Paard 3 weken kreupel, wat kan het zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Re: Paard 3 weken kreupel, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:17

Woudenberg? Bij de Vallei/Hofstede? Denk dat je daarmee een goede keuze maakt, kundige artsen die weten waar ze mee bezig zijn :j
Houdt ons op de hoogte! Ben benieuwd.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:53

Little_Gift schreef:
Tranquigel doet toch helemaal niets met HB?
Tranquigel is toch gewoon een sedatief als ze bv stressen bij hoefsmid of dergelijke maar toch helemaal geen genezende of spierverslappende functie? Dan zou je richting cataflam moeten wil je spierontspanner geven...

Nou Cataflam spierverslapper weet niet hoe je daar bij komt dat dit zo is? De werkzame stof is diclofenac dit is een nsaid dus een pijnstiller die ook ontstekingsremmend werkt maar geen spierverslapper.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:57

Cataflam is wel degelijk een spierontspanner en spierverslapper.
Denk dat je dan wat beter moet opzoeken want wordt standaard voorgeschreven in de humane geneeskunde om spierspanningen en dergelijke te temperen. Ook bij migraine die vanuit vastzettende nekspieren komt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:18

Little_Gift schreef:
Cataflam is wel degelijk een spierontspanner en spierverslapper.
Denk dat je dan wat beter moet opzoeken want wordt standaard voorgeschreven in de humane geneeskunde om spierspanningen en dergelijke te temperen. Ook bij migraine die vanuit vastzettende nekspieren komt.

Nou hoef ik niet voor te zoeken hoor ik ben apothekersassistente. Het is een nsaid zoals ik al eerder schreef en werkt enkel pijnstillend (waardoor het soms indirect een beetje spierverslappend kan werken omdat de pijn verminderd en je door minder pijn je de spieren minder aanspant) en ontstekingsremmend. Wil je een spierverslapper humaan dan moet je aan de valium (diazepam). Dus weet niet wie er beter moet gaan zoeken :)
Even voor jou als toelichting:
http://www.apotheek.nl/medicijnen/diclo ... uik-ik-het

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:22

Nou, mijn vooroordeel over assistentes is weeral bewezen dus.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:24

Little_Gift schreef:

Tuurlijk mag hoor ga je daar ook nog een toelichting op geven?? ben ik dan wel weer benieuwd naar.

AafKusLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:41

Little_Gift schreef:

Ik ben doktersassistente en Cataflam is echt geen spierontspanner of verslapper.
Ben het helemaal met Genja eens.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:47

HorseSandS schreef:
Little_Gift schreef:

Ik ben doktersassistente en Cataflam is echt geen spierontspanner of verslapper.
Ben het helemaal met Genja eens.

Ach ja iedereen kan zich vergissen maar ik ben dan wel weer benieuwd waarom ik dan haar vooroordeel bevestig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:47

Doe dat even per pb aub!!

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 14:32

Wat een gezelligheid :D

Plan hier is een klein beeje gewijzigd. Ik wil proberen om voor donderdag haar urine al te hebben getest. Dan kunnen we donderdag wat gerichter onderzoeken mocht dat dan nog nodig zijn naar aanleiding van de bloedtest.

Morgenochtend wat klinieken in de buurt bellen om te vragen wat hun manier van werken met urinetest is, plan is dat ik het thuis opvang en erheen breng. Aangezien ik de hele week moet werken zal dat het handigst zijn als het savonds kan, dus even rondje bellen of dat ergens mogelijk is. Anders moet het een nacht staan voordat iemand anders het overdags weg kan brengen, en ik lees dat ze het liefst binnen 4 uur onderzoeken.

Wordt vervolgd..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:38

Gewoon meteen koelen wanneer je het opgevangen hebt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:43

Ts excuus voor het off topic gaan maar vindt het altijd heel slecht als er met medicatie namen gegooid wordt wat gewoon niet klopt dit kan gevaarlijk zijn.

Hopen dat het lukt om urine op te vangen en weg te brengen. En inderdaad zo vers mogelijk. Maar ja moet wel haalbaar zijn. Succes vast donderdag in de kliniek.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 14:44

Ja dat dacht ik ook, maar las op een DA site dit

Afbeelding

Zal het morgen aan de telefoon wel horen, wat het beste is.

@genja
Maakt niks uit hoor, als er iets gezegd wordt wat niet klopt moet dat rechtgezet worden.
Jij was ook niet degene die onaardig deed :D

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:57

Jo_vales schreef:
@Mac
Dat is een interessante! Ik meen ooit gelezen te hebben dat Lyme heel moeilijk vast te stellen is uit het bloed? Is de lyme dan uit die spierbiopt vastgesteld?
.

Ik had "geluk": mijn merrie test positief op de standaard ELISA test, maar een vals negatief komt idd ook voor.

Na behandeling deed zij het enorm goed en kon ik eigenlijk alles weer met haar en toen ging het toch weer mis. Toen het biopt laten doen om naar de spieren te kijken. Daar kwam de conclusie spierschade uit wat je vaak ziet bij tekorten of bv Lyme. Ik had het lab niet gezegd dat ze positief test op Lyme, dus toen was het voor mij duidelijk dat haar terugkerende spierproblemen idd door de Lyme worden veroorzaakt.

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 10:44

Is er al meer bekend? En hoe gaat het nu met je paard?

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:54

Lijkt op hoefbevangenheid.. dat verklaart ook waarom ze stijf uit het land komt en in 'plashouding' gaat staan... weet niet of het al genoemd was maar dat was het eerste waar ik aan dacht toen ik je filmpjes zag..

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:01

Waar ik tegenaan loop is dat ze van het rijtje symptomen alleen maar het benen ontlastten heeft. 1 symptoom, verder niet. En dat symptoom was er overduidelijk, dus je zou denken dat ze het vrij heftig/acuut had.

Ook was ze al 2 weken stijf, oke dan zat ze er net tegenaan. Vervolgens staat ze 3 dagen op een volle wei (met grasmasker), en komt niet slechter van het land af.
Als zij op het randje zat zou ze toch in die eerste dagen van kuil naar vol gras, in ieder geval wat slechter eraf moeten komen?

Dat in combinatie met maar 1 symptoom hebben maakt dat ik er zo aan twijfel. Maar het is zeker niet uit te sluiten hoor.

Heb jij misschien ervaring met een hoefbevangenheid die zo liep?
[/quote].

Is er misschien verschil met lopen op de tegels en op een zachte bodem? Vaak met hoefbevangen lopen ze in de wei beter of in de bak. Maar als ze dan van de zachte naar de harde bodem gaan gaan ze ineens een stuk slechter lopen.[/quote]

Nee, op het zachte loopt ze niet berer dan op het harde. Heb dag 3 van de wei nog een rondje in de polder gereden.
Het lijkt zelfs hoe meer ze doorstapt, hoe minder je het ziet. Als ze zelf rondscharrelt in de paddock valt het mij het meest op hoe houterig ze beweegt.[/quote]

Klopt maar bij paarden met ijzers is dit verschil veel minder weet niet of dit paard ijzers heeft?

En dat staan alsof ze gaat plassen is echt kenmerkend voor bevangenheid. Het gaat niet om 1 been maar om alle benen ontlasten dat is ook kenmerkend voor bevangenheid. Wat voor voer krijgt je paard? Anders zou je eens schraler voer kunnen geven en kijken of het in de loop der tijd minder erg wordt en toch veel blijven lopen met haar om het hoefmechanisme goed op gang te houden en het bloed goed blijft doorstromen wat de eventuele afvalstoffen mee kan nemen in het bloed.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:03

En soms zit in kuil meer suiker en eiwitten dan in gras dus het hoeft niet dat ze bij die overgang meer last zou hebben zou zelfs minder kunnen worden is erg afhankelijk van de voedingstoffen in het kuil en in het gras

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 09:55

Hoe gaat het nu met je paardje? Is er al meer duidelijkheid wat ze heeft? Is het nog gelukt om urine op te vangen?