Mank rechtsachter, hoe diagnose?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:36

Jet schreef:
Janderegelaa, dat is wel heel stellig gezegd. Als je nou gezegd had dat dat in bepaalde gevallen zo is, kan ik erin komen, maar het hangt van heel veel factoren af of een tussenpeesblessure überhaupt geneest, laat staan in 6 tot 12 weken.

Tot nu toe hebben we geen enkele pees niet goed gekregen. En allemaal binnen de termijn die ik noemde.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:40

Toch lijkt het me heel verstandig om zelf ook te gaan kijken wat hij voorschrijft en of dat wel de juiste middelen zouden moeten zijn. Sommige middelen hebben zoveel bijwerkingen bijvoorbeeld, dat het de positieve werking teniet doet. Met Dexamethason verlaag je bijvoorbeeld ook enorm de weerstand, dus die moet je weer met andere middelen op pijl zien te houden. Altijd eigenlijk kritisch blijven naar wat je DA voorschrijft hoor, als je blind op die persoon vertrouwt en hij zit er naast, zit jij met de gebakken peren en hij niet... Verdiep je in de middelen die je nu moet gebruiken, maak een vragenlijst en vraag alles wat je over de werking en bijwerkingen wil weten aan je DA.
Mijn echtgenoot had MS ( is al een aantal jaren geleden overleden) en in die tijd heb ik ook alles opgezocht en nagevraagd wat hij aan medicatie en behandeling kreeg en zo kon ik bijvoorbeeld het tehuis waar hij de laatste jaren verbleef weer duidelijk maken waarom iets wel of niet kon bij hem. Ik heb tientallen keren voor hem moeten opkomen, zowel in het tehuis als in het ziekenhuis, ook omdat de kennis over M.S. daar gewoonweg ontbrak. Zo zie ik het nu ook als ze iets bij mijn paard willen inspuiten of me iets willen laten geven. Als ik het niet ken, zoek ik het op en vraag ik door of het echt wel het juiste middel is. Zo hebben ze mijn vorige paard dat een keer lichtkreupel liep op vage echobeelden in willen spuiten. Ik heb dat afgehouden en een beter kliniek gebeld, daar naar toe: niets inspuiten, het was geen peesblessure zoals ze in de andere kliniek hadden gezegd. Toen kreeg ik Dolobenezalf mee, onderbouwd waarom, net opbouwschema en als het niet goed ging moest ik terugkomen. Nu kenden ze me daar, net als bij de eerste kliniek waar ik was, dus ze wisten dat ik ook echt wel terugkwam als het niet goed zou gaan. Maar het ging wel goed, zonder inspuiten...
Echt, altijd zelf mee blijven denken hoor! Eigenlijk is dat ook denk ik wel waarom je een topic op Bokt opent, om te kijken of het echt wel goed is wat er voor jouw paard wordt beslist...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:44

Fauvetje schreef:
Hmm, lasertherapie geloof ik ook wel in, maar zou er pas voor opteren moest het met rust alleen niet goed komen...

Juist niet! Met rust krijg je bindweefsel! Met laser niet, je krijgt gewoon gezond peesweefsel.

Recent is er een grote case studie geweest met 150 paarden en die zijn nagenoeg allemaal goedgekomen.

dierfysio

Re: Mank rechtsachter, hoe diagnose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:40

Ik kan de mening van janderegelaa delen. Heb dezelfde ervaringen, wel echt met high power laser. De veelgebruikte low level laser is hiervoor niet sterk genoeg. Waar woon je, misschien is er iemand in je buurt met een high power apparaat?

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 23:49

Paard staat gestald regio Nevele (belgië).
Ik bespreek het met mijn dierenarts, maar wil geen verschillende therapiëen door elkaar gebruiken, vandaar dat ik eerst zou afwachten wat de medicatie en de rust doet. Ik lees mij eens in over high power laser! bedankt alvast voor het meedenken en de tonnen informatie!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 00:14

Op www.hplt.nl vind je duidelijke info over high power lasertherapie. Niet mijn site, maar ik hoor altijd dat mensen erop vinden wat ze willen weten. Mij is niet bekend of deze apparaten ook in België gebruikt worden al. Bij interesse wil ik dat uiteraard voor je navragen.
Beterschap met je paard!

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 09:58

@Dierfysio , bedankt! Ik wacht nog even af, maar indien ik het zou overwegen hoor je van me!

Even terug naar Dexamethason, ik heb net het artikel gelezen en wat zaken opgezocht.
Inderdaad wel veel bijwerkingen :s en heel raar dat ik het tien dagen moet geven en dan stoppen als ik het volgende lees 'Wanneer synthetische corticosteroïden
zoals dexamethason worden gegeven,
stopt de aanmaak van de natuurlijke
cortisol in het paardenlichaam. Als gevolg
daarvan kan een plotseling stoppen met
de medicatie leiden tot een adrenale
(bijnierschors) crisis. Hoewel dit
probleem zelden voorkomt, kan het paard
het beste “gespeend” worden van de
dexamethason door de dosering gradueel
te verminderen, zodat het lichaam weer
zijn eigen cortisol kan aanmaken. '

Da gebeld en deze stelt dat dit quasi niet voorkomt en dat ik me geen zorgen moet maken...
Ik heb dezelfde vraag doorgestuurd naar een andere da.
Paard krijgt onbeperkt ruwvoer en savonds geweekte kruidenmix en een granenvrije mix met probiotica. Kan ik nog iets bijgeven om haar weerstand op peil te houden? Net nu het wat kouder wordt...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 10:10

janderegelaa schreef:
Fauvetje schreef:
Hmm, lasertherapie geloof ik ook wel in, maar zou er pas voor opteren moest het met rust alleen niet goed komen...

Juist niet! Met rust krijg je bindweefsel! Met laser niet, je krijgt gewoon gezond peesweefsel.

Recent is er een grote case studie geweest met 150 paarden en die zijn nagenoeg allemaal goedgekomen.

Kun je dit even toelichten...?
Bindweefsel heb je in soorten en maten - dat weet ik, en pees weefsel is bindweefsel.
Ik ken wel de denkfiguur dat de vezels van een beschadigde pees kris kras liggen (litteken) en gezond pees weefsel heeft de vezels netjes zo liggen dat de trekbelastbaarheid maximaal is.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:05

De kwaliteit van litteken weefsel is minder mooi en sterk dan van pees weefsel zelf. Dus blijft een zwakkere plek. Bij pezen die herstellen met laser zie je geen litteken ontstaan. Op echo is de oorspronkelijke laesie niet meer terug te vinden, i.t.t. pezen die gewoon op de ouderwetse manier herstellen. Heb ik het zo duidelijk uitgelegd?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:02

Ik vind het wel interessant hoor Dierfysio. Is het ook succesvol als er al littekenweefsel is ontstaan omdat de blessure al ouder is? En hoe diep komt de High Power Laser?

Fauvetje, dat vond ik dus ook een spannend stukje. Ik weet dus ook dat bij mensen wel snel opgebouwd wordt en weer heel langzaam afgebouwd. Maar misschien is de tijdsduur van 10 dagen wel te kort om die heftige klachten te krijgen hoor. Zoals ik het lees doe je er alles aan om de weerstand goed te houden. Natuurlijk zijn er nog wel andere middelen, maar of die beter werken is natuurlijk maar de vraag en ik zou zeker niet nog wat toevoegen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:57

Jet: minimaal 8cm diep, ik kan er nek wervels van een groot paard mee behandelen.
Ja dat heeft zeker zin, maar zal wel wat langer duren dan bij een vers letsel.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 07:26

Dank je voor de info, dierfysio.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 16:10

Ik denk wel dat de medicatie/rust/... aanslaat.
Vandaag ging het wandelen goed, wel wat stijf.
Ze rust nu ook terug met haar linkerachterbeen (dus ze zet weer haar gewicht op haar rechterachterbeen om te rusten). Heb ze nu voor wat langer op de wei gezet, hopelijk gedraagt ze haar vannacht.
Vanaf morgen doe ik de BOT beenbeschermers halve dagen aan.

Maar wat een gedoe om 10 mini pilletjes in een appel te steken :o serieus, kunnen ze die pillen nog kleiner maken ?

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 14:26

Verdorie :'(

De voorbije dagen mankte paard totaal niet meer.
Vandaag kom ik toe, overal vuurpijlhulzen doorheen de weide (zelfs op de verste, die ik opengezet had voor de veiligheid). Stuk metaal van zo een huls in haar hoef -gelukkig geen schade, zat gewoon vast in de modder naast haar straal-. En manken als nooit tevoren. Alle benen wel koud , maar haar linkerachterbeen (waar ze dus niet op mankt) was warm rond de sprong.

Alle voorbije revalidatie dus gewoon overboord door buren die denken dat het leuk is om vlak naast de weide voorwerk af te steken. Aan de sporen in de paddock /weide te zien moet ze echt overstuur geweest zijn. Ik kan wel huilen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 14:31

:(:) Och, wat een ellende...!!!

Vandaag of morgen even de dierenarts bellen ivm warm spronggewricht.

En dat gevoel, dat jij je best doet voor je dier - en dat iets of iemand dat dan naar de maan helpt - brrr -O-

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 09:52

Hm, het vlot niet echt.
Ze staat nu ruim 20 dagen op ontstekingsremmers en ik zie quasi geen verschil (eerder verslechtering).
Ik probeer vandaag of morgen een filmpje te maken om jullie (objectieve) mening.
Ze steunt nog steeds maar half op het been en staat er continu mee op rust.
nu weet ik wel dat het een werk van lange adem zal zijn, maar na 20 dagen ontstekingsremmers dacht ik toch dat er al ergens verschil te zien zal zijn...

Heeft iemand trouwens ervaring met REHAB van paardendrogist ?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:09

Lastig hoor, ik heb met die blessure aan het achterbeen zelf geen ervaring, dus ik durf niet te zeggen of je al verbetering had moeten zien of niet. Verslechtering lijkt me echt niet de bedoeling met een reguliere aanpak.
Ik zou eerst even contact opnemen met je behandelend dierenarts en als die er niet uitkomt of als zijn antwoord niet bevredigend is, toch naar een gerenommeerde kliniek gaan voor een second opinion. Is het niet vanwege de blessure zelf, is het wel vanwege de aanpak van de blessure.

REHAB van de Paardendrogist ken ik niet, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:01

Eh, je eerdere bericht was, dat er dingen waarschijnlijk mis zijn gegaan in de nieuwjaarsnacht. |(
Denkbaar is er een nieuwe blessure (huuuu) - en daarmee staat ook het 'vorige' verhaal op losse schroeven.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:06

Die Rehab heb ik net es opgezocht, is behoorlijk aan de prijs maar er zitten toch wel enkele zaken in waar ik nogal voorstander van ben: MSM bijvoorbeeld hoor ik meer en meer goeds over voor peesblessures (ook bij mensen), die salix alba is de natuurlijke voorloper van aspirine, boswellia zou ook pijnstillend/ontstekingsremmend zijn. Maar sowieso zal het lichter pijnstillend zijn dan je Previcox bijvoorbeeld. Anderzijds is het niet verkeerd om de pijn niet helemaal te onderdrukken, anders gaan ze soms gek doen met alle gevolgen van dien.

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 18:00

Heb even overlegd, afwachten was het verdict ...
Nu ga ik de behandeling die voorgeschreven afmaken en de driemaanden echo afwachten.
Ik kan helaas nog geen supplementen bijgeven die pijnstilling in het gamma hebben (natuurlijk of niet) omdat ze kunnen reageren met de ontstekingsremmers die ze nu krijgt.
Zuivere MSM zou eventueel wel kunnen, dus misschien dat ik daarvoor opteer.

Bedankt om zo mee te denken!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:58

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:31

Er is geen supplementje die een peesblessure gaat genezen helaas.... Het is veel tijd, of dure behandelingen (stamcel, enz ) en nog steeds veel tijd...
Die lazer heb ik nog niet van gehoord... Ken ook nog geen Dierenarts die het gebruikt... Wat is het precies?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:01

....maar er zijn wel degelijk "supplementjes" die het proces helpen, hoor.
Ontsteking is in principe de poging van het lichaam om een scheur etc etc in de pees te repareren - en extra reparatie stoffen doen beslist geen kwaad.
Maar de supplementen bekorten niet de tijd van 4, 5 of 6 maal 6 weken.

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 17:57

Ik heb Rehab zelf nog niet gebruikt maar heb er wel positieve ervaringen over gehoord! :j

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 01:05