Vraag aan de dierenartsen onder ons

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Re: Vraag aan de dierenartsen onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 11:16

Graasmasker vind ik zo sneu eigenlijk, juist omdat ze al van top tot teen is ingepakt
Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:18

Hoesten is veel sneuer :(:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:20

Als ze toch al van top tot teen is ingepakt, kan een graasmasker er ook nog wel bij.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:26

En nog een voordeel: minder gras=minder jeuk!
Dus wellicht kan ze volgend seizoen met alleen haar feestneus op de wei in :+

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:33

Als je ze niet de hele tijd met een graasmasker wil laten lopen, is het misschien wel een optie het hooi te stomen? Als het inderdaad door schimmel of stof in het hooi is, helpt dat stomen zeker!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 11:37

Shirley schreef:
En nog een voordeel: minder gras=minder jeuk!
Dus wellicht kan ze volgend seizoen met alleen haar feestneus op de wei in :+

Zonder deken zit er niet in ben ik bang

Afbeelding

Afbeelding
Dit was toen ik haar kocht

Afbeelding

Afbeelding
En dit nu

Welk graasmasker is het beste? Ik begreep dat van sommigen de tanden scheef afslijten? En kun je zon ding alleen met een band achter d'r oren langs vastmaken? Want dan heeft ze m binnen no time af door t schuren

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:51

Oude tinker heeft lang een masker gehad waarvan vergelijkbare types nu nog te koop zijn. Een "emmervorm" met een rubber bodem met gat en de rest een nylon emmer/korf dat met vier bandjes aan een halster werd vastgemaakt. Geen afdoen, geen gesleten tanden maar een paard dat na wennen gewoon lekker mee de wei opkon. Gras mag alleen niet korter zijn dan dat de rubber plaat dik is. Anders krijgen ze niets binnen,

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 11:57

Dank je wel!
Ik zal eens opzoek gaan

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:18

Bij aankoop niet klinisch gekeurd? Het zomereczeem kon je duidelijk zelf zien bij aankoop.
Maar als ze echt dampig is en de dierenarts van mening is dat ze dit langer heeft dan 4 weken dan is het een verborgen gebrek en voldoende reden om de koop ongedaan te maken (als je dat wilt natuurlijk).

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 13:15

Amikaa schreef:
Bij aankoop niet klinisch gekeurd? Het zomereczeem kon je duidelijk zelf zien bij aankoop.
Maar als ze echt dampig is en de dierenarts van mening is dat ze dit langer heeft dan 4 weken dan is het een verborgen gebrek en voldoende reden om de koop ongedaan te maken (als je dat wilt natuurlijk).

Mijn idee was een pony op de kop te tikken voor de verkoop en kijken of ik er wat winst op kon maken.
Pony is niet gekeurd en geen idee welke handelaar het was. Ze komt op de markt vandaan. Aangezien haar manen en staart heel waren heb ik geen seconde aan ZE gedacht, maar meer aan luis oid. M'n verzorgster die die dag mee was, wilde graag dat ik een andere pony kocht, maar die had staart en manen overhoop liggen dus zei; nee, die heeft ZE daar kom ik niet vanaf en bij een volgende zei ik die ademt met dubbelslag, ook dat is niet handig...
En nu heb ik er 1 die het beide heeft :') :j

Maargoed, pony blijft dus lekker bij mij en zal bij mij sterven.
Ze is dusdanig braaf dat ik haar voor geen goud meer kwijt wil

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:24

Je hebt dus wel alles waar je niet naar op zoek was, ... net als ik! :D
Ik heb wel eens horen zeggen dat een baas geen paard kiest maar dat het paard een baas uitkiest, zou dat dan toch waar zijn?? :=

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:26

Ik weet niet in hoeverre je er voor open staat, maar ik zou kijken of je je pony kunt ondersteunen met kruiden etc, zowel voor de ZE als voor haar longen. Mijn merrie (hb'er en stempel dampig) heeft erg veel baat gehad bij behandelingen van Den Hoek. Afgelopen winter ging het zelfs zo goed met haar, dat we het hooi niet nat hoefden te maken. Dat was wel een extreem goede partij hooi, overigens. Toen die balen op waren en we overstapten op andere baaltjes, begon ze weer te hoesten en zijn we hooi weer gaan nat maken: binnen drie dagen verschil en na een week was het hoesten weer over.

Qua training: enigszins aangepast kunnen ze heel veel nog hoor, dampig en wel. Mijn merrie gaat graag mee wandelen, loopt naast de fiets / step / mijn andere paard, aan de dubbele lange lijnen en sinds kort ook voor de kar. Als ik ga fietsen / steppen, zorg ik wel dat ik langer blijf stappen dan ik bij mijn (gezonde) ruin doe. Haar longen krijgen dan de kans om rustig het slijm op gang te krijgen; meestal gaat ze na een minuut of 10 briesen en draaft ze daarna zonder hoesten aan. Hele harde galop doen we niet echt (dat hou ik niet bij :+), maar stevig doordraven en een handgalopje gaan echt prima.
Als ze toch gaat hoesten onderweg gaan we altijd terug naar stap en geef ik haar lange teugel. Als ze wil stilstaan mag dat ook, maar voorlopig moet ze daar nog niks van hebben. Als ze klaar is met hoesten (meestal drie-vijf kuchen), briest ze altijd (meestal drie of vier keer). Na het briesen draven we weer rustig aan. Hoest ze meerdere episoden tijdens één fiets/step-sessie, dan pas ik het tempo aan naar truttendrafje, of moet ze de rest van het stuk stappen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 20:02

Nou, ik weet t niet meer hoor....
Gisteren gestopt met de medicatie en vanaf gisteren weer 24/7 buiten.
Kwam net aan op stal en ja hoor, madam staat weer uitgebreid te hoesten |(

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:54

hoe gaat het nu?

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 10:15

KimD schreef:
Second opinion van een andere dierenarts doet wonderen.

Op Bokt zitten alleen maar dierenartsen overigens. ;)

dit dus _/-\o_