Slagingskans onbeperkt ruwvoer voor sobere pony's?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:56

Klopt, hoe gevarieerder hoe beter. Riet is bij voorbeeld ook fantastisch ruwvoer.

Hilary

Re: Slagingskans onbeperkt ruwvoer voor sobere pony's?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:24

Mijn ruin is een grote fan van riet :j Waar hij nu woont (zandgrond, vrij droog) groeit dat niet zo enthousiast, dus als we ergens wat tegenkomen, laat ik hem er eigenlijk altijd even van eten. Wilg doet het redelijk hier, maar niet zo goed als bijv. bij Utrecht (waar hij eerst stond).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:28

Wilg doet het bij mij goed langs de beek. Riet groeit hier niet. (Wauw, dat rijmt...)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 08:53

Eventueel de soort ruwvoer wijzigen als ze er te dik van worden? Ik heb een warmbloedige op voordroog onbeperkt (wel wat dikkig daardoor) en set onbeperkt op gedorsen hooi. Voer 1x per dag en doen ze 24 uur mee. Geeft mij maar ook de paarden meer rust omdat ze niet van voerbeurt naar beurt hoeven te leven. Als ik weer voer kijken ze vaak niet eens omdat er nog over is en ze dus niet gelijk hoeven aan te vallen.

Eventueel in grote fijnmazig netten?

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:15

Hier ook 3 pony's die groeien van lucht en voor het eerst deze winter staan ze op onbeperkt en dat gaat tot nu toe heel erg goed! Normaal gesproken kregen ze 3 keer daags een plak van eigen land, op dat ruwvoer konden ze niet onbeperkt. Ze stopten niet met eten met als resultaat echt obesitas.. Aangezien we niet met ons ruwvoer de winter doorkwamen gezocht naar iets anders. Ze krijgen nu heel lang strengelig ( uitgegroeid ) hooi van onbemest land. Of ze het echt lekker vinden is mij de vraag, want ze zijn er niet zo dol op als dat van ons eigen land. Maar dit krijgen ze nu onbeperkt zowel in fijnmazige slowfeeders als uit de paddock en dat gaat tot op heden heel goed. Ik dacht ook altijd dat het niet kon, maar het kan dus wel.. Als dit hooi op is en wij weer van ons eigen land gewonnen hebben gaan ze wel weer terug naar 3x daags, ons eigen hooi is gewoon te rijk en dat kunnen ze echt niet hebben..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:43

punk143 schreef:
Hier ook 3 pony's die groeien van lucht en voor het eerst deze winter staan ze op onbeperkt en dat gaat tot nu toe heel erg goed! Normaal gesproken kregen ze 3 keer daags een plak van eigen land, op dat ruwvoer konden ze niet onbeperkt. Ze stopten niet met eten met als resultaat echt obesitas.. Aangezien we niet met ons ruwvoer de winter doorkwamen gezocht naar iets anders. Ze krijgen nu heel lang strengelig ( uitgegroeid ) hooi van onbemest land. Of ze het echt lekker vinden is mij de vraag, want ze zijn er niet zo dol op als dat van ons eigen land. Maar dit krijgen ze nu onbeperkt zowel in fijnmazige slowfeeders als uit de paddock en dat gaat tot op heden heel goed. Ik dacht ook altijd dat het niet kon, maar het kan dus wel.. Als dit hooi op is en wij weer van ons eigen land gewonnen hebben gaan ze wel weer terug naar 3x daags, ons eigen hooi is gewoon te rijk en dat kunnen ze echt niet hebben..

Waarom zou je in vredesnaam terug gaan naar iets wat zowel voor de spijsvertering als voor de insulinehuishouding slecht is?

Ik snap het echt niet.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:15

Koper schreef:
punk143 schreef:

Waarom zou je in vredesnaam terug gaan naar iets wat zowel voor de spijsvertering als voor de insulinehuishouding slecht is?

Ik snap het echt niet.

Omdat? Omdat onze paarden 24/7 buiten staan op een paddock paradise met graspad en paddock. Ze kunnen dus de hele dag scharrelen en grazen. Waarom ik dan terug ga op 3 keer daags een plak? Omdat ze 's zomers wanneer er gras op de paden staat naar mijn mening niet onbeperkt hooi hoeven te hebben ivm de insulinehuishouding en verdere bijkomende klachten bij overgewicht zoals IR en HB bijv ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:13

Sinds vrijdagavond probeer ik mijn paard ook op onbeperkt over te zetten. Van altijd overgewicht is hij nu een jaar goed op gewicht. Hij kreeg 4x per dag 2,5 kilo hooi, dus 10 kilo per dag, maar proberen nu onbeperkt.
Hij krijgt t vanuit ibc vat, met twee netten van 3x3 mazen en de eerste 30 kilo had hij in 24 uur op!! Jeemig. Hij eet wel rustiger, maar hij stopt blijkbaar niet. Hoe lang kijken jullie dit aan?

Ik ga morgen in elk geval stro halen om te mengen. Ik kan wel aan tarwestro komen, niet aan gerstestro (of veilig graszaadhooi). 85% van de berichten die ik heb gelezen zegt dat tarwestro kan, nu lees ik hier dat het weer niet kan. Enigsinds verwarrend. Iemand anders die iets zinnigs kan roepen over hoe lang ik moet wachten tot die vreetkick voorbij is (vind het zo lastig om aan te zien, is hij ook eindelijk op gewicht.. krijg je dit) én kan zeggen over welk stro jullie bijvoeren? En kan ik beter mengen of gewoon een net met bijv 6 kilo hooi en een net met 15 kilo stro. En dan elke dag een hooinet en als stro bijna op is dat aanvullen?
Overigens krijgt hij derde snede hooi, geen krachtvoer, 4x per week lichte arbeid en 24 uur buiten (geen gras ivm ir).

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:51

Jotoma, ik zou het minimaal een maand aankijken. Misschien wel langer. Doet even pijn als je paar veel aankomt maar dat komt vanzelf in balans als je niet te rijk hooi voert. Bekijk het eerst eens met alleen hooi, je kunt altijd nog bijmengen met stro. Zorg wel dat het nooit op is! Dan lijkt het wel of ze gereset worden en je weer bij 0 begint..

Ts: bij mij op stal staat mijn a-pony met 10 shetten, 3 veulens en 3 grotere paarden op een grote paddock met schuilstal. Op het verharde stuk staat een hooiruif met fijnmazig net erover met voordroog van 'eigen' land. Mijn pony heeft zich de eerste maanden het ongans gegeten (staat ook hoog in rang waardoor ze altijd kan eten) maar dat gaat nu super. Ik voer wel vitalbiks bij voor de vitaminen. Een aantal shetten uit de kudde zijn flink zwaar, maar daar wordt ook niets mee gedaan (op een enkele keer een rondje wandelen na). Mijn pony krijgt wel 5x in de week beweging.

Ik zou nooit meer anders willen, vind het geweldig!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:00

Dus 30 kilo hooi in de eerste 24 uur is normaal? :o
Ik schrok er aardig van, bijna 3x zoveel als de 2% die hij nodig heeft.
Ik heb geen analyse gedaan, maar het is grofstengelig hooi, 2e of 3e snede. Hij komt overigens totaal niet opgeblazen of gassig over. Maar goed, we zijn pas twee dagen verder.
Waarom zou je nog niet mengen met stro?

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:05

Je kunt natuurlijk wel mengen met stro, maar wie weet is het over een week al veel minder, dan hoef je je niet druk te maken over stro. Was puur een praktische gedachte ;) Niemand die jou vertelt wat je wel of niet moet/mag doen. Stro heeft volgens mij (maar vul aan als ik het mis heb) geen toegevoegde waarde in het voer, behalve het vertragen/verminderen van de hooiopname, buikvulling en stengeligheid. Ik kan je trouwens niet vertellen waarom je wel of niet een bepaald type stro zou moeten voeren. Geen idee wat er 'mis' is met tarwestro..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:09

ja hoor, dat is normaal. Dergelijke Paarden zijn gewend om te eten tot het op is en daarna niks te doen, dus eet hij nu ook tot het op is voor hij niks gaat doen. Als het nu niet direct op is, blijft hij eten. Na 2 dagen is die gewoonte nog niet omgedraaid.
Als je wil stro bijgeven zou ik het mengen in het hooi, want als het hooi zo 'weinig" is at het op kan raken, zal hij net zoals bij beperkt ruwvoer bunkeren tot het hooi op is, en dan niks gaan doen of peuzelen aan stro.
Ik heb echter wel gemerkt dat (paarden die gewend zijn van onbeperkt) ze het stro eruit vissen en laten wegwaaien, dus hier hebben ze onbeperkt hooi in de slowfeeder, en onbeperkt goed stro in de open trog, kunnen ze gewoon kiezen en dan wordt er wel van het stro gegeten.
Je moet het zeker een week of 6 de tijd geven voor ze echt overgeschakeld zijn van state of mind hoor. En sommige doen er nog langer over. Maar hier zowel een d-pony, een 2.5 jarige andalusier, een haflinger, en drie trekpaarden op onbeperkt en alledrie doen ze het prima. 2 van de trekpaarden zijn zeker wel goed gevuld, maar blijven lekker stabiel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:13

Mengen is meestal stro op de grond, hooi op en net zo snel weer zonder. Geef het in een apart net, dan is er wat te knabbelen als het lekkers op is.

Advies bij starten onbeperkt is eigenlijk om het te combineren met flink werk (minder eettijd en meer verbranden, waardoor ze minder dik worden in de leer fase van er is altijd wat te eten).

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:17

Maar Tamary, dan gaat er toch iets fout? Je zegt dat het hooi dan op is, hoe zie jij dat 'onbeperkt' dan precies? (Als je paarden het stro niet als voer zien)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:22

Als je het mengt zien ze het niet als voer (niet lekker genoeg, dus uitspugen/opzij vegen) en omdat het stro als het hooi op is vies geworden is, gaan ze er niet alsnog van eten. Beperkt hooi + onbeperkt stro kan heel goed, maar apart voeren als je wil dat het ook echt gegeten wordt is mijn ervaring.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:24

@esmee: het is zeker praktisch, maar ik zit mezelf nu een beetje op te vreten om de kilo's die eraan komen. Misschien houd ik mezelf rustiger als ik weet dat een deel stro is.
Ik meen te lezen dat tarwestro geen vocht opneemt en daardoor grotere kans op verstoppingskoliek?
Twee a drie jaar terug stond hij altijd op stal in stro, dat at hij ook gewoon, nooit iets van koliek gemerkt.

@duhelo: en wat is dan goed stro naar jouw mening?
En ik volg je niet helemaal mbt hoeveelheid mengen? Hij krijgt nu 30 kilo in zn slowfeeder met hooi, dat wordt tijdig bijgevoerd zodat het nooit op is, maar dat meng ik dan bijv met 1/4e stro en 3/4e hooi?
En ai, dat wordt 6 weken afzien :')

@tamary: en als de 30 kilo hooi op is, moet ik dan wachten tot hij al t stro op heeft voordat ik weer hooi bijvoer? En is de kans niet groot dat hij stro net zo snel leeg eet als t hooi (koliek)?
Extra beweging lukt helaas niet doordat ik zelf thuis zit met een whiplash. Nu staat hij wel 24 uur buiten, mja hij vreet alleen maar.

Verder wel helder waarom apart te voeren.

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:26

A ha, duidelijk! Ik heb nooit stro bijgevoerd dus geen ervaring mee.

Mocht koliek de reden zijn om geen tarwestro te voeren, dan zou ik niet apart voeren (om het nog ingewikkelder te maken :p). Uitproberen en aankijken lijkt mij de enige optie?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:30

Mijn idee nu: een apart net met een plakje stro er naast. Dan zal hij eerst al zn hooi opeten en dan aan stro beginnen.
Al vraag ik me af of hij dat dan niet gewoon laat liggen, wetende dat er toch weer een bult hooi komt.
Wat ingewikkeld :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:31

Voederstro is gerst of haver. Je kan zeker als je zelf niks met hem kan doen je gewone rantsoen hooi (de 10kg die kennelijk genoeg is of meer als je dat wenst) aanvullen met onbeperkt stro, stro vul je altijd bij, hooi geeft je afhankelijk van wat je wil 1 of meerdere porties/dag van. Met aanleren onbeperkt en tarwestro zou weer terug naar 4 x 2.5kg het veiligste zijn, dan wisselt/mengt het ook in paard beter en dus genoeg vocht om alles in beweging te houden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:32

Met goed stro bedoel ik gewoon goed, lekker uitziend en ruikend stro, zonder donkere plekken of schimmel oid. Ik heb gewoon stro dat normaal op de grond gegooid wordt, ik vermoed tarwestro ofzo, heb er eerlijk gezegd geen idee van.

Kwa mengen is het een beetje kijken naar het paard, maar dat zou ik pas beginnen doen als je na een week of 6 merkt dat hij nog altijd 30 kilo per dag weg werkt. MAar ter vergelijking, onze drie trekpaarden eten in de winter terwijl ze niks anders hebben samen ongeveer 1 grote baal hooi per week op (denk een 400 kilo totaal), komt dus op een 20 kilo per dag per paard. Dus een normaal paard zal normaal ergens op een 15 kilo uitkomen.
Ik heb de ervaring dat stro enkel gegeten wordt als het apart aangeboden wordt (en dan eten ze het omdat ze er zin in hebben). Gemengd in de netten laten ze het stro gewoon vallen als er het plukje erna lekkerder hooi in zit.
Maar, als je beperkt hooi geeft en onbeperkt stro, heb je nog altijd het risico dat ze het hooi naar binnen bunkeren tot het op is (omdat er vroeg of laat een einde aan komt) en ze dan eten van het stro, dus ik prefereer zeker onbeperkt hooi én onbeperkt stro, apart aangeboden. Maar dit is wat kijken naar het paard zelf, heb ook paarden geweten die op onbeperkt hooi wel moddervet werden en het perfect deden op onbeperkt stro en dagelijks een plakje hooi voor de lekker.
Ook afhankelijk of ze koliek gevoelig zijn of niet, mijn huidige paarden geen probleem mee, andere krijgen al koliek als ze naar stro kijken.

Dus ik zou nu gewoon eventjes een week of 6 aankijken met onbeperkt hooi (wat ook is, nu geef ik hooi van 2 jaar geleden, eten ze vééél rustiger en minder van, dan van vers hooi of voordroog), al dan niet wat armer/ ouder hooi. en van daaruit gaan evalueren hoe zijn gewicht is en wat de inname op dat moment is.

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:34

Hier een Kwpn´er samen met een kruising Appaloosa x Shetlander..ik werk de hele dagen en overdag komt er niemand bij de paarden. Heb een slowfeeder van 110 x110 staan en een 2 paards hooinet en die gaan beide bomvol. Als ik sávonds weer bij ze kom is het nog niet op. Het voordeel is dat als ze het eenmaal weten ze eten wanneer ze trek hebben. Beide paarden zien er prima uit

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:41

Ik ga er even een nachtje over slapen en morgen in elk geval drie baaltjes stro halen.
Zoals ik het nu zie ga ik denk ik door met onbeperkt hooi en hang ik bij zn waterplek denk ik nog een zak met een plak stro erin. Dat kan dan natgeregend worden, is een beperkte opname en hij moet er naar toe lopen. En dat is voor nu alleen even als noodgeval als hij toch eerder zn hooi heeft opgekregen dan gepland.
En dan over 6 weken kijken hoe het qua hoeveelheid gaat, om dan te besluiten of hij onbeperkt stro krijgt met beperkt hooi. Of onbeperkt hooi.

Dank allen voor het meedenken!
Als iemand nog meerdere denkrichtingen heeft, ik sta daar zeker open voor!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 01:14

Dat heb ik met mn oude ruin ook gehad. Eerst stonden ze onbeperkt op voordroog/kuil. Hij was ontzettend opgeblazen en vond het blijkbaar erg lekker.

Toen op hooi ging hij al langzamer eten. En we gaven ook stro bij. Omdat hij ooit een keer met verhuizen een stro stal had leeggegeten en flinke koliek had, had ik dit keer na verhuizen wat viezer stro gegeven en ouder hooi. Dus wel veel en onbeperkt, maar niet aantrekkelijk qua smaak.

Wat doet je paard verder? Die van ons staan met zn 4en en lopen tussen de 2 voerplekken ook wat heen en weer. Nu de paddock verdubbelt is qua maat, scheelt dat al enorm in zijn gewicht. Hij is de enige die overgewicht heeft en ook altijd al snel had. Staat verder niet meer in het werk.

We hebben 2 netten over elkaar gehad, 2x2 maas etc. Alles helpt een beetje.

Omdat hij wat overgewicht houdt, dacht ik ook dat hij alleen maar loopt te vreten, maar ik ben soms uren bij ze en zie dat ze gelukkig ook andere dingen doen.

Je kan bijv een boomstammetje neerleggen? Wat takken etc om hem uit te dagen tot iets anders. Voer ver uit elkaar, vriendjes etc. Maar dat heb je vast al.

De laatste keer dat ik hem op verantwoord gras probeerde op te bouwen, ben ik ook extra beweging gan geven. Bij mij betekent dat altijd, extra wandelen, aan de longe etc om het te compenseren. Er gaat iets meer in, dus er moet ook wat meer gedaan worden.

De kwaliteit van je hooi is wel belangrijk. Misschien kun je wat oudere partij kopen en het daarmee mengen. Al is het maar tijdelijk. Graszaad hooi vind ik hier ook amper.

Ik heb er eerder zelfs over nagedacht om hem met een graasmasker te laten lopen, al zou het maar x aantal uren per dag zijn.
Ik vond het zelf te eng en hij is verder vrij stabiel. Is wat te dik, maar blijft hetzelfde.

O, ja, heb ook weleens zo een bal in het net erbij gedaan. Zo een blauwe..........kom niet op de naam. Het remde voor hem niet genoeg en de andere ruin vond het net iets te leuk helaas.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 07:24

Normaliter staat hij met vriendjes, maar hij staat nu even apart (dwz gescheiden door een draadje) omdat hij net hoefbevangen is geweest. De anderen staan op kuil.
Hij is net op cushing en ir getest, geen cushing maar wel ir. Het advies van de da dat hij op onbeperkt kan verbaasde me aan de ene kant, maar zij gaf aan dat t juist kon omdat hij niet op gras staat. Liever meer hooi en geen krachtvoer. Overigens had ik gister het idee dat hij wat stijver liep met draaien op t harde. Waarop ik mezelf bedacht dat in hooi hoe dan ook ook suiker zit. Maar het lijkt me dat een da dit advies niet zo maar geeft.

Ik las dat tarwestro minder lekker is dan gerstestro, dus dat is ook gunstig.
Hooi blijft lastig, in oud hooi kan net zo goed veel suiker zitten. Als t lang ligt gaan vit/min eruit maar suiker blijft gelijk.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 08:40

Jotoma: testen dus dat hooi! Jouw dierenarts kan ook niet aan de buitenkant zien hoeveel suiker er in zit.