Shetlander zweet,ademd zwaar en hoest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Re: Shetlander zweet,ademd zwaar en hoest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 08:42

Tja ik zou dit toch echt wat serieuzer genomen hebben hoor TS..
Ik heb eens een shet gehad met dezelfde klachten, daar wel direct de DA bijgehaald. Dachten ook aan bronchitis, werd de dagen erna erger en erger en kreeg uiteindelijk een longontsteking en kon mee naar de kliniek, waar het bijna einde oefening was. Volgende keer inderdaad meteen de DA bellen in plaats van een topic op bokt, want daar heeft je pony niks aan, al helemaal niet als je vervolgens alle hulp negeert.

Hoop dat je pony er snel bovenop komt.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 09:06

callum schreef:
Ach dit zijn mensen die je gewoon moet blokkeren.

:')

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 09:08

anne_bento schreef:
Ik heb eens een shet gehad met dezelfde klachten, daar wel direct de DA bijgehaald. Dachten ook aan bronchitis, werd de dagen erna erger en erger en kreeg uiteindelijk een longontsteking en kon mee naar de kliniek, waar het bijna einde oefening was. Volgende keer inderdaad meteen de DA bellen in plaats van een topic op bokt, want daar heeft je pony niks aan, al helemaal niet als je vervolgens alle hulp negeert.

Ja maar een beetje kan je mij wel begrijpen toch?
Ga niet gelijk de DA bellen als ik twijfel of het uperhaupt wel iets is.
Daarom opende ik een topic.
Weet ook niet hoe het de wereld in gekomen is dat ik om tips vroeg??
Of jullie het herkennen en wat het zou kunnen zijn/ervaringen etc, geen tips.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:02

FjeLOVER schreef:
anne_bento schreef:

Als je met die laatste vraag komt kun je er vergif op innemen dat het advies een DA bellen word.
En waarom? Nou simpel omdat er op BOKT nou eenmaal geen veeartsen zitten en wij de pony niet zien. Er zitten waarschijnlijk wel mensen die met dezelfde klachten een DA hebben gebeld en het uiteindelijk bleek dat pony lief toch wel erg ziek was.

Je openings post kwam wel zeer ernstig over.

Shetlander zweet, ademd zwaar en hoest.... zo begon je. Klinkt alles behalve gezond.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:04

FjeLOVER schreef:

Eerlijk? Nee, dat begrijp ik niet. Als je twijfelt, bel je gewoon de DA en overleg je met de DA. Die schat dan wel in of het nodig is te komen of niet. Ik ga echt geen topic op bokt openen of het nodig is de DA te bellen.

Benfan

Re: Shetlander zweet,ademd zwaar en hoest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:46

Wat ik niet helemaal begrijp is dat een paard dat zwaar aan het ademen is, zweet, en hoest. Niet de alarm bellen laat afgaan bij je TS. Ik snap dat je niet te snel wil bellen, maar dit kan echt wel ernstig uitpakken. Paard bij ons op stal had een longontsteking, daar was niks van te merken bh dan dat ze wat sloom was. Als een paard er al zo bij staat, dan gaat bij ons direct de telefoon uit zak, je moet daar gewoon niet mee afwachten als een paard al zulke symptomen aan het showen is.

Wat het probleem is bij paarden is dat het prooidieren zijn, als ze laten zien dat ze ziek zijn.. dan is er al aardig wat mis. Zij laten (niet zoals mensen) direct zien en horen dat er wat mis is. En dit lijkt jou niet helemaal door te dringen dat dit soort zaken echt wel ernstig zijn/ kunnen zijn. Geloof mij maar dat je jezelf nooit vergeeft als je huisdier of paard komt te overlijden omdat je te laat bent geweest. Ik ben op die manier een hond kwijt geraakt, ik had naar mijn moeder geluisterd pas op maandag de dierenarts te bellen.. Hond is die week nog overleden, en ik kan het mijzelf na 14 jaar nog steeds niet vergeven.

Ik snap dat het niet leuk is dat mensen op het forum je een beetje achter de kont aan zitten. En dat je dan in de aanval gaat omdat je niet een slechte eigenaar wil genoemd worden. Maar leer hier alstjeblieft wat van, mensen maken fouten.. soms hele pijnlijke .. het is aan jou wat je eruit haalt. Voor je paard en jezelf.. bel de volgende keer gewoon direct. Want ik kan zo 10 dingen bedenken die fout hadden kunnen zijn, en de helt daarvan had je een dood paard op geleverd. Wil je echt die kans lopen, omdat je bang bent te vroeg te bellen? of ga je voor de andere 5 opties die je een ziek paard geven, maar niet per direct dodelijk, en wacht je af.... het is aan jou wat je uit deze ervaring leert.

het fijne aan bokt.nl is dat je direct mensen kunt spreken met ervaring. Mensen die wel een paard zijn verloren, of mensen die een paard hadden waar niks mee aan de hand was. Allemaal mensen die het beste voor hebben voor je paard, en gelukkig niet iedereen veren in de reet steekt. Persoonlijk ben ik daar heel blij mee. Ze gaan niet met hun handen over je bolletje omdat ze je niet willen kwetsen ivm een ziek paard. Maar je er op wijzen dat je een te groot risico neemt door geen directe stappen te zetten.

In ieder geval, beterschap voor je pony! Hopelijk komt het allemaal goed.