Huidontstekingen op witte benen, uitbehandeld bij kliniek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:30

L_isanne schreef:
BigBen; Ik heb even gegoogled op jouw suggestie voor wat het is:

Ulceratieve lymfangitis is een ernstige huidontsteking waarbij kleine abcessen op de huid van de benen ( meestal de achterbenen) ontstaan.

Lymfangitis is geen huidontsteking, maar een ontsteking van het lymfesysteem.
Jij hebt gegoogeld, en je bent uitgekomen bij http://www.1001tips.be.
Daar zal best nuttige informatie staan, maar een betrouwbare bron kun je het nauwelijks noemen.
De kleur van het serum bv. is echt geen reden om ja of neen over lymfangitis te spreken.
Er bestaan trouwens vormen van lymfangitis waarbij geen serum vrijkomt.

Ik heb nu geen tijd, maar ik zal later nog proberen te antwoorden op je vragen.
Eén vraag nog, de prof waar je in Utrecht bij bent geweest, was dat Marianne Sloet ?

L_isanne

Re: Huidontstekingen op witte benen, uitbehandeld bij kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 09:07

Goed, het was een simpele google-actie. Ik heb even verder gekeken dan mijn neus lang is en wat literatuur erop nageslagen. Dat gelezen te hebben (http://www.thehorse.com/articles/10213/ ... -in-horses) ben ik er nog steeds redelijke zeker van dat dit het niet is. Het enige wat overeen komt is een gezwollen been en vocht dat uit de benen loopt. De paarden zijn niet kreupel, hebben geen "ulces" en strengen op de benen. Maar ik ben wel benieuwd waarom jij denkt dat het geen vasculitis is en nog steeds denkt aan ulceratieve lymfangitis. Dus ik wacht gerust jouw antwoorden op mijn vragen af. :)

Ja, de behandelend arts in Utrecht was inderdaad Marianne Sloet.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:14

Met "wie ben ik ?" bedoelde ik gewoon dat de kennis en autoriteit van een prof in Utrecht vele keren groter is dan mijn kennis. Dat zal ik niet tegenspreken, integendeel. Als jij meegaat met de diagnose van Utrecht heb je daar absoluut gelijk in, meer nog, ik zou het niet anders willen. Alleen, in het besef dat de kennis van Utrecht vele keren groter is, blijf ik wel kritisch en logisch denken.

Eerst iets over leukocytoclastic pastern vasculitis. Het is een ziektebeeld dat nog maar 15, maximum 20 jaar als een op zichzelf staand ziektebeeld wordt onderzocht. Dat betekent dat er nog heel wat zaken onduidelijk zijn, dat er nog veel zaken puur hypothetisch zijn, en dat je links en rechts verschillende meningen zult horen.

Leukocytoclastic pastern vasculitis is een ontsteking van kleine bloedvaten, die specifiek veroorzaakt wordt door het eigen immuunsysteem. Er zijn twee mogelijkheden.

1) Leukocytoclastic pastern vasculitis kan optreden als een echte auto-immuun ziekte, waarbij het lichaam zonder aanwijsbare reden de eigen cellen aanvalt. De oorzaak is niet bekend, maar heeft met genetische aanleg te maken.
2) Leukocytoclastic pastern vasculitis kan optreden als een immuun gerelateerde ziekte, die getriggerd wordt door externe factoren. In dat geval krijg je een overdreven, allergische reactie van het lichaam op bv. zonlicht, of op stoffen in bepaalde grassen (klaver, luzerne).

In beide gevallen gaat het om een niet-bacteriële ontsteking, een ontsteking die ahw van binnen uit komt.

Goed. Wat vind ik nu niet kloppen in het hele verhaal ?

1) Paard 1 had in eerste instantie een piek met hoge koorts (39°).
Dat is hoogst ongewoon bij een auto-immuun ziekte.
Bij auto-immuun ziektes is relatief lage, chronische koorts gebruikelijk.

2) Koorts en dikke benen reageren positief op AB.
Als ziektesymptomen positief reageren op AB, dan is er een bacteriële besmetting mee gemoeid.
Dat kan gewoon niet anders.
Bij leukocytoclastic pastern vasculitis daarentegen gaat het net om een niet-bacteriële besmetting.

3) Paard 1 wordt ziek, vijf dagen later ongeveer hetzelfde beeld bij paard 2.
Toeval zegt Utrecht.
Dat kan altijd natuurlijk, maar de kans dat twee niet verwante paarden, met een verschil van vijf dagen, precies dezelfde auto-immuun ziekte laten zien, is volgens mij zo goed als nul.

Dat zijn de redens waarom ik twijfel aan de diagnose leukocytoclastic pastern vasculitis.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:28

Los van dat alles wil ik je nog iets vertellen over Marianne Sloet.
Ik heb haar lang geleden eens meegemaakt tijdens de Fasna Trail.
Marianne Sloet was hoofdveterinair in de laatste vetgate, op zo'n 18 km van de finish.

Ze keurde toen een paard goed dat pertinent kreupel was.
Niet onregelmatig, niet op het randje, klaar en duidelijk kreupel.
Ik ben toen met haar in discussie gegaan, maar dat had geen zin.
Voor mij was het een madam die geen enkele praktische paardenkennis had.

Maar goed, het is minstens 15 jaar geleden, kreupel zijn heeft met dermato niets te maken,
en mensen worden wijzer en veranderen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:11

Bij vasculitis komt ook vaak een bacterie kijken. Dit omdat de huid constant open is.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 19:43

Bigben:

Dat over Marianne Sloet kan ik niet zoveel mee. Zoals je zelf ook al zegt; dermatologie heeft niks te maken met kreupelheid constateren. Ook al is het inderdaad niet goed te praten. Elke arts heeft ergens wel eens geen gelijk in gehad.

Zoals Horseware al zegt; vasculitis kan ook gepaard gaan met een bacterie. Ook al staan deze op zich los van elkaar. Verder is de koorts bij paard 1 niet gezakt als gevolg van antibiotica dus die vlieger gaat niet op. Voordat hij antibiotica heeft gehad had hij al geen koorts meer. Koorts heeft hij dus ook maar twee dagen gehad. Daarna ook geen verhoging meer gehad, paard 2 overigens nooit. Ook hebben de dikke benen niet positief gereageerd op antibiotica. Volgens Utrecht had paard 1 gewoon een lage weerstand op dat moment, een virus opgepikt en daarop koorts en dikke benen gekregen wat de vasculitis heeft getriggerd. Is een mogelijkheid, maar niet verder onderzocht of besproken.

Wat je zegt over paard 2 kan ik me in vinden. Bij deze moet ik toegeven dat ik wat twijfel aan de diagnose. Bij haar is het allemaal heel anders ontstaan. Het is begonnen met 3 kleine korstjes over 3 verschillende benen, gewone typische mokplekjes. Daarna reageerde ze erg allergisch op de novaderma en kwamen de wondjes en nieuwe korsten. Zij heeft echter nooit lekkend vocht gehad of warme gezwollen benen of andere tekenen. Enkel vorige week had ze wat dikkere benen 's ochtends. De plekken zelf zien er echter wel typerend uit voor vasculitis en andere medicijnen hebben bij haar echt niks geholpen, dus ik ga nog maar even af op de expertise van Utrecht. Voor nu reageren ze allebei heel goed op de cortico's dus tot nu toe lijkt het de juiste behandeling te zijn voor allebei.

Ik vind het prettig dat je zo uitgebreid reageert en meedenkt. Ik hou het ook zeker in mijn achterhoofd. Maar de symptomen van ulceratieve lymfangitis passen naar mijn mening helemaal niet.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 14:31

Ik dacht ik geef de geïnteresseerden even een update. Jullie hebben nog geen vergelijkingsmateriaal, maar ik zal proberen elke week even een foto te plaatsen van de vooruitgang.

De benen zijn niet meer dik en er zijn geen nieuwe plekken meer bijgekomen. Verder zitten een heleboel korsten heel los en deze kun je er bij wijze van spreken zo afwrijven. Dit is op de foto's niet gedaan. Ik probeer er eigenlijk helemaal af te blijven. De paarden zijn verder fit, niet meer gevoelig aan de benen. Ze staan met dit mooie weer met elastisch buisverband om de benen tegen het UV-licht in de wei.

Paard 1:
Voorbeen:
Afbeelding

Linksachter:
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsachter:
Afbeelding
Afbeelding

Paard 2:
Linksvoor:
Afbeelding

Rechtsvoor:
Afbeelding
Afbeelding

Linksachter:
Afbeelding

Rechtsachter:
Afbeelding

We hebben morgen of woensdag weer contact met de behandelende arts of we op dezelfde weg verder gaan of dat er iets anders moet worden gedaan.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:59

Misschien heb ik het ergens gemist, maar is er nog kekeken naar een eventuele gezamelijke oorzaak waarom beide paarden nagenoeg gelijktijdig gevoelig zijn geworden voor UV-straling?

Voeding, lichte vergiftiging, blaadjes of struikjes oid in de weide.......?

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 17:54

Taucha schreef:
Misschien heb ik het ergens gemist, maar is er nog kekeken naar een eventuele gezamelijke oorzaak waarom beide paarden nagenoeg gelijktijdig gevoelig zijn geworden voor UV-straling?

Voeding, lichte vergiftiging, blaadjes of struikjes oid in de weide.......?

Nee daar is verder geen onderzoek naar gedaan ofzoiets. We hebben het wel doorgesproken en we kwamen toch uit op stom toeval dat ze rond dezelfde tijd een verlaagd weerstand hebben gehad. Er staan geen vreemde planten in de wei (ook niet in het hooi want dat is van eigen land) en daarnaast staan ze niet in dezelfde wei. Ze krijgen allebei ander voer dus dat kon het ook niet zijn. Wel heersde er bij ons in de buurt een virus en het kan heel goed dat ze dat allebei wat opgepakt hebben. Maar het is niet onderzocht, dus wat dat betreft blijft het giswerk.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:10

Hoe is het nu?

Mijn paard heeft er de hele zomer last van gehad (dik, open, niet kreupel, alleen op zijn witte been) en zodra het herfst begon te worden was het weer spontaan helemaal over. Verbetering heeft zich vanaf eind oktober ingezet.
In de zomer leek wassen met badedas verlichting te brengen maar uiteindelijk ben ik helemaal opgehouden met er iets aan te doen. Paard wordt nog op exact dezelfde manier gehouden (staat nog zelfde aantal uren in de weide) ben benieuwd of het nu vooral aan zonlicht of aan gras samenstelling heeft gelegen. Of beide.

Ben benieuwd of het nu de komende zomer ook weg blijft of weer terug komt.