Onderbuikgevoel dat er wat speelt.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Willemina_L

Re: Onderbuikgevoel dat er wat speelt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:07

Tips zijn al gegeven en wat boft dat paard met jou. Altijd luisteren naar onderbuikgevoel, al zo vaak blij mee geweest achteraf!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 07:28

Clear: Negative for the PSSM
Type 1 gene mutation. :D

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 07:45

Fijn! *\o/*

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 07:50

Dat is alvast heel goed nieuws!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 07:59

Super *\o/*

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:23

Ah dat is goed nieuws TS!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:25

Das alvast 1 om af te strepen. Fijn dat hij N/N is. Nu verder zoeken.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 14:39

Idd goed nieuws, nu maar even PPID/Bloed afwachten.
In de tussentijd kunnen we hier gelukkig nog wel enorm van genieten.

Afbeelding

Femke76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:03

Ik wil je niet afschrikken, maar je hebt ook nog pssm type 2 en ze zijn onderzoek aan het doen naar een 3de variant. Mijn paard (die ik helaas vorige maand heb moeten laten inslapen) had ook dezelfde klachten als die van jou. Toen hij een jaar of 5 was werd hij spierbevangen, hij is toen op een olie dieet gegaan en is toen 7 Jaar lang stabiel gebleven. Als je meer wilt weten zou ik even googelen op dr. Beth Valentine.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:10

Ik heb stilletjes meegelezen, maar wat fijn dat die test al negatief is!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:37

Femke76 schreef:
Ik wil je niet afschrikken, maar je hebt ook nog pssm type 2 en ze zijn onderzoek aan het doen naar een 3de variant. Mijn paard (die ik helaas vorige maand heb moeten laten inslapen) had ook dezelfde klachten als die van jou. Toen hij een jaar of 5 was werd hij spierbevangen, hij is toen op een olie dieet gegaan en is toen 7 Jaar lang stabiel gebleven. Als je meer wilt weten zou ik even googelen op dr. Beth Valentine.

Ja, dat klopt.
Er is inmiddels ook een test voor - iig voor de Quarter Horse variant (er blijken meerdere varianten te zijn). In Amerika is de test met haren beschikbaar (net als PSSM1), maar voor Europa zal het met een bloedstrijkje gedaan worden. Deze test komt ergens in October beschikbaar.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:41

Heb niet het hele topic gelezen, maar heb je al laten testen op de ziekte van Lyme? Dacht dat mijn paard ook PSSM positief zou zijn, maar nu blijkt het de ziekte van lyme te zijn. Veel symptomen komen met elkaar overeen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:42

SulJinty schreef:
Heb niet het hele topic gelezen, maar heb je al laten testen op de ziekte van Lyme? Dacht dat mijn paard ook PSSM positief zou zijn, maar nu blijkt het de ziekte van lyme te zijn. Veel symptomen komen met elkaar overeen.

En ook daar helaas ervaring mee - tot aan een spierbiopt aan toe. Géén PSSM, wél Lyme ...
De symptomen lijken idd érg veel op elkaar!!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:22

Goeie tip ja, zie ziekte van Lyme ook steeds meer aangetoond worden.. Hopelijk door meer bekendheid wordt er ook sneller een diagnose gesteld. Bij Den Hoek hebben ze er veel ervaring mee heb ik vernomen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:52

Even puur uit nieuwsgierigheid: wat zijn de symptomen van lyme?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 10:56

Bloed alles binnen de normaal waarden, was zelfs beter dan de vorige keer. Ook geen PPID.
We gaan d'r nu een weekje op de metacam zetten kijken of ze daarvan opknapt. Ze is afgelopen week wel weer kreupel geweest op het hoefzweer-voetje.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:10

Is ze ook gecheckt op Lyme?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:15

Wat zijn Lyme symptomen?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:31

Kasmir schreef:
Holistisch kreeg ik idd ook getipt (den hoek) maar wil voordat ik die richting op denk eerst het reguliere pad bewandelen.

Afstamming is Palousa Convernance (v) & Marleen vd Cordula's Hoeve (m) d'r moeder heeft altijd hier op stal gestaan. Vorig jaar laten inslapen ivm erge dampigheid & Cushing.

Ze krijgt geen krachtvoer alleen metazoa af en toe gemixt/afgewisseld met C4L & Gluco Balance. Ik rijd haar max 2x pw. Rest is longeren, rechtrichten aan de hand, vrijheidsdressuur & buiten wandelen.

Om je geld te besparen, kan je beter meteen een afspraak met Den Hoek maken, een DA gaat hier niet uitkomen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:49

Anoniem schreef:
Wat zijn Lyme symptomen?

Kan van alles zijn, maar vaak stijfheid, algehele malaise (moe, veel slapen), slecht uithoudingsvermogen, slecht humeur (door pijn), wisselende kreupelheid (soms terugkerend op 1 been, soms op verschillende benen), dikke gewrichten, mager worden ... etc etc.
Bij mijn merrie was de trigger om te laten testen dat ze ineens hele hoge koorts had zonder verdere verkoudheidsverschijnselen. Bij haar uitte zich het daarvoor al in wisselende kreupelheid, stijfheid, zeer lijf en daardoor bv bijten bij aanraking, excessief veel en lang slapen (soms uren aan een stuk).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 17:26

Wat ik doe als ik niet weet waar ik het probleem moet zoeken: ik laat een shiatsu therapeute komen, die dan kan zien met welke organen er problemen zijn, ook pijn en artrose kunnen ze goed voelen. Al geregeld voor gehad dat shiatsu vond wat de DA niet vond, omgekeerd nog nooit. En dan kan je altijd verder zoeken hierop. Maar ik vermoed niet dat het probleem iets van Lyme, Cushing, IR of whatever zal zijn, wordt helaas iets te vaak geopperd als standaard antwoord.

Maar ik zou ook zeker de pijn aan schoft en bekken niet negeren, en een second opinion over het zadel is ook niet verkeerd (hier uiteindelijk maar bij zadelprobleem uitgekomen bij iets van 4de opinie of zo). Zeker aangezien je paard je eraf bokte.

Al eens hoefschoenen geprobeerd? Paard heeft mss nog altijd pijn na die hoefzweer. Hoewel, dan zou die niet onwijs gaan bokken vermoed ik.

Ben zelf ook geen voorstander van de natuurlijke voeding die nu zo "in" is, paarden krijgen zo vaak te weinig vitamines en mineralen binnen, wat met schep krachtvoer te corrigeren is. En als je gaat rijden met een paard dat net 10 uur hooi heeft lopen vreten, dan lijkt het me logisch dat dat niet lekker loopt, ik zou die zeker een paar uur laten vasten voor je aan het werk gaat.

En bijna al die geconcentreerde vitaminesupplementen zoals Metazoa e.d. zijn op basis van luzerne, bevat veel ijzer, en ijzerovermaat geeft overbelaste lever. Als je leverproblemen vermoedt, kan een kuur Hippochol of Sedochol nooit kwaad.

Maar ik kan nog wel paar denkpistes opperen, maar dan wordt mijn post te lang. Heb ook een paard dat bij momenten leek op de jouwe, maar heeft bij haar al x oorzaken gehad: buikpijn, niet passend zadel, bloedarmoede, infectie, overbelaste lever (niet alles tegelijk gelukkig, maar het was vaak zoeken)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 17:45

hwn schreef:
Maar ik vermoed niet dat het probleem iets van Lyme, Cushing, IR of whatever zal zijn, wordt helaas iets te vaak geopperd als standaard antwoord.

Ik ben anders blij dat ik tot dit standaard antwoord ben gekomen voor mijn merrie, want zo standaard is die diagnose juist absoluut niet! Ik ben er jaren mee bezig geweest om uit te vissen wat er met haar was. Regulier én "minder regulier", maar niks ... totdat ik uiteindelijk zelf zo helder was om haar op Lyme te laten testen. Het is niet het antwoord op alles wat dezelfde symptomen kan hebben, maar het zou een beetje jammer zijn er niet op te testen als het het wél kan zijn.

Shiatsu en acupunctuur/-pressuur (ik studeer het inmiddels zelf) zijn geweldig, maar veelal juist niet genoeg om "Lyme, Cushing, IR of whatever" op te sporen en op te lossen. Bij mijn merrie was een combinatie van aanpakken het beste, dus zowel antibiotica als Chinese kruiden als acupunctuur.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 22:58

Hwn, ik zou mijn paard nooit een paar uur laten vasten voordat ik ging rijden. Dat is vragen om bijvoorbeeld maagzweren, nee, de mijne loopt gewoon met volle grasbuik/hooi-voordroogbuik en heeft daar echt geen last van.
En die "mode"-antwoorden: Nu zijn ze te herkennen, vroeger werd het op de hoop "lastig paard" gegooid. En er zijn echt veel paarden die van die zaken last hebben, de jouwe misschien niet hoor, maar om me heen zie ik het echt steeds vaker en dan ook echt en niet zomaar...

Kasmir, het blijft een heel lastig probleem, maar ik zou Lyme inderdaad niet wegleggen, het is echt een mogelijkheid dat jouw paard dat heeft.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 21:49

Vandaag interessante workshop gevolgd ivm trainen met hartslagmeter. Mocht je dit eens kunnen proberen, kan je te weten komen of het paard effectief pijn of ongemakken of heel slechte conditie heeft. Een paard dat sloom of gemakzuchtig of ongemotiveerd is, zal met een lagere hartslag lopen dan een paard dat pijn of ongemakken heeft.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 22:14

Ik raad je dierenkliniek de Raaphorst aan en dan bij van Tor. Echt ik had precies hetzelfde als jij en zoveel fysios en osteos en da's verder ook utrecht waar ik duidelijk alles vertelde maar ze zagen het niet en stuurde mij ook telkens weg met oefeningen en utrecht als de zoveelste da met metacam aankijken blabla. Denk je Utrecht dat moet wel goed komen. Nou ben blij dat ik naar mijn gevoel heb geluisterd en op aanraden naar van Tor ben gegaan. Wat een kundige man!! Hij zag gelijk wat ik bedoelde en we zijn nu aan het behandelen voor artrose in si gewricht bij mijn zeer jonge paard en een peesblessure. Waar ik aan twijfelde heb ik gewoon laten onderzoeken met echo's. Wat ik voelde was amper te zien voor anderen!! Al die andere da's fysios en osteos hebben mij ruim 2 jaar lang weg gestuurd met het verhaal dat hij jong was en bepaalde trainingsmethodes voorgesteld waar hij heel erg onder heeft moeten lijden. Dat hij traag was en veelste braaf voor zijn leeftijd nooit is een sprint dat kwam door de pijn die hij heeft. Het is nu nog vreselijk moeilijk want veel kwaad is al gedaan. Echt laat het er aub niet bij zitten als er niks uit komt maar blijf zoeken desnoods bij een andere da... ik heb er zo een spijt van dat ik ging geloven in al die proffesionals terwijl ik toch echt voelde wat ik voelde.

Je paard doet het echt niet zomaar. Er is zeker wat aan de hand.
Succes!