Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Zoete lupine is weinig giftig omdat deze een lage dosis gifstoffen bevat.
xyzutu2 schreef:Vage brief van Vitalbix. Ja, ze schrijven heel begripsvol over de emoties rond het overlijden van een paard, maar nu je de aandacht hebt van Facebook zouden ze ineens berichten verstuurd hebben (zogenaamd?) die nooit zijn aangekomen, en ze beschuldigen jouw dierenarts er ineens van dat hij verschillende verhalen ophangt?
Twijfelachtige actie en ook zeker niet netjes. Natuurlijk zijn zij van het standpunt dat het nooit aan hun voer zal liggen, en omdat ze de schuld niet meer bij jou kunnen leggen (wat ze dus eerst wel verschillende keren hebben geprobeerd) moet nu de dierenarts het ontgelden als onbetrouwbaar.
Wat je nog zou kunnen doen is navragen bij welk instituut zíj het hebben laten testen, misschien helpt dat je op weg om een concurrent te vinden.
RIVM schreef:2.2 Incubatieperiode
De incubatieperiode is afhankelijk van de tijd waarin het toxine zijn doel (de perifere cholinerge synaps) bereikt. Na ingestie van het toxine kan dit variëren van 2 uur tot 8 dagen; meestal beginnen de symptomen 12 tot 72 uur na de maaltijd. Na inhalatie van toxine in aerosolvorm kan de incubatieperiode korter zijn.
Rooompie schreef:Overigens: Het hooi is dezelfde dag van overlijden van de merrie niet meer gegeven. We hebben elders hooi gehaald (andere leverancier) en dit hebben de andere paardjes en het veulen de dagen erna gegeten. Na het voeren van de brokjes werd het veulen weer ziek. Kan natuurlijk ook gewoon stomme toeval zijn, we weten het gewoon niet. Maar ik wil het wel graag zelf uitsluiten bij (meerdere) onafhankelijke labs.
Rooompie schreef:safina schreef:Ik kan me goed voorstellen dat Vitalbix die waarschuwing wil weerleggen. En dat doen ze mijns inziens keurig en begripvol.
Qua testen: inderdaad, ga in godsnaam geen geld verspillen aan zo'n holistische pendelzwaaier met een glazen bol. Google even op veevoeder en laboratorium en je vindt zo een paar gecertificeerde labs.
Welke als ik vragen mag? Ben nml de hele middag al aan het rond bellen, weinig Labs die daadwerkelijk de brokjes op botulisme of andere stoffen checken.
Shanna schreef:Heeft de dierenarts het ook tegen jou over botulisme gehad (zoals vitalbix beweerd)?
beatje schreef:Ik vind alleen botulisme zo raar om deze tijd van het jaar?Botulisme ontstaat toch meestal door verwarming.Het is nu toc alles behalve 20 graden.
Ik zat welnet dit te lezen " Het IBTPP wijst erop dat de bacterie en de toxines tot 3 maand na intoxicatie kan aanwezig zijn in de feces van een patiënt en onderstreept het belang van goede hygiënische maatregelen (luiers apart verpakken, handen wassen,…) " gaat wel over baby's,maar zou je dat in de mest van het veulen ookniet terug kunnen vinden?
Ik zou het ook moeilijk kunnen laten rusten als ik niet weet wat en hoe.
beatje schreef:Ik vind alleen botulisme zo raar om deze tijd van het jaar?Botulisme ontstaat toch meestal door verwarming.Het is nu toc alles behalve 20 graden.