Plaveiselcelcarcinoom (oogtumor) bij Haflinger Bo

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Orsje

Re: Plaveiselcelcarcinoom (oogtumor) bij Haflinger Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 22:37

Ik kan je helaas verder geen ervaring vertellen, behalve hoe het is om een paardje met maar 1 oog te hebben. Zover ik lees in je topic is het niet nodig om het oog te verwijderen, maar afhankelijk van het karakter van je paardje, kunnen ze hier héél goed mee omgaan.

Mijn 5 jarige FjordxPinto mix heeft 5 weken geleden een trap op de weide gehad op zijn oog. Diezelfde avond lag hij al op de operatietafel omdat het oog onherstelbaar beschadigd was. Dus eruit moest. Nu 5 weken later merk ik behalve uiterlijk bijna niks aan hem. Volgt me nog steeds overal naar toe en vertrouwd letterlijk blindelings erop dat ik hem linksom niet in rare situaties breng. En dat al vrijwel direct na de operatie. Hij staat sinds een klein weekje zelfs weer in zijn vertrouwde kudde terug. Qua rijden weet ik nog niet hoe dat zal gaan, maar als ik kijk naar ons grondwerk, verwacht ik hier geen rare dingen in. Ik ben zelf momenteel bijna 39 weken zwanger, dus stap er voorlopig nog niet op. Dus hij krijgt nu nog lekker vakantie tot ik zelf weer fit ben.

Dus mocht je een uitkomst krijgen zoals verwijderen van het oog, het is even schrikken maar ze passen zich enorm goed en snel aan.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 22:53

Orsje schreef:
Ik kan je helaas verder geen ervaring vertellen, behalve hoe het is om een paardje met maar 1 oog te hebben. Zover ik lees in je topic is het niet nodig om het oog te verwijderen, maar afhankelijk van het karakter van je paardje, kunnen ze hier héél goed mee omgaan.

Mijn 5 jarige FjordxPinto mix heeft 5 weken geleden een trap op de weide gehad op zijn oog. Diezelfde avond lag hij al op de operatietafel omdat het oog onherstelbaar beschadigd was. Dus eruit moest. Nu 5 weken later merk ik behalve uiterlijk bijna niks aan hem. Volgt me nog steeds overal naar toe en vertrouwd letterlijk blindelings erop dat ik hem linksom niet in rare situaties breng. En dat al vrijwel direct na de operatie. Hij staat sinds een klein weekje zelfs weer in zijn vertrouwde kudde terug. Qua rijden weet ik nog niet hoe dat zal gaan, maar als ik kijk naar ons grondwerk, verwacht ik hier geen rare dingen in. Ik ben zelf momenteel bijna 39 weken zwanger, dus stap er voorlopig nog niet op. Dus hij krijgt nu nog lekker vakantie tot ik zelf weer fit ben.

Dus mocht je een uitkomst krijgen zoals verwijderen van het oog, het is even schrikken maar ze passen zich enorm goed en snel aan.

Bedankt voor het delen van je ervaring!
Wat een pech dat precies zn oog zo hard geraakt is, maar wat super dat je paard het zo goed oppakt. Het aangezicht lijkt me inderdaad wel even wennen.
Ik hoop niet dat het bij Bo zover komt, maar mocht het wel gebeuren dan hoop ik dat hij het net zo oppakt.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 23:25

Ja was echt pech hebben... Maar is nu beste maatjes met het paard die hem getrapt heeft... dat paard was nieuw in de groep en die van mij is zo een oud wijf.. alles wordt door hem geïnspecteerd. Is ook gezien geworden door anderen wat gebeurd is, aangezien ik hem die dag niet zelf op de weide had gezet. Hij was het snuffelen en het nieuwe paard tilde enkel zijn been op.. helaas ijzers eronder.. en die van mij had zijn hoofd laag en werd volop geraakt in het oog. Tja dat weefsel kan niks hebben. Dus ze hebben hem gelijk kunnen vangen en toen mij gebeld. Eerste keer terug in de groep was even spannend, maar ik heb geen paard wat alleen wilt staan. Dus terug die kudde in, was wel ons doel. En je ziet maar.. paarden zijn zich van geen kwaad bewust.. zoeken elkaar gelijk weer op en staan samen te kroelen! En nu door meerdere stalgenoten worden ze samen gespot op de weide... Dus als eigenaren zijnde hebben we het nu ook naast ons gelegd. Want eigenares van het andere paard voelde zich zéér schuldig.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:05

Afbeelding

Dit was bij mijn haf de oogtumor.
Na alle info die ik kreeg over behandelingen besloten niet te opereren.
Een jaar later begon t andere oog ook en toe besloten haar, nadat ze twee x zomaar op de knieen lag, opgegeven moment in te laten slapen.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:59

Voor wat ik weet zit het niet in een bepaalde lijn.
80% vd paarden met oogtumor is haflinger.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 19:10

jackyline schreef:

Jeetje wat een nare tumor :( Mijn grootste angst is dat het andere oog ook begint. Ik kan nergens iets vinden over hoe groot die kans is.

En hmm, deze website https://www.vgl.ucdavis.edu/services/HaflingerSCC.php laat wel duidelijk zien dat het genetische bepaald is, maar ik heb te weinig verstand van genetica om daar met zekerheid een uitspraak over te kunnen doen. Het zou mij iig niet verbazen als het wel in bepaalde lijnen, of kruisingen van lijnen, voorkomt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:55

Ik weet wel [bij mensen] dat deze tumor bijna altijd terug komt.Als hij na 5 jaar niet is terug gekomen, dan is de kans dat die alsnog terug komt erg klein.
Bij mij is hij na 2 jaar alweer terug,maar weet niet of dit bij paarden ook zo is.
Lijkt me wel, PCC is en blijft een PCC tumor, bij mens en dier.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:07

Nina_love schreef:
jackyline schreef:

Jeetje wat een nare tumor :( Mijn grootste angst is dat het andere oog ook begint. Ik kan nergens iets vinden over hoe groot die kans is.

En hmm, deze website https://www.vgl.ucdavis.edu/services/HaflingerSCC.php laat wel duidelijk zien dat het genetische bepaald is, maar ik heb te weinig verstand van genetica om daar met zekerheid een uitspraak over te kunnen doen. Het zou mij iig niet verbazen als het wel in bepaalde lijnen, of kruisingen van lijnen, voorkomt.

Je kan het inderdaad laten testen

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:20

Dat is al mooi dat je t kan testen. Ga ik voor haar veulen over nadenken. Waarschijnlijk laten we wel al preventief t 3e ooglid weghalen.
Ze is net drie nu en hoop haar nog lang te hebben.
Afbeelding

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:22

jackyline schreef:
Dat is al mooi dat je t kan testen. Ga ik voor haar veulen over nadenken. Waarschijnlijk laten we wel al preventief t 3e ooglid weghalen.
Ze is net drie nu en hoop haar nog lang te hebben.
[ [url=m/We2GiV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geeft dat echt goede resultaten? Omdat het ook op andere slijmvliezen voor kan komen namelijk.

Danielle1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:12

Het is een ouder topic. Maar vind er geen 1 recent. Maar kan iemand mij vertellen die het derde ooglid heeft laten verwijderen mij vertellen wat de kosten daarvoor zijn? Of waren. Slechts om enigszins een idee te hebben. En gebeurd dat onder narcose? En hoe gaat de nazorg? Druppelen? Lang met vliegenkap op buiten bijvoorbeeld? Ik hoor het graag! Heb leuk paardje op het “oog”, maar met flink derde ooglid zichtbaar aan beide ogen en ivm met grote kans op irritatie hierop zou ik dit toch willen laten verwijderen.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 13:44

Bo is helaas op 5 november 2019 overleden.

De tumor was het laatste jaar niet meer onder controle te houden, hij is in totaal 7 keer geopereerd. Toen er uitzaaiingen ontstonden zijn we hiermee gestopt, het was klaar.

Helaas kan ik achteraf ook weinig advies geven over wat nou de beste aanpak is... in elk geval snel handelen, bevriezen en hopen op een beetje geluk.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 23:00

Oh jeetje... Heel veel sterkte met je verlies!
Y;(