Paard op korte tijd ingevallen aan de flanken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 09:52

Vervelend dat je maatje zoveel afgevallen is in korte tijd..

Maar als er hooi nog ligt bij de volgende voerbeurt dan hebben ze genoeg.
Ondanks dat er geen wormen gevonden zijn in de mest zouden ze wel aanwezig kunnen zijn. Dus een goede wormenkuur (overleg met da) zou je kunnen geven.

Daarnaast voorzien van alle vitamine en mineralen die ze nodig hebben.

En nu veranderd bent van hooi moet je het in de gaten houden. Je kunt ze wel in x volproppen om kilo's te krijgen maar dat werkt niet.. Beter langzaam aankomen en blijvend dan snel en kort..

Maar vaker dan 2x (3x later op de avond) gaat niet lukken als je werkt. Athans hier niet. Als ik dat wil zou ik ze op een pension moet zetten of iemand moeten aannemen die een x voor mij voert..
Neemt nie weg dat wanneer er 's avonds nog hooi ligt eigenlijk de middag beurt beetje over is.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 10:01

Er volgt idd nog een blinde ontworming in december.
Ik wilde deze paar weken geleden al geven, maar toen zei mijn DA van te wachten tot december.
Heb eigenlijk niet gevraagd waarom, bepaalde wormen ingekapseld zitten?

Ze zei overigens dat ze bij veel paarden nog wormen in de mest had gevonden. Waarschijnlijk door het zachte weer...
Maar in zijn meststaal niet.

Het is idd misschien nog wel een idee van een vitamine en mineralensupplement bij te geven voor zijn weerstand.
Welke zijn daar goede merken voor?
Tot verleden jaar haalde ik dat hier steeds bij de apotheek, die hebben ook een afdeling voor dieren, zij leveren ook aan dierenartsen ( COMED noemen zij).

Het zal zeker weer tijd vergen eer hij wat bijkomt. Afvallen doen ze snel maar terug bijkomen.

Vroeger heb ik ook wel maisvlokken gegeven, maar dat at hij niet...

Hij is ook niet het type eetpaard. Deze morgen gaan voeren en dan hebben ze hun hooi. Nu staat hij in de weide naar een tractor in de verte te kijken. Zo staat hij daar al een half uur.
Terwijl de anda altijd aan het knabbelen is...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 11:17

Ik zou hem ook eens een kuurtje (en daarna een onderhoudsdosering) Sedochol geven!
Een opkikker en een middel dat bewezen de leverfunctie ondersteunt.
Heb er heel goede resultaten van gezien!

En een extra voerbeurt zal hem goed doen.
Beter meerdere kleine dan twee grote en in de avond voor het slapen gaan, loop je waarschijnlijk toch even langs?

Ik voer al eeuwen rond 23.00 uur hooi voor de nacht (en eventuele medicatie en extraatjes voor de oudjes) tot ieders volle tevredenheid!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:03

Hele suffe vraag nog hoor, maar kan je zien of hij voldoende drinkt in deze tijd van het jaar? Zou je niet een gewone vierkante mineralenblok op kunnen hangen waar hij aan kan likken?

Overigens is 45 kg. hooi voor twee paarden wel heel veel hoor. Als ze dat per dag bijna helemaal opeten terwijl ze ook nog een tijdje in de wei staan zonder hooi is dat wel heel veel.
Een paard dat moet groeien heeft 2% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof ( voornamelijk uit hooi) nodig. Zeg dat hij 550 kg. zou wegen, dan is 2% 11 kg.
Een paard dat goed op gewicht is hoort 1 1/2% van zijn lichaamsgewicht te krijgen, dat zou dan voor dat gewicht zeg maar 8 kg. zijn. En als je een paard wil laten afvallen, ga je naar de 1% toe, 5,5 kg. Dat laatste is bij jou niet aan de orde natuurlijk, maar even voor het idee. Stel dat je ze beide wil laten groeien, dan zou je aan zo'n 25 kg. hooi per dag genoeg moeten hebben, jij zit bijna op het dubbele. Als je slim bent, ga je eens je hooi wegen. Je hebt van die kofferwegers ( unster noemen ze dat ook wel) en dan kan je zien hoeveel je hooi echt weegt.

Verder moet je volgens mij ook wel wat oppassen met het belasten van zijn nieren met veel lucerne-achtige voeders, daar kan je ook nog naar kijken. De waarden in het bloedbeeld kunnen dan wel goed zijn, maar vaak zie je dat ook pas terug in het bloed als er al behoorlijk wat aan de hand is.

Ook lees ik verschillende dingen bij je, in het eerste bericht komt de tandarts 1 keer per jaar, later schrijf je twee keer per jaar. Vraagje nog hierover: kijkt je DA met een sterke hoofdlamp in de mond van je paard en heeft je paard dan een mondklem op/om?

Succes ermee hoor, het is lastig met oudere paarden en soms is er gewoonweg van binnen meer aan de hand dan we zo van buiten kunnen zien en zullen ze nooit meer dikker worden... Overigens zie ik dat in de verte staren en vergeten te gaan eten hier op stal ook wel bij oudere paarden.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 14:54

Drinken doen ze met hun twee +- 50 liter per dag....

Hooi is s morgens een baal en s avonds een baal ongeveer...Dat is dan ongeveer 30 kilo.
Dat zit denk ik niet zo slecht qua hoeveelheid...

Vanaf dit jaar is de DA twee maal per jaar de tanden komen doen, omdat de anda door zijn cushing een wat probleem gebit heeft. Daarvoor was het maar éénmaal in het jaar. ( 2016 is ze al in mei geweest, en komt ze nu in december weer, samen met de entingen)
Ze heeft afgelopen week met de lamp gekeken, zonder de mondklem.
Als ze de tanden effectief doet, gaat er wel een mondklem in ja.

Omdat ik schrik heb voor belasting van de lever raadt mijn DA de Equifyt grasbrokken ook aan.
Speciaal voor oudere paarden maar zonder teveel suikers ed.

Mineralenblok heb ik eigenlijk ook nooit gehangen, kan ik ook wel doen.
En mijn hooi gewogen ook nog niet. Maar misschien niet slecht om het eens te wegen.
Ik voer vooral op het oog, er ligt altijd nog wat hooi her en der....

Idd je weet niet wat er aan de hand is, kan idd meer zijn dan in het bloed te zien is.
Hij is overigens wel vrolijk...trekt geregeld een sprintje...

Dat in de verte staren en zowat staan dromen heeft hij altijd al wel gedaan....

Ik kan natuurlijk ook niet met zekerheid zeggen dat ze beiden evenveel binnen krijgen.
Bij het eten ben ik er voor 3/4de bij gezien ik de stallen dan doe...
Maar het hooi eten kan ik niet 100% zeker zeggen, ga af en toe wel eens kijken en dan staan ze beiden lekker te eten.
De anda is wel lief voor zijn vriendje...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 15:06

Hooi wegen is ook maar 1 manier om te voeren. Er komt zo veel meer bij kijken dan alleen het gewicht. Je zit met de grassoorten die in het hooi zitten, het moment (in de ontwikkeling van de plant) waarop gemaaid is, waar het mee bemest is en hoe zwaar enz enz. Voeren op het oog heeft echt mijn voorkeur. Worden ze te dik dan voer je te rijk, worden ze te dun dan krijgen ze te weinig binnen (niet persé volume maar voedingsstoffen). Daarnaast is het ideaal als een paard altijd ruwvoer heeft. Dus als er 's ochtends over is dan doe je het wat mij betreft goed.

Met dit paard zou ik het echt in aanvullende voeders zoeken, zeker nu je al wat rijker hooi hebt om te voeren.

Overigens is mij ook afgeraden om luzerne te voeren. Als ik extra eiwitten wil voeren pak ik een goede kwaliteit grasbrok.

Habore

Re: Paard op korte tijd ingevallen aan de flanken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 15:25

Daarom dat ik ook voor de grasbrok van Equifyt wil gaan....
We gaan er rustig mee beginnen en kijken hoe hij het ermee doet....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 15:29

Succes! Hopelijk trekt hij gauw weer bij :)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:24

Hooi wat op de grond ligt is geen graadmeter voor wel of niet vol zitten van een paard. Mijn man voert altijd s'ochtends, stal ligt op route naar zijn werk. Waar ik altijd alles netjes in verschillende netten stop, propt hij de hele heisa in een keer in de ruif, logisch want er vroeg en haast. Het gebeurt regelmatig dat ze zo'n 2 dikke plakken uit de ruif sleuren en op de grond gooien, 1 hoefje erop geweest en ze hoeven het niet meer.

Ik voer tussen de middag en zie mijn goeie dure hooi op de grond liggen (zonde!!) , raap het op en vul er weer ruim een net mee maar dat blieven de dames niet meer hoor en het is niet dat het in de stront heeft gelegen ofzo want het ligt dan voorin de stal ver verwijderd van de poephoek. Dan staan ze zo'n tijdje te langneuzen bij dat net maar nee hoor, geen hap. Hang ik een ander net op met hooi gewoon van de baal af, gaat deze toch weer rap op hoor.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:24

Habore schreef:
Sorry hoor maar ik denk dat sommigen mijn posts ook niet lezen.

Mijn paard krijgt 2 keer per dag een emmer vol met:

- 2 dikke scheppen Optiform van Mijten: een voer speciaal ontwikkeld voor oudere en te magere paarden. Dat bestaat uit speciaal geselcteerde grassen en kruiden. ( hiermee zit een zwarte emmer al voor de helft vol)
- 2 dikke scheppen geweekte pulp
- vitamine E
- glucosamine
- wortelen
- halve schep Herbamix van Mijten

Met die emmer zijn ze beiden een klein uur bezig, die Optiform van Mijten is speciaal ontwikkeld zodat ze langzamer eten en alles goed opnemen.

Dan beginnen ze aan hun hooi, ik geef 2 kleine balen per paard, maar dit zijn balen van meer dan 15 kilo...
En daar heb ik de fout gemaakt om met te stengelig hooi te beginnen. De eerste snede van dit jaar is hier niet goed van kwaliteit in die zin dat er te weinig voedingsstoffen inzitten omdat het zo lang geregend heeft.
Heb nu mijn andere partij begonnen, deze komt van bij de boer, is tweede snit, maar mooi groen, zachter hooi, ruikt ook heel zoet. Dit is niet getest op bestanddelen.

- Om 17u krijgen ze opnieuw eten, opnieuw hetzelfde als hierboven en erna opnieuw een hoop hooi, equivalent een bussel van dik 15 kg.

Er ligt steeds nog wat hooi in de stallen....

Zijn gebit wordt tweemaal per jaar door mijn dierenarts/tandarts gecontroleerd en eventuele haakjes worden weg gehaald.
Ik let er heel goed op dat hij bv niet morst met zijn eten, of geen proppen met zijn hooi maakt.
Gebit gaat nu begin december opnieuw gecontroleerd worden, DA heeft er verleden week al naar gekeken maar zag op het eerste zicht niets schrikbarends.
Tuurlijk zal zijn gebit dat niet van een 4 jarige zijn, maar idd gelang de leeftijd wel goed.

Welke werkende mens kan zijn paard meer dan drie maal per dag eten gaan geven?
Ik zorg ervoor dat ze voldoende hooi voor de dag beschikbaar hebben maar meer kan ik niet doen.

Daarom dat ik s avonds nog een portie van die grasbrokken wil gaan geven.

Bovendien krijgt mijn paard ook geregeld ondersteuning van de supplementen van Phytovet, hij heeft soms mast van blaasgruis, om zijn lichaam te detoxen, als aanvulling met vitamines en mineralen. Dit onder begeleiding van mijn DA.

Daarom is er nu ook een uitgebreid bloedonderzoek gebeurd, waar overigens alles voor zijn leeftijd prima was.
DA vindt hem niet schrikbarend mager. Ze kent hem dan ook al 10 jaar en weet dat hij niet dik te krijgen is. We moeten hem goed opvolgen zegt ze en zij adviseerde me om die grasbrok gaan bij te geven.
Laatst bijgewerkt door sassefras op 01-12-16 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

sassefras

Re: Paard op korte tijd ingevallen aan de flanken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:25

26 jaar is geen jonkie, ik zie vooral spierverlies, en ja hij is mager. ik heb zelf een paar 30 + ers en die zien er niet anders uit. wat er in gaat gaat erin. dus meer dan je best kan je niet doen. ze gaan nou 1 keer niet eeuwig mee ( helaas )