Hoi Jet Uitslagen zijn denk ik eind deze week of begin volgende week. Urine was weer donker maar niet zo vreselijk donker als de vorige keren. Zat flink gruis in dat wel. Dus waarschijnlijk schuurt dat gruis de blaadwand dusdanig dat het daarom de urine zo giga donker word. Dat kon komen dat het bezinksel lang in de blaas blijft zitten. Als het dan na een poos uitgeplast word dan is de kleur echt shocking.
We gaan ook advies inwinnen over hoe we dat gruis kunnen voorkomen dmv aangepaste voeding. Ik weet ook niet wat ze de eerste 5 jaar van haar leven heeft gehad qua eten. Veel soeps zal het niet geweest zijn gezien de staat waarin ze was.
Ja lijkt idd op hele fijne gelige zand, als ik het tussen mijn vingers neem voelt dat echt zo aan.
Jet
Geplaatst: 22-03-17 13:50
Timokyana, wat zijn jouw ervaringen daarmee? Ik ben wel benieuwd, had jij niet zoiets met die schimmel van jou of haal ik nu dingen door elkaar?
Funnyhorses, wel goed dat er toch een verkleuring was, als het gisteren helder was geweest met de onderzoeken, was het vast lastiger geweest om iets over die urine te zeggen. Tja, lastig dat je niets van haar eerste jaren weet, hoewel het waarschijnlijk voor de behandeling ervan straks niet echt toe doet. Ik hoop dat je er met goede voeding gaat komen om dat gruis te gaan voorkomen.
Had je urine opgevangen in die emmer? Dat ziet er inderdaad echt als zand uit. Als de nieren goed zijn, zou je toch denken dat het kristallen zijn die in de blaas zijn ontstaan ooit.
Ja urine vang ik altijd op in een witte 5ltr emmer. Ik heb lang getest met urinesticks voor paarden. Ik heb echt hele erge foto's van haar urine dan is het gewoon zwart en klonterig brrrr...
Nu even de uitslagen van de blaasbiopten afwachten en de uitslagen van het gruis en bloed.
Ik was al zo ontzettend blij dat de nieren er goed uit zagen pfeuwww geen enkele afwijking te zien godzijdank!!!
timokyana
Geplaatst: 24-03-17 11:22
Ik volg even mee. Ik heb hier idd ook een paard waarbij ik dit in de urine zie. Al twijfel ik nog of het bij beide paarden is of enkel 1. Urine is hier niet zo donker maar ik heb geregeld een 'geel hoopje ' gruis in de stal liggen. Voorheen ook een merrie met serieuze klachten door dit gruis, dit is door een aangepast dieet beter geworden. Ik kom alleen maar niet achter de oorzaak ervan.. dierenarts weet het hier ook niet. Urine was bij onderzoek ook niet afwijkend, behalve bij de merrie met problemen, daar kon de urine niet getest worden omdat ze bang waren dat het apparaat kapot zou gaan door het gruis.
@ jet, deze 'casus' heeft idd veel vergelijking met mijn (witte) appaloosa merrie. Ik hoop dat jij duidelijkheid krijgt Ts, ik heb het gevecht een soort van opgegeven, mijn merrie staat met pensioen tot zolang het nog gaat. Daar lijkt ze wel gelukkig mee te zijn samen met haar grote vriend. Ik kan ze niet meer poetsen, automutileert en ook kroelen is een no go. Ik ben mijn oude merrie ergens verloren, maar diep van binnen is ze er nog, dat herken ik aan haar oogopslag en hoor ik aan haar hinnikjes naar mij... ik hoop nog steeds op een wonder, maar na zoveel dierenartsen en klinieken die het niet weten is de kans waarschijnlijk erg klein..ik begrijp hoe machteloos jij je moet voelen, sterkte je paardje boft met eens baasje zoals jij!
Jet
Geplaatst: 24-03-17 12:49
Jeetje Timokyana, dus je hebt haar nog steeds! Ergens had ik dat niet meer verwacht, maar wel super dat ze er nog is en dat ze het zelf wel goed vindt zo. Wel naar dat er één of twee andere(n) van je ook met het probleem van TS lijken te kampen, sterkte ermee hoor! Met je Appie heb je ook echt alles wel geprobeerd dat mogelijk is om uit te vogelen wat er met haar mis is.
Het is gewoon zwaar poedersuiker als je zo graag je dier wilt helpen en NIKS werkt. Daar kun je aardig moedeloos van worden. Maar ik geef niet op ik ga door tot ik het antwoord heb! Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit niet is op te lossen nml.
Ik moet nog ff geduld hebben ik gok dat ergens in de loop van komende week de uitslag zal komen. Ik zal dan ook hier berichten wat de uitkomst is.
We zijn allemaal lief voor onze paardjes toch?! We doen wat we kunnen in zo'n geval. Mijn beestje hoeft er ookniet voor weg dier kan er tenslotte ook niks aan doen.
@Jet ze is er idd nog, merrie is berensterk op de 1 of andere manier. Afgelopen maanden nog behandeld door veterinair diergeneeskundige en dierenarts die accupunctuur en cranio/osteo doet. Volgende week nog 1x behandelen en dan geef ik het echt op, dan is mijn boekje leeg. Die 1 met soortgelijk probleem is idd ook de appie. De andere merrie staat elders waar ze anders gehouden wordt omdat dit beter voor haar klachten werkt.
Funny horses, ik hoop dat je de antwoorden vind! Ik duim voor jullie!
@timokyana Welk dieet krijgt t paard nu dan? En weet je ook waaruit het gruis bestond?
Ik heb helaas nog geen uitslag ik hoop dat t komende week zal komen. Vanmorgen stond ze opeens heel vreemd. Ze ging in een soort van spreidstand staan, de voorbenen naar voren en de achterbenen naar achteren. Zo bleef ze ongeveer 1minuutje staan. Toen was het opeens weer normaal ze draaide een rondje en deed een klein plasje die qua kleur normaal was. Jammer genoeg niet op kunnen vangen.
Dit leek mij toch op een soort van koliekaanvalletje? Daarna was alles weer goed niks geks meer gezien in ieder geval.
Ik stuur je even pb met een linkje. Ik herken dat zo staan wel, misschien een comfortabelere houding als er 'gruis' moet passeren? Hopelijk hoor je snel iets!
funnyhorses
Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-17 21:33
Nou de uitslag is vandaag binnen gekomen. Zoals ik al had gedacht geen echte diagnose.
Het gruis bestaat voornamelijk uit calciumcarbonaat en in de urine en biopten zijn verder geen afwijkingen gezien. Gelukkig!!!
Aangeraden word om blaasspoelingen te doen als het weer erger word. Ik moet zeggen sinds het onderzoek gaat t stukken beter ik heb geen donkere urine meer gezien en paard is super opgewekt. Misschien was dat beetje spoelen op de kliniek al een goede vooruitgang? Ik ben zelfs weer aant longeren en eigenlijk om te testen of dat weer donkere urine triggert en dat doet het tot nu nog niet sterker nog het dier heeft een hele goede looplust! Eens zien hoe lang dat goed blijft gaan.
Verder is er niks bij uitgekomen wat ik nog niet wist. Het is en blijft en apart geval.
Ga nu nog puzzelen of ik nog wat aan de voeding kan veranderen ivm dat calciumcarbonaat-gruis. Als iemand tips heeft dan lees ik ze graag.
Oh wat fijn dat het longeren zo goed gaat en de looplust er is. Ik hoop voor je dat het nu zo blijft. Voeding tips weet ik niet, maar wilde dit toch even kwijt!
funnyhorses
Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-17 09:20
Raamzicht schreef:
Oh wat fijn dat het longeren zo goed gaat en de looplust er is. Ik hoop voor je dat het nu zo blijft. Voeding tips weet ik niet, maar wilde dit toch even kwijt!