Zaadstreng onsteking na castratie ~ Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zaadstreng onsteking na castratie ~ Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:26

Ik hoop dat het straks ook goed blijft gaan inderdaad, maar dat is ook wel mijn angst inderdaad. :o

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:02

Ondanks dat het hier al wat langer stil ligt wil ik graag reageren.

Mijn nu 3 jarige is in oktober gecastreerd. In december zag ik pus bij zijn eerdere balzak (nu iets leegs) en daar stak een wit puntje uit.
Ik ben in januari naar de DA gegaan om zijn tanden te laten controleren en gelijk dat na laten kijken.
Toen vertelden ze dat het dus een ontsteking was. Een behoorlijk ernstige. Hij is een paar dagen later al geopereerd en heeft een week op de kliniek gestaan.

Dit was dis januari 2017.

Ik ben twee weken geleden weer langs geweest en heb voor drie weken antibiotica gekregen.
Helaas is het nogsteeds niet helemaal mooi.
Er steekt een roze puntje uit, nu op een andere plaats dan voorheen.

Ik moet de antibiotica nog een week geven. Ook moest ik met trekzalf smeren nadat ik het schoongespoeld heb.
Hoop niet dat hij nog eens geopereerd moet worden..

Vlak na de operatie.

Afbeelding

Begin februari denk ik
Afbeelding

Ene dag is het zo (geen pus)
Afbeelding

Andere dag wel pus. Hierop ook het roze puntje te zien.
Afbeelding

Moet na de ab weer contact opnemen met DA. Stuur ook steeds foto's mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:04

Had hij voor je hem liet opereren ook een dikke bult met vocht op die plek of dat niet?

Hier is onze man er wel weer helemaal bovenop gekomen gelukkig, maar wat een zorgen maak je je dan he!

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:12

Jeetje dat is balen zeg! Is je paard opnieuw gecastreerd? Dus zaadleiders opnieuw afgebonden en wond opengelaten of is hij echt geopereerd eraan? Bij Mojo wilde ze in eerste instantie opnieuw afbinden, maar er bleken allemaal fistels en woekeringen te zitten dat deze echte operatief verwijderd moesten worden en ook moesten de zaadleiders opnieuw af gebonden. Vervolgend werd de hele handel gehecht en moest hij 2 weken op boxrust. Vervolgens met opbouw schema heel rustig vooruit gegaan.
Bij Mojo was de operatie echt nodig omdat ik bij opnieuw castreren weer tegen hetzelfde zou aanlopen. Succes met je paardje! Houd goed zijn temperatuur in de gaten. Bij ontsteking gaat hij echt omhoog. Liefst 2x per dag

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:19

KoudbloedKim schreef:
Had hij voor je hem liet opereren ook een dikke bult met vocht op die plek of dat niet?

Hier is onze man er wel weer helemaal bovenop gekomen gelukkig, maar wat een zorgen maak je je dan he!

Ja ik maak me er iedere dag zorgen om en vriendlief zit dan 'het zal we goedkomen'. Dan word ik echt zo boos. Vandaag nog gezegd dat die er niet meer over mag praten :+

Fijn dat beer helemaal hersteld is ervan.

Hij had helemaal een vocht of bult. Heeft ie wel gehad. Toen hebben we hem vijf dagen antibiotica moeten spuiten, maar dat heeft dus niet voldoende geholpen.. hoop zo dat het goed komt. Nog een week geduld.. moet zeggen dat het de laatste dagen wel wat verbeterd is. Ook niet dik etc, alleen los vel.

_ENGEL_ schreef:
Jeetje dat is balen zeg! Is je paard opnieuw gecastreerd? Dus zaadleiders opnieuw afgebonden en wond opengelaten of is hij echt geopereerd eraan? Bij Mojo wilde ze in eerste instantie opnieuw afbinden, maar er bleken allemaal fistels en woekeringen te zitten dat deze echte operatief verwijderd moesten worden en ook moesten de zaadleiders opnieuw af gebonden. Vervolgend werd de hele handel gehecht en moest hij 2 weken op boxrust. Vervolgens met opbouw schema heel rustig vooruit gegaan.
Bij Mojo was de operatie echt nodig omdat ik bij opnieuw castreren weer tegen hetzelfde zou aanlopen. Succes met je paardje! Houd goed zijn temperatuur in de gaten. Bij ontsteking gaat hij echt omhoog. Liefst 2x per dag

Hij had ook een fistel en dus helemaal diep opengemaakt. De DA zei ook dat het echt heel ernstig was.. hij zal best al wat gezien hebben die beste man.

Wat ik hierboven ook reageer op KBK: hij heeft dus die spuiten gehad. Toen was het dik en had ie koorts. Daarna een koorts meer gehad. Helemaal niet. Nu heeft ie ook geen koorts, zal hem morgen weer eens opmeten. Dus koorts is bij hem een graadmeter. Enkel dat pus waar ik dus op moet letten, net als dus ongeveer 2 á 2,5 maand geleden.

Maar ze zullen dus ook opnieuw afgebonden hebben en daarna is het gehecht. Hij heeft drie weken boxrust gehad en mocht daarna weer gaan longeren. Moet hem nu ook juist laten werken van DA. Dus arme net drie jarige moet best aan de bak, ben dus vrij intensief bezig met longeren en zadelmak maken. Als het straks dan genezen is kan die lekker kalm aan doen in de wei. Moet zeggen dat hij wel een stuk braver is dan meeste paarden die zelfs ouder zijn :P dat is weer het voordeel.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:22

Is hij wel op tafel geopereerd en helemaal gespoeld en het pus er uit gezogen en gedaan?

Stiekem wordt ik hier altijd weer verdrietig van, omdat ik weet hoe het ook anders kan, maar nog steeds zoveel mensen die staand castereren en dat de boel dan allemaal open blijft etc etc.
Heb je nu niks meer aan maar toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:23

Het laten werken is denk ik zodat de doorbloeding en vochtafvoer goed blijven werken.

Ik zal voor hem duimen!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:29

kyrkelover schreef:
Is hij wel op tafel geopereerd en helemaal gespoeld en het pus er uit gezogen en gedaan?

Stiekem wordt ik hier altijd weer verdrietig van, omdat ik weet hoe het ook anders kan, maar nog steeds zoveel mensen die staand castereren en dat de boel dan allemaal open blijft etc etc.

Hij is voor de koop gecastreerd (1ste operatie) dus niet door mij. Wij laten het liggend doen zelf. Helaas weet ik dus niet hoe het gedaan is. Opfokker/fokker/verkopende partij heeft wel iets minder dan de helft mee betaald aan de operatie(2de operatie).

Mijn paard heeft een week op de kliniek gestaan. Ze hebben het helemaal opengemaakt omdat het een fistel was, alles is een week met een drain gespoeld en is dus zeker wel goed gebeurd.. DA regelt het zeer zeker erg netjes, naast een nette prijs geen consult gerekend toen hij het heeft nagekeken. DA staat goed bekend en niet als een prutser. Hij had nog nooit meegemaakt in z'n leven dat zoiets voor een tweede keer ontstaat.

Dit topic is slecht voor me, word er weer helemaal naar van -O-

KoudbloedKim schreef:
Het laten werken is denk ik zodat de doorbloeding en vochtafvoer goed blijven werken.

Ik zal voor hem duimen!

Dat vertelde de DA idd ook! Hij is wel super braaf door dit alles maar had het liever niet gehad..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:33

suikermeisje schreef:
kyrkelover schreef:

Hij is voor de koop gecastreerd (1ste operatie) dus niet door mij. Wij laten het liggend doen zelf. Helaas weet ik dus niet hoe het gedaan is. Opfokker/fokker/verkopende partij heeft wel iets minder dan de helft mee betaald aan de operatie(2de operatie).

Mijn paard heeft een week op de kliniek gestaan. Ze hebben het helemaal opengemaakt omdat het een fistel was, alles is een week met een drain gespoeld en is dus zeker wel goed gebeurd.. DA regelt het zeer zeker erg netjes, naast een nette prijs geen consult gerekend toen hij het heeft nagekeken. DA staat goed bekend en niet als een prutser. Hij had nog nooit meegemaakt in z'n leven dat zoiets voor een tweede keer ontstaat.

Dit topic is slecht voor me, word er weer helemaal naar van -O-

KoudbloedKim schreef:

Ik zal voor hem duimen!

Dat vertelde de DA idd ook! Hij is wel super braaf door dit alles maar had het liever niet gehad.

In dit geval ligt het niet aan jou, jij probeert er alles aan te doen.
Ik heb in de afgelopen jaren op de operatie tafel zoveel ellende gezien door staand castereren.
Ik hoop dat jou paard er zo snel mogelijk bovenop komt en met jou goede zorgen zou dat ook zo moeten zijn.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:38

Ik moet 1x per dag die trekzalf erop doen. Zou het helpen dit twee x per dag te doen kyrkelover?

En ze zijn oo die kliniek zo aardig, kreeg zelfs een doos plastic handschoentjes mee omdat ik na drie weken de geur van de trekzalf wel zat zou zijn (hun woorden, is zwarte zalf dus stinkt best).

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:42

mag ik vragen naar welke kliniek je gegaan bent, mag ook in pb.
En goed schoonhouden helpt vaak veel en de boel open tot alle rotzooi er ui is.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:50

Ik ben naar Schalkwijk geweest. Eerste controle door Lingehoeve. Kosten €750. (Dit deel ik openbaar zodat mensen inzicht krijgen in hoe veel dit soort dingen kosten, vind dat zelf altijd zo irritant als dit soort dingen nergens te vinden zijn).

Voordat ik er zalf op doe spuit ik het goed schoon. Helaas is het al best wel dicht gegroeid behalve waar dat puntje dus uitsteekt.. in eerste instantie moest ik het behandelen alsof het een castratie was geweest.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 06:30

Voor m'n gevoel verbeterd het wel. Het roze puntje wordt kleiner. Mag eraan zitten terwijl hij gewoon los staat.
Dit was natuurlijk voor het schoonmaken zodat je kan zien wat de hoeveelheid pus is.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 07:17

Dat betekent dat er nog wel een (kleine) ontsteking zit inderdaad.

Wij moesten het 2x per dag schoon en opnieuw open maken (heel voorzichtig) en [naam] kreeg elke dag 2 spuitjes antibiotica en pijnstilling.

Cococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 07:31

Ik zou uitkijken met teveel AB geven, eerder naar een holistische dierenarts gaan, die op zoek gaat naar de oorzaak.
Hier veel problemen met dierenartsen die maar AB blijven geven, ik teken alleen nog maar voor dierenartsen als Tannetje Koning of bioresonatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 07:33

Teveel AB is nooit goed, maar als er een ontsteking zit die duidelijk zichtbaar is of duidelijk uit het bloed naar voren komt, is het wel gewoon nodig.
Je wil de gevolgen van een verwaarloosde ontsteking niet weten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 07:40

Kan je met zalf in de wond komen?dan zou ik het zelf schoonmaken en Mesitran zalf er in smeren zo diep en veel je kan.

Mijn paard had gesprongen melanomenop haar staart ,daar zaten hele diepe kraters in en er werd gesproken over haar staart amputeren ,iets wat ikzelf niet zag zitten.Tot iemand mij de mesitran adviseerde.Met moet der wanhoop maar gedaan.En tot mijn grote verbazing genas het zienderogen.
Sindsdien heb ik standaart tube's in huis en bij stal voor grotere wonden.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 07:53

De wond is niet echt open. Ik kan er relaas dus niet in en smeer denk ik ook op aanraden van DA al twee weken zwarte zalf (trekzalf).
Ik doe dit twee keer per dag. Maak schoon met water en betadine oplossing.. volgende week mail ik weer foto's naar DA.

Ik sta voor veel open maar ga voor dit soort problemen niet naar een holistische of homeopatische DA.
Dat heb ik wel gedaan met m'n andere paard en die is daar goed van opgeknapt toen.

Die stond er namelijk zo bij (geen ontsteking overigens).
Afbeelding

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 09:48

Mijn paard had ook zo'n roze puntje. Volgens mijn va was dat van de zaadstreng en zou die vanzelf krimpen en zo niet zou hij er nog wat af knippen. Gelukkig ging het uit zichzelf weg :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:11

Orrie_VBW schreef:
Mijn paard had ook zo'n roze puntje. Volgens mijn va was dat van de zaadstreng en zou die vanzelf krimpen en zo niet zou hij er nog wat af knippen. Gelukkig ging het uit zichzelf weg :)

Dit geeft me weer wat hoop.
Hoe lang heeft dit geduurd?
En kwam er ook steeds pus uit?

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:47

Heeft 2 wkn geduurd, kwam geen pus uit. Het gebied is wel een paar dagen gezwollen geweest maar dat was met een paar keer spoelen weg. Verder heeft hij ongeveer een week koorts gehad, maar omdat hij bij de castratie al antibiotica had gehad moest ik het even aankijken zolang het niet boven 40 kwam

Cococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:21

KoudbloedKim schreef:
Teveel AB is nooit goed, maar als er een ontsteking zit die duidelijk zichtbaar is of duidelijk uit het bloed naar voren komt, is het wel gewoon nodig.

Waar staat dat je de ontsteking moet verwaarlozen?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 07:40

Cococo schreef:
KoudbloedKim schreef:

Waar staat dat je de ontsteking moet verwaarlozen?

Nergens maar op zoek (laten) gaan naar de oorzaak door een holistische dierenarts lijkt me ook overbodig. Die oorzaak is meer dan duidelijk toch?

Ik heb holistisch even opgezocht omdat ik daar geen ervaringen mee heb.
Fysiek lijkt me hier het belangrijkste punt. Wat zou je trouwens bij jezelf laten nakijken bij een fikse ontsteking? Of je je emotioneel lekker voelt erbij?

Bij de holistische geneeskunde kijken we naar het dier vanuit drie lagen:

fysiek
energetisch
emotioneel
Het komt vaak voor dat het probleem van het dier meerdere oorzaken heeft. Bij holistsiche geneeskunde proberen wij deze meerdere oorzaken te vinden en deze allemaal te behandelen.

Holos betekent “het geheel”

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 08:10

Jee,wat een ellende allemaal!Ik zit met verbazing dit topic te lezen en heb het heel erg met jullie te doenIk was al van mening dat een castratie niet zo een kleine risicovrije ingreep kan zijn,maar het is dus nog erger dan ik dacht.Maar vaak moet je dus wel castreren,en vaak....meestal gaat het ook goed natuurlijk...maar wat een ellende lees ik hier.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 09:05

Gelukkig is dit het eerste geval wat wij meemaken in jaren. Hebben al heel veel laten castreren.

Bij mijn paard ziet het er wel wat rustiger uit. Litteken weefsel is hard, binnenin al iets beter heb ik het idee.
Nog wel steeds een klein beetje pus eruit.
Temperatuur is 37.7. Dus prima.