed zo..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:11

Tja ik zit nog in de fase van "revalideren" en hopen dat ze nog wat op de rit wil komen..
Maar ook ik heb bedacht dat als t echt niet meer wil ik haar lekker op de wei gooi blootvoets ( en mits ze geen pijn toont) het nog een tijdje aan te kijken! 12 september terug naar de arts..hopelijk krijgen we dan een beter beeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:58

Pol, is er een reden dat je paard zo lang op de voeten staat? Of iig een lange teen? Heb niet superveel verstand van hoefstanden, maar vind dit nog niet zo ideaal eigenlijk.

fientje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:14

Mijn pony(zware hko 4) staat op een open teen ijzer met siliconen, open teen want dan kan ze natuurlijk heel makkelijk afwikkelen en door rollen, en aan de achterkant dicht voor het ver doorzakken van achterAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:19

Joolien schreef:
Pol, is er een reden dat je paard zo lang op de voeten staat? Of iig een lange teen? Heb niet superveel verstand van hoefstanden, maar vind dit nog niet zo ideaal eigenlijk.

Nou dat vonden ze schijnbaar in Bodegraven ook niet!
Maar mijn paard werd 3mnd geleden verdacht van hb ( dan hou je liever een lange teen aan..begreep ik)!
Ton van Zoest gaat haar nu de 12e beslaan..en dan komt mijn smid meteen daarna om te kijken hoe ze er is opgezet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 18:48

Ik hoop voor je dat je nog een tijd van je paard kunt en mag genieten.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 19:14

Hier ook helaas ervaring met HKO, in 2005 zouden we onze merrie laten inslapen.. Alles gedaan, speciaal beslag, rust, inspuiten, etc. Niks hielp. Daarnaast had ze nog veel meer been gebreken.

Daarna terecht gekomen bij Antoine de Both. Het was dit proberen en anders toch echt inslapen.

Ik ben eigenwijs maar ook erg nuchter en wilde het proberen. Heb haar in training gezet en vanaf de eerste week liep ze weer goed.

En de 10 jaar die daarop volgde hebben we haar als een normaal paard kunnen behandelen. Na die 10 jaar eens een controle foto en dergelijke laten maken, geen enkele been gebrek was verergerd. Alles was rustig. Uiteindelijk zijn we geëindigd tot de Z2!

Ik las in dit topic meerdere negatieve verhalen over Antoine de Bodt. In 2005 was rechtrichten nog niet zo "bekend" als nu, veel instructeurs namen dit niet mee en er werd gewoon minder aandacht aan besteed.

Zonder Antoine had dit geweldige paard een veel korter leven gehad en heeft mij ontzettend geholpen om mij verder te ontwikkelen.

En nu nog.. Wordt vaker om hulp gevraagd omdat ik "zo van het rechtrichten ben". Je zou denken dat in 2017 rechtrichten veel meer belangrijk zou zijn bij iedereen. (Kijk je op wedstrijden of trainingen dan weet je helaas dat dit al gauw anders is).

Ik ben absoluut geen Antoine fanaat, rij niet meer op "zijn manier" maar het is nu wel onderdeel geworden van mijn training.

Hij heeft uiteraard niet het wiel opnieuw uitgevonden, wel worden paarden nog steeds scheef gereden en gehouden.

@ darkchrystal: wat ontzettend lastig en lees je verdriet en radeloosheid in je berichten. Het beslissen tot hoever en wanneer het echt genoeg is... Is zo'n moeilijk besluit!
Laatst bijgewerkt door Cardy op 26-08-17 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt