Stuk van sesambeentje gebroken.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Re: Stuk van sesambeentje gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:13

Nee precies! Volgende week ging je naar kliniek?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:18

Ik lees al even mee, wat een pech en wat een rot letsel.
Als je paard nog een aantal jaar happy kan zijn op de wei dan heb je geluk dat je een merrie hebt, kan je een opvolger fokken.
Maar als het koppie nog zo graag wil, maar het lijf niet dan moet het geen gefrustreerd paard worden. Als ik zie met hoeveel liefde je over haar spreekt zul je dat wel op tijd zien.

Ik hoop voor je dat ze je positief gaat verrassen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 16:31

Komende donderdag hebben we een afspraak op de kliniek ja. Kijk er naar uit en zie er tegelijkertijd ook ontzettend tegenop...

tiwi: inderdaad een rot letsel.. Een veulentje zou een optie kunnen zijn als ze nog blij kan zijn op de weide. Maar of ik dat aandurf... Vind dat altijd doodeng, die drachten en bevallingen. Wij hebben thuis een Cattery en fokken met raskatten (Maine Coons). Die drachten en bevallingen vind ik al super spannend en lig dan al nachten wakker en te waken etc. Met een paard duurt dat nog véél langer en is nog erger haha. Maar goed, wie weet..
Famke heeft al een dochter. Die is nu 10 of 11. Heb redelijk veel contact met de eigenaar daarvan. Die doet niet veel met haar, ze staat gewoon ergens met een vriendje in een natuurgebied.

Inderdaad, het moet geen gefrustreerd paard worden als haar koppie nog wil maar ze niets kan. Als ze altijd pijn blijft houden is het denk ik gewoon klaar... Maar dat hoop ik echt niet! Dat zal echt een hele grote klap worden dan... Duimen!!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 21:45

Een kusje van Fammie <3 Afbeelding
Afbeelding

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:46

Ach wat een lieve foto's!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 22:06

Dankje! :)

Vandaag was ze super hyper. Ze staat ondertussen ook al bijna 3 weken 24/7 op stal. Niet zo gek dat ze dan druk wordt..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:04

Lieve foto's, het is ook sneu voor haar inderdaad.
Ik hoop met jullie mee op goed nieuws donderdag!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 12:00

Dankjewel!

Ik ben ontzettend zenuwachtig voor donderdag. Aan de ene kant kijk ik ernaar uit omdat deze onzekerheid slopend is.. Maar aan de andere kant kijk ik er ontzettend tegenop..

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 15:25

Dubbel is dat he.. mijn vorige pony heeft een peesblessure gehad, met de controles zag ik er altijd enorm tegenop, bang voor slecht nieuws. Daarentegen was die onzekerheid ook verschrikkelijk, en kun je het beter maar weten. Lastig, maar ook fijn, dat ze zo energiek en blij oogt verder.

Succes alvast donderdag, duimen dat het geen slecht nieuws is!!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 10:36

Jaa dankje!

Morgen is het zover.. Pff, spannend... Duimen en hopen!!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:59

Oh nagels bijten, duim met je mee!!

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:25

Hi! Ik ken jullie als combinatie al een tijdje via bokt en instagram, ben alleen altijd een stille meelezer :o . Ik wilde je toch even voor morgen een hart onder de riem steken, hoop dat er verbetering in zit.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:32

Hier hetzelfde als Feline, heel veel succes morgen! Het moet gewoon goed komen! :(:)

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:36

Heel veel succes morgen!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 13:06

Bedankt allemaal!! We gaan hopen...
Ik ben zo ontzettend zenuwachtig!

Maar ik ga haar echt niet meteen zomaar in laten slapen oid als ze zeggen dat ze niks kunnen doen verder en het niet goed eruit ziet.. Ze is zu zo levendig en vrolijk..
Pas als ze zeggen dat ze constant pijn heeft misschien.. Anders zoek ik gewoon ergens een weilandje voor haar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:20

Celine_Famke schreef:
Bedankt allemaal!! We gaan hopen...
Ik ben zo ontzettend zenuwachtig!

Maar ik ga haar echt niet meteen zomaar in laten slapen oid als ze zeggen dat ze niks kunnen doen verder en het niet goed eruit ziet.. Ze is zu zo levendig en vrolijk..
Pas als ze zeggen dat ze constant pijn heeft misschien.. Anders zoek ik gewoon ergens een weilandje voor haar..

Even heel hard he, ik bedoel het niet banketstaaf, maar Famke heeft geen besef van tijd, van gemis. Je wilt haar hier houden omdat je niet zonder haar kunt, maar helaas zul je toch eerlijk naar je paard moeten zijn als ze pijn heeft. Haar hier houden omdat je niet zonder haar kunt terwijl ze pijn heeft?
Al het mooie houdt eens op. Al hoop ik natuurlijk niet dat het nu zo is. Sterkte ermee. :(:)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 13:32

Ja dat bedoel ik ook inderdaad, als ze bij de kliniek aangeven dat ze constant veel pijn heeft is het zielig om haar zo door te laten gaan.
Maar als ze gewoon zonder pijn kan staan en stappen voelt het niet fair om al 'op te geven'.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:51

Celine, zo denken ze er op de kliniek ook over hoor. Inslapen hoeft niet als een paard pijnvrij is en kan stappen zonder pijn. Dat zijn hun twee uiterste voorwaarden zeg maar. Zodra dat niet het geval is, zullen ze inderdaad aansturen op inslapen, maar uitbehandeld zijn wil niet direct zeggen dat inslapen naar hun idee moet. En voor hetzelfde geld valt het ze allemaal goed mee en zit er de gewone vooruitgang in die ervoor staat op dit moment.
Ik wil je voor morgen heel veel succes wensen hoor!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 18:53

Ja het is meer dat hij er toen over begon. Maar we zullen het zien.. Hij gaat haar inderdaad niet zomaar inslapen.

Maar precies, hopelijk zit er verbetering in!! Daar gaan we voor!

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:03

Succes morgen, ik duim met jullie mee :(:)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 22:42

Dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:54

Heel veel succes morgen!

Je zou ook altijd aan een tussenoplossing kunnen denken; stel de kliniek vermoedt dat ze ook als ze voor het oog wel goed stapt/draaft toch pijn heeft, dan kun je haar als proef gewoon eens een weekje op een pijnstiller zetten; is ze dan actiever, dan lijkt het erop dat ze toch ergens pijn voelt, en als je geen gedragsverandering ziet dan weet je tenminste 100% zeker dat ze op dat moment pijnvrij is. Dat kan ook voor jouw gemoedsrust wel handig zijn. ;)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 23:57

Dankjewel!

En jaa dat is zeker een goede optie!
Vanaf het moment dat ze het botje brak heeft ze nooit 1 stap kreupel gelopen in stap. Alleen in draf. Daar loopt ze wel echt stokkreupel.

Mijn moeder begon ook al over eventueel voortaan pijnstillers (mocht dat nodig zijn, het kan nog alle kanten op!). Maar ik weet niet in hoeverre dat paardwaardig zou zijn en mogelijk bij paarden.

Maar goed, we gaan het morgen allemaal zien en horen.. Ben zo ontzettend zenuwachtig! Pff.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 00:46

Ik heb een 2 jarige pony gehad en door trauma haar sesambeen brak. Was een "mooie" breuk en de artsen van Utrecht adviseerde niet te opereren aangezien ze geen last had, niet kreupel was. Ze mocht ook gewoon gereden worden. Tot haar 8ste jaar had ze nergens last van en liep M dressuur. Toen ze kreupel werd zijn we terug naar Utrecht gegaan en bleek het fragment gekanteld te zijn. Opereren was haar enige kans. Helaas is de operatie mislukt. De pees was niet op zijn plek blijven zitten.

Ze was wisselend licht onregelmatig tot flink kreupel. Vaak op het punt gestaan haar te laten gaan maar elke keer herstelde ze weer redelijk. Uiteraard liep ze alleen op de wei en in de paddock en werd er niet meer gewerkt met haar.

Op haar 15de zakte ze zo door haar kogel dat die bijna de grond raakte en hebben we haar laten gaan.
De pees was langzaam aan het afscheuren en dat konden we haar niet aandoen.

In haar laatste maanden begon ze ook door haar gezonde kogel te zakken en kregen de artsen twijfel of het gebroken sesambeen kwam door het ongeluk wat ze als 2jarige had gehad of dat ze dat door toeval hadden ontdekt. De andere optie was dat haar pezen te strak over de sesambenen liepen en die ze kapot drukte.
We wilde haar de ellende van dat uit te zoeken besparen en zijn er dus nooit achter gekomen wat nou de oorzaak was.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 06:03

Heel veel sterkte vandaag!
Je had het over pijnstillers voor de rest van haar leven. Maar pas daar alsjeblieft mee op. Jaren geleden had mijn paard zwaar spat aan 2 benen. Ik heb zijn leven 4 jaar weten te verlengen door het gebruik van pijnstillers.
Uiteindelijk is hij gestorven aan een tumor in zijn darmen door het langdurige medicatie gebruik.
Ik zou het nu zeker niet meer zo doen als ik de keuze weer kreeg. Maar dat is uiteraard voor iedereen anders en geheel je eigen keuze.
Wilde je alleen waarschuwen voor het risico.