Paar weken al onstoken oog...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Re: Paar weken al onstoken oog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 23:24

Schandalig!
Eerst laat je dat dier goddamme weken zo rondlopen, ja je laat een da komen maar niet nadat je eerst weken tijd verspild hebt met aanklooien, vervolgens is het zo erg dat het al definitief maanblindheid geworden is, dan nog vraag je om erop te gaan (hoe dat überhaupt nog maar in je harsens op komt joh) en nadat iedereen zegt dat zéker niet te doen, doe je niks anders van ingrijpende pogingen om het dier te helpen tegen de pijn en ga je er doodleuk wel opzitten en dan nog vragen zijn hoofd laag te doen?! Dus niet eens rustig ontspannen het dier laten wennen aan zijn "veranderende zicht" en zijn pijn en lijden, neen, dan moet ie ook nog 'ns laag met het hoofd... ik vind dit écht te erg voor woorden!!

Paarden hebben betekent geen vanzelfsprekend recht tot rijden maar een bonus als al de rest picobello is!!! Gatver

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 08:40

Little_Gift schreef:
Schandalig!
Eerst laat je dat dier goddamme weken zo rondlopen, ja je laat een da komen maar niet nadat je eerst weken tijd verspild hebt met aanklooien, vervolgens is het zo erg dat het al definitief maanblindheid geworden is, dan nog vraag je om erop te gaan (hoe dat überhaupt nog maar in je harsens op komt joh) en nadat iedereen zegt dat zéker niet te doen, doe je niks anders van ingrijpende pogingen om het dier te helpen tegen de pijn en ga je er doodleuk wel opzitten en dan nog vragen zijn hoofd laag te doen?! Dus niet eens rustig ontspannen het dier laten wennen aan zijn "veranderende zicht" en zijn pijn en lijden, neen, dan moet ie ook nog 'ns laag met het hoofd... ik vind dit écht te erg voor woorden!!

Paarden hebben betekent geen vanzelfsprekend recht tot rijden maar een bonus als al de rest picobello is!!! Gatver

Ten eerste zat ik er twee rondjes op met neckrope en ik merke gewoon dat hij het moeilijk vond om z'n hoofd op een 'normale' hoogte te houden. Maar ik ga hier verder niet op in. En met z'n hoofd laag bedoelde ik dus ontspannen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:02

Ik vind het ook TS niet helemaal te verwijten dat het dier er zo aan toe is. Ik vind de DA ook veel en veel te laks daarin.
Als het geen beschadiging en het paard is zo pijnlijk aan het oog (dwz samengeknepen pupil en veel knipperen) dan is het een Uveitis en moet er snel en fors worden ingegrepen. Dat kan niet met 3 x per dag alleen maar druppelen. Dat moet het paard 4 x per dag druppelen (liefst nog vaker) met prednisolon en 1 x zalven voor de nacht. Metacam en atropine om de pupil groter te maken, anders kunnen de medicijnen niet goed in het oog dringen. Als de pupil wijd is (en het paard het dus niet meer tegen het licht kan samentrekken) moet hij een "ooglapje" voor. Fel licht is zowiezo "not done" want ook dat kan het oog beschadigen (omdat de pupil verwijdt is). Dat alles had de DA aan TS moeten zeggen.
Verder stond de DA om de 3 a 4 dagen bij mij op de stoep om atropine te geven en de boel te controleren.
Dus je kunt TS vanalles naar haar hoofd gooien maar de DA valt zeker ook een en ander te verwijten.

TS langer wachten moet je absoluut niet doen. Zoek een andere DA. Desnoods naar de Universiteitskliniek in Utrecht waar ze de acute ontsteking beter aan kunnen pakken dan jij zelf kunt.
Ga naar Den Hoek als je de oorzaak wil weten.
Maar neem de beslissing als je financien dat allemaal niet toe laten het oog te laten verwijderen. Je paard heeft hier echt heel veel pijn aan en het gaat niet over zo. Ook niet met een UV masker.
En met 1 oog kunnen ze prima functioneren. Je paard heeft het nu al een maand. Ik vrees dat het oog al zoveel schade heeft opgelopen dat hij er nauwelijks zicht in heeft, dus het oog laten verwijderen zal niet veel uitmaken. In Utrecht kunnen ze goed bepalen hoeveel zicht je paard nog in het oog heeft.

Niet meer wachten TS, maar doen!! Voor je paard.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:19

Inderdaad Babootje, je kunt hier nog dagenlang over praten, maar neem actie. Ontzettend jammer dat het al zolang duurt.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:42

Hier een tip waar je misschien wat aan hebt: Water koken en kamillethee erin doen. Met een watje de kamillethee op het oog deppen. Werkt goed en kamille is verzachtend. Dat werkt beter dan groene thee. Verder heel veel sterkte. Wat balen dat deze diagnose is gesteld.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:48

thoranLOVE schreef:
Mag ik vragen hoe duur zo'n onderzoek/behandeling ongeveer is? Ik snap dat je dat nooit precies kan zeggen, maar wat is het ongeveer ;)

Onderzoek was geloof ik iets van 60 euro en de pony is gelijk gebleven. Het oog verwijderen was rond de 600 euro en een vitrectomie zou rond de 1500-2000 zijn geweest.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 10:01

Kinke schreef:
Inderdaad Babootje, je kunt hier nog dagenlang over praten, maar neem actie. Ontzettend jammer dat het al zolang duurt.

doe ik al! We gaan vanmiddag meteen contact opnemen met de UU of zijn er nog betere plekken?

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 10:05

bontejames schreef:
Hier een tip waar je misschien wat aan hebt: Water koken en kamillethee erin doen. Met een watje de kamillethee op het oog deppen. Werkt goed en kamille is verzachtend. Dat werkt beter dan groene thee. Verder heel veel sterkte. Wat balen dat deze diagnose is gesteld.

Dankjewel! Heb thee al geprobeerd maar had geen enkel effect. Heb wel van een vriendin nu essentiele olieen gekregen die hem helpen met herstellen etc. :j maar nu even afwachtten wat de UU zegt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:06

Ligt er een beetje aan in welke regio je zit. Maar je kunt prima naar Utrecht gaan. Dan wordt het paard mogelijk opgenomen en kunnen zij het druppelregime in het begin doen. Zo vaak als zij kunnen druppelen kun jij dat niet. Het is nu zaak om eerst de acute ontsteking te behandelen. Daarna kan je besluiten wat je verder nog gaat doen.

Dat soort middeltjes als kamillethee en groene thee e.d. heeft bij deze oogziekte helemaal geen zin. Maar dat weet je inmiddels al he TS?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 19-05-16 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:07

thoranLOVE schreef:
bontejames schreef:

Dankjewel! Heb thee al geprobeerd maar had geen enkel effect. Heb wel van een vriendin nu essentiele olieen gekregen die hem helpen met herstellen etc. :j maar nu even afwachtten wat de UU zegt

Ik ben bang dat je al ver voorbij het punt bent dat thee en een olietje je paard nog kunnen helpen :(:)

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 10:12

Babootje schreef:
Ligt er een beetje aan in welke regio je zit. Maar je kunt prima naar Utrecht gaan. Dan wordt het paard mogelijk opgenomen en kunnen zij het druppelregime in het begin doen. Zo vaak als zij kunnen druppelen kun jij dat niet. Het is nu zaak om eerst de acute ontsteking te behandelen. Daarna kan je besluiten wat je verder nog gaat doen.

Dat soort middeltjes als kamillethee en groene thee e.d. heeft bij deze oogziekte helemaal geen zin. Maar dat weet je inmiddels al he TS?

Ja dat snap ik, die olie is vooral om hem een beetje te ondersteunen. Net als dat lavendel bijvoorbeeld kalmerend werkt :j

Maar is dit een spoedgeval voor de UU of kan ik beter gewoon bellen en vragen wat hun denken? (wanneer ik het beste kan komen)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:14

Zou ook geen thee en olie gebruiken. Het oog is zeer pijnlijk. En in dat stadium helpen die dingen echt niet meer en zijn alleen een grote last voor je paard.

Maanblindheid is een spoedgeval. Hoe langer het duurt hoe minder kans op herstel of een operatie die helpen kan. Dan is het oog verwijderen het enige mogelijke nog.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:53

thoranLOVE schreef:
Maar is dit een spoedgeval voor de UU of kan ik beter gewoon bellen en vragen wat hun denken? (wanneer ik het beste kan komen)

Het was al een spoedgeval op het moment dat Uveitis werd geconstateerd en het is nu wel voorbij spoed zeg maar...
Bel Utrecht, maak zsm een afspraak. Ik kan me zo indenken dat je met dit vandaag al terecht kunt.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:00

Ik denk dat je nu echt niet meer moet wachten, direct de UU bellen en laten opnemen. Ik ben heel bang dat je al te laat bent en dat het oog al te veel beschadigd is. Ik denk dat je per direct terecht kunt. Ik kan je het nummer wel even pb'en.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:11

thoranLOVE schreef:
bontejames schreef:

geen thee en geen olie, maak een afspraak in Utrecht met Hanneke Hermans. Ik heb gister gebeld en kan maandag om 11 uur komen.

succes

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 11:29

Agossie schreef:
Ik denk dat je nu echt niet meer moet wachten, direct de UU bellen en laten opnemen. Ik ben heel bang dat je al te laat bent en dat het oog al te veel beschadigd is. Ik denk dat je per direct terecht kunt. Ik kan je het nummer wel even pb'en.

nummer staat toch ook op de site? http://www.diergeneeskunde.nl/bezoek/universiteitskliniek-voor-paarden/

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:43

thoranLOVE schreef:
Agossie schreef:

nummer staat toch ook op de site? http://www.diergeneeskunde.nl/bezoek/universiteitskliniek-voor-paarden/

Klopt. Het nummer dat eindigt op 1111.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 13:45

Ik heb gebeld en heel het verhaal verteld. Dus heb om maandag om 14:00 een afspraak

PTB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:53

thoranLOVE schreef:
Ik heb gebeld en heel het verhaal verteld. Dus heb om maandag om 14:00 een afspraak

Onze pony staat daar nu ook met het zelfde probleem.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 13:58

heb trouwens nu ook novacam voor de pijn... DA zei trouwens dat ik het nog een week zou moeten aanzien, maar dat gaat niet gebeuren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:59

thoranLOVE schreef:
heb trouwens nu ook novacam voor de pijn... DA zei trouwens dat ik het nog een week zou moeten aanzien, maar dat gaat niet gebeuren.

Bijzonder, en wat zou hij na die week dan hebben gedaan?

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 14:02

Azmay schreef:
thoranLOVE schreef:

Bijzonder, en wat zou hij na die week dan hebben gedaan?

Geen idee, waarschijnlijk kijken of er dan verbetering is en hetzelfde herhalen? Weet nu wel dat ik een andere DA ga zoeken met zulke dingen :n

PTB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:10

Ik hoop dat je paard snel opknapt want ze hebben er echt onzettend veel pijn aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:14

thoranLOVE schreef:

Super TS!

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 10:58

Even een update:

Het is geen maanblindheid. Oppervlakkige beschadiging van het hoornvlies dus dat doet zoveel pijn bij m. Er zijn nu 3 dingen die het kunnen zijn, schimmel, bacterie of door afweer. Maar ze kunnen nu geen cellen van zn hoornvlies afhalen omdat je het daarmee beschadigt en door de druppels die hij kreeg kan het niet herstellen. Dus nu andere druppels en afwachten hoe hij erop reageert. Hij is wel gevoelig voor licht maar ze zei dat ik gewoon rustig aan kon doen met hem qua rijden en dat hij niet in een donkere stal moet omdat het bij deze ziekte niet nodig is.
Over 2 weken gaan we terug voor controle (althans als het tot die tijd niet erger wordt dan moeten we de eerst volgende dag terug) en dan worden er wel cellen afgenomen en weten we hopelijk de oorzaak.