Voorkomende medische aandoeningen per ras?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:53

Hier komt het inderdaad ook veel voor hoor ik in mijn omgeving, da en hoefsmid.
Jaren geleden had ik ook een pre hengst gekocht die ook OCD had, deze is toen ook retour gegaan helaas.
Het zou inderdaad kunnen komen door teveel op de voorhand gefokt en waarschijnlijk ook bereden..
Ik merk met mijn merrie die we nu aan het herinrijden zijn dat ze moete heeft om aan het werk te gaan met de achterhand en dat ze dus ook veel op de voorhand heeft gelopen/bereden.

mika11

Re: Voorkomende medische aandoeningen per ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 01:00

Ik heb altijd begrepen dat Frieze paarden niet zo'n grote longinhoud hebben, als andere paarden.
En daardoor dus ook niet zo'n groot uithoudingsvermogen hebben.
Maar dat is niet echt een ziekte, meer een eigenschap.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 01:15

Ik wil wel eens een recent artikel zien dat roan lethal is?
Volgens mij is alleen Frame overo dat en roan geeft toch een heel ander kleurtje, dus ik zou die er niet bij zetten eerlijk gezegd. Ik zou m eerder vervangen door frame overo.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 01:26

Cpl komt ook vaak voor bij tinkers.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 01:46

Mijn Tinker had overhoef. De DA zei dat dat vaker voorkomt bij koudbloeden, dan bij warmbloeden.
Maar ik kan er zo 1, 2, 3 geen artikel over vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 01:58

blensink schreef:
Hier komt het inderdaad ook veel voor hoor ik in mijn omgeving, da en hoefsmid.
Jaren geleden had ik ook een pre hengst gekocht die ook OCD had, deze is toen ook retour gegaan helaas.
Het zou inderdaad kunnen komen door teveel op de voorhand gefokt en waarschijnlijk ook bereden..
Ik merk met mijn merrie die we nu aan het herinrijden zijn dat ze moete heeft om aan het werk te gaan met de achterhand en dat ze dus ook veel op de voorhand heeft gelopen/bereden.

Maar komt OCD bij PRE's/Andalusiers dan ook vooral voor bij hengsten/ruinen? Want de merries hebben een minder zware hals. Wel vind ik het erg interessant om te horen dat het bij jou in Spanje dus ook een issue is en niet alleen in Nederland - want in NL wordt het toch vaak afgedaan als importprobleem aangezien alleen de kneusjes hiernaartoe zouden komen en de beste/gezondste paarden in Spanje zouden blijven.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 02:21

mooney schreef:
Klopt, het is ondertussen aangetoond dat homozygoot roan niet lethaal hoeft te zijn:
"Although it has been suggested that Roan is a homozygous lethal, evidence from the Quarter Horse breed indicates otherwise. Production records have documented the existence of Roan Quarter Horses that produce 100% Roan foals. DNA tests have confirmed homozygosity in the genomic region that contains the Roan gene."

De huidige hypothese is dat er meerdere soorten roan zijn (zoals splash) waarbij de ene vorm homozygoot lethaal is en de andere niet. Maar omdat de precieze locatie van het gen nog onbekend is blijft het een beetje gokken

Dat laatste klopt inderdaad. Ben in Duitsland een homozygote roan tegengekomen. En de trekpaarden zullen ongetwijfeld ook voor een groot gedeelte bestaan uit homozygote roans, vermoed ik.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 02:24

Daphara schreef:
Roan: ( bij een kruising van homozygoot x homozygoot) schijnt ook niet levensvatbare ( lethal white) veulens opleveren, die worden geresorbeerd tijdens de dracht

Even een kleine aanvulling:
Een kruising homozygoot x homozygoot roan is per definitie niet lethal omdat anders beide ouders ook niet geleefd zouden hebben. ;)

Homozygoot roan kan lethal zijn (afhankelijk van welk type roan je hebt) en wordt dan vermoedelijk geresorbeerd in begin van de dracht. Dit heet echter geen Lethal white. Lethal white hoort bij het LWO-gen oftewel het frame-overo gen. Bij roan noem je het gewoon lethal=dodelijk.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 02:32

Verder is PSSM onder te verdelen in PSSM 1 en PSSM 2. PSSM 1 wordt met de 5 panel test getest op een eenvoudige manier middels een haarmonster, PSSM 2 kan voor zover ik weet tot nu toe alleen getest worden door middel van een spierbiopt. Ik meen gelezen te hebben dat er bloedtesten in ontwikkeling zijn of wellicht al zijn om dit op een minder ingrijpende manier te kunnen testen.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 03:06

Ik ben wel benieuwd naar een bron mbt de slechte hoeven van Haflingers, dit is nl nieuw voor mij :)

En OCD hoort wat mij betreft ook echt bij KWPN, als ik mij niet vergis werd er begin dit jaar ook gesproken over genoomselectie?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 07:39

OCD door manier van berijden?
OCD is een groeistoornis/ontwikkelingsstoornis en is dus ofwel sinds veulen af ontstaan, ofwel is het er niet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 07:55

Rofah schreef:
Ik ben wel benieuwd naar een bron mbt de slechte hoeven van Haflingers, dit is nl nieuw voor mij :)

Ik dacht al dat ik de enige was.
Ik ken veel haflingers en daar zitten geen dieren met slechte voeten bij.
Was bij mijn zoektocht naar een nieuwe vorig jaar ook geen extreem aandachtspunt.
Uiteraard let je bij een bezichtiging op hoe een paard op z'n voeten staat, maar dat dat bij veel haflingers een probleem zou zijn herken ik niet.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 08:19

Marije_jiplover schreef:
Rofah schreef:

Ik dacht al dat ik de enige was.
Ik ken veel haflingers en daar zitten geen dieren met slechte voeten bij.
Was bij mijn zoektocht naar een nieuwe vorig jaar ook geen extreem aandachtspunt.
Uiteraard let je bij een bezichtiging op hoe een paard op z'n voeten staat, maar dat dat bij veel haflingers een probleem zou zijn herken ik niet.

Mij verbaasde het ook een beetje. Bij alle haflingers die ik heb gezien was dit toch geen issue.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 08:53

Komt het slechte hoeveb bij de haflinger misschien voort uit of 1. Witte hoeven wafop je een bloed uitstorting sneller ziet of 2 meer bevangen haflingers (omdat ze vaak veels te dik zijn)?

Mijn vorige haf had slechte hoeven maar ik weet nu dat dit aan de bekapping lag. Mijn huidige haf heeft super hoeven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 09:11

Er is nog DSLD (Degenerative suspensory ligament desmitis), tegenwoordig ESPA genoemd (Equine Systemic Proteoglycan Accumulation). Komt vooral voor bij Paso's (zowel de Peruaanse als de Fino), maar ook bij Friezen. Las hierboven iets over zwakkere banden en pezen bij Friezen, dat is dus vermoedelijk dit. Heel veel artsen kennen de aandoening niet of nauwelijks!

Is erfelijk, maar er is (nog) geen test voor, omdat er meerdere genen bij betrokken zijn.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 09:28

Bij Ijslanders kan je ook afwijkende beenstanden erbij zetten , bijna alle ijslanders die ik ken hebben wel enige form van een franse stand.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 09:43

Coloured schreef:
Daphara schreef:
Roan: ( bij een kruising van homozygoot x homozygoot) schijnt ook niet levensvatbare ( lethal white) veulens opleveren, die worden geresorbeerd tijdens de dracht

Even een kleine aanvulling:
Een kruising homozygoot x homozygoot roan is per definitie niet lethal omdat anders beide ouders ook niet geleefd zouden hebben. ;)

Homozygoot roan kan lethal zijn (afhankelijk van welk type roan je hebt) en wordt dan vermoedelijk geresorbeerd in begin van de dracht. Dit heet echter geen Lethal white. Lethal white hoort bij het LWO-gen oftewel het frame-overo gen. Bij roan noem je het gewoon lethal=dodelijk.

Het heet inderdaad niet lethal white ( maar inderdaad gewoon "lethal) , maar wordt wel vergeleken / gerelateerd aan de lethal white bij OLWS. De combinatie homozygoot X homozygoot is inderdaad niet per definitie "lethal" maar het kan dus wel, afhankelijk van waar nu precies het probleem zit, waarom er geresorbeerd wordt. Kruisingen van heterozygote roans kan ook een resorptie doen ontstaan. De kruising van roans in het algemeen ( hetero of homozygoot) kan dus een risico opleveren.

Citaat:
Homozygous roan[edit]

A 1979 study of American-bred Belgian draft horses found fewer roan offspring from roan-to-roan matings than expected for a simple dominant trait. Finding neither stillborn nor sickly, short-lived foals from these roan parents, the researchers concluded that in the homozygous condition the roan gene was lethal to the embryo or fetus.[25] Other studies at the time were using progeny ratios to identify potential lethality related to other coat colors, such as "dominant white" and "lethal white," and so roan was believed to follow a similar pattern.[25] Genetic science in the 1970s could not provide a clear answer, as methods of molecular analysis had not yet been developed.[26]

The belief in "lethal roan" persisted until recently, when homozygous roan stallions with large numbers of offspring - all roan - were satisfactorily identified.[1] Homozygous roan stallions were identified in both European populations of Belgian horses in 1977, and in North American, in Quarter Horse stallions.[11][27]

https://en.wikipedia.org/wiki/Roan_(horse)

Overigens komt hier OCD voorbij als puur erfelijk, maar daarover zijn de meningen verdeeld , door ( te vroeg) afspenen, slecht/ verkeerd voer, verkeerde opfok, te weinig beweging, te snelle groei etc. kan OCD optreden, mogelijk in combinatie met een erfelijke belasting. OCD is ook een kwestie van verkeerd management; verkeerde opfok en fokbeleid; grotere paarden, sneller groeien, vroeg afspenen, etc. Toediening van magnesium en fosfor schijnt in veel gevallen het voorkomen van OCD sterk te kunnen verminderen. Het is dus vaak meer een kwestie van tekorten aan mineralen dan een alleen een erfelijk probleem.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... X8li170jsQ

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:57

Kleine correctie bij de Connemara:
Het is Hoof Wal SepAration Disease, niet sepEration

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 11:13

ElCid schreef:
De combinatie homozygoot X homozygoot is inderdaad niet per definitie "lethal" maar het kan dus wel, afhankelijk van waar nu precies het probleem zit, waarom er geresorbeerd wordt. Kruisingen van heterozygote roans kan ook een resorptie doen ontstaan. De kruising van roans in het algemeen ( hetero of homozygoot) kan dus een risico opleveren.

De homozygoot roan die lethal is, kan zelf niet bestaan want die is zelf al geresorbeerd. Dat is wat ik bedoel. Dus homozygoot roan x homozygoot roan geeft een homozygoot roan. En deze vorm van roan is dus niet lethal, in tegenstelling tot een andere vorm die dat vermoedelijk wel is.

Als je een heterozygote roan kruist met een heterozygote roan waarbij het lethale wel gekoppeld is aan het type roan dan heb je 25% = in homozygote vorm, kans op resorbtie of wellicht geen conceptie.

skweldam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 11:17

Bij paints komt een vorm van zuikerziekte voor. 2 varianten. Hierbij mogen ze absoluud niet op bemest land staan, niet te veel gras krijgen en het moet echt al zo schraal mogelijk zijn.
Ook moeten ze dan bij gevoerd worden met speciaal voer.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 13:06

Kan iemand dan simpel in 1 zin vertellen wat er achter de kleur roan moet staan?
Dan blijft de lijst overzichtelijk en kan men voor verdere info het topic na lezen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 13:07

skweldam schreef:
Bij paints komt een vorm van zuikerziekte voor. 2 varianten. Hierbij mogen ze absoluud niet op bemest land staan, niet te veel gras krijgen en het moet echt al zo schraal mogelijk zijn.
Ook moeten ze dan bij gevoerd worden met speciaal voer.

Welke 2 varianten?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 13:12

Dat is pssm1 en 2.

Onbemest land is overigens niet altijd de oplossing want het suikergehalte moet zo laag mogelijk zijn. Gestresst gras (gras dat te kort is of te weinig voedingsstoffen binnen krijgt waardoor de groei vertraagd) is suikerrijk gras.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 13:13

skweldam: Bedoel jij niet gewoon PSSM? Dat heeft met suikeropslag in de spieren te maken.

Daphara: Persoonlijk zou ik roan gewoon weglaten uit de lijst. Anders een zin in de trant van: mogelijke roan-variant die homozygoot lethaal is in het embryonale stadium, andere variant(en) wel veilig.
Maar om fair te zijn zou je dan ook splash2 en splash3 (varianten van splashed white) in de lijst moeten zetten als homozygoot lethaal.
En Frame overo zou dan nog bij kleuren moeten, die is ook lethaal in homozygote vorm. Dat heb je al deels bij Paints staan, het OWLS verhaal. Maar is ook van toepassing op andere rassen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 13:15

Er ontstaat nu een hele lijst, maar zijn dit meningen of wetenschappelijke feiten?
Als ik een keer een goud met paarse stippenpaard met artrose heb gehad, wil dat niet zeggen dat dat een (erfelijk) defect binnen het ras is....