Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Mizora schreef:Ik zou 5 dagen achter elkaar ontwormen met panacur/fenbendazole (5x voor 550-600kg). Dit is normaal de behandeling voor bloedworm, maar veel resistentere wormen kunnen nog steeds niet tegen een meerdaagse dosis en aangezien jouw paard er zo'n last van blijft houden, is een paardenmiddel niet onverstandig.
Mizora schreef:Ik zou 5 dagen achter elkaar ontwormen met panacur/fenbendazole (5x voor 550-600kg). Dit is normaal de behandeling voor bloedworm, maar veel resistentere wormen kunnen nog steeds niet tegen een meerdaagse dosis en aangezien jouw paard er zo'n last van blijft houden, is een paardenmiddel niet onverstandig.
Mizora schreef:De eerste methode om bloedworm te behandelen is inderdaad met ivermectine/moxidectine, maar daar is helaas al enige resistentie tegen dus als dat na 2x ontwormen niet aanslaat, is de kans groot dat je daar mee te maken hebt. Dan kan er eventueel nog met pyrantel ontwormt worden, maar daar is bij bloedworm al behoorlijk veel resistentie tegen en de enige optie daarna is de 5x fenbendazole.
Waar ik op doelde was eigenlijk dat als je bloedworm met fenbendazole bestrijdt, dit met een 5-daagse kuur moet doen, tegen een 1-daagse kuur is veel resistentie. Op het moment dat er zo veel spoelworm zit ondanks regelmatig ontwormen en zorgvuldig mesten, ga ik er vanuit dat er resistentie zit.
Aarsmaden hebben alleen voor fenbendazole geen resistentie en dus behandel je zo vrijwel het gehele spectrum (alleen geen lintworm, die moet met praziquantel. Een dubbele dosis pyrantel doodt ook niet alle soorten lintworm).
connie64 schreef:zo n 5 daagse febendazol spuit,hebben jullie dat op eigen houtje gedaan of in overleg met da?
Ik krijg niet eens 5 spuiten mee hoor bij da
geerke schreef:daar heb je een punt...als er dode wormen afkomen dan werkt het.Maar waarom blijven er na iedere wormkuur bergen wormen uitkomen?Dan zijn ze toch niet allemaal dood?
geerke schreef:daar heb je een punt...als er dode wormen afkomen dan werkt het.Maar waarom blijven er na iedere wormkuur bergen wormen uitkomen?Dan zijn ze toch niet allemaal dood?