Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Lianne007 schreef:Bij Friezen op leeftijd zie je vaker dat ze sneller invallen. En in mei ontwormd is helemaal nog niet te lang geleden dus vind dat een beetje overdreven allemaal. Als je paard nou in korte tijd verschrikkelijk is afgevallen is het raadzaam te kijken naar andere oorzaken zoals maagzweren / tanden etc.
Ik denk dat je ( nadat de dierenarts de tanden heeft gedaan en ontwormd ) je al een heel eind komt met onbeperkt ruwvoer naast weide gang. Op dit moment zijn de weides vaak niet meer zo voedzaam en kunnen paarden afvallen als ze te weinig hooi oid erbij krijgen. En als extra steuntje is seniores priores van subli ook een aanrader. Dit is een slobber en zorgt er ook voor dat het krachtvoer beter wordt opgenomen. De dierenarts zal je hier wel in adviseren. Je ziet de ribben gelukkig nog niet maar er mag zeker wel wat extra bij op.
De slobbers zijn trouwens meer gericht op het aankomen van een paard.
Voor spierontwikkeling naast goede voeding en juiste trainingen zou een supplement misschien wel fijn zijn erbij die dit ondersteund en stimuleert .Denk hierbij aan equitop myoplast en Life force ( laatste is ook algehele conditie ) aangezien dit paard wel intensief gereden word.
Vulina schreef:En er na mestonderzoek een worm kuur wordt voorgeschreven![]()
Ik snap niet dat mensen een heel voer schema om willen gooien, maar niet aan wormen denken. Zo jammer..
Ik had ook ooit een fries, een jonkie. Niet ziek maar ook niet goed. Mest onderzoek kwam niks uit, eigenwijs als ik ben toch ontwormt. 2 dagen later had ik een heel ander paard staan.

Vulina schreef:Wij hebben voornamelijk jonge paarden. Helaas zie ik (veel) te vaak dat ze binnen komen met wormen.. Laatst hadden we zelfs één die kwam rechtstreeks van de kliniek ivm een beenwond, die echt vol zat met wormen. Dus ik ben er echt heel precies mee.
Ook al eens 1 gehad die met 5 maanden een volle Equest spuit had gehad. En zo kan ik nog wel even door gaan
5 maanden niet ontwormen vind ik helemaal geen probleem, zolang ze dan gezond zijn. En niet zoals dit paard, welke aan het afvallen is.. Dan is na 5 maanden het eerste wat ik zou denken: Ontwormen..
Lianne007 schreef:Die 3 maanden of 6/8 weken is geen standaard regel dat er weer ontwormd moet worden. Te vaak zorgt juist voor resistentie en kan de darmflora aantasten.
Het onderzoek zal het wel uitwijzen, ik zeg ook niet dat het verkeerd is als dit wordt gedaan. Maar zoals ik al zei, mag er daarnaast wel wat meer bij dit paard op. Jullie doen al net of dit paard half bezwijkt door de wormen met overdreven reacties . En Friezen beginnen al heel vroeg in te vallen etc door hun bouw
geerke schreef:Lianne007 schreef:Die 3 maanden of 6/8 weken is geen standaard regel dat er weer ontwormd moet worden. Te vaak zorgt juist voor resistentie en kan de darmflora aantasten.
Het onderzoek zal het wel uitwijzen, ik zeg ook niet dat het verkeerd is als dit wordt gedaan. Maar zoals ik al zei, mag er daarnaast wel wat meer bij dit paard op. Jullie doen al net of dit paard half bezwijkt door de wormen met overdreven reacties . En Friezen beginnen al heel vroeg in te vallen etc door hun bouw
over het algemeen tasten wormen de darmflora meer aan dan de wormkuur.
Mijn fries is 23 en helemaal niet ingevallen,dus ik heb geen idee waar je het over hebt.
Vulina schreef:Wij hebben er één van 22, die is goed dik. Andere van 15, met veulen aan de voet, ook. Of dat toeval of een uitzondering is weet ik niet, mijn ervaring is juist dat Friezen eerder te dik dan te dun zijn..