[Volg] Hyperextensie veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: [Volg] Hyperextensie veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:57

Newt, wat goed dat er progressie in zit!
Die van mij was gelukkig braaf genoeg dat we het zonder roesje af konden.
Wat ook super trots!

Maar bij die van jullie is het wel een stukje erger.
Misschien heb ik het gemist, maar hoe oud zijn die van jullie?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 21:00

Begreep van onze smid dat hij de volgende keer andere schoentjes onder missy wou zetten, hij had alleen de kleinste maar en de leverancier op kort termijn nog niet de grotere, maar deze kon hij beter en meer aanpassen en verlengen. Nadeel is dat t van plastic is en dus erg glad op een stenen ondergrond.
Hoop voor je dat het goed gaat! Wanneer heb je controle?

Missy is van 27/3

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 22:02

Die van mij is iets ouder van 6/3.

Cas heeft ook plastic slippers, en het is wel glad inderdaad.
Zal blij zijn dat ze er weer af zijn en hij gewoon lekker kan crossen weer.
Ik moet 5 mei weer terug

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 15:49

Vandaag weer heen geweest. Het weekend is ze haar overgebleven schoentje verloren. Was behoorlijk gefrustreerd want ja, midden in t paasweekend.. maar gelukkig stond ze van zichzelf al een stukje van de grond met de minste voet en de andere al halverwege goed :)
Vandaag heeft ze de zelfde soort als jullie gekregen en over twee weken moeten we terug komen het mag niet te lang blijven zitten ivm knellen en hopelijk is het dan alweer een stuk beter!
Ze is super vrolijk en begint haar karakter al flink te ontwikkelen.

Hoe gaat het met jullie veulens?
Hebben jullie ze alweer de weide in?

Ow en voor de nieuwsgierigen, de neus is inmiddels recht en goed gekeurd door de DA :D

Afbeelding

Afbeelding

Knappe moeders
Afbeelding

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:58

Fijn om te lezen dat er vooruitgang in zit!

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:04

Hier beide schoentjes al 3 keer afgetrapt, twee keer weer eronder geplakt maar nu net zie ik dat ze er weer beide af zijn
Denk dat moeders erop gaat staan...

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:42

Betekent dit (goede) nieuws dat het helemaal goed komt met de kleine of is haar toekomst nog onzeker?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:06

Ohh wat fijn dat de schoenen lijken te werken!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:12

Inderdaad een prachtig neusje :)

Hier zitten beide schoentjes nog onder, maar in de wei mag nog niet, hij mag niet gaan crossen, dus hebben we gewoon een klein stukje afgezet :D
Ben heel benieuwd hoe hij erbij staat als ze eraf zijn, nog 2,5 week
Afbeelding

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 21:46

Dennisch schreef:
Hier beide schoentjes al 3 keer afgetrapt, twee keer weer eronder geplakt maar nu net zie ik dat ze er weer beide af zijn
Denk dat moeders erop gaat staan...

Sh*t, dat is nou net niet waar je op zit te wachten 1x ala maar 3/4x.. Verdorie. Onze smid heeft niet de bijbehorende lijm gebruikt, weet niet of daar t probleem ook in zit!?! Vertelde al dat die lijm niet goed vast zette en de schoentjes snel loslieten bij enige druk.

@Silly, fijn dat het bij jou wel goed gaat! Wij mogen over twee weken weer omdat ik de week er op met vakantie ben en mijn ouders niet bij machten zijn om bij de smid te helpen.

@mopjemop, ja, het lijkt positiever, nu is het aan de wonder om goed te herstellen. Heb even een foto in spoiler gezet maar dan kun je zien hoeveel t al verbeterd is. Ik moet zeggen dat we hier dan ook erg geluk mee hebben en dat ik zelf kennis heb van wonden en verbinden en materiaal van mijn werk kan gebruiken. Als ik dit niet kon om even financieel te denken was het een flinke duit in t spaargeld om om de dag een veearts op je erf te hebben voor verbinden.

Spoiler:
Afbeelding

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:53

En dan nog zo vrolijk zijn.
Wat een super veulen en ze mag blij zijn bij jullie te zijn geboren

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:54

Is dat geen wildvleesvorming? Ik ben er niet zo heel enthousiast over eigenlijk.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 08:13

Suzanne F. schreef:
Is dat geen wildvleesvorming? Ik ben er niet zo heel enthousiast over eigenlijk.

Ja klopt verdikking van t vlees, alleen zijn wij wel enthousiast in de vorm van verbetering, die dag 5 foto was nog niet eens de ergste, het is nog dieper gegaan tot bijna bot, hier helaas geen foto van, maar omdat de wond randen nog mooi sluiten en het nu weer kan rusten omdat de schoentjes er weer onder zitten, wil de DA het nog even door sluiten voor t wegsnijden van het overtollig vlees zodat het dan in 1x kan dichten. Moeten het de volgende keer weer laten zien, mogelijk dat het dan t laatste stukje is.
Laatst bijgewerkt door newt op 20-04-17 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:32

Ik snap dat jullie er alles aan doen om te kijken of deze kleine recht gaat staan, maar ondanks je uitleg snap ik echt niet dat je toch nog hebt gefokt met deze merrie.
Het is nu meerdere keren bij een veulen geconstateerd, en bij 1 merrie die na 2 weken goed stond en daar wilde je ook mee fokken, helaas mocht dat niet zo zijn. Maar dan wilde je dus gaan fokken met een merrie die zo geboren is? Ik weet het kan altijd gebeuren maar als de merrie er al mee geboren wordt zou je daar niet mee willen fokken denk ik zo.
Ondanks dat er ook goede veulens worden geboren vind ik het niet verantwoord.

En wat doet dit later in de benen zeker als het zo heftig is, zijn ze gevoeliger voor een peesblessure of zit er veel sneller artrose, en zo kan je nog een paar been problemen benoemen.
Maar het komt dus veel vaker voor dan gedacht gezien de andere bokkers met veulens en ook dit probleem.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 08:59

Ik vind het een hele interessante stelling en zal deze ook gaan uitdiepen ook ik ben daar wel benieuwd naar.
Ik zal deze vraagstelling voorleggen aan verschillende praktijken. Het is namelijk zo dat dit inderdaad erg vaak voor komt. Maar dat t in enkele gevallen zo extreem is als dit. De praktijk waar ik zit vertelde dat het juist erg goede paarden zijn omdat ze dieper kunnen flexen, maar ik zal eens nagaan hoe het op later termijn zit. bedankt voor je input.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:17

newt schreef:
Ik vind het een hele interessante stelling en zal deze ook gaan uitdiepen ook ik ben daar wel benieuwd naar.
Ik zal deze vraagstelling voorleggen aan verschillende praktijken. Het is namelijk zo dat dit inderdaad erg vaak voor komt. Maar dat t in enkele gevallen zo extreem is als dit. De praktijk waar ik zit vertelde dat het juist erg goede paarden zijn omdat ze dieper kunnen flexen, maar ik zal eens nagaan hoe het op later termijn zit. bedankt voor je input.

Is het nu ook dat het de laatste jaren meer voorkomt omdat mensen graag paarden met lange koten hebben en er dus meer zo gefokt worden?

En als dat zo blijkt te zijn, moet je dit dan als een gewenste ontwikkeling zien en de ongemakken voor de veulens op de koop toe nemen, of moet er toch ingegrepen worden door het fokbeleid aan te passen?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:32

Ooit een lezing bijgewoond over been problemen bij paarden en dan vnl de pezen en aanhechtingen pees/spier/gewricht, er was onderzoek geweest dat juist paarden met enorm veel flex eerder problemen krijgen omdat de grens van wat pezen/spieren aankunnen sneller is bereikt. Er ontstaan continue een soort haarscheurtjes die dus een blessure kunnen geven, zonder dat deze scheurtjes de kans krijgen om te herstellen.
Lastige materie
Eigenlijk wel logisch gezien wat we over het algemeen vragen van onze "sportpaarden"

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:11

rumay schreef:
Ooit een lezing bijgewoond over been problemen bij paarden en dan vnl de pezen en aanhechtingen pees/spier/gewricht, er was onderzoek geweest dat juist paarden met enorm veel flex eerder problemen krijgen omdat de grens van wat pezen/spieren aankunnen sneller is bereikt. Er ontstaan continue een soort haarscheurtjes die dus een blessure kunnen geven, zonder dat deze scheurtjes de kans krijgen om te herstellen.
Lastige materie
Eigenlijk wel logisch gezien wat we over het algemeen vragen van onze "sportpaarden"

Klopt en hoe langer de koot en het pijpbeen, hoe blessuregevoeliger een paard is op de pezen/banden etc.
Ze bewegen wel met meer souplesse en veer dan een kortgekoot paard maar daar betaal je ook een prijs voor.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:37

TS hier een topic waar ik erg verbaasd over ben hoe goed het geneest, misschien voor jou interessant.
[MD] Jaarling been open, bezorgd!

Verder wil ik je heel veel succes wensen, zelf het tegenovergestelde meegemaakt door te snelle groei op een leeftijd van 12 maanden. En kan alleen maar zeggen dat wat jullie veulens hebben veel minder schade berokkend. Te strak staande pezen geven veel meer schade aan gewrichten. Verder zou je nog kunnen proberen om als het schoentje weer heel snel loslaat het met speciale sporttape terug onder de voet te maken, zelf wel eens verbaasd over geweest hoe goed dat blijft plakken.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:07

Ik begrijp ook niet waarom mensen willen vermeerderen, omdat een veulen zo leuk is of omdat het hopelijk geld opbrengt? Sneu misschien, maar als het merrie veulens zijn zeker, gelijk inslapen. Hengsten zsm castreren. Hier moet je echt niet mee gefokt worden
Hier een voorbeeld van hypermobiliteit https://youtu.be/wWqRK5xAhg8
https://youtu.be/sENtuo5yZcc
Laatst bijgewerkt door tarek op 20-04-17 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:16

Hier gaan ze nu idd andere lijm gebruiken, het was inderdaad met de meegeleverde lijm geplakt.
Nu heeft smid nieuwe schoentjes en maatje groter besteld, en andere lijm. Maar ik snap er niks van ze leken zo vast te zitten...
Nou moet ik zeggen dat veulen ook wel erg rare sprongen kan maken

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:45

newt schreef:

Mij werd ook verteld dat het springen hierdoor extra goed is, maar ja of dat echt zo is weet ik niet.

Wat ik ook hoorde is dat het voornamelijk voorkomt bij grote veulens, dus of het echt doordat het zo gefokt wordt dat weet ik niet, ik weet wel dat daar bij mijn veulen en de ouders geen sprake van is (lange koten)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:49

tarek schreef:
Ik begrijp ook niet waarom mensen willen vermeerderen, omdat een veulen zo leuk is of omdat het hopelijk geld opbrengt? Sneu misschien, maar als het merrie veulens zijn zeker, gelijk inslapen. Hengsten zsm castreren. Hier moet je echt niet mee gefokt worden
Hier een voorbeeld van hypermobiliteit https://youtu.be/wWqRK5xAhg8
https://youtu.be/sENtuo5yZcc

Wow! Ze hoeven echt niet ingeslapen te worden om ervoor te zorgen dat er niet meegefokt wordt hoor.
Lekker makkelijk praten over andermans paard!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:57

Nou in dit extreme geval weet ik ook niet wat ik gedaan had hoor. Het is altijd makkelijk praten als het niet over je eigen veulen gaat, dat weet ik. Maar ben het er wel mee eens dat ik niet meer met de moeder zou fokken, zeker als dit niet een op zich zelf staand geval is.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 16:59

@ Tarek,
Ik weet niet of je naar mij wilt refereren of naar anderen met betrekking tot het fokken? Maar ik fok inderdaad omdat ik een veulentje leuk vind :). Als je het niet leuk vind om een veulen te fokken moet je er al helemaal niet aan beginnen want er komt namelijk veel bij kijken en ook veel zorgen. Niet alleen bij de minder goede uitkomsten maar ook bij de goede. Daarnaast fok ik niet voor het geld, want als je rijk wilt worden kun je maar beter niet aan paarden beginnen. Wel fok ik ter verbetering van mijn lijn. Ik fok overigens niet met de merrie van het topic veulen, ik fok met een dressuur merrie.

Wel ben ik met je eens dat het fokbeleid tegenwoordig op KWPN paarden anders moet en kan. Dat er te veel naar het ideaal plaatje word gekeken wat niet eens ideaal is. Van je filmpjes kan ik niet zeggen dat ik het erg eens ben, maar geeft wel stof tot nadenken.

En Suzanne ik begrijp ook best dat je misschien er voor zou hebben gekozen om in te laten slapen.

In mijn mening moet je op wat voor manier dan ook wel zorgen voor je veulen, goed of niet goed.
Dus of afmaken of oplossings gericht.
Wat ik wel door de jaren heen heb geleerd is dat je aan de volwassen paarden niet kan zien dat ze week gekoot waren, de koot lengte is niet langer dan andere paarden. Als ik dan even refereer naar mijn twenter hengst (die gewoon gekoot was en recht op stond) en een twenter hengst die ik ken die wel week stond de eerste twee dagen. Ik ga er nu meer op letten omdat het je nu zelf overkomt.
Daarnaast als ik naar foto's kijk van de merrie van 8jr beweging foto's en staande zie ik ook niet extreem meer lengte.
Daarom vind ik het vraag stuk wel interessant en ben ik benieuwd naar de materie er achter over pees structuur lengtes en gevolgen op latere leeftijd.