hoesten, hoesten en nog eens hoesten....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 05:11

Als je er alles aan gedaan hebt en dat ene kuchje blijft..! Hier precies t zelfde..Heel af en toe 1 kuch ( alleen bij de eerste x aandraven, maar ook niet altijd ).. Je zou nog kunnen kijken of je paard een allergie heeft! En verder was t advies van de faculteit paarden vooral in beweging te houden zodat t slijm makkelijker los komt! Ik heb voor noodgevallen altijd een fles ventipulmin op voorraad als ik die ene kuch vaker ga horen gaat ie meteen aan de vp. Ook ik doe er alles aan maar pony zal altijd gevoelig blijven.. Dus ben ik altijd alert.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 06:54

Wipher schreef:
Foetsji schreef:
Ik denk dat de link die Safina heeft geupload voor jullie beide heel leerzaam en nuttig is.
Daar staat systematisch weergegeven wat er gedaan kan / moet worden.

Paard dat hoest heeft een DA nodig. Ook als het na weken is afgezwakt zonder medicatie. Dan begint vaak het onderliggende probleem wat je als eigenaar niet direct merkt.

Boze toon of niet, de mensen hier proberen je wat duidelijk te maken maar je wimpelt het steeds af.

Wat zou volgens jou nu een logische stap zijn om te zetten dan? Voor TS om naar de dierenarts te gaan, en voor mij? Ik heb immers al medicijnen geprobeerd, met beperkt resultaat.. En is dat ene kuchje dan echt zo erg?

Voor jou zijn er ook nog mogelijkheden. Heb je al eens een scopie laten maken? Of een longspoeling?

Othilly

Re: hoesten, hoesten en nog eens hoesten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 07:31

Scopie en longspoeling zijn hier iig gedaan!

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 07:58

Bij mijn oudje geef ik pulmitranq van sensipharm. Zonder die pillen hoest hij, met niet. Nb ca 10 uur per dag buiten en verder in een buitenbox met luik open.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:09

Ts het enige wat ik echt niet snap is waarom je ze zo weinig naar buiten doet als ze aan huis staan. Heb je geen paddock of bak? En qua toezicht ja beetje onzinnig. Zorgen voor goede omheining en of stroom en genoeg te eten. Paard loopt niet in 7 sloten tegelijk. Zo een jong dier hoort echt meer buiten.
Niet alleen voor zijn longen maar ook voor zijn bewegingsapparaat. Dier is nog in de groei en moet lekker bewegen.
Ik zou dus gaan zorgen dat je een veilige ruime plek hebt waar ze lekker buiten kunnen spelen

MaseyZoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:45

callum schreef:
Ts het enige wat ik echt niet snap is waarom je ze zo weinig naar buiten doet als ze aan huis staan. Heb je geen paddock of bak? En qua toezicht ja beetje onzinnig. Zorgen voor goede omheining en of stroom en genoeg te eten. Paard loopt niet in 7 sloten tegelijk. Zo een jong dier hoort echt meer buiten.
Niet alleen voor zijn longen maar ook voor zijn bewegingsapparaat. Dier is nog in de groei en moet lekker bewegen.
Ik zou dus gaan zorgen dat je een veilige ruime plek hebt waar ze lekker buiten kunnen spelen

Zelfde vraag hier!

Fijn dat je pony inmiddels weer wat opgeknapt lijkt te zijn. Je zou nog kunnen proberen wat bruine basterdsuiker over het voer te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:07

MaseyZoef schreef:
callum schreef:

Zelfde vraag hier!

Fijn dat je pony inmiddels weer wat opgeknapt lijkt te zijn. Je zou nog kunnen proberen wat bruine basterdsuiker over het voer te doen.

Wat zit er dan in bruine basterdsuiker waar een hoestend paard bij gebaat is?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:57

MaseyZoef schreef:
callum schreef:

Zelfde vraag hier!

Oja!!! Of eerst een nachtje paar scheppen op een paar stukjes ui en daarna met ui en al geven. Tip doe het in de bijkeuken of schuur.

Krijg je een soort van siroop. Paarden vinden het vreemd maar al snel vinden ze het heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:28

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:29

Knert schreef:
safina schreef:
Uien zijn giftig voor een paard, al zullen ze er in kleine hoeveelheden niet direct ziek van worden. http://www.horsedvm.com/disease/onion-toxicity/

Mm interessant.
Ik had het idd wel over een kleine hoeveelheid.

Ook een kleine hoeveelheid is giftig. En er is nooit bewezen dat het werkt. Dus waarom zou je het geven?

Mensen adviseren hier vanalles. Zonder dat ze zich bekommeren over of is aangetoond dat het echt werkt. En zonder na te gaan of het schadelijk zou kunnen zijn. |(

Dus mijn advies aan mensen met een hoestend paard: doe de uien lekker in de hachee en neem yoghurt met basterdsuiker toe. En volg voor je paard gewoon de adviezen van echte deskundigen op, zoals de dierenarts. :D ;)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:47

Nou mijn zeer dringende advies was DA!
Maar ts heeft gewacht.

Dus nee ikzelf ben zeer zeker voorstander van reguliere geneeskundige praktijken!

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:23

safina schreef:
[Dus mijn advies aan mensen met een hoestend paard: doe de uien lekker in de hachee en neem yoghurt met basterdsuiker toe. :D ;)

:D

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 19:52

Wat is de functie van de basterdsuiker dan precies?

Wanneer dit kuchje binnen een dag of 3 niet weg is , bellen we toch de DA. Ze is er niet anders onder oid, zoals hierboven al vermeld, maar wil het toch graag echt weg hebben en zeker zijn dat het weg blijft (als het niet vanzelf weg gaat en dus wel blijkt mee te vallen).

MaseyZoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:25

Als paarden last hebben van een prikkelende hoest reageren sommige paarden goed op bruine basterdsuiker. De basterdsuiker geeft een soort beschermlaagje (door de suikers) over het geïrriteerde gedeelte van het slijmvlies. Dit helpt niet als de irritatie dieper ligt dan de keelholte.

En dit geef ik niet 'zomaar' als een wild advies, dit geef ik als tip vanuit de praktijk :) Blijft natuurlijk als mijn eerste advies staan om er een da bij te halen, maar dit kan het net even wat makkelijker maken voor de pony.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 23:50

Hier iemand die even aansluit bij de topic. TS ik heb een paard met soortgelijke klachten en helaas is het deze week terug gekomen... heel toevallig sinds wij nieuw hooi hebben wat stukken droger is.
Advies van de da toentertijd;
Hooi weken
Zoveel mogelijk in de frisse lucht
Geen arbeid zolang hij kucht omdat hij zijn energie nodig heeft om beter te worden
Geen hooinetten maar voer op de grond
Vermijd stof

Doe er je voordeel mee. Deze rekening heb ik nml al betaald ;)
Ik ben gisteren begonnen met een kuur Immulon naar aanleiding van het advies van iemand op jouw topic en het hooi weer gaan natmaken... wat denk je, geen kuchje.... dus misschien kun je hier iets mee.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 10:58

Sanneloes schreef:
Hier iemand die even aansluit bij de topic. TS ik heb een paard met soortgelijke klachten en helaas is het deze week terug gekomen... heel toevallig sinds wij nieuw hooi hebben wat stukken droger is.
Advies van de da toentertijd;
Hooi weken
Zoveel mogelijk in de frisse lucht
Geen arbeid zolang hij kucht omdat hij zijn energie nodig heeft om beter te worden
Geen hooinetten maar voer op de grond
Vermijd stof

Doe er je voordeel mee. Deze rekening heb ik nml al betaald ;)
Ik ben gisteren begonnen met een kuur Immulon naar aanleiding van het advies van iemand op jouw topic en het hooi weer gaan natmaken... wat denk je, geen kuchje.... dus misschien kun je hier iets mee.

Dankjewel
Weet je ook waarom.het niet in het hooinet mocht ?
Ze heeft inderdaad gewoon "vakantie" todat ze niet meer hoest. Niet dat zij dan stopt met rennen ed haha
ik wandel en doe "denkspelletjes" met haar zodat ze zich niet nutteloos gaat voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:16

marleen_a_a schreef:

Omdat ze van de grond in een natuurlijke houding eten en je de hoeveelheid stof en allergenen die ze bij het eten inademen beperkt houdt. Daarom bij een hoestend paard nat hooi, op de grond. Op schone ondergrond uiteraard. Op een goed geventileerde plaats.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:38

Je schrijft dat ie nat hooi niet wil eten maar hoe bied je het aan dan? Ik dompel de plakken hooi helemaal onder en leg het daarna op een stenenkruiwagen zodat het goed kan uitlekken. Als het niet meer drupt dan voer ik het. Ik week altijd de avond vantevoren voor de volgende dag. Zeiknat hooi vinden ze hier ook niet lekker maar als het goed uitgelekt is dan eten ze het goed. Bij mij krijgen ze het allemaal en eten ze het ook allemaal. Heb 1 pony met stofallergie maar ik wil haar niet apart zetten. Dus krijgt iedereen geweekt hooi. Het is wat meer werk maar heb er zo'n handigheid in gekregen over de jaren dat ik binnen 10 minuten een baal hooi geweekt heb. Plak voor plak onderdompelen. Zodra de belletjes eruit zijn haal ik de plak uit het water en leg hem weg om uit te lekken.

Als je paard thuis staat dan zou ik echt zorgen dat je de triggers weg haalt. Niet in aanraking laten komen met droog hooi of stro vanwege de schimmelsporen die de luchtwegen irriteren en voor ontstekingen kunnen zorgen.

Zet mijn pony een half uur in een strostal en ze hoest weer. Zo precies komt het.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:53

Ik heb jaren hooi nat gemaakt voor een paard was een kwestie van onderdompelen , echt maar een half uurtje of zo er in en dan eruit halen. Hoeft dacht ik niet zo lang in het water. Paard at het met plezier , je kunt een kuip op de grond zetten zodat je paard wel schoon kan eten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:11

Half uur hoeft niet hoor. Ik heb een kruiwagen staan en laat die vol water lopen ik pak een plak van de baal, duw die onder water met een riek. Dan haal ik hem omhoog en leg hem op de stenenkruiwagen en pak de volgende plak enz. Binnen 10 minuten is een hele baal geweekt. Wel iedere dag schoon water gebruiken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:56

Klopt even onderdompelen is al voldoende om het te ontstoffen.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 14:15

Dan heb ik het misschien nog te nat aangeboden. Ik heb het water zo veel mogelijk eruit geschut zegmaar.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 14:17

safina schreef:
marleen_a_a schreef:

Omdat ze van de grond in een natuurlijke houding eten en je de hoeveelheid stof en allergenen die ze bij het eten inademen beperkt houdt. Daarom bij een hoestend paard nat hooi, op de grond. Op schone ondergrond uiteraard. Op een goed geventileerde plaats.

Het hooinet hangt bij mij om die reden ook laag (hangt niet op de grond oid) en we voeren vaak een klein beetje , dus alleen voor de nacht zit het hooinet echt vol waardoor ze net onder de hoogte van de voerbak eten.. Om zo veel mogelijk die natuurlijke houding te behouden zegmaar. Ze lopen het anders overal naartoe en dat moet ik zo veel weggooien.

Neemt niet weg dat ik het de moeite waard vind om te proberen hoor

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:24

callum schreef:

TS paarden zijn absoluut géén staldieren. Ze hebben er alle baat bij om paard te kunnen zijn in de vrijheid van een wei/paddock/bak.

Is jou gevoel van onzekerheid over geen toezicht het waard om ze al het bovenstaande te ontnemen?