Spieropbouw wil maar niet lukken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sakvis

Re: Spieropbouw wil maar niet lukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:47

Dat ziet eruit als een hele verbetering op die foto's! Mag ik je vragen naar de leidselvoering? Puur uit interesse hoor, maar ik zie nu op meerdere foto's dat je de leidsels niet door het schofttuig en het borsttuig hebt zitten.

Verder, bedacht ik me net dat je de pony misschien een keer ergens kan laten wegen? Wij zijn met onze paarden naar een transportbedrijf in de buurt gelopen. Die hadden ook een weegbrug. Dan kan je nog beter het gewicht in de gaten houden.

Mooi, dat er al enige verbetering lijkt te zijn! Hopen dat het zich doorzet!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:55

Die bedoelde ik idd Leek erop hahaha

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 12:31

sakvis, meerdere instructeurs hebben me aangeraden om de pony af en toe zo te rijden :) Doordat de leidsels van een lager punt komen kan ik de pony iets makkelijker lang en laag rijden, en ook net iets meer stelling en buiging krijgen.

Wegen is wel een goed idee, dat hebben we nog nooit gedaan :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:40

Als de pony dit spierprobleem houdt, kun je (bij voorkeur in het najaar) testen op Cushing. Dat zou onderliggend kunnen meespelen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:50

Eline91 schreef:
Ik begrijp dat mijn trainingsschema te intensief is? En dat de heuveltraining niet zo veel nut heeft? Kan het een idee zijn om de 2x per week heuveltraining te vervangen door rust/wandelen aan de hand? :) Ik ben het eigenlijk gaan doen omdat de pony zeer slecht stapte, vooral op zwaardere ondergrond. Inmiddels is de stap echter al een heel stuk beter en hoeft het dus misschien niet meer zo.

Ik heb niet alles gelezen dus excuus als het al eerder genoemd is maar, nee, je schema is niet zozeer te intensief als wel te veel gericht op conditie en niet op het verkrijgen van bespiering.
Vergelijk het met een mens, indien wij spiergroei willen dan is het noodzakelijk dat we voldoende koolhydraten en m.n eiwitten binnen krijgen qua voeding en daarnaast kort, explosief trainen met een vrij hoge belasting.
Rust is ook erg belangrijk, gezien je in de training de spieren zodanig ''kapot'' maakt dat deze alleen kunnen groeien(korter en dikker worden) indien ze weer tijd krijgen om te herstellen.
Ik zou qua voerbeleid een vrij magere onderhoudsdosering qua krachtvoer geven(dagelijks), op trainingsdagen kun je dit omhoog schroeven.
Hooi/gras/buikvulling uiteraard wel ten alle tijde goed op peil.
Qua training 2 of 3 momenten in de week flink uitdagen, veel galop werk, heulveltraining, dubbele longe etc en daarnaast sowieso 2 dagen compleet vrij-af(wel op de weide uiteraard) en 2 dagen licht, dressuurmatige arbeid te gymnastiseren.
Indien je dat een maand of 3 weet vol te houden heb je een ander paard!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 13:09

senna21 schreef:
Als de pony dit spierprobleem houdt, kun je (bij voorkeur in het najaar) testen op Cushing. Dat zou onderliggend kunnen meespelen.

Ik denk niet onmiddellijk aan cushing bij mijn pony, buiten het feit dat hij wat onbespierd blijft is hij wel helemaal gezond. Hij verhaart makkelijk, heeft goeie hoeven, een prima afweer, een mooie glimmende vacht en meer dan genoeg energie :)