Jaarling been open, bezorgd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 13:52

Bedankt voor de lieve hoopvolle reacties!!

Ik blijf de wond zelf ook echt akelig vinden maar kan er nu gelukkig wel wat beter tegen :)

Thanks ragdollcat! Ik hoop het! Moet zeggen dat ik ook wel erg blij en hoopvol was toen ik de grote vooruitgang zag!

Vandaag even aan de hand naar buiten geweest hij loopt echt goed :o stond er echt van te kijken, niks aan te zien! Het was wel heel spannend buiten hihi <3
Afbeelding

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 14:16

Wat een akelige wond. Kan me goed voorstellen dat je hier flink van geschrokken bent.
Ik blij me er elke keer weer over verbazen dat er zoveel dierenartsen zijn die een wond afdekken met een gewoon verband zonder daar een goede niet verklevende gaas onder te doen. Goed dat je een 2nd opinion hebt gedaan.

Met de juiste zorg kan dit weer helemaal goed komen. Hier een voorbeeld van een paard met een wond die groter was, maar vergelijkbaar met die van jouw shet. Dit paard is behandeld met Medihoney wondgel (honingzalf) https://www.beemed.nl/studies-en-casuss ... een-paard/

Wat ontzettend fijn dat hij niet kreupel loopt!

Ragdollcat

Re: Jaarling been open, bezorgd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:37

Het mooiste is: hij loopt goed en wil alles en is vrolijk en eet goed en dat is een heel goed teken.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:55

Jeetje dat is met recht een flinke wond te noemen! Fijn dat het zo goed gaat

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:42

Gossie wat een wond! Ik heb hier (gelukkig) geen ervaring mee en kan dus ook weinig nuttigs toevoegen, sorry. Wel wil ik jou en je kleine pony heel veel sterkte en beterschap wensen!

De wond ziet er idd al beter uit en hij krijgt zo te horen de beste zorgen! Top! Ik duim met jullie mee!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:22

Fijn hoor, dat hij zichzelf er zo doorheen bikkelt! Een kleine topper is het gewoon!

horzieloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:25

Oei, dat is idd een erg diepe wond! goed dat het zo goed gaat, bikkeltje :)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:13

De wond ziet er al een stuk beter uit en fijn dat je hem lekker mee naar buiten hebt genomen en dat het goed met hem gaat.

Cococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:19

Erg goede resultaten gezien met honingzalf!

Ik zou wel het isw met een dierenarts die weet waar hij het over heeft samenwerken.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 12:49

Bedankt allemaal!
Whoopsie houdt zich goed, temperatuur nu netjes 37.5 en vandaag de wond kunnen schoonmaken zonder verdoving :D vandaag ook de laatste dag antibiotica en donderdag komt de da weer!

Wond is wat gezwollen nu maar was niet raar zei de da (ik app haar steeds even een foto door wanneer ik het verband verschoon) nu kwestie van schoon blijven houden.
Hopen dat hij na da bezoek donderdag groen licht krijgt om naar huis te komen, da vond reizen nog wat te risicovol met de wond maar ik hoop dat het nu of volgende week wel mag.. hij staat nu bij een vriendin op stal is steeds best een stukje rijden en super handig getimed is m'n auto het aan het begeven >;)

De wond links laatste keer en rechts vandaag
Afbeelding

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:40

Dat groeit echt mooi dicht!!
Nog een paar dagen en je bent gerust voor het bot! Dan is die weer mooi afgedekt!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:58

Laat het de DA toch regelmatig in het echt zien. Als er wildvlees groeit gaat het niet zo vlot dichtgaan of huid over groeien. Op foto is dat altijd lastiger te beoordelen omdat je het niet in 3D ziet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:58

Wauw wat groeit dat snel dicht! Had ik bij de eerste foto's echt niet gedacht! :oo
Als mijn paard tot op het bot open zou liggen zou mijn eerste (en ik denk ook enige?) gedachte zijn de DA erbij om het uit zn lijden te verlossen. Nooit gedacht dat het kans van slagen zou hebben, en ook nog zo snel herstelt! +:)+

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:19

Mijn jaarling (8mnd) stond ook met een flinke wond op stal gelukkig niet diep maar wel een rotplek.
Afbeelding

We zijn nu een kleine 5 weken verder

Afbeelding

Ik heb ook eerst de dierenarts laten verwisselen en most ze plat gespoten worden. Maar ze werd zo bang voor spuiten en temperaturen dat we het zelf zijn gaan doen en als we met z'n tweeen deden 1 vasthouden en brokjes voeren ander d'r been verzorgen bleef ze zo rustig staan.
Wij hebben enkel met honingzalf gesmeerd. Ik ben vooral met positieve ervaringen gaan werken. Voetje optillen snoepje, voetje aanraken snoepje enz. Ze heeft nu al die tijd op stal gestaan en sinds afgelopen weekend voor het eerst zonder verband de wei op! Vooral op je eigen gevoel vertrouwen!! Sucess!

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 17:58

@gaelleS ja de da komt nu 1x id week zelf de wond nakijken en schoonmaken :)

@candalisa jeetje toch ook een aardige wond! Wel mooi dicht al na die 5 weken! Houdt ze zich goed rustig op de wei ivm evt weer opengaan vd wond? Denk dat het ook n hoop scheelt dat ze nog zo jong zijn, geneest misschien toch allemaal net wat makkelijker.

Ben net thuis, da is weer geweest en ze is heel tevreden over de wond! Wond is zelf nu mooi actief dus we hoeven nu alleen nog schoon te maken en verwisselen en de wondranden niet meer 'activeren' wat de eerste dagen wel nodig was.

We zijn nu precies 2 weken verder en het gaat gelukkig echt de goeie kant op dus ik ben blij vandaag :D
Hij mag nu ook iedere dag even mee een stukje stappen!

De wond vandaag
Afbeelding

En even lekker in het zonnetje grazen!

Afbeelding

Afbeelding

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 20:02

Wauw dat ziet er keurig uit! En gelukkig dat hij er niet zoveel pijn aan lijkt te hebben.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:31

ze blijft wel redelijk rustig we hebben een kogel beschermer eromheen gedaan zodat ze iig niet kan aantikken. Het is wel dik nu maar wond is heel netjes. Ze heeft van het begin af aan geen pijnstilling gehad om ervoor te zorgen dat ze haar eigen grenzen ging bepalen.

Het is al een groot verschil hoor! Bij mij was het in het begin niet zo goed vooruit gegaan alleen na 2 weken ging het ineens heel snel.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:07

Dat begint al mooi dicht te gaan.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 00:06

Een indrukwekkend verschil. Super dat hij ook zo flink is!!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 09:48

Super ! :D

Dat activeren was ter voorkoming van wildvlees, toch ? ( Als ik goed heb opgelet in de les hahaha)

colinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:30

Heb een vergelijkbare wond bij mijn paard gehad, zijn voorknie lag ook open tot op het bot.
Heeft 2 weken op de kliniek gestaan en is gescanned + foto's om beschadigingen uit te sluiten.
Uiteindelijk is het na 7 mnd intensieve zorg hersteld en rijden we nu weer vrolijk rond.

De wond van jou pony ziet er inderdaad al erg goed uit en lijkt zich uiterst goed te herstellen.
Als ik je een paar tips mag geven;
Vooral doorgaan met honingzalf, ik heb mesitran het gehele herstel gebruikt (grote pot via /veterinairewondzorg besteld want je hebt wel wat nodig).

Da was ervan overtuigd dat ze het granulatieweefsel moesten gaan wegsnijden ivm woekering, maar is niet nodig geweest. Dit omdat het verbinden van de wond erg belangrijk is.
Let wel op met het haakbeentje, door het langdurig in verband zitten kun je heel snel een drukplek krijgen en kan dit erg pijnlijk voor je pony worden. Dit is het botje aan de achterkant van het been beetje in het midden van het kniegewricht.
Probeer deze met nieuw verband aanleggen zoveel mogelijk vrij te houden.

De vetraps zijn best prijzig en je gaat er nog heel wat nodig hebben, bij de action kun je ze goedkoop halen en werken prima.
Zolang het verband niet gaat zakken zou ik je zeker aanraden om je pony wel in gecontroleerde beweging te houden (stappen, kleine uitloop), maar volgens mij doe je dat al.

Succes met de verdere verzorging en mocht je meer willen weten/foto's ter vergelijking willen zien mag je me pben

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 23:06

candalisa schreef:
ze blijft wel redelijk rustig we hebben een kogel beschermer eromheen gedaan zodat ze iig niet kan aantikken. Het is wel dik nu maar wond is heel netjes. Ze heeft van het begin af aan geen pijnstilling gehad om ervoor te zorgen dat ze haar eigen grenzen ging bepalen.

Het is al een groot verschil hoor! Bij mij was het in het begin niet zo goed vooruit gegaan alleen na 2 weken ging het ineens heel snel.

Oooh dat is wel fijn dan! Zeker als ze lange tijd op stal hebben gestaan vind ik dat toch wel een beetje akelig, hoop dat Whoops ook niet al te gek gaat doen wanneer hij weer de wei op mag..

Ik wil voor hem evt gaan kijken voor zo'n "sok" van equicrown zodra de wond dicht is, gaat wat zwelling tegen en dan blijf het op wei tenminste ook schoon :)

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 23:10

colinda_ schreef:
Heb een vergelijkbare wond bij mijn paard gehad, zijn voorknie lag ook open tot op het bot.
Heeft 2 weken op de kliniek gestaan en is gescanned + foto's om beschadigingen uit te sluiten.
Uiteindelijk is het na 7 mnd intensieve zorg hersteld en rijden we nu weer vrolijk rond.

De wond van jou pony ziet er inderdaad al erg goed uit en lijkt zich uiterst goed te herstellen.
Als ik je een paar tips mag geven;
Vooral doorgaan met honingzalf, ik heb mesitran het gehele herstel gebruikt (grote pot via /veterinairewondzorg besteld want je hebt wel wat nodig).

Da was ervan overtuigd dat ze het granulatieweefsel moesten gaan wegsnijden ivm woekering, maar is niet nodig geweest. Dit omdat het verbinden van de wond erg belangrijk is.
Let wel op met het haakbeentje, door het langdurig in verband zitten kun je heel snel een drukplek krijgen en kan dit erg pijnlijk voor je pony worden. Dit is het botje aan de achterkant van het been beetje in het midden van het kniegewricht.
Probeer deze met nieuw verband aanleggen zoveel mogelijk vrij te houden.

De vetraps zijn best prijzig en je gaat er nog heel wat nodig hebben, bij de action kun je ze goedkoop halen en werken prima.
Zolang het verband niet gaat zakken zou ik je zeker aanraden om je pony wel in gecontroleerde beweging te houden (stappen, kleine uitloop), maar volgens mij doe je dat al.

Succes met de verdere verzorging en mocht je meer willen weten/foto's ter vergelijking willen zien mag je me pben

Jeetje heftig! Wel heel tof om te horen dat jouw paard zo goed hersteld is en ook nog gereden kan worden! Zal wel lang geduurd hebben? Lastige plek op de knie lijkt me met die constante beweging...

Dankjewel voor de tips! Ik ga eens kijken bij de action, als die ook prima zijn dan waarom niet he :)
Da adviseerde idd ook om royaal de zalf te blijven smeren, heb ook het idee dat dat echt een wonderzalf is hoor, de wond is al bijna dicht nu!!

Ik ben wel heel benieuwd naar de foto's van jouw paardje!

@gaelleS het activeren was voornamelijk omdat de wond in het begin zo ingedroogd was, da moest echt heel ruw zijn om het aan het bloeden te krijgen dus ik moest daarmee eigenlijk de doorbloeding activeren omdat er anders niks gebeurde in de wond en er dan ook geen nieuw weefsel aangemaakt zou worden (of echt heel erg langzaam?) Na een paar keer was de wond duidelijk 'zelfstandig' actief en moest ik juist niet meer activeren omdat ik dan juist de groei van wildvlees zou stimuleren..
(Als ik het allemaal goed heb onthouden hoor haha heb zoveel info gekregen :Y) )
Laatst bijgewerkt door ZiekieLove op 12-03-17 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:31

Paard van een vriend/kennis had zo'n wond op haar achterbeen. Door een put gezakt en tot bot toe open.
Je ziet het nog wel een het been, maar niet extreem. Heel iets dikker op het bot dan het zou horen. Een 'mooie' bobbel.

Het heeft lang geduurd (paar maanden) maar is helemaal goed gekomen.
Ik vind de wond er al goed uitzien.
Sterkte verder met je shetje. Ontzettend triest zo'n wond.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:55

Wat een geluk dat dit niet het vliegenseizoen is.