Mycotoxines voeding paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 21:26

Sizzle schreef:
Als ze het in de darm niet opneemt kun je er 3 emmers per dag in stoppen maar dat schiet dan evenmin op.

Dat ben ik met je eens maar dan de vraag hoe komt dat?
Alle andere vitamine en mineralen neemt ze wel op enkel de magnesium en vit.e niet tot zeer slecht/traag

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:32

Als ze echt zware wormbesmettingen heeft gehad dan kan de darm gewoon ongeneeslijk beschadigd zijn.
Komt vaak genoeg voor, inclusief aneurysma als je pech hebt.

Ook als je voer bijvoorbeeld calciumrijk is dan is magnesium slecht opneembaar.

VitE is sowieso al vaak moeilijk bij paarden.

Hoe meet je de magnesium? In bloed is het niet betrouwbaar.

funnyhorses

Re: Mycotoxines voeding paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 09:34

Magnesium is altijd in bloed gemeten en daar was het al zwaar onder t minimum.
Ik dacht dat darmepitheel zich wel deed herstellen? Of zou er lidtekenweefsel kunnen ontstaan waardoor de darmwand verdikt?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:09

Ik vind de esparcette wel mega interessant. Die van mij kan niet tegen luzerne, maar blijft op enkel fiber force te schraal. Ik heb uitgebreid contact gehad met Astrid van pure paarenvoeding. Zij adviseerde mij ditzelfde te gaan geven in combi met http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... treatment/

Ik ga het wel proberen, zeker in combi met het feit dat die van mij elke keer ongewenste bewoners heeft die in de darmen wonen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:18

Minetalen meten in het bloed is gemiddeld niet zo betrouwbaar en de grenswaarden zijn zo ongeveer per lab verschillend.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 13:42

Dat heb ik idd gemerkt!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 16:55

Chesss schreef:
Ik vind de esparcette wel mega interessant. Die van mij kan niet tegen luzerne, maar blijft op enkel fiber force te schraal. Ik heb uitgebreid contact gehad met Astrid van pure paarenvoeding. Zij adviseerde mij ditzelfde te gaan geven in combi met http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... treatment/

Ik ga het wel proberen, zeker in combi met het feit dat die van mij elke keer ongewenste bewoners heeft die in de darmen wonen.

Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Ik start vandaag met coolstance copra ook besteld bij purepaardenvoeding.nl hopelijk is dit nu een stapje in de goede richting.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 17:08

madamX schreef:
xyzutu2 schreef:
Esparcette bevat bovendien niet-giftige looizuren die de darmwerking zouden verbeteren.

Waar heb je die onzin vandaan? en welke looizuren bedoel je? (naam, etc.)

http://metazoa-horse.nl/esparcette/
Citaat:
Esparcette bevat van nature looizuur. Iets specifieker: oligiomere en polymere proanthocyaniden. Ookwel gecondenseerde tanninen genoemd. De esparcette van Metazoa bevat hier gemiddeld 7% van.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:00

funnyhorses schreef:
Chesss schreef:

Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Ik start vandaag met coolstance copra ook besteld bij purepaardenvoeding.nl hopelijk is dit nu een stapje in de goede richting.

Maak je het wel nat?een deel op drie delen warm water doe ik.
Geef je nu helemaal geen op elkaar afgestemd supplement met vitamines en mineralen?
Het kan inderdaad dat de darm moeilijk magnesium opneemt door beschadigingen van bloedwormen in het verleden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 20:20

Hoi Geerke

Ja ik maak t idd nat slobber vind ze wel lekker.
Ik vind de copra meuren joh!!! Ruikt een beetje aangebrand hahaha.
Paarden hebben gelukkig een andere smaak.

Ik ben even gestopt met de ursonne om te zien wat dit gaat doen tot t volgende bloedonderzoek.
Hooi wil ik ook analyseren om zo een beter beeld te krijgen mbt de calcium.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:23

Is het misschien een idee om 's wat vaker een pre-en probioticakuur te geven voor ondersteuning van de darmen?
Eén van onze paarden is momenteel testpaard voor een nieuw pre-en probiotica produkt maar het verschil met de andere 3 paarden is enorm.
Ze glimt als een tierelier en appelt over d'r hele lijf. Meer zo'n panterbont idee :D
De andere 3 paarden zien er ook goed uit maar zij valt gewoon op.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 13:08

Ach Henny dat heeft ze al zo vaak gehad. Het slaat gewoon niet aan. -O-

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:07

Ik trok het idee even door naar de 3 probleem paarden hier :)

Door illegaal landbouw vergif alle 3 een chronisch beschadigde lever opgelopen. Met dagelijks Mariadistelzaad wordt de lever zo goed ondersteund dat ze nog een goed paardwaardig leven hebben. Maar ze zitten er wel levenslang aan vast. Zodra ze een week of 3 á 4 zonder Mariadistelzaad staan krijgt de lever het te moeilijk :(
En hun urine wordt dan diep blauwpaars van kleur als het met de bodem in aanraking komt. Je weet niet wat je ziet :n

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 15:54

Jeetje Henny dat is niet niks!
Ik had de dader denk ik wat aangedaan wat een smerige streek bah
Gelukkig kunnen ze nog enigzins van t leven genieten dankzij jou!!!
Kun je nog iets met ze doen of zijn ze met "pensioen"?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:49

Wat we de dader allemaal in gedachten toegewenst hebben zal ik hier maar niet herhalen :D

Er zijn 3 rechtszaken over geweest en hij is veroordeeld voor opzettelijk handelen met gifstoffen in onze wei en opzettelijk beschadigen van onze paarden.
Hij heeft o.a. voorwaardelijk gevangenisstraf gekregen, een fikse boete plus een dikke schadeclaim aan de broek die hij ons in maandelijkse termijnen in 8 jaar moet afbetalen van de rechter.

Maar ja, ik had toch liever weer gezonde paarden gehad.
De vergiftiging heeft in mei 2011 plaatsgevonden. De 1e drie jaren heb ik de paarden uitsluitend gelongeerd met z'n vieren tegelijk in de rijbak. Ze konden niet gereden worden omdat de huid nog steeds stuk ging over hun hele lijf. Het leek op een soort van builenpest. In 2015 bleef eindelijk de huid heel. Dat jaar geprobeerd het rijden voorzichtig weer wat op te pakken maar de conditie wilde maar niet terug komen.
Het bleek dat ze nog steeds bloedarmoede hadden. Tandvlees spierwit o.a.
Ze hebben toen een jaar Prime Humic gehad. Dat is een soort humusstof die uit oude bodemlagen gehaald wordt. Dit spul komt tot in de mitochondrieën van de lichaamscellen en haalt daar stoffen uit die er niet in horen.
Na een half jaar werd het tandvlees van de paarden weer mooi roze van kleur :)

In 2016 wederom het rijden geprobeerd op te pakken en jawel, toen lukte het wel qua opbouw van de conditie.
Ik rij recreatief in de bossen hier in de buurt en lange ritten kunnen ze niet meer aan maar een uur tot 1,5 uur gaat weer. En belangrijker, de paarden hebben er weer plezier aan *\o/*

Het is in de begin jaren zo uitzichtloos geweest dat zelfs de dierenartsen zwaar hun bedenkingen hadden of ze het wel zouden overleven.

Wat ik hier uit geleerd heb is, blijf zoeken naar een oplossing, geef het niet te snel op ook al lijkt het kansloos.
Eerder in dit topic werd al gesuggereerd dat er mogelijk bij jouw paard darmschade is ontstaan vanwege eerdere zware wormbesmettingen. Vandaar dat ik opperde, stel dat dat zo is, dan is het wellicht een idee om eens een hele lange tijd een pre- en of probiotica bij te geven. Dat het eerder niet aansloeg is mogelijk omdat het toch nog een te korte periode gegeven is. Er zijn meerdere merken, probeer 's iets wat je nog niet eerder gegeven hebt :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 10:04

Zo hee Henny godzijdank dat jullie gewonnen hebben! Ik had hem dat gif door zn strot gedouwd -:(-
Waarom heeft hij dat gedaan?

En nee opgeven doe ik zeeeeeer zeker niet!!! Als je dieren aanschaft heb je ervoor te zorgen in goede en in slechte tijden!

Vanmorgen at ze gelukkig de copra goed op.
Nu die magnesium en vit.e op peil krijgen dan ben ik al een stuk verder.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:53

funnyhorses schreef:
Zo hee Henny godzijdank dat jullie gewonnen hebben! Ik had hem dat gif door zn strot gedouwd -:(-
Waarom heeft hij dat gedaan?

En nee opgeven doe ik zeeeeeer zeker niet!!! Als je dieren aanschaft heb je ervoor te zorgen in goede en in slechte tijden!

Vanmorgen at ze gelukkig de copra goed op.
Nu die magnesium en vit.e op peil krijgen dan ben ik al een stuk verder.

Dat gif is niet meer aan te komen. Het werd naast Agent Orange in de Vietnamoorlog gebruikt |(
Kan je nagaan welke illegale troep het was. Hij had het gemengd met nog 3 illegale gifstoffen.
Ik heb heel lang niet begrepen waarom onze paarden van dat bespoten gras gegeten hadden maar 2 van die gifstoffen blijken gras daags na de bespuiting aromatisch te maken. Vandaar dat de paarden er in getrapt zijn ;(

Hij heeft het gedaan omdat hij de achterste helft van onze wei wilde kopen. Wij kunnen dat stuk wei niet missen omdat we het simpelweg voor de paarden nodig hebben. Bovendien heeft hij op geen enkele manier recht op dat stuk wei van ons. Ons weiland hoort al 107 jaar bij onze woning :)

Een jaar voor de vergiftiging begon buurman te dreigen 60 m. taxushaag pal langs de erfgrens met onze wei te poten om zo de paarden om zeep te helpen. Hij zei letterlijk, "dan zullen we wel eens zien wie hier het laatste lacht"
Voor die haag heeft de vorige burgemeester toen nog een stokje gestoken.
De politie wilde niets doen met de taxusbedreiging. Zij wilden niet eerder komen dan dat er een paard dood lag werd ons doodleuk meegedeeld -:(-

Afijn, de paarden liepen hem dus in de weg. Hij deed net of de wei al van hem was, althans rekende het zich al zo ongeveer toe zonder dat wij ook maar enige toezegging hadden gedaan.
Buurman HAAT me, en wist me te raken door wat me zo dierbaar is kapot te maken.

Wat de Magnesium betreft. Ik las onlangs een stuk over Magnesium en dat bloedonderzoek erg onbetrouwbaar is qua gehaltes bij het paard. Ik weet alleen zo even niet meer waar ik het las.
Is een andere Magnesiumsoort nog een idee?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 11:09

Jezus wat een malloot van een buurman die had met ons geen leven gehad dat weet ik zeker! Kom niet aan mn dieren en kind dan ga je eraan.

Ik heb alle magnesiums gehad en ik heb t idee/gevoel dat de vlokken het beste werken. Die australische site is goed daar lees je een hoop bruikbare dingen waaronder dat paarden erg gebaat zijn bij een caliumbeperkend dieet bij magnesium tekorten.
Vandaar mijn keuze van coolstance copra.

Nu nog het hooi analyseren om een nog beter beeld te krijgen mbt de calcium.

Dat zal waarschijnlijk ook de oorzaak zijn dat ze zo'n blaasgruis heeft dat bestaat nml uit calciumcarbonaat en calciumoxalaat.

De toekomst zal t zeggen of ik met deze aanpak succes zal boeken maar ik vind t zelf wel logisch klinken....toch?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:23

Heb je tegen het verzuren ook wel een natriumcarbonaat (neutradex of baking soda) gegeven?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:39

En appelazijn tegen calcium teveel ???

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 12:21

Sizzle schreef:
Heb je tegen het verzuren ook wel een natriumcarbonaat (neutradex of baking soda) gegeven?

Ja staat hier standaard in de kast.
Is het ook interssant om het standaard aan het drinkwater toe te voegen? Of beter als apart drinkwater?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 12:25

henny_w schreef:
En appelazijn tegen calcium teveel ???

Hoe helpt dat tegen calcium?
Ik heb wel eens gewoon azijn gegeven om de darmen iets aan te zuren dat heeft ook ietsje geholpen.

Nu heb ik onlangs nog eens een zandkuur gegeven met fyciliumvezel husk en daarmee is de mest heel erg opgeknapt. Voorheen gaf ik de zaadjes maar daarvan mestte ze niet zo mooi als nu.

Ik zag ook een paar dagen terug een slijmsliert op de mest liggen zou dat een rest van de husk gewezen zijn of slijm van de darm zelf?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:43

funnyhorses schreef:
Sizzle schreef:

Ja staat hier standaard in de kast.
Is het ook interssant om het standaard aan het drinkwater toe te voegen? Of beter als apart drinkwater?

In iedergeval niet aan het drinkwater dan droogt hij uit.
Eerder over het voer.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 13:17

Oke ja dat deed ik idd al toen.
Maar t schijnt dat teveel zout de magnesium opname ook kan hinderen dus heb t maar even niet meer toegevoegd.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:29

funnyhorses schreef:
Oke ja dat deed ik idd al toen.
Maar t schijnt dat teveel zout de magnesium opname ook kan hinderen dus heb t maar even niet meer toegevoegd.

Natriumbicarbonaat is niet hetzelfde als natriumchloride; het verhaal over antagonisme met magnesium zal gelden voor natriumchloride (keukenzout) en niet voor natriumbicarbonaat (bakingsoda). Wil je het effect van natriumbicarbonaat versterken dan is het verstandig om ook magnesiumchloride te geven, maar of dat ook echt nodig is hangt af van het totale rantsoen, met name het drinkwater.