Twee jarige beslaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:41

Aan de hoeven kan je vaak zien hoe gezond het paard is.
Als ze zulke slechte hoeven heeft, vraag ik mij serieus af of ze wel gezond is.
Ben zelf tegen ijzers, dus zou dan beter hoefschoenen gebruiken, en dan wel geregeld op het harde stappen, om ze aan te laten sterken.
Door ijzers verzwakt de hoef alleen maar.
Heb zelf ervaring met jouw probleem.
Weet wel een ENORM goede smid, als je er een zoekt.
Heeft mijn pony geholpen met hoeven aansterken.

Sneeuwmaan

Re: Twee jarige beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 14:57

Het zelf bijvijlen vind hij een goed idee. Op zich vind ik mijn smid gewoon goed. Hij vind het prima als ik met suggesties kom en denkt dan mee. Ik ga liever opzoek naar een goede samenwerking dan direct over te stappen naar een andere smid. Hij is van de oudere stempel misschien, maar staat wel open voor veel dingen.

Ik snap van jullie dat ze te lang zijn, de bekap beurt stond ook gepland voor volgende week. Maar ik maak me gewoon zorgen.

Hoe ziet een perfecte blote voet er dan uit? Volgends de natuurlijke bekappers en de traditionele?

Hoefschoenen wordt hem niet omdat ze daar hele dagen op moet lopen.

Ik twijfel wel eens aan haar weerstand.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:09

Hoefschoenen moeten ze niet de hele dag dragen. Maar meer voor als je aan het werkt gaat.
Zal even een plaatje opzoeken voor je

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:26

Als ze volgende week netjes bekapt en geveild wordt en daarna iedere 8/10 weken weer zie je er na twee kap beurten niks meer van. Hoeven zijn nu te lang en meer dan logisch dat ze daarom gaan brokkelen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:36

Weet niet of het al genoemd is maar Marstall huf regulator wil nog wel eens helpen met de groei / aanmaak van binnenuit.
Ook ik vind ze echt wel (te) lang ogen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:17

Sneeuwmaan schreef:
Het zelf bijvijlen vind hij een goed idee. Op zich vind ik mijn smid gewoon goed. Hij vind het prima als ik met suggesties kom en denkt dan mee. Ik ga liever opzoek naar een goede samenwerking dan direct over te stappen naar een andere smid. Hij is van de oudere stempel misschien, maar staat wel open voor veel dingen.

Ik snap van jullie dat ze te lang zijn, de bekap beurt stond ook gepland voor volgende week. Maar ik maak me gewoon zorgen.

Hoe ziet een perfecte blote voet er dan uit? Volgends de natuurlijke bekappers en de traditionele?

Hoefschoenen wordt hem niet omdat ze daar hele dagen op moet lopen.

Ik twijfel wel eens aan haar weerstand.

Wat mij betreft bestaat de perfecte voet niet.
Elk paard is anders, kwa bouw kwa voeten. En het kan volgens anderen altijd beter.

Wacht gewoon even de bekapbeurt van volgende week af en je hebt gelijk wbt de samenwerking met je smid.
Hoefschoenen 24/7 ben ik ook geen voorstander van mits er echt iets serieus aan de hand is maar dat is bij jou paard niet het geval.

Jonge paarden moeten zowieso een goede weerstand op bouwen. Net als bij kinderen.
Ik ben dan ook geen voorstander zo'n dier helemaal vol te proppen met supplementen. Een goede groei/weerstand komt uit goed ruwvoer eventueel aangevuld met een brokje(vit of juist wel een brok), veel beweging, veel buiten staan(ook in de regen en met vorst) en paard kunnen zijn.
Ik ben van mening dat we tegenwoordig veel te veel willen regelen voor het paard terwijl een paard dat ook prima zelf kan.

Maar als je echt twijfelt aan de gezondheid laat dan de dierenarts komen en doe eens een algemeen bloedonderzoek om te kijken of alles wel op peil is.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 18:53

FjeLOVER schreef:
Hoefschoenen moeten ze niet de hele dag dragen. Maar meer voor als je aan het werkt gaat.
Zal even een plaatje opzoeken voor je

Ik begrijp dat ze gebruikt worden als het paard aan het werk gaat. Maar mijn merrie is pas twee. Dus meer dan een wandelingetje eens in de zoveel tijd wordt hem niet.

Cowgirl ik kan me goed vinden in je antwoord. Dankjewel.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:53

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 21:15

Perfecte hoeven zijn voor mij hoeven waarmee een paard blootsvoets zuiver loopt (over iedere ondergrond!), niet te lang en afgerond zijn, vrij van brokkels, scheuren en flares. Dat gezegt, mijn haflinger loopt net iets beter met een klein beetje meer hoefwand dan zoolniveau (ik spreek dan over hooguit 1mm)

Voorbeeld van zo'n hoef zie hieroder. Pony loopt op straal, deel zool en ongepigmenteerde laag van de hoef. Hoef is mooi hol. Pony loopt voor de wagen, dus veel op de weg. Niet gevoelig, loopt goed over grind. Zoals je ziet is deze hoefwand duidelijk korter als die bij jouw paard.

Afbeelding

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 21:37

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 08:29

Ingrid: ben ik mee bezig, met een gezin is het lees uurtjes sprokkelen.

Maartje: bedankt voor de foto's. Kan ik een beetje vergelijken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:03

Sneeuwman Als ik je bericht lees kan ik maar 1 ding constateren en dat is dat jou smid dus geen goed werk levert.
Snap dus niet dat jij tevreden kan zijn over iemand zijn werk terwijl de hoeven er zo uit zien.
Bijna iedereen is het er mee eens dat de scheuren komen door te lange hoeven en als jou smid dus netjes regelmatig komt en ze niet goed bekapt , blijf je hier mee zitten.

Tydoll ben het niet met je eens dat een goed opgeleide smid niet kan bekappen.
Daarom moet je ook alleen een smid nemen die warm kan beslaan, die kan het paard eerst goed kappen en vervolgens het ijzer daar naar aanpassen.
Een smid die de ijzers er onder brand met enorm veel rook is een slechte smid, die drukt het ijzer gewoon passent in de hoef maar dat is ontzettend slecht voor de hoef.
Een goede smid tipt even ter controlle op de hoef en vervolgens stopt hij ze in koud water en worden ze er dan onder geslagen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:34

Ik had echt bar slechte hoeven verwacht, maar dit ziet er echt niet heel beroerd uit hoor. De scheurtjes zijn zorgelijk, maar verder qua brokkelen oid, valt het me ontzettend mee.