Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
blensink schreef:Hier komt het inderdaad ook veel voor hoor ik in mijn omgeving, da en hoefsmid.
Jaren geleden had ik ook een pre hengst gekocht die ook OCD had, deze is toen ook retour gegaan helaas.
Het zou inderdaad kunnen komen door teveel op de voorhand gefokt en waarschijnlijk ook bereden..
Ik merk met mijn merrie die we nu aan het herinrijden zijn dat ze moete heeft om aan het werk te gaan met de achterhand en dat ze dus ook veel op de voorhand heeft gelopen/bereden.
mooney schreef:Klopt, het is ondertussen aangetoond dat homozygoot roan niet lethaal hoeft te zijn:
"Although it has been suggested that Roan is a homozygous lethal, evidence from the Quarter Horse breed indicates otherwise. Production records have documented the existence of Roan Quarter Horses that produce 100% Roan foals. DNA tests have confirmed homozygosity in the genomic region that contains the Roan gene."
De huidige hypothese is dat er meerdere soorten roan zijn (zoals splash) waarbij de ene vorm homozygoot lethaal is en de andere niet. Maar omdat de precieze locatie van het gen nog onbekend is blijft het een beetje gokken
Daphara schreef:Roan: ( bij een kruising van homozygoot x homozygoot) schijnt ook niet levensvatbare ( lethal white) veulens opleveren, die worden geresorbeerd tijdens de dracht
Rofah schreef:Ik ben wel benieuwd naar een bron mbt de slechte hoeven van Haflingers, dit is nl nieuw voor mij
Marije_jiplover schreef:Rofah schreef:Ik ben wel benieuwd naar een bron mbt de slechte hoeven van Haflingers, dit is nl nieuw voor mij
Ik dacht al dat ik de enige was.
Ik ken veel haflingers en daar zitten geen dieren met slechte voeten bij.
Was bij mijn zoektocht naar een nieuwe vorig jaar ook geen extreem aandachtspunt.
Uiteraard let je bij een bezichtiging op hoe een paard op z'n voeten staat, maar dat dat bij veel haflingers een probleem zou zijn herken ik niet.
Coloured schreef:Daphara schreef:Roan: ( bij een kruising van homozygoot x homozygoot) schijnt ook niet levensvatbare ( lethal white) veulens opleveren, die worden geresorbeerd tijdens de dracht
Even een kleine aanvulling:
Een kruising homozygoot x homozygoot roan is per definitie niet lethal omdat anders beide ouders ook niet geleefd zouden hebben.![]()
Homozygoot roan kan lethal zijn (afhankelijk van welk type roan je hebt) en wordt dan vermoedelijk geresorbeerd in begin van de dracht. Dit heet echter geen Lethal white. Lethal white hoort bij het LWO-gen oftewel het frame-overo gen. Bij roan noem je het gewoon lethal=dodelijk.
Citaat:Homozygous roan[edit]
A 1979 study of American-bred Belgian draft horses found fewer roan offspring from roan-to-roan matings than expected for a simple dominant trait. Finding neither stillborn nor sickly, short-lived foals from these roan parents, the researchers concluded that in the homozygous condition the roan gene was lethal to the embryo or fetus.[25] Other studies at the time were using progeny ratios to identify potential lethality related to other coat colors, such as "dominant white" and "lethal white," and so roan was believed to follow a similar pattern.[25] Genetic science in the 1970s could not provide a clear answer, as methods of molecular analysis had not yet been developed.[26]
The belief in "lethal roan" persisted until recently, when homozygous roan stallions with large numbers of offspring - all roan - were satisfactorily identified.[1] Homozygous roan stallions were identified in both European populations of Belgian horses in 1977, and in North American, in Quarter Horse stallions.[11][27]
ElCid schreef:De combinatie homozygoot X homozygoot is inderdaad niet per definitie "lethal" maar het kan dus wel, afhankelijk van waar nu precies het probleem zit, waarom er geresorbeerd wordt. Kruisingen van heterozygote roans kan ook een resorptie doen ontstaan. De kruising van roans in het algemeen ( hetero of homozygoot) kan dus een risico opleveren.