Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Habore schreef:Sorry hoor maar ik denk dat sommigen mijn posts ook niet lezen.
Mijn paard krijgt 2 keer per dag een emmer vol met:
- 2 dikke scheppen Optiform van Mijten: een voer speciaal ontwikkeld voor oudere en te magere paarden. Dat bestaat uit speciaal geselcteerde grassen en kruiden. ( hiermee zit een zwarte emmer al voor de helft vol)
- 2 dikke scheppen geweekte pulp
- vitamine E
- glucosamine
- wortelen
- halve schep Herbamix van Mijten
Met die emmer zijn ze beiden een klein uur bezig, die Optiform van Mijten is speciaal ontwikkeld zodat ze langzamer eten en alles goed opnemen.
Dan beginnen ze aan hun hooi, ik geef 2 kleine balen per paard, maar dit zijn balen van meer dan 15 kilo...
En daar heb ik de fout gemaakt om met te stengelig hooi te beginnen. De eerste snede van dit jaar is hier niet goed van kwaliteit in die zin dat er te weinig voedingsstoffen inzitten omdat het zo lang geregend heeft.
Heb nu mijn andere partij begonnen, deze komt van bij de boer, is tweede snit, maar mooi groen, zachter hooi, ruikt ook heel zoet. Dit is niet getest op bestanddelen.
- Om 17u krijgen ze opnieuw eten, opnieuw hetzelfde als hierboven en erna opnieuw een hoop hooi, equivalent een bussel van dik 15 kg.
Er ligt steeds nog wat hooi in de stallen....
Zijn gebit wordt tweemaal per jaar door mijn dierenarts/tandarts gecontroleerd en eventuele haakjes worden weg gehaald.
Ik let er heel goed op dat hij bv niet morst met zijn eten, of geen proppen met zijn hooi maakt.
Gebit gaat nu begin december opnieuw gecontroleerd worden, DA heeft er verleden week al naar gekeken maar zag op het eerste zicht niets schrikbarends.
Tuurlijk zal zijn gebit dat niet van een 4 jarige zijn, maar idd gelang de leeftijd wel goed.
Welke werkende mens kan zijn paard meer dan drie maal per dag eten gaan geven?
Ik zorg ervoor dat ze voldoende hooi voor de dag beschikbaar hebben maar meer kan ik niet doen.
Daarom dat ik s avonds nog een portie van die grasbrokken wil gaan geven.
Bovendien krijgt mijn paard ook geregeld ondersteuning van de supplementen van Phytovet, hij heeft soms mast van blaasgruis, om zijn lichaam te detoxen, als aanvulling met vitamines en mineralen. Dit onder begeleiding van mijn DA.
Daarom is er nu ook een uitgebreid bloedonderzoek gebeurd, waar overigens alles voor zijn leeftijd prima was.
DA vindt hem niet schrikbarend mager. Ze kent hem dan ook al 10 jaar en weet dat hij niet dik te krijgen is. We moeten hem goed opvolgen zegt ze en zij adviseerde me om die grasbrok gaan bij te geven.