Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Hillebill schreef:Hij is 1 jaar geleden door een ander paard opgejaagd en is fabs toen een paar keer onderuit gegaan. Eerste instantie hamstring blessure fisio erbij maar het ging niet beter. Ben al tig keer naar de kliniek geweest ivm dat hij niet fijn liep. Telkens ontstekingsremmers. Hele verhaal in begin te lezen.
Bigben schreef:@dierfysio
Dit is niet kwaad bedoeld, maar ik vind het storend dat jij telkens opnieuw reclame zit te maken voor horseflex. Ik kan geen topic lezen, of hop, daar ben jij weer met je horseflex. Dat je mensen advies wil geven, geen probleem, maar dit is geen advies meer, het is gewoon publiciteit. Dat je er iets aan verdient, okee, maar plaats dan gewoon een advertentie. Veel eerlijker.
dierfysio schreef:Als het kraakbeen echt weg is, wordt het lastig, vrees ik. Weg is weg, dat krijg je met geen enkele therapie terug. Als het een kwestie is van in goede conditie houden van het laagje wat er nog wel is, dan kan ik je Horseflex glucosamine of joint mix adviseren. Ik voer het nu enkele jaren bij mijn paard met forse artrose, en houd hem zo vrolijk op de been. Adviseer het ook veel aan klanten, ook met enkel positieve reacties.
http://www.horseflex.nl
R12312 schreef:Ik vind dat soort therapeuten altijd gevaarlijk. Ze missen medische kennis en maken je als paardeneigenaar onwijs onzeker.
Vaak als het in de spieren bij een bepaald gewricht zit, is er met dat gewricht wat aan de hand. Die spieren behandelen is dan ook symptoombestrijding ondanks dat ik voor jou hoop dat het gewoon de spieren zijn.
Janneke2 schreef:Afgezien van cynisch commentaar (ze geeft je hoop en is een knoeier) - jij doet het goed.
Ik vind het verhaal niet onlogisch klinken. (Ik heb 'elastiekjes' geïnterpreteerd als "veel te slap".)
Paard valt, bekken komt scheef te staan, hals gaat vastzitten en om een en ander te compenseren kan ik me voorstellen dat het dier een voorbeen gaat ontzien (dus spieren verslappen). Uiteraard kan het ontzien, verslappen etc meerdere oorzaken hebben, inclusief: het been heeft ook een dreun van de klap gekregen.
Een van de redenen dat ik het verhaal credits kan geven is een paard bij ons op stal.
Er werd eindeloos gedokterd aan het kreupele voorbeen, maar veel helpen deed het niet.
Arts x erbij: die is aan zijn rug gaan voelen en kwam tot de conclusie dat zijn rug zeer deed - en dat hij raar (buiten zijn eigen comfortzone) moest gaan lopen om dat te compenseren.
...en die plek, die kennelijk het zwaktste was, gaf als eerste pijn.
Rugpijn is geleidelijk aan de wereld uit geholpen en zonder verdere ingrepen herstelde het voorbeen.
Janneke2 schreef:Dat moge waar zijn, maar we hebben het wel over iemand die 5 jaar studie achter de rug heeft (4 jaar fysiotherapie, 1 jaar dierfysio) - dus de opmerking 'zo iemand mist medische kennis' lijkt me buiten de orde.
Janneke2 schreef:Dat moge waar zijn, maar we hebben het wel over iemand die 5 jaar studie achter de rug heeft (4 jaar fysiotherapie, 1 jaar dierfysio) - dus de opmerking 'zo iemand mist medische kennis' lijkt me buiten de orde.
(De opleiding van Jack Meagher of hoe heet hij weet ik niets van.)
Ze heeft het dier 'gezien', onderzocht en ten dele behandeld.
Dat je als mens onzeker kunt worden als verschillende mensen met verschillende invalshoeken, verhalen, diagnoses etc komen, dat erken ik.
En ik heb meer 'een verhaal met kop en staart' gelezen dan een complete diagnose - en een kundig en geschoold kijker kan een scheef bekken vaststellen; een kundige fysio kan vaststellen 'dat de hals vastzit' en kan vaststellen dat de spieren op plek x in het lichaam nogal slap zijn. Waar daar precies gevaarlijk aan is ontgaat me.
(De precieze link met de valpartij eerlijk gezegd ook, maar als het dier daarna niet meer gereden is, zal dit in de anamnese ter sprake zijn gebracht.)
En tot het vakgebied van de dierfysio hoort 'het verhaal' dat bepaalde klachten, symptomen etc vaak in combinatie voorkomen. (Zoals: schreefstand van het bekken 'moet' op een of andere manier worden gecompenseerd.)
....en zo te lezen hebben we het ook niet over een geldwolf.
xyzutu2 schreef:Janneke2 schreef:Dat moge waar zijn, maar we hebben het wel over iemand die 5 jaar studie achter de rug heeft (4 jaar fysiotherapie, 1 jaar dierfysio) - dus de opmerking 'zo iemand mist medische kennis' lijkt me buiten de orde.
Er zit een verschil tussen anatomische kennis en medische kennis. Een fysio/osteo zal veel anatomische kennis hebben over het bewegingsapparaat en problemen die in de houding/beweging naar voren komen. Dat is iets anders dan medische kennis: daarbij gaat het namelijk om kennis van álle weefsels in het paard en ook de pathologieen die bij al die weefsels voorkomen.
Citaat:Natuurlijk snap ik dat het verhaal van de fysiotherapeut hier erg verleidelijk is, het enige probleem zou dan namelijk zijn dat een been met elastiekjes aan elkaar hangt (dus te slap is?) en dat wordt netjes gekoppeld aan een ongeluk een jaar eerder, wat anatomisch gezien mogelijk zou kunnen zijn, maar een echte medische professional zal niet tevreden zijn met 1 mogelijke verklaring, maar zal ook alle andere alternatieven onderzoeken die tot dezelfde verschijnselen kunnen leiden
Citaat:Er zijn namelijk ook genoeg andere redenen waardoor een been slapper is dan het ander. Die moet je allemaal uitsluiten voor je écht weet wat er aan de hand is. Dat is dus iets anders dan een hypothese hebben over het hoe en wat en het daarbij te laten.