Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
gohya schreef:Ik ken er genoeg die hun paard lieten inslapen vanwege artrose,en dus niet meer konden rijden.Paard had nog wel als grasmaaier kunnen dienen,maar dat wilden ze niet,ze wilde wel kunnen rijden.
Zo vaak gehoord en mee gemaakt.
En JA, zulke mensen houden niet van hun paard. Ze bestaan écht.
Babootje schreef:SVRL schreef:Waarschijnlijk net omdat de meeste mensen hun paard hebben om mee te rijden, terwijl ik mijn dieren heb uit liefde. Rijden is voor mij een aangename bijzaak.
Ik vond het eerste van je deel van je post prima, maar deze zin vind ik dan wel weer te ver gaan.
Het houdt namelijk een oordeel in. Alsof mensen die hun paard laten inslapen omdat ze wel willen rijden niet van hun paard zouden houden.
Femke_Tweety schreef:Terwijl in jouw zin in die quote geeft een tegenstelling aan.
Terwijl jij ze hebt uit liefde
geeft dus vanwege die tegenstelling aan
dat mensen die hun paard hebben om te rijden hun paard níét hebben uit liefde.
Is een taaltechnisch en grammaticaal dingetje, wellicht bedoelde je het niet zo scherp. Dat kan.
Maar op mij kwam het nogal onprettig over.
Dat is het rottige van getypte tekst zonder lichaamstaal en stemintonatie.
gohya schreef:De TS bedoeld dat er mensen zijn die hun paard laten inslapen als ze er niet meer op kunnen rijden.Ze willen een ander paard kopen,maar willen of kunnen er geen 2 onderhouden.
Ik ken er genoeg die hun paard lieten inslapen vanwege artrose,en dus niet meer konden rijden.Paard had nog wel als grasmaaier kunnen dienen,maar dat wilden ze niet,ze wilde wel kunnen rijden.
gohya schreef:De TS bedoeld dat er mensen zijn die hun paard laten inslapen als ze er niet meer op kunnen rijden.Ze willen een ander paard kopen,maar willen of kunnen er geen 2 onderhouden.
Ik ken er genoeg die hun paard lieten inslapen vanwege artrose,en dus niet meer konden rijden.Paard had nog wel als grasmaaier kunnen dienen,maar dat wilden ze niet,ze wilde wel kunnen rijden.
Babootje schreef:Gevaar erin is - en wat je ook vaak ziet - is dat men zo geneigd is zn grenzen te verleggen. Ik had een buurvrouw met een hondje dat oud en op was. Die kon ook niet meer lopen en zij trok hem met een karretje een rondje naar buiten. Daar ligt voor mij wel een grens. Als een hond zn eigen rondje niet meer kan lopen en kan scharrelen om zn plasje te doen, niet omdat hij zijn plasje soms in huis doet.
Babootje schreef:Gevaar erin is - en wat je ook vaak ziet - is dat men zo geneigd is zn grenzen te verleggen. Ik had een buurvrouw met een hondje dat oud en op was. Die kon ook niet meer lopen en zij trok hem met een karretje een rondje naar buiten. Daar ligt voor mij wel een grens. Als een hond zn eigen rondje niet meer kan lopen en kan scharrelen om zn plasje te doen, niet omdat hij zijn plasje soms in huis doet.
lor1_1984 schreef:Een dier wat z'n behoefte niet meer zo lang kan ophouden wordt hier vaker uitgelaten en als de behoefte niet meer opgehouden wordt doordat de sluitspieren te slecht werken waardoor de boel dus gelijk loopt is het einde verhaal.
Hooguit dat er eerst nog gekeken wordt of medicatie helpt maar als dat niet werkt of niet voldoende is het alsnog klaar.
Babootje schreef:gohya schreef:Ik ken er genoeg die hun paard lieten inslapen vanwege artrose,en dus niet meer konden rijden.Paard had nog wel als grasmaaier kunnen dienen,maar dat wilden ze niet,ze wilde wel kunnen rijden.
Dat is jouw mening.
superpony schreef:Hij vermaakt zich wel, maar hij kan niet meer gereden, omdat hij wat mankeert. Hoeveel mag een paard mankeren? Niet meer kunnen rijden, betekent vrijwel altijd dat er iets mis is.
Iemand zei tegen mij; een sportpaard, wordt recreatiepaard en daarna grasmaaier. Zo worden levens gerekt. Je hoeft er niet op te rijden, maar er is een reden waarom het niet meer kan. Dat is vaak toch wel belangrijk. Waarom denken mensen dat je prima kreupel in de wei kan lopen?
Buiten dat zijn er ook veel gezonde paarden die een slecht leven hebben. En dan is het toch de een zijn dood, is de ander zijn brood. Waar je maar blijft investeren in een paard met gebreken, staat er misschien ergens een gezond paard, die heel nodig een goed baasje zoekt. Wat zou de natuur doen? We willen allemaal paarden natuurlijker houden, goed voeren, buiten etc, maar zodra het de dood is, ho maar.
Persoonlijk vind ik het veel erger hoe mensen hun paarden houden en trainen, dan dat iemand zijn paard laat inslapen na een mooi leven. Wacht je op een slechte dag, ben je vaak te laat.
Wij hebben op dit punt gelukkig een fijne veearts. Ik heb echt meegemaakt dat mensen te horen kregen dat het afgelopen zaak was. Die zijn naar een andere veearts gegaan die nog met allerlei onderzoekjes, supplementen etc heeft kunnen rekken. Daarna is het paard toch ingeslapen. Maar o, wat een geweldige veearts die alles nog heeft geprobeerd. En wat fijn dat ze alles nog hebben gedaan. Je laatste jaar op stal, pijn etcm want wie weet.......
Hij heeft ons veel geld gekost in het medische traject, helaas heeft het niet mogen baten en zijn we hem alsnog kwijt. Heel erg, ik mis hem verschrikkelijk, maar ik heb mijn best voor hem gedaan met hoop op een nog pijnvrij leven met ons samen. Ik hoop toch dat ons dat niet egoïstisch maakt, puur dat je probeert....
Yanaa schreef:Ga ik tot het uiterste?
Ja, zolang mijn beestjes zelf nog willen!
Dit afgelopen jaar uitgebreid met mijn ouders besproken toen mijn merrie op de kliniek stond.
Een oude dame van 25 met haar oogbol geknapt doordat ze zich ergens aan gestoten heeft. Direct naar de kliniek, waar ze al snel zeiden dat er 2 opties waren. Optie 1: behandelen en zien of we er komen, maar wel met risico dat het niet meer goed zou komen en ik haar alsnog zou laten gaan. Optie 2: op haar oude dag haar dit allemaal niet meer aandoen en in laten slapen.
Ik heb voor optie 1 gekozen, puur omdat ik aan haar merkte dat ze ondanks de pijn etcetera gewoon nog door wilde. Zij was er nog niet klaar mee.
Wel direct besproken dat als ik zou merken, tijdens de behandel en herstel periode, dat als zij haar hoofd zou laten hangen en ik zou merken dat zij er klaar mee was, ik haar alsnog zou laten gaan.
Uiteindelijk is ze er goed doorheen gekomen, maar kwam het volgende gedonder en blijkt ze PPID te hebben. Krijg je de vraag: behandelen met medicijnen, deze zijn wel erg duur.
Ja wij gaan aan de medicijnen.
Om financiële redenen zou ik mijn paard en pony niet in laten slapen of niet gaan behandelen, mits ze nog een hoopvol en pijnloos bestaan kunnen hebben. Én ze zelf ook nog door willen. Dit ook afgesproken met mijn ouders en vriend, die er allemaal achter staan en me financieel willen steunen als mijn eigen paarden spaarpot leeg is.
Moet daarbij wel zeggen dat ik de paarden aan huis heb en ze hier mogen blijven staan tot het niet meer gaan zou. Kan ik straks niet meer rijden oid dan gaan ze lekker de weide op. Denk dat als ik op een pension stal zou staan, ik er wel anders tegenover zou staan en er misschien wel heel anders over zou denken.
Ik denk dat je zelf je paarden het beste kent om te zeggen; tot hier en niet verder!