colinda_ schreef:Heb een vergelijkbare wond bij mijn paard gehad, zijn voorknie lag ook open tot op het bot.
Heeft 2 weken op de kliniek gestaan en is gescanned + foto's om beschadigingen uit te sluiten.
Uiteindelijk is het na 7 mnd intensieve zorg hersteld en rijden we nu weer vrolijk rond.
De wond van jou pony ziet er inderdaad al erg goed uit en lijkt zich uiterst goed te herstellen.
Als ik je een paar tips mag geven;
Vooral doorgaan met honingzalf, ik heb mesitran het gehele herstel gebruikt (grote pot via /veterinairewondzorg besteld want je hebt wel wat nodig).
Da was ervan overtuigd dat ze het granulatieweefsel moesten gaan wegsnijden ivm woekering, maar is niet nodig geweest. Dit omdat het verbinden van de wond erg belangrijk is.
Let wel op met het haakbeentje, door het langdurig in verband zitten kun je heel snel een drukplek krijgen en kan dit erg pijnlijk voor je pony worden. Dit is het botje aan de achterkant van het been beetje in het midden van het kniegewricht.
Probeer deze met nieuw verband aanleggen zoveel mogelijk vrij te houden.
De vetraps zijn best prijzig en je gaat er nog heel wat nodig hebben, bij de action kun je ze goedkoop halen en werken prima.
Zolang het verband niet gaat zakken zou ik je zeker aanraden om je pony wel in gecontroleerde beweging te houden (stappen, kleine uitloop), maar volgens mij doe je dat al.
Succes met de verdere verzorging en mocht je meer willen weten/foto's ter vergelijking willen zien mag je me pben
Jeetje heftig! Wel heel tof om te horen dat jouw paard zo goed hersteld is en ook nog gereden kan worden! Zal wel lang geduurd hebben? Lastige plek op de knie lijkt me met die constante beweging...
Dankjewel voor de tips! Ik ga eens kijken bij de action, als die ook prima zijn dan waarom niet he
Da adviseerde idd ook om royaal de zalf te blijven smeren, heb ook het idee dat dat echt een wonderzalf is hoor, de wond is al bijna dicht nu!!
Ik ben wel heel benieuwd naar de foto's van jouw paardje!
@gaelleS het activeren was voornamelijk omdat de wond in het begin zo ingedroogd was, da moest echt heel ruw zijn om het aan het bloeden te krijgen dus ik moest daarmee eigenlijk de doorbloeding activeren omdat er anders niks gebeurde in de wond en er dan ook geen nieuw weefsel aangemaakt zou worden (of echt heel erg langzaam?) Na een paar keer was de wond duidelijk 'zelfstandig' actief en moest ik juist niet meer activeren omdat ik dan juist de groei van wildvlees zou stimuleren..
(Als ik het allemaal goed heb onthouden hoor haha heb zoveel info gekregen
)
Laatst bijgewerkt door ZiekieLove op 12-03-17 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt