Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
elenaMM77 schreef:je geeft zelf aan in de OP, dat je een oplossing zoekt voor de oorzaak van de hoofdpijn,
voor cushing dus..
de behandelingen die je wel aanstaan, zijn symptoombestrijding en pijn bestrijding, iets waarvan je juist in de OP aangaf dat je die richting liever niet op zocht..
ik sluit mij daarom aan bij mijn voorganger..
Cushing behandelen, immers de tumor is de hoofdpijnveroorzaker (of hij daarnaast hoofdpijn kan overnemen, daar laat ik mij verder niet over uit) voor het grootste gedeelte en onbehandeld zal dat alleen maar verergeren en de symptomen alleen maar lastiger te bestrijden zijn.
wellicht is het goed om nog even goed naar je OP te kijken, want daar was je heel duidelijk in wat je zocht. in latere reacties verandert je zoektocht ineens en richt zich op pijnbeperking.
Hier ben ik volkomen mee eens paard kan geen halster verdragen maar moet nog wel een paar jaar mee, krijgt niet dat middel wat haar waarschijnlijk het meeste helpt. En daarbij andere paarden kunnen ook opvoeden hoor. Denk eens echt aan je paard.
ander vraagje: waarom moet de pony pas over een paar jaar haar opvolger opvoeden?
Ik zou dat alleen aan de orde zou zijn als het dier geen pijn had (als de hoofdpijn van een prooidier opgemerkt wordt, dan moet die wel ernstig zijn, want een prooidier laat geen pijn zien als het mogelijk is om het te verbergen) en er nu al een veulen bij zou staan waar de opvoeding al mee bezig was.
om een dier eventueel gewoon te laten staan omdat er ergens in de toekomst nog iets opgevoed moet worden, is denk ik niet in het belang van de pony.
Koper schreef:Toen ik 'r net had was ze al een tijdje niet behandeld voor bij voorbeeld hoefbevangenheid en een indrukwekkende wormenpopulatie. En eigenlijk heb ik weinig zin om nog inhoudelijk te reageren in een topic waar mensen tegen mij menen te kunnen zeggen dat ik mijn pony zorg onthoud. Ik heb gevonden wat ik wilde weten, en voor mij is daarmee het topic niet meer van verder nut.
rien10 schreef:OK, je wilt de oorzaak wegnemen? Paard aan een ander verkopen zonder hoofdpijn. Dan is dat probleem ook weer opgelost.
Beetje botte opmerking? Ja, dat wel. Maar wel het ultieme weghalen van de oorzaak.
Of gewoon cushing medicatie proberen.
Hoofdpijn is wel degelijk te zien bij dieren trouwens. Ik heb een hond met hoofdpijn gekend, die duwde veel met haar hoofd tegen de muur. Het dier bleek een hersentumor te hebben en is uit haar lijden verlost.
elenaMM77 schreef:je geeft zelf aan in de OP, dat je een oplossing zoekt voor de oorzaak van de hoofdpijn,
voor cushing dus..
de behandelingen die je wel aanstaan, zijn symptoombestrijding en pijn bestrijding, iets waarvan je juist in de OP aangaf dat je die richting liever niet op zocht..
ik sluit mij daarom aan bij mijn voorganger..
Cushing behandelen, immers de tumor is de hoofdpijnveroorzaker (of hij daarnaast hoofdpijn kan overnemen, daar laat ik mij verder niet over uit) voor het grootste gedeelte en onbehandeld zal dat alleen maar verergeren en de symptomen alleen maar lastiger te bestrijden zijn.
wellicht is het goed om nog even goed naar je OP te kijken, want daar was je heel duidelijk in wat je zocht. in latere reacties verandert je zoektocht ineens en richt zich op pijnbeperking.
ander vraagje: waarom moet de pony pas over een paar jaar haar opvolger opvoeden?
Ik zou dat alleen aan de orde zou zijn als het dier geen pijn had (als de hoofdpijn van een prooidier opgemerkt wordt, dan moet die wel ernstig zijn, want een prooidier laat geen pijn zien als het mogelijk is om het te verbergen) en er nu al een veulen bij zou staan waar de opvoeding al mee bezig was.
om een dier eventueel gewoon te laten staan omdat er ergens in de toekomst nog iets opgevoed moet worden, is denk ik niet in het belang van de pony.
janouk schreef:Nogmaals ppid bij paarden wordt niet veroorzaakt door een tumor.
Ik lees telkens dat er sprake is vaneen tumor, maar dat is toch echt niet het geval bij paarden met cushing.
Als dit paard hoofdpijn heeft, komt het niet door de cushing/ ppid.
Nemt niet weg, dat de meeste paarden zich beter voelen, zodra zij gewend zijn aan Prascend.
Hoofdpijn zal een andere oorzaak hebben
janouk schreef:Als je de denkfout maakt dat cushing bij het paard veroorzaakt wordt door een tumor, dan heb je geen oog voor andere mogelijke oorzaken.
Ik wil alleen maar aangeven, dat door het geven van Prascend het paard zich vaak veel beter voelt, maar nog steeds hoofdpijn kan hebben als er een andere oorzaak is voor de hoofdpijn., zoals bijv. Een overprikkelde neuszenuw of zo.
Koper schreef:De osteo die langs komt heeft de opleiding gedaan bij Hippo Sofia. Als ik het goed heb is dat ook ICREO gecertificeerd?
janouk schreef:Als je de denkfout maakt dat cushing bij het paard veroorzaakt wordt door een tumor, dan heb je geen oog voor andere mogelijke oorzaken.
Ik wil alleen maar aangeven, dat door het geven van Prascend het paard zich vaak veel beter voelt, maar nog steeds hoofdpijn kan hebben als er een andere oorzaak is voor de hoofdpijn., zoals bijv. Een overprikkelde neuszenuw of zo.
269_life schreef:Echt, mensen die hier met pseudo-wetenschap en kwakzalverij gooien en daarnaast ook nog eens reguliere medicatie onthouden zouden allemaal moeten worden aangeklaagd voor dierenmishandeling...