Wanneer is de 'grens' bereikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:25

Ik vind de pony erg dun, maar in alle eerlijkheid zie ik niet een pony die op is. Ze ziet er goed uit verder, netjes in de vacht en alert koppie.
Ik zou met de veearts overleggen hoe je het beste kunt voeren, eventueel advies inwinnen bij iemand die echt veel weet over correct voeren. Succes.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:32

Mijn oudje van 27 was net zo mager, ze is ingeslapen omdat ze niet meer zelfstandig kon opstaan. Daar lag mijn grens, in overleg met de dierenarts.
Uiteraard kreeg ze brok en muesli (en onbeperkt ruwvoer), maar ik wilde niet over op allerhande slobbers, priores en medicatie. Ze had ook een deken om. Het zette toch niet aan in kilo's, conditie en gezondheid veranderde ook niet.
Voor mij was het financiele plaatje ook niet onbelangrijk, als ik jouw verhaal lees, zou ik kiezen voor inslapen.
Achteraf heb ik heel veel rust gekregen, want als het regende zat ik thuis, van arme Rosslyn heeft het koud, ze is nat, ze moet nog voer! Ik maakte me altijd zorgen om haar, ging een keer extra naar stal om te controleren.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:35

TS praat hier met je dierenarts over. Misschien dat je haar nog een fijne zomer of voorjaar kan geven.

Duhelo

Re: Wanneer is de 'grens' bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:31

Mensen geven aan dat een pony die mager is wel pijn moet hebben, waarom denken jullie dat zo?

een paard die gewoon nog lekker staat rond te scharrelen, goed eet, niet mankt, en regelmatig nog eens een draf of galopje trekt in de weide met de oortjes erop en gewoon opgewekt is, waarom zou dit dier pijn hebben?

En als het vermoeden er is dat er pijn is, is het geen optie om hem eens drie weken op pijnstilling te zettten en te kijken of het verschil maakt? als hij plots veel happy'er is, dan weet je dat hij zonder pijn heeft, maar als er geen verschil is ...

Mijn oudste is ook magerder of vroeger, nog niet zo mager, maar als ze zo doordoet binnen 5 jaar wel. ze heeft artrose dus loopt ook wel wat stijf, maar die scharrelt lekker rond, gaat nog gaan liggen om te slapen en staat lekker op, wordt soms nog gereden en is na het loswerken ook gewoon pittig en fit, en als ze in de weide het in haar kopje krijgt kan er ook wel nog eens een drafje of een galopje af. Ze eet goed en begroet me iedere keer opgewekt, heeft ze dan pijn omdat ze magerder is?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:05

Het kan, maar het hoeft niet.
Van pijn worden ze mager, dus afvallen kan een symptoom zijn van pijn. En een paard, als prooidier, laat gewoon niet makkelijk pijn zien :n
Daarom is kijken wat het effect van pijnstillers is, ook een goede tip ja :j
In tegenstelling tot wat veel mensen hier schrijven, denk ik niet dat we het altijd kunnen zien als een paard pijn heeft. Want tegen de tijd dat je het kunt zien, is het in feite eigenlijk al te laat.

Voor mijn eigen oudere paard gaf de dierenarts dat trouwens ook als tip, de verwachting is dat zij binnen afzienbare tijd pijn gaat krijgen. De DA gaf aan goed op haar gewicht te letten, als ze te veel afvalt, dan is dat bij haar waarschijnlijk een teken van pijn ja :j

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:15

Salora schreef:
Paulina schreef:
Ik krijg vast een boze bokt over me heen maar:

Ik vind een paard een luxe product. Als ik er geen voldoening meer uit haal of de prijs-kwaliteit verhouding niet meer fijn vind is het voor mij klaar.
Waar deze grens ligt is voor iedereen anders.

Dit is voor iedereen zo. Ben je de boeman niet door hoor!

Het stukje voldoening is voor een ieder anders. Voor mij is dat even kroelen en een wortel geven aan mn oudje. (Hoewel zij nog altijd buitenritjes loopt).
Voor een ander is dat minimaal 2 keer weeks kunnen rijden.

Daar is niks mis mee. En ieder zijn eigen keuze :)

Een paard is voor mij echt geen luxe produkt, ook geen produkt. Dus dat is zeker niet voor iedereen zo. ;)

Een dier is geen gebruiksvoorwerp wat je kunt afdanken als hij niet meer kan wat jij wil. Dan ga je simpelweg doen wat hij kan. Dat dat geld kost, ja logisch. Jij kost ook geld, je kinderen kosten ook geld. Dat is geen reden om voor de dood te kiezen.

Dus als paard met het juiste voer en medicijnen happy is zie ik geen reden om te stoppen. Ga grondwerk doen, wandelen, knuffelen. Of zet een stoel in de wei en ga kijken. En genieten van zijn pensioen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:27

Bedankt voor alle reacties. Ik begon te twijfelen en moet dat inderdaad eigenlijk niet doen. Ik zie nog gewoon een pony met levenslust.

Een paard zie ik niet als gebruiksvoorwerp of product. Ik heb nooit kunnen doen met deze pony wat ik wou. Ze heeft aan 3 benen peesontstekingen gehad, vaak onverklaarbaar kreupel geweest. Als het me alleen om rijden te doen was, had ik haar 10 jaar geleden al wel weg gedaan, want ik heb er nooit langer dan een paar weken achter elkaar op kunnen rijden. Daar gaat het me niet per se om, wel dat ik op moment gewoon niet meer weet wat ik moet doen. Ik heb alles voor haar over maar de laatste weken voelt alsof ik gewoon geld in een bodemloze put aan het gooien ben.

Ik heb net mest weggebracht voor onderzoek. Veearts de foto's laten zien en die raadde eerst mestonderzoek aan en als daar niks uit komt bloedonderzoek. Dat ga ik dus maar doen, en het rantsoen aanpassen dus.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-03-17 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:28

veel succes Amoj! Je pony boft maar met jou :j

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:31

Heel goed, laat je niet gek maken. Jij kent je dier het beste en voelt haar het beste aan. Geen enkele buitenstaander heeft het recht om te zeggen wat je moet doen. Volg je hart en uiteindelijk kies jij en leef jij met de beslissing.
Heel veel succes en sterkte met haar!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:35

Goof schreef:
Ik vind de pony erg dun, maar in alle eerlijkheid zie ik niet een pony die op is. Ze ziet er goed uit verder, netjes in de vacht en alert koppie.

Dit is ook wat ik zie. Zeker geen lege blik. De pony heeft wel erg lieve ogen. En wat al gezegd wordt: laat je niet gek maken door bokt. Ik ben ook uitgemaakt voor egoïstische dierenbeul om hoe ik omga met mijn PPID'er - die al die mensen met commentaar nog nooit gezien hebben ;)

TS voer alsjeblieft geen zonnebloemolie. Het is weliswaar goedkoper maar de verhoudingen aan omega-vetzuren in zonnebloemolie zijn niet zo geschikt voor een paard. Je kunt beter lijnzaadolie pakken.
Laatst bijgewerkt door Koper op 06-03-17 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:36

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:08

Wat al meer mensen zeggen, die grens ligt voor iedereen ergens anders.
Ik heb een haflinger van 23 en blijft mooi op gewicht door de 18 plus muesli. We rijden 1/2 keer in de week een buitenrit van een klein uurtje, dit kan zij nog prima volhouden.
Als mijn paardje niet meer mooi op gewicht te houden is, erge doorgezakte rug etc. krijgt dan is het voor mij snel een keer over. Ik heb er geen plezier meer aan, en ik vraag me af hoeveel plezier het paard er dan nog aan heeft..

Ik vind jouw pony wel erg mager en er niet meer goed uitzien, je doet er zeker je best aan maar een keer houdt het op.. Ik denk dat je er nog zeker mee door kan gaan, maar wees er wel goed van bewust dat je dat veel geld kan kosten (kan je dit missen?).

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:25

Mijn oudje is ruim 33,5 jaar geworden. Waar ligt de grens? Zij was ook erg mager en ik kreeg geregeld de dierenbescherming over de vloer. Ik heb haar op aanraden van de da jaren snijmais gegeven en SP. Op aanraden van de paardenkamp in Soest ben ik er op een gegeven moment veulenbrok bij gaan geven.

Mijn grens was dat ze nog goed in haar koppie was. Toen ze in de wei lag en niet meer in de benen kon komen hebben we de knoop doorgehakt. De laatste zomer had ik haar wel een dunne regendeken op omdat ze het heel snel koud had zo gauw er ook maar iets wind stond of het regende.

SP is een volledig voer en daar hoef je echt geen vitaminebrokjes oid bij te geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:48

Dank voor alle lieve berichtjes!

Uit het mestonderzoek kwam naar voor dat ze toch wel veel wormen heeft en heel iets zand.

Nu een wormenkuurtje gehad en voor de zekerheid een pot sand oil 369 meegenomen.

Foto van vanmiddag.
Afbeelding

Ik hoop dat dit en wat anders gaan voeren gaat werken. Tis nu in ieder geval rustiger in m'n kop, ik maakte me echt zorgen maar heb nu wel weer voorzichtig wat hoop...

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:36

Mara2000 schreef:
Salora schreef:
quote="Paulina
Ik krijg vast een boze bokt over me heen maar:

Ik vind een paard een luxe product. Als ik er geen voldoening meer uit haal of de prijs-kwaliteit verhouding niet meer fijn vind is het voor mij klaar.
Waar deze grens ligt is voor iedereen anders.

Dit is voor iedereen zo. Ben je de boeman niet door hoor!

Het stukje voldoening is voor een ieder anders. Voor mij is dat even kroelen en een wortel geven aan mn oudje. (Hoewel zij nog altijd buitenritjes loopt).
Voor een ander is dat minimaal 2 keer weeks kunnen rijden.

Daar is niks mis mee. En ieder zijn eigen keuze :)

Een paard is voor mij echt geen luxe produkt, ook geen produkt. Dus dat is zeker niet voor iedereen zo. ;)

Een dier is geen gebruiksvoorwerp wat je kunt afdanken als hij niet meer kan wat jij wil. Dan ga je simpelweg doen wat hij kan. Dat dat geld kost, ja logisch. Jij kost ook geld, je kinderen kosten ook geld. Dat is geen reden om voor de dood te kiezen.

Dus als paard met het juiste voer en medicijnen happy is zie ik geen reden om te stoppen. Ga grondwerk doen, wandelen, knuffelen. Of zet een stoel in de wei en ga kijken. En genieten van zijn pensioen.

Ik doelde op het stukje voldoening.

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:37

Wormen worden ze erg dun van! Hopelijk gaat dit helpen! Ik duim voor je ts!!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:52

Ach wat een snoetje.
Hier loopt ook een oudje rond, ze krijgt 3 maal daags halve kilo Sp, bakje extra slobber wat dik maakt(zal morgen voor je kijken) en daarnaast onbeperkt hooi en droog brood.
Haar blik is hetzelfde als jouw pony, lief zacht. Pony scharrelt rustig rond en geniet in haar eigen wereldje. Beetje zoals die oude omaatjes die rondscharrelen met de rollator.
Mocht je maïs gaan voeren las dan wel goed op. hier zijn er 2 hoef en spierbevangen door geraakt, 1 heeft het maar net gered. En dit waren paarden die behoorlijk endurance liepen :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:17

Even afgaand op de openingspost, voor mij zou de grens bereikt zijn. Ik zou haar nog een fijne laatste lente/zomer geven op het land en dan afscheid nemen. Cushing is niet te genezen, dus je bent alleen tijd aan het rekken.

Ik heb 2 maanden geleden mijn cushingpony in laten slapen, heb hem 10 jaar gehad waarvan hij zeker 7 jaar 'ziek' is geweest. Af en toe weer kunnen opbouwen, maar voornamelijk kliniekbezoekjes en in de lappenmand, hij was zeer hoefbevangengevoelig door de cushing.

Toen de knoop doorgehakt en een fijne laatste tijd gegund met zijn maatjes op het land. Ik mis hem verschrikkelijk want het was een fantastische pony, maar dit ga ik nooit meer doen, zo lang dokteren met een pony die toch nooit meer beter kan worden, alleen slechter.

Succes met de keuze. Het is jouw dier dus jouw beslissing, er is geen goed of fout besluit. Volg je gevoel.

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:35

Giolli schreef:
TS er zullen 100 mensen zijn die niet diezelfde grens als jij delen. Die het zielig vinden voor het paard als hij verder nog gezond is.
Vergeet alleen niet; Je paard gaat Het nooit merken wanneer je hem te vroeg laat gaan. Wel wanneer je hem te laat laat gaan.

Helemaal mee eens!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:57

Twm horsemix heet het

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:11

Hoe gaat het er nu mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:17

Ze wordt gelukkig wat dikker!
Foto van gisteren;Afbeelding

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:28

Dat is een hele verbetering in drie weken! Waarschijnlijk toch last gehad van de wormen of het zand denk je? Schrok wel van de foto's, ze was echt erg dun.. Lastig hoor met die oudjes!

Hier ook een oudje, haflinger van 27. Voor mijn gevoel gaat er ook heel veel voer in, 1kg Seniores en 1kg Speedibeet., onbeperkt hooi en een kwart schep brok. Ze ziet er nu top uit gelukkig! Vroeg werd ze dik van lucht, wel wennen dat ze nu zoveel moet eten. Ik heb mijn pony eind vorig jaar binnenstebuiten laten keren, maar ze is verder gewoon kerngezond op slechte tanden na. Dus toch gewoon maar heel veel slobber en onbeperkt hooi aanbieden, 's winters altijd een dekentje op, en de tandarts 2x per jaar langs laten komen. Veel meer kan je niet doen denk ik inderdaad. Op is op. Maar als ik zie hoe jouw oudje is bijgetrokken lijkt het me nog wel hoopvol :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:56

Ja lastig die oudjes! Mijne krijgt nu elke dag 3 kg seniores priores, halve schep muesli en vitamine korrels. Ik denk dat het toch vooral de wormen waren. Schaam me kapot dat ik daar niet beter op gelet heb, maar gelukkig is ze nog weer bijgetrokken!

Ze glanst ook super :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:06

Wat fijn dat ze nu toch opknapt!

Eventueel kun je bij de seniores priores ook nog een halve schep Hartog grasbrok mengen.