wormen wormen en wormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:46

Elibeest, ik heb ze ooit wel in het echt gezien, maar dat is al even geleden... Als ik nu lees dat spoelwormen veel en veel langer zijn dan aarsmaden en dan lees dat deze meer de lengte hebben van aarsmaden, is het dan gek dat ik daar op door ga?
Laatst bijgewerkt door Jet op 19-11-16 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Re: wormen wormen en wormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:58

Aarsmaden hebben zweepstaartjes dat hebben spoelwormen niet.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 23:56

Het scheelt ongeveer 25 cm in het voordeel van de spoelwormen, Jet

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 09:15

[quote="connie64"]

de wormen zijn naar schatting tussen de 12-20 cm....(heb ze niet echt opgemeten)

quote]

Aarsmade: De lengte van de worm varieert, de vrouwtjes zijn 10 tot 15 centimeter en de mannetjes 1 tot 2 centimeter lang.
Spoelworm: De volwassen spoelworm is net als de aarsworm wit en rond maar duidelijk langer. Ze meten tussen 25 en 50 centimeter. Met een doorsnede van ongeveer een halve centimeter zijn ze ook wat dikker, veel harder en steviger.

Vandaar dat ik qua lengte eerder in de richting van aarsmaden zat. Maat goed, het zijn dus spoelwormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 09:29

Blegh wat een vieze foto's! Ik zou deze ook even naar het Woud mailen als je dat nog niet hebt gedaan.

Ik ben erg benieuwd naar het antwoord dat je krijgt.

@hannanas Elke dag ontwormen? Dat lijkt mij toch ook niet gezond voor een paard? En tegelijkertijd vraag ik mij af of het zinvol is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 09:56

Ik zou 5 dagen achter elkaar ontwormen met panacur/fenbendazole (5x voor 550-600kg). Dit is normaal de behandeling voor bloedworm, maar veel resistentere wormen kunnen nog steeds niet tegen een meerdaagse dosis en aangezien jouw paard er zo'n last van blijft houden, is een paardenmiddel niet onverstandig.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 10:43

wormen komen er dood uit,gelukkig...
ik wacht nog steeds reaktie van da af,5 dagen achter elkaar ontwormen is heel heftig en doe ik niet op eigen houtje.

Ik had dit topic gemaakt omdat ik mij dus zo n zorgen maakte,de foto s zijn eigenlijk nog vrij rustig.Had ik de foto s van donderdag en vrijdag geplaatst dan waren jullie nog veel meer geschrokken.

Ik ga zeker de discussie niet aan of het aars of spoelwormen zijn.Voor mij is het allang duidelijk.

Foto s en mail zijn vrijdag al naar het woud verstuurd.

Dank jullie voor het meedenken en oplossingen zoekenUiteraard zal ik alles in overleg met da doen maar ik kan uiteraard jullie bevindingen,tips en dergelijke wel met hem bespreken.

Vanochtend geen worm gevonden in mestopruiming pfffff.
Misschien toch een hele goede wormenkuur gehad nu die wel aanslaat?

Morgen ga ik de naam navragen.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:03

Mijn (op dat moment) 8 jarige paard heeft spoelwormen gehad. Tenminste dit werd mij verteld. Ik zag toen 3 levende wormen in zijn mest zitten. Die heb ik toen 1 spuit bimectin, die met appelsmaak, gegeven en daarna was ik er vanaf.
Spuit van 700 kilo geloof ik, terwijl hij zelf 740 kilo is. Maar moet daarbij zeggen dat hij in zijn leven bij mij maar 2x besmet geweest is, waarvan 1x deze dus.

Succes verder, ik hoop dat je snel er vanaf bent nu.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:25

Mizora schreef:
Ik zou 5 dagen achter elkaar ontwormen met panacur/fenbendazole (5x voor 550-600kg). Dit is normaal de behandeling voor bloedworm, maar veel resistentere wormen kunnen nog steeds niet tegen een meerdaagse dosis en aangezien jouw paard er zo'n last van blijft houden, is een paardenmiddel niet onverstandig.

Van deze drastische methode heb ik vaker gehoord. Uiteraard moet het in overleg met je DA maar ik zou ook voor deze methode gaan als één van onze paarden zo vol spoelwormen zou zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:32

Mizora schreef:

Wat gek. Ik kreeg bij bloedworm het advies om met ivermectine te ontwormen? Of met moxidectine om de ingekapselde larfjes te bestrijden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:40

De eerste methode om bloedworm te behandelen is inderdaad met ivermectine/moxidectine, maar daar is helaas al enige resistentie tegen dus als dat na 2x ontwormen niet aanslaat, is de kans groot dat je daar mee te maken hebt. Dan kan er eventueel nog met pyrantel ontwormt worden, maar daar is bij bloedworm al behoorlijk veel resistentie tegen en de enige optie daarna is de 5x fenbendazole.

Waar ik op doelde was eigenlijk dat als je bloedworm met fenbendazole bestrijdt, dit met een 5-daagse kuur moet doen, tegen een 1-daagse kuur is veel resistentie. Op het moment dat er zo veel spoelworm zit ondanks regelmatig ontwormen en zorgvuldig mesten, ga ik er vanuit dat er resistentie zit.

Aarsmaden hebben alleen voor fenbendazole geen resistentie en dus behandel je zo vrijwel het gehele spectrum (alleen geen lintworm, die moet met praziquantel. Een dubbele dosis pyrantel doodt ook niet alle soorten lintworm).
Laatst bijgewerkt door Mizora op 20-11-16 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:43

Aha, bedankt voor de toelichting!

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 13:10

@Vulina: zitten jullie ook bij Hardegarijp? Equest Pramox is bij mijn weten wel geschikt voor spoelwormen. (Volgens veearts en google? Maar zal misschien idd verschillen per leeftijd, omdat equest wel een heftige spuit is, dat ze bij jonkies daar voorzichtiger mee zijn)

Wel interessant al deze info!

Het is wel ook een flinke besmetting zeg! In elk geval al goed dat de boel er uit komt!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 13:16

Mizora schreef:
De eerste methode om bloedworm te behandelen is inderdaad met ivermectine/moxidectine, maar daar is helaas al enige resistentie tegen dus als dat na 2x ontwormen niet aanslaat, is de kans groot dat je daar mee te maken hebt. Dan kan er eventueel nog met pyrantel ontwormt worden, maar daar is bij bloedworm al behoorlijk veel resistentie tegen en de enige optie daarna is de 5x fenbendazole.

Waar ik op doelde was eigenlijk dat als je bloedworm met fenbendazole bestrijdt, dit met een 5-daagse kuur moet doen, tegen een 1-daagse kuur is veel resistentie. Op het moment dat er zo veel spoelworm zit ondanks regelmatig ontwormen en zorgvuldig mesten, ga ik er vanuit dat er resistentie zit.

Aarsmaden hebben alleen voor fenbendazole geen resistentie en dus behandel je zo vrijwel het gehele spectrum (alleen geen lintworm, die moet met praziquantel. Een dubbele dosis pyrantel doodt ook niet alle soorten lintworm).

Precies Mizora, thnx dat jij de bal inkopt en het uitlegt.

5 dagen febendazol is oke.
Minder schadelijk dan met een blijvende besmetting lopen en op deze manier resistentie kweken met keer op keer 1 spuit die niet de hele rimbam er onder krijgt.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 18:47

zo n 5 daagse febendazol spuit,hebben jullie dat op eigen houtje gedaan of in overleg met da?
Ik krijg niet eens 5 spuiten mee hoor bij da

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:18

Ik wist niet eens dat het bestond, zo'n 5 daagse febendazol spuit/kuur. Ik ga het zeker eens navragen bij mijn d.a of bij Het Woud. Ik denk dat je bij dergelijke drastische maatregelen inderdaad wel met een heel heftige besmetting te maken moet hebben.
Ben erg benieuwd wat voor reactie je van Het Woud krijgt connie64. En uiteraard hoop ik dat ze jou en je paard van die vieze wormen af kunnen helpen! Succes +:)+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:31

connie64 schreef:
zo n 5 daagse febendazol spuit,hebben jullie dat op eigen houtje gedaan of in overleg met da?
Ik krijg niet eens 5 spuiten mee hoor bij da

je kunt drench kopen 10% fenbendazole voor koeien,kun je gewoon door het voer doen.
Dezelfde dosering aanhouden als voor een koe,of iets meer.
Is minder agressief dan moxidectine en dood ook ingekapselde bloedwormen.Ik gaf het weleens aan mijn cushing paard,waar ik liever geen moxidectine indeed,panacur had hij helemaal geen last van.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:59

Maar als de wormen er dood uit komen dan doet het middel toch zijn werk?
Ik kreeg hier ooit eens een nieuw pensionpaard daar bleven bij elke hoop mest tientallen levende spoelwormen mee komen ná het ontwormen, dan is er pas echt een probleem.

Ik zou toch nog even met je dierenarts overleggen hoe je nu verder moet, maar blijkbaar gaan ze wel gewoon netjes dood van het middel wat je nu gegeven hebt, volgens mij mag het echt wel een dag of vijf duren dat er nog dode wormen mee komen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:13

daar heb je een punt...als er dode wormen afkomen dan werkt het.Maar waarom blijven er na iedere wormkuur bergen wormen uitkomen?Dan zijn ze toch niet allemaal dood?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:20

Daarom denk ik dat een vijfdaagse beter is. Febendazol dood toch alleen volwassen spoelwormen? Geen eitjes.

Altijd in overleg met een dierenarts TS.
Als je eigen dat niet wilt doen, dan een andere arts. Je paard moet goed behandeld worden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:25

Ts: is er ook verdere aandacht om zij situatie te verbeteren? Waarom is hij zo vatbaar: uitzoeken. En dan wat kun je er aan doen. Kruiden, voeding, supplementen. Waar leven spoelwormen van, suikers en witmeel oa, en kun je dat mijden in zijn voeding etc.

Zou ik zeker ook geld op inzetten naast wat je allemaal al doet.

Edit: lopen er honden ?
Jezelf al ontwormt?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:47

geerke schreef:
daar heb je een punt...als er dode wormen afkomen dan werkt het.Maar waarom blijven er na iedere wormkuur bergen wormen uitkomen?Dan zijn ze toch niet allemaal dood?

Dan zal de omgeving de besmettingsbron vormen. Zandpaddocks zullen niet snel een besmettingsbron zijn maar weide en stal kunnen dat wel degelijk zijn. De ontwormingspasta die gegeven worden doden wel degelijk de spoelwormen, ze komen er tenslotte dood vanaf. Dan kan het imo niet anders zijn dan dat dit paard elke keer weer opnieuw besmet raakt.

TS wordt de weide gemaaid / gehooid, gesleept en begraasd door andere grazers dan paarden?

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 22:28

paarden staan zoals eerder gezegd op paddock (bestraat)met inloopstal (bestraat)
als ze op wei staan wordt er regelmatig van weide veranderd,gesleept en mest wordt 2x per dag altijd en overal verwijderd.

Geen andere grazers en nogmaals mijn vraag,als er besmettingsbron is waarom dan alleen bij hem en niet bij de andere 2?

hannanas,uiteraard zijn we zeer begaan en verontrust over ons paard!
wij zullen er alles aan doen om hem er van af te krijgen.

Voor wat betreft voeding,is bij alledrie gelijk ;handje lucerne met handje muesli,worteltje,appeltje en verder onbeperkt hooi,in zomer alleen gras.Nogmaals,waarom dus hij wel en andere 2 niet?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:34

slechtere weerstand waarschijnlijk
mijn shet (4) heeft ook snel hoge waardes, mijn tijdelijke leasedraver(20) had hele lage waardes op hetzelfde moment in hetzelfde niet uitgemeste weiland!
van mijn shet weet ik dat hij een slechte start had

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:35

geerke schreef:

Maar de kuur dood toch alleen de volwassen wormen en niet de eitjes enzo?
Dus dan zou je het toch kunnen doorbreken om het bv na 3 weken (meen dat dit tijdsbestek de cyclus is) met dezelfde te ontwormen?