Ervaringen? Merrie verlamd en overleden, veulen net gered...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Ervaringen? Merrie verlamd en overleden, veulen net gered...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:02

Wat het ook kan zijn geweest: Je paard is door oorzaak x deels verlamd geraakt. Eet en drinkt misschien wat moeilijker. Dat valt in een weiland niet direct op. Zeker niet als het over een tijdsspanne van een paar uurtjes gaat. Ze krijgt brokken, die vind ze lekker dus probeert ze toch te eten. Maar net als het hooi en water ervoor kan ze dat niet verwerken. Nu hopen de brokken zich op in de slokdarm en zie jij pas de eerste echte verschijnselen van een probleem wat al eerder aanwezig is.
Zelfde scenario bij het veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:34

Vage brief van Vitalbix. Ja, ze schrijven heel begripsvol over de emoties rond het overlijden van een paard, maar nu je de aandacht hebt van Facebook zouden ze ineens berichten verstuurd hebben (zogenaamd?) die nooit zijn aangekomen, en ze beschuldigen jouw dierenarts er ineens van dat hij verschillende verhalen ophangt?
Twijfelachtige actie en ook zeker niet netjes. Natuurlijk zijn zij van het standpunt dat het nooit aan hun voer zal liggen, en omdat ze de schuld niet meer bij jou kunnen leggen (wat ze dus eerst wel verschillende keren hebben geprobeerd) moet nu de dierenarts het ontgelden als onbetrouwbaar.

Wat je nog zou kunnen doen is navragen bij welk instituut zíj het hebben laten testen, misschien helpt dat je op weg om een concurrent te vinden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:51

nu weet ik natuurlijk niet welke je voert, maar bij een korte zoektocht zie ik "zoete lupine" op de ingrediënten lijst staan van 1 van de soorten. Zou het kunnen dat ze per ongeluk gewone lupine in het voer gestopt hebben, dat geeft namelijk verlammingsverschijnselen en is dodelijk? of misschien wilde lupine in het hooi? En de zoete lupine bevat ook een lage dosis gifstoffen

Citaat:
Zoete lupine is weinig giftig omdat deze een lage dosis gifstoffen bevat.

Vreemd om dat in het voer te doen eigenlijk :?

TS heel veel sterkte met het verlies
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 19-01-17 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:00

xyzutu2 schreef:
Vage brief van Vitalbix. Ja, ze schrijven heel begripsvol over de emoties rond het overlijden van een paard, maar nu je de aandacht hebt van Facebook zouden ze ineens berichten verstuurd hebben (zogenaamd?) die nooit zijn aangekomen, en ze beschuldigen jouw dierenarts er ineens van dat hij verschillende verhalen ophangt?
Twijfelachtige actie en ook zeker niet netjes. Natuurlijk zijn zij van het standpunt dat het nooit aan hun voer zal liggen, en omdat ze de schuld niet meer bij jou kunnen leggen (wat ze dus eerst wel verschillende keren hebben geprobeerd) moet nu de dierenarts het ontgelden als onbetrouwbaar.

Wat je nog zou kunnen doen is navragen bij welk instituut zíj het hebben laten testen, misschien helpt dat je op weg om een concurrent te vinden.

Nou, nou vage brief? beschuldigingen, schuld, concurrent... ? jij bent er erg opzoek naar een rel.

@ TS, sterkte met je verlies, ik hoop dat je nog wat duidelijkheid en vooral rust kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:09

Ik ben niet op zoek naar een rel. De brief is mooi, zoals ik al schreef, maar dat neemt niet weg dat de TS vrij schandelijk is behandeld in de telefoongesprekken, de manier waarop het voer door Vitalbix werd weggehaald met beledigingen richting het dode (!) paard en het feit dat Vitalbix aangeeft dat ze contact hebben gezocht met haar dierenarts en vervolgens tegen de TS zeggen dat die dierenarts een heel ander verhaal heeft over wat er gebeurd is dan de TS zelf had verteld...
En dat de TS gewoon naast de dierenarts stond terwijl die het gesprek met de Vitalbixmensen voerde en zij dus precies weet wat er toen wel of niet gezegd is?
Dat Vitalbix dus al verschillende keren de schuld bij de TS heeft geprobeerd te leggen en als dat niet meer lukt dan maar de dierenarts voor een leugenaar uitmaakt?

Mag ik dan *heel voorzichtig om niet op bepaalde tenen te stappen* zeggen dat ik hun gedrag vrij schandelijk vind en dat die mooie brief daar ook op geen enkele manier excuses voor aanbiedt?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-17 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:11

Verschrikkelijk wat je hebt meegemaakt. En heel veel sterkte met het verwerken van zo'n groot verlies. Goddank heeft het veulen het gered.

Maar ik zou nooit zomaar naar Vitalbix wijzen op internet. Dat is laster en er is geen bewijs. Waarom geen sectie op de merrie? Heeft de dierenarts wel bloed van haar afgenomen? En van het veulen? En is botulisme al uitgesloten? Zoveel mogelijke oorzaken, zoveel vragen. Ik hoop niet dat je dat voer laat 'testen'door zo'n wichelroede bij Den Hoek, wat een onzinnig voorstel! Die beweren rustig dat er knoflook in een voer zit, terwijl dat er niet in zit.
En de fabrikant veroordelen op basis van een asociale vertegenwoordiger...tja. Simone leeft zeker weten met je mee! Goed dat ze direct contact met de dierenarts heeft gezocht. En ze biedt zelfs een vergoeding aan voor verdere testen, terwijl nog nergens vaststaat dat het aan Vitalbix ligt en ze publiekelijk beschuldigd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:16

Ik ben het met xyzutu2 eens eigenlijk.

Ik vind de manier van doen ook totaal buiten proportie van de fabrikant.
Helemaal als dan duidelijk wordt, dat de ts bij het "telefoon"-gesprek is geweest wat fabrikant en da hebben gevoerd en dus blijkt dat ze in de media doodleuk zeggen dat da andere dingen heeft gezegd.
Zo geef je als fabrikant op zijn minst de indruk dat of da of ts uit de nek zit te kletsen en dat alleen al vind ik geen manier van doen. Het hele bericht komt op mij ook over als eigen schip schoon praten, ten koste van da en ts. Als vitalbix ballen heeft, overhandigen ze de uitslagen van het onderzoek aan de da van ts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:19

Ik kan me goed voorstellen dat Vitalbix die waarschuwing wil weerleggen. En dat doen ze mijns inziens keurig en begripvol.

Qua testen: inderdaad, ga in godsnaam geen geld verspillen aan zo'n holistische pendelzwaaier met een glazen bol. Google even op veevoeder en laboratorium en je vindt zo een paar gecertificeerde labs.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:26

Uiteindelijk is en zal zolang er geen bewijzen zijn het woord van Simone tegen TS zijn!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:45

Wat een ontzettend heftig verhaal TS. Heel veel sterkte.

Ik snap overigens dat je een link lijkt te zien tussen Vitalbix en de verlammingen. Omdat ik er zelf te weinig vanaf wist, heb ik wat rondgeneusd op internet. En hier las ik (overigens over botulisme bij mensen) :
RIVM schreef:
2.2 Incubatieperiode

De incubatieperiode is afhankelijk van de tijd waarin het toxine zijn doel (de perifere cholinerge synaps) bereikt. Na ingestie van het toxine kan dit variëren van 2 uur tot 8 dagen; meestal beginnen de symptomen 12 tot 72 uur na de maaltijd. Na inhalatie van toxine in aerosolvorm kan de incubatieperiode korter zijn.

ook bij het verhaal in Bit zag je dat de incubatietijd > 24 uur was. En de tijd tussen het eten van de Vital Bix en de verschijnselen van jouw paarden is < 1 uur, toch? Kan het toch niet iets anders zijn geweest, danwel botulisme uit een andere hoek?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:53

Allereerst veel sterkte met het verlies van je merrie. En wat heb je een 'geluk' gehad dat jullie er op tijd bij waren voor je veulen.
De oorzaak ga ik me niet aan wagen.
Wel het volgende: De landbouwuniversiteit in Wageningen zou die je niet kunnen helpen ivm het onderzoeken van het voer?
En laten onderzoeken bij Den Hoek klinkt leuk, maar ga je wettelijk helemaal niets aan hebben. Geen rechtbank gaat onderzoek door middel van 'doormeten' serieus nemen.

Succes, hopelijk ga je nog achter de oorzaak komen, en blijft het bij deze voorvallen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:59

Ten eerste natuurlijk heel veel sterkte met het overlijden van je merrie.

Om toch even een andere mogelijkheid uit te sluiten, voornamelijk omdat je zei dat de merrie pas 3mnd op die wei liep, staan er esdoorns in de omgeving ?

het is maar een idee hoor , maar combinatie, kort op die weides (het is bekend dat dat een risicofactor is, paarden bouwen een soort drempel gevoeligheid op), eventuele esdoorns, najaar, en spierverlamming...en het feit dat het zo, zo snel ging ;(

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:04

Rooompie schreef:
Overigens: Het hooi is dezelfde dag van overlijden van de merrie niet meer gegeven. We hebben elders hooi gehaald (andere leverancier) en dit hebben de andere paardjes en het veulen de dagen erna gegeten. Na het voeren van de brokjes werd het veulen weer ziek. Kan natuurlijk ook gewoon stomme toeval zijn, we weten het gewoon niet. Maar ik wil het wel graag zelf uitsluiten bij (meerdere) onafhankelijke labs.

Verstandig om het niet meer te voeren! Beter het zekere voor het onzekere nemen. Zou het hooi ook laten onderzoeken als eventuele bron.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:07

Hooi laten onderzoeken op B-lolitrem idd, zou ik ook doen, maar heb helaas hier ervaring mee en dit veroorzaakt spierproblemen voornamelijk in de achterhand, past niet helemaal.

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 22:31

[quote="safina"]Ik kan me goed voorstellen dat Vitalbix die waarschuwing wil weerleggen. En dat doen ze mijns inziens keurig en begripvol.

Qua testen: inderdaad, ga in godsnaam geen geld verspillen aan zo'n holistische pendelzwaaier met een glazen bol. Google even op veevoeder en laboratorium en je vindt zo een paar gecertificeerde labs.[/quot]

Welke als ik vragen mag? Ben nml de hele middag al aan het rond bellen, weinig Labs die daadwerkelijk de brokjes op botulisme of andere stoffen checken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:41

Heeft de dierenarts het ook tegen jou over botulisme gehad (zoals vitalbix beweerd)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:53

Rooompie schreef:
safina schreef:
Ik kan me goed voorstellen dat Vitalbix die waarschuwing wil weerleggen. En dat doen ze mijns inziens keurig en begripvol.

Qua testen: inderdaad, ga in godsnaam geen geld verspillen aan zo'n holistische pendelzwaaier met een glazen bol. Google even op veevoeder en laboratorium en je vindt zo een paar gecertificeerde labs.

Welke als ik vragen mag? Ben nml de hele middag al aan het rond bellen, weinig Labs die daadwerkelijk de brokjes op botulisme of andere stoffen checken.

Deze al gehad? http://www.eurolab.nl/clostridia.htm

http://www.microcare-laboratorium.nl/su ... lostridia/

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:02

Heb je eurofins (blgg) in Oosterbeek geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:12

Clostridium Botulinum kan ook in menselijke voedselproducten voorkomen. Is niet de bedoeling natuurlijk, maar het kan. Honing bijvoorbeeld. Dus ik denk dat je meer kans hebt op succes bij Labs die dat testen.

Voer je hooi uit folie?

Drinkplaatsen gecheckt op kadavers? Verzopen muis bijvoorbeeld?

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 23:34

Shanna schreef:
Heeft de dierenarts het ook tegen jou over botulisme gehad (zoals vitalbix beweerd)?

Ja, botulisme de meest waarschijnlijke oorzaak. Alleen waar het in heeft gezeten, dat is dus de vraag. Het blijft moeilijk uit te zoeken omdat sectie op de merrie helaas niet mogelijk was, die lag maandag al in de oven.. Toen hadden we nog geen idee dat het veulen ook ziek zou worden.

Ik heb inmiddels de veearts ook gesproken, die het gewoon nog kon bevestigen wat hij geconstateerd heeft. Waarom vitalbix het eea anders vernomen heeft, blijft een beetje apart. Net zoals ik nu na een maand ineens wel bereikbaar ben voor uitslagen, en afgelopen maand enkel voor hun onbereikbaar bleek te ziet. Ook van de flinke woordwisseling op het terrein toen de zak werd opgehaald schijnt vitalbix niks van te weten, terwijl de eigenaresse die er woont degene die de zak ophalen kwam met boze woorden het erf heeft afgezet Aparte verdraaiingen van de situatie, maargoed, ik ben absoluut niet opzoek naar een ja of nee spelletje.
Daarbij hebben zowel ik als vitalbix geen baat bij boze woorden of wijzende vingers, ik krijg mijn paard er niet mee terug en lost de situatie ook niet op.
Dus dat laat ik hierbij en heb ik ook zo met ze besproken.
Ik ben enkel opzoek naar het vinden van de oorzaak en het waarschuwen aan anderen, zodat ze gelijk kunnen handelen/dit verhaal in hun achterhoofd hebben als ze hun paard met verlamming verschijnselen aantreffen.
Ik had er alles voor over gehad om die dag over te kunnen doen, en mijn merrie op tijd te kunnen helpen. Misschien was het überhaupt niet eens meer mogelijk, maar misschien ook wel. We zullen het helaas niet weten.

Ik heb vandaag zelf nog even contact gehad met de veearts (ja serieus, je gaat nog aan jezelf twijfelen hoor, ik was natuurlijk behoorlijk in alle staten op de betreffende dagen) en heb de situatie nog eens met hem doorgesproken en hij gaat mij helpen met de volgende stappen naar verder onderzoek. Dus dat is erg fijn.
Tot nu toe heb ik een heel goed gevoel bij deze veearts, kort en zakelijke man die gewoon zegt waar het op slaat en wat hij vernomen heeft, zonder poespas. Zo was hij ook tijdens het behandelen van mijn paarden, je weet gewoon meteen wat je eraan hebt en hoe het is, niet meer en niet minder.

Ik ga er dan ook vanuit dat we gaan onderzoeken wat er nog te onderzoeken valt.. en ook als het uiteindelijk tot niets leidt, hebben we in elk geval ons best gedaan en zal ik me erbij moeten neerleggen er niet achter te komen.
En als blijkt dat er toch ergens een vergiftiging in heeft gezeten, kunnen we er hopelijk anderen voor behoeden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:31

Ik vind alleen botulisme zo raar om deze tijd van het jaar?Botulisme ontstaat toch meestal door verwarming.Het is nu toc alles behalve 20 graden.

Ik zat welnet dit te lezen " Het IBTPP wijst erop dat de bacterie en de toxines tot 3 maand na intoxicatie kan aanwezig zijn in de feces van een patiënt en onderstreept het belang van goede hygiënische maatregelen (luiers apart verpakken, handen wassen,…) " gaat wel over baby's,maar zou je dat in de mest van het veulen ookniet terug kunnen vinden?

Ik zou het ook moeilijk kunnen laten rusten als ik niet weet wat en hoe.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:45

wat een verhaal , heel veel sterkte en ik hoop echt dat de uiteindelijke oorzaak gevonden gaat worden

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:52

beatje schreef:
Ik vind alleen botulisme zo raar om deze tijd van het jaar?Botulisme ontstaat toch meestal door verwarming.Het is nu toc alles behalve 20 graden.

Ik zat welnet dit te lezen " Het IBTPP wijst erop dat de bacterie en de toxines tot 3 maand na intoxicatie kan aanwezig zijn in de feces van een patiënt en onderstreept het belang van goede hygiënische maatregelen (luiers apart verpakken, handen wassen,…) " gaat wel over baby's,maar zou je dat in de mest van het veulen ookniet terug kunnen vinden?

Ik zou het ook moeilijk kunnen laten rusten als ik niet weet wat en hoe.

Een dood dier in het hooi/kuil is al genoeg voor botulisme. Er is een boer in Friesland die dit jaar bijna zijn hele veestapel kwijt is geraakt. http://www.omropfryslan.nl/nieuws/63076 ... -botulisme

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:54

beatje schreef:

Gras kan wel besmet zijn in de zomer (dan zit de bacterie in rustte in het hooi/voer/kuil).
Als een paard dat eet (ook al is het -5) dan krijgt deze dus nog wel de giftige bacterie binnen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:23

Als een fabrikant een ander verhaal verteld w.b.t. het gesprek tussen hen en D.A. dan klopt er sowieso iets niet.Sorry hoor,maar dan heb je in mijn ogen iets te verbergen.Je weet echt wel wat er besproken is tussen jou [de fabrikant] en de D.A. en als je dan een ander verhaal ophangt,dan verberg je iets.
Alle andere zakken voer kunnen gewoon goed zijn,er kan altijd iets mis gaan in de fabriek met 1 zak voer,al lijkt die kans erg klein,hij s er wel.Wie weet zijn er muizengif korreltjes of wat dan ook in een zak voer terecht gekomen? in een voeder fabriek zullen muizen wel bestreden worden,voeder fabrieken zijn aantrekkelijk voor muizen.
Voor mij is het duidelijk dat de merrie in vergiftigd,alleen door wát is onduidelijk en miss. wel nooit meer te achter halen.
TS ik wens je veel sterkte toe en ik hoop echt dat je achter de waarheid komt,en dat de fabrikant voor de geleden schade schuldig word verklaard.