Vertrouw nooit de uitslag van een mestonderzoek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:30

Raamzicht schreef:
Blijft het feit dat om het betrouwbaar te doen je eigenlijk meerdere keren achter elkaar moet testen. Worm eitjes worden niet bij elke keer mesten uitgescheiden. En om dan 3 dagen achter elkaar mest naar de dierenarts te brengen dat doet ook weer niemand..

Plus dat er ook nog veel mest via de post wordt opgestuurd. Mij is geleerd dat na 24 (?) uur zo'n monster niet meer betrouwbaar is.

Ik doe het zelf voor mijn paarden (geleerd bij www.mesttest.com) . In de zomer regelmatig. Maar mijn paarden krijgen ook zeker twee keer per jaar een kuur in overleg met mijn paardenarts.

Ik zie ook geen heil in dat eenmalig per jaar een keer een monstertje opsturen. Wel in het zelf doen en dan wekelijks of twee-wekelijks zelf testen en bijhouden. Vorig jaar ook "per toeval" zo een fikse besmetting bij een paard bij ons op stal ontdekt. Naar de veearts gestuurd met de mededeling > 1200 epg. Kreeg ze geen kuur mee. Moest eerst weer terug voor een mestonderzoek. Daaruit bleek een fikse wormbesmetting (goh) en kreeg ze wel een kuur mee.

Gelukkig zijn de artsen die ik tot nog toe zelf gesproken heb, niet zo lastig met wormkuren verstrekken.

Maar inderdaad: uitslag "geen wormen" geloof ik niet.

En schaapjes op mijn wei durf ik ook niet zo goed.

Maartje1990

Re: Vertrouw nooit de uitslag van een mestonderzoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:32

rocamor: Wat een lastige dierenarts dan. Volgens mij doen ze bij ons niet zo lastig. Maar daarom zou ik graag een microscoop met camera willen dat ik een foto ter bewijs kan meesturen. Want stel dat uit hun mestonderzoek niks komt. Zit je dan mee.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:35

Maartje: dit was de paardenarts hier in het durp (of moet ik zeggen, stad?). Niet mijn arts (en weet nu ook weer waarom). Ik krijg bij mijn Eigen paardenarts gewoon de kuren mee. Afgelopen keer ook voor een stalgenoot. Mijn Eigen is dus gelukkig niet zo lastig. Maar die weet ook dat ik zelf test en zij geeft ook al aan, dat er steeds meer paardenartsen terugkomen van "enkel een kuur als er een onderzoek heeft plaatsgevonden"

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 10:08

geerke schreef:
Dus mensen moeten ook wormen hebben en katten en honden ook?

Vreemd genoeg zou het antwoord daarop zomaar eens 'ja' kunnen luiden.
Veel wormen onderdrukken immuunreacties om zo zelf ongehinderd in ons lichaam te kunnen overleven.
Aangezien we al zeer lange tijd in wapenwedloop zijn met onze parasieten, is ons immuunsysteen ontwikkeld op een vrijwel voortdurende aanwezigheid op de achtergrond van deze parasieten.
Er zijn aanwijzingen dat er verband kan zijn tussen het ontbreken van enige wormbesmetting (en dus de bijbehorende immuunsuppressie) en het ontstaan van sommige overreacties zoals allergieën en autoimmuunziektes.

Dus ja, het kan zomaar zo zijn dat lage aantallen van sommige wormen niet alleen erbij horen, maar zelfs meer voordelen zouden kunnen opleveren dan de schade die ze doen.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 10:33

Rocamor schreef:
Plus dat er ook nog veel mest via de post wordt opgestuurd. Mij is geleerd dat na 24 (?) uur zo'n monster niet meer betrouwbaar is.

Ik doe het zelf voor mijn paarden (geleerd bij http://www.mesttest.com) . In de zomer regelmatig. Maar mijn paarden krijgen ook zeker twee keer per jaar een kuur in overleg met mijn paardenarts.

.

Heb je voldoende aan een cursus van 1 dag? Heb je daarmee voldoende kennis?

Ik was er toevallig naar aan het kijken (2 daagse cursus) toen ik dit topic tegen kwam. Met meerdere paarden is het zeker interessant!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 10:39

Geen idee. Ik kan de wormeitjes ontdekken in de mest. Dus kan zien of het aantal stabiel blijft of exponentieel stijgt. En op basis daarvan kan ik ingrijpen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:22

MestonderZoek is heel makkelijk.
Een vriendin van mij doet het voor mij het onderzoek omdat zij een goede microscoop heeft.

Nu was bij het onderzoek duidelijk een spoelworm besmetting uit gekomen en nòg krijg ik de verkeerde kuur mee! Mijn dierenarts stuurt de mestonderzoeken naar de GD dus ze doen het niet zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 01:08

Ik wil hier wel even duidelijk maken dat ik niet tegen een mestonderzoek ben owv de kosten. Afgelopen zomer was ik zelf vragende partij voor dat onderzoek, omdat ik wilde weten of mijn veulen degene met de besmetting was. Die dag is er ook, op mijn vraag, bloed genomen omdat het weidegenootje duidelijk ziek was en ik zeker wilde zijn dat ik geen kiemen mee zou nemen naar mijn paarden thuis. Moest het mij om de kosten gaan, dan laat ik niet een mestonderzoek en bloedonderzoek doen op momenten dat ik het nodig acht.

Mijn veulen is duidelijk met kleine spoelwormen besmet geraakt. Doordat ik vrij snel in actie gekomen ben, blijft zijn gewicht ok, helaas is hij er voorlopig nog niet vanaf. Ik verwacht ook dat we nog een tijdje bezig gaan zijn. Mijn oudste paard en pony slagen er steeds opnieuw weer in om hun voerbakken af te breken, is al jaren een probleem, dus voerbakken staan op de grond. Tuurlijk kijk ik goed uit waar ik mijn bakken zet en ja, er wordt uitgemest, maar helaas gebruiken de paarden hun bakken als voetbal. -:(- De bakken starten dus wel op een propere plek, maar eindigen daar niet altijd. Komt er nog bij dat ze het zeer jolig vinden om in hun voerbakken te mesten of te plassen. _-:(

Zelf ga ik ook niet vrijuit hoor. Ik werk in ploegen en zeker als ik nachtdienst heb, is uitmesten een probleem. Die dagen ben ik nl slechts 3 uur wakker thuis en op die tijd moet ik alles klaren. Ook regenweer is een probleem. Ik kan dan geen uur buiten blijven, doe ik dat wel, blokkeren alle spieren in mijn nek en schouder, met een zware migraine aanval tot gevolg. Je kan dus best wel stellen dat ik mijn best doe om alles zo mestarm mogelijk te houden, maar dat ik zo af en toe wel te kort schiet.

Ook mijn veulen werkt niet bepaald mee. Naast voetballen met zijn bak, slaapt hij ook enorm graag op de grootste mestplek die hij kan vinden. En zodra hij kan, gaat hij ook bovenop de baal hooi slapen. 8)7 Om het nog erger te maken, vind hij het ook nog eens geweldig om aan hooi te knabbelen dat op plekken ligt waar er gemest is. Probeer dan maar eens om vlotjes van de wormen af te geraken. Maar goed, ik heb in januari minder wormen in de mest gevonden als afgelopen najaar, dus heb ik hoop dat we op goede weg zijn.

Net daarom vind ik het zo jammer dat de besmetting in augustus gemist is, het zou voor mij zoveel aangenamer zijn en gemakkelijker, als ik er wel op zou kunnen vertrouwen. Ik weet natuurlijk niet hoe lang de dierenarts met het zakje mest in haar auto heeft rondgereden, maar de mest die ik in augustus verzamelde was wel slechts 2 uur oud toen de dierenarts ermee vertrok. Uk had gemest waar ik bij stond, vandaar dat ik er zo zeker van ben.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 03:31

Ik heb bij mijn paard nooit vertrouwd op mest onderzoek. Die ontwormde ik standaard 2x per jaar. De laatste 4 jaar dat ze nog leefde heb ik zelfs helemaal niet meer ontwormt. Nooit in haar leven wormen gehad.
Als ik weer een paard zou aanschaffen, zou ik het op dezelfde manier doen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:57

Ik heb eergisteren de Shetlander ontwormd en er kwamen kleine spoelworm af. Fijn te merken dat de wormenspuit wat doet!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:54

Josien_ schreef:
BianCatjee schreef:
Ook voor mij al 2 jaar geen mestonderzoeken meer!! Ze kijken niet eens naar de mest als je het komt brengen.. heb toen bewust een mestbal meegegeven waar je direct al zeker zo'n 15 aan 20 wormen zag zitten van buitenaf, laat staan wat er nog in zat in die mestbal.. en dan nog aankomen met een uitslag dat er geen wormen zijn.
Later nog een herkansing gegeven en dat ging precies hetzelfde. Ook in ontworm weer via mijn eigen schema waar ik nooit geen problemen (wormbesmetting) mee heb gehad.

Een mestonderzoek bij die persoon zou ik ook niet meer vertrouwen.
Hier krijg ik alle kuren die ik wil nog gewoon mee overigens. Doen ze niet moeilijk over.

hmm dan zal ik maar niet vertellen waar ik het heb laten doen.. :)
Ik ga weer mijn oude schema opzoeken (heb ik destijds opgeborgen toen het niet meer zelf mocht) en die weer aanhouden..

helaas geven dierenartsen het hier niet meer zomaar mee..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:22

Hier weer een paar..

Vorige maand mestonderzoek, 1 bloedworm eitje. Vandaag wel 50 bloedwormen in de mest en bij eitelling maar 3 eitjes.

Een ander paard:
Mager, door de benen gezakt. Dierenarts geeft pijnstilling en adviseert veel merriebrok te geven. Geen woord over ontwormen. Dieren zijn het afgelopen jaar niet ontwormd (en wie weet hoe het daar voor was), waarvan ook een veulen niet.
Ze gaat nu toch een mestonderzoek weg brengen omdat ze zelf nooit aan wormen heeft gedacht.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:57

No_No schreef:
Hier weer een paar..

Vorige maand mestonderzoek, 1 bloedworm eitje. Vandaag wel 50 bloedwormen in de mest en bij eitelling maar 3 eitjes.

Een ander paard:
Mager, door de benen gezakt. Dierenarts geeft pijnstilling en adviseert veel merriebrok te geven. Geen woord over ontwormen. Dieren zijn het afgelopen jaar niet ontwormd (en wie weet hoe het daar voor was), waarvan ook een veulen niet.
Ze gaat nu toch een mestonderzoek weg brengen omdat ze zelf nooit aan wormen heeft gedacht.

Dan neem je als DA je vak ook niet serieus. Sorry, maar ik kan haast niet geloven dat je als DA niet de vraag stelt; “wanneer is je paard voor het laatst ontwormd?”. Ik schrik echt van de verhalen hier in het topic, maar ook hoe star DA’s kunnen zijn. Heb gelukkig andere ervaring en ben blij met mijn schema van voorjaar en najaar ontwormen, in de zomer mestonderzoek.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:35

SVRL schreef:
Tja, dat is dus het voordeel van systematisch ontwormen, dan moet je niet op zoek gaan naar info. Normaal doe ik dat dus ook, tenmisnte als het over andere zaken gaat. Maar goed, uk was een maand voor ik hem kocht nog ontwormd en ik had hem 3 weken voor dat mestonderzoek ook nog ontwormd (na de eerste wormen dus). En als ze dan zeggen dat ie echt wel schoon moet zijn, tja, dan sta ik daar ook niet verder bij stil. 8)7 Top trouwens dat je me die link stuurt! Aan zo'n dingen heb ik dus echt wel wat, nog tips zijn altijd welkom. Echt super lief van je om mee te denken. +:)+

Het is vooral een falende dierenarts als ik dit lees. 3 weken na ontwormen een mestonderzoek doen mag nooit, behalve als er gecontroleerd wordt op resistentie. Want enkel bij ernstige resistentie zijn er dan al eieruitscheidende wormen. Maar dat is niet hetzelfde als wormvrij zijn.

Pas na het ERP (egg reappearance period), oftewel die 6, 8, 13 weken die voor de werkduur van de tube staan, mag er getest worden via mestonderzoek als het puur gaat om besmettingen.

Wat je helaas wel ziet, en dat is een voorbode van resistentie, is dat het ERP sterk verkort raakt voor onder andere ivermectine en moxidectine bij bloedwormen. Zowel bij moxidectine als bij ivermectine is het soms al teruggezakt naar 5 weken. Terwijl het oorspronkelijk 13+ en 8-10 weken was.
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 3316301885

Om te controleren of je dat soort wormen in je land hebt, kan je dus binnen de ERP testen.

In de winter, en dat is onder de 10°C, scheiden wormen veel minder tot geen eieren af terwijl ze wel schade aan kunnen richten. Nu mestonderzoek doen is dus ook niet nuttig. Maar zoals No_No als aangeeft: niet iets waar een hoop dierenartsen rekening mee houden.

Bij paarden vanaf 300kg en minimaal 9 maanden ontworm ik bij twijfel met equest pramox (lichter en/of jonger met equimax, die geef ik geen moxidectine). We hebben nu een spoelwormbesmetting in de paddock paradise door een jong paard. Gelukkig is onze dierenarts makkelijk en kregen we voor alle paarden Equest Pramox mee en voor het jonge paard ook panacur. De dierenarts adviseerde tegelijkertijd te gebruiken, dus dat is gedaan. Zelf zou ik er liever 1 of 2 weken tussen laten zitten.

Bij wormen in de mest doe ik altijd ontwormen, maar ik heb daar ook wel eens strijd over gehad met de dierenarts. Het was zelfs zo dat we al 2x i.v.m. wormen in de mest ontwormt hadden met ivermectine en we nog steeds spoelworm of aarsmade hadden (4 jaar terug, het is de reden geweest dat ik me ben gaan verdiepen in ontwormen) en toen de dierenarts na het zien van de worm dan toch nog wel een kuur mee wilde geven (tegenstribbelend en wel), hij eigenlijk nog een keer ivermectine wilde meegeven. Uiteindelijk heb ik hem kunnen overtuigen dat we pyrantel moesten hebben en is de besmetting onder controle gekomen. Nu al weer jaren gewoon wormvrij.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:10

Ik heb sterk het vermoeden dat equest (pramox)wordt gezien als een perfecte ontwormer wat ALLES dood. Helaas is dat dus niet zo.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:30

Meestal zijn bloedwormen het probleem bij volwassen paarden. Dus zolang het geen moment is om te testen (te koud) en er geen wormen gevonden zijn, is dat in mijn ogen wel stap één. Maar ik ben het absoluut eens dat het niet een kuur voor alle wormen is (geen spoelwormen of aarsmaden).

Jelaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:41

Mizora schreef:
Meestal zijn bloedwormen het probleem bij volwassen paarden. Dus zolang het geen moment is om te testen (te koud) en er geen wormen gevonden zijn, is dat in mijn ogen wel stap één. Maar ik ben het absoluut eens dat het niet een kuur voor alle wormen is (geen spoelwormen of aarsmaden).

nu wilde ik nog gaan ontwormen laatste keer wassen voorjaar en dat was dus mestonderzoek(die was goed) daarvoor de normale eqeust gehad (najaar) en daarvoor ook de normale eqeust(voorjaar). mijn dierenarts heeft niks gezegd over afwisselen equest pramox of wat voor andere middelen dan ook.
nu heb ik van iemand op bokt een schema gekregen. dus wilde de eqeust pramox ophalen (ookal had dat in december al gemoeten) om alsnog te doen, maar mijn dierenarts zei dat het geen zin had omdat ik bijna geen wormen zou bereiken ivm de kou?
nu mijn vraag: alsnog doen of pramox pas volgende najaar doen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:58

Ik zou het zeker nu doen. De pra van pramox staat voor praziquantel en is bedoeld om de lintworm te bestrijden. Dat hoeft maar eens per jaar, maar is wel echt aan te raden eens per jaar. Daarnaast zijn er juist in deze periode een hoop problemen met bloedwormen, dus ook de moxidectine is zeker nuttig (dat zit ook in de gewone equest). Dat werd traditioneel iedere 3 maanden gedaan.

Ik ontworm in principe alleen in december en doe verder in april en juli mestonderzoek (mits boven de 10°C) als er geen klachten zijn, maar toevallig liep het deze ronde anders en waren ze nog niet ontwormt, dus ze zijn afgelopen week gedaan. Overigens waren ze met mestonderzoek altijd vrij (en komen er ook bij het ontwormen nooit wormen uit).

Ik vind het best schokkend dat je dit advies krijgt van de dierenarts eigenlijk.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:34

Ik kom zo even binnen vallen met misschien wel een heel domme vraag, maar hoe oud mag een drol max. zijn om zelf een wormentest te doen? Hoe het moet had ik al gelezen (met emmer water) maar de oudheid van een drol kon ik niet veel wijs uit worden. Alvast bedankt in ieder geval!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:52

Wat bedoel je met een wormentest?

Wormeitelling doe ik het liefst als de drol ongeveer nog warm is.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:03

Anke, een wormtest doe je niet met een emmer water. Dat is voor een zandtest.

Een eitelling doe je met de microscoop.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:11

No_No schreef:
Het zou al een hoop schelen als de juiste werkzame stoffen worden gegeven bij een besmetting. Daar verbaas ik mij nog het meest over!
Dat naast zou er naar mijn mening veel vaker een mest onderzoek gedaan moeten worden, daarom ook mijn vraag wanneer welke worm ongeveer de eitjes legt.
De weerstand van het paard zegt volgens mij ook al veel over een wormbesmettingskans.

Mijn idee is om zeker in het najaar te ontwormen tegen dazen en voorjaar tegen bloedworm. Vooral in gebieden waar veel dazen zitten en bij paarden met een mindere weerstand.

Ts, wat rot dat je maar niet van die besmetting af komt zeg..

Ik denk dat je bedoelt in het najaar met ivermectine tegen de horzellarven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:14

Mizora schreef:
Bij paarden vanaf 300kg en minimaal 9 maanden ontworm ik bij twijfel met equest pramox (lichter en/of jonger met equimax, die geef ik geen moxidectine).

Heb je het dan bij die 300 kilo over te lichte paarden, of ook over sletten en andere kleine pony's die nou eenmaal niet aan de 300 k komen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:20

oooh heerlijke auto correctie xyutu2 :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:22

Ik laat hem ook maar gewoon staan. Schandalig dat dit door de Bokt-censuur komt. :D
Maar ik bedoelde dus shetten (even mijn computer heropvoeden 8-) ).