Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Orsje schreef:Ik kan je helaas verder geen ervaring vertellen, behalve hoe het is om een paardje met maar 1 oog te hebben. Zover ik lees in je topic is het niet nodig om het oog te verwijderen, maar afhankelijk van het karakter van je paardje, kunnen ze hier héél goed mee omgaan.
Mijn 5 jarige FjordxPinto mix heeft 5 weken geleden een trap op de weide gehad op zijn oog. Diezelfde avond lag hij al op de operatietafel omdat het oog onherstelbaar beschadigd was. Dus eruit moest. Nu 5 weken later merk ik behalve uiterlijk bijna niks aan hem. Volgt me nog steeds overal naar toe en vertrouwd letterlijk blindelings erop dat ik hem linksom niet in rare situaties breng. En dat al vrijwel direct na de operatie. Hij staat sinds een klein weekje zelfs weer in zijn vertrouwde kudde terug. Qua rijden weet ik nog niet hoe dat zal gaan, maar als ik kijk naar ons grondwerk, verwacht ik hier geen rare dingen in. Ik ben zelf momenteel bijna 39 weken zwanger, dus stap er voorlopig nog niet op. Dus hij krijgt nu nog lekker vakantie tot ik zelf weer fit ben.
Dus mocht je een uitkomst krijgen zoals verwijderen van het oog, het is even schrikken maar ze passen zich enorm goed en snel aan.
jackyline schreef:Voor wat ik weet zit het niet in een bepaalde lijn.
80% vd paarden met oogtumor is haflinger.
Nina_love schreef:jackyline schreef:Voor wat ik weet zit het niet in een bepaalde lijn.
80% vd paarden met oogtumor is haflinger.
Jeetje wat een nare tumorMijn grootste angst is dat het andere oog ook begint. Ik kan nergens iets vinden over hoe groot die kans is.
En hmm, deze website https://www.vgl.ucdavis.edu/services/HaflingerSCC.php laat wel duidelijk zien dat het genetische bepaald is, maar ik heb te weinig verstand van genetica om daar met zekerheid een uitspraak over te kunnen doen. Het zou mij iig niet verbazen als het wel in bepaalde lijnen, of kruisingen van lijnen, voorkomt.
jackyline schreef:Dat is al mooi dat je t kan testen. Ga ik voor haar veulen over nadenken. Waarschijnlijk laten we wel al preventief t 3e ooglid weghalen.
Ze is net drie nu en hoop haar nog lang te hebben.
[ [url=m/We2GiV.jpg]Afbeelding[/url] ]