Raamzicht schreef:Blijft het feit dat om het betrouwbaar te doen je eigenlijk meerdere keren achter elkaar moet testen. Worm eitjes worden niet bij elke keer mesten uitgescheiden. En om dan 3 dagen achter elkaar mest naar de dierenarts te brengen dat doet ook weer niemand..
Plus dat er ook nog veel mest via de post wordt opgestuurd. Mij is geleerd dat na 24 (?) uur zo'n monster niet meer betrouwbaar is.
Ik doe het zelf voor mijn paarden (geleerd bij www.mesttest.com) . In de zomer regelmatig. Maar mijn paarden krijgen ook zeker twee keer per jaar een kuur in overleg met mijn paardenarts.
Ik zie ook geen heil in dat eenmalig per jaar een keer een monstertje opsturen. Wel in het zelf doen en dan wekelijks of twee-wekelijks zelf testen en bijhouden. Vorig jaar ook "per toeval" zo een fikse besmetting bij een paard bij ons op stal ontdekt. Naar de veearts gestuurd met de mededeling > 1200 epg. Kreeg ze geen kuur mee. Moest eerst weer terug voor een mestonderzoek. Daaruit bleek een fikse wormbesmetting (goh) en kreeg ze wel een kuur mee.
Gelukkig zijn de artsen die ik tot nog toe zelf gesproken heb, niet zo lastig met wormkuren verstrekken.
Maar inderdaad: uitslag "geen wormen" geloof ik niet.
En schaapjes op mijn wei durf ik ook niet zo goed.
De bakken starten dus wel op een propere plek, maar eindigen daar niet altijd. Komt er nog bij dat ze het zeer jolig vinden om in hun voerbakken te mesten of te plassen.
Om het nog erger te maken, vind hij het ook nog eens geweldig om aan hooi te knabbelen dat op plekken ligt waar er gemest is. Probeer dan maar eens om vlotjes van de wormen af te geraken. Maar goed, ik heb in januari minder wormen in de mest gevonden als afgelopen najaar, dus heb ik hoop dat we op goede weg zijn.
).