Grote korsten op billen en staart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Re: Grote korsten op billen en staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 18:23

Ik kan de vorige eigenaar niet bellen, aangezien ik haar op de markt van een handelaar heb gekocht en ik geen idee heb wie die beste man is.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 18:25

gohya schreef:
Z.E zit ook bij de manen,en we hebben ook warme dagen gehad,toen waren er ook mugjes.Dan zou ze toch al eerder last moeten hebben gehad?

Wellicht dat ze daarom dichte kale en opgezette plekken had toen ik haar kocht? Dat ze zich eerst opegeschuurd heeft en dat het in de koudere periode weer is gaan genezen? En nu het weer warmer word het weer opspeeld

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:35

idylle schreef:
gohya schreef:
Z.E zit ook bij de manen,en we hebben ook warme dagen gehad,toen waren er ook mugjes.Dan zou ze toch al eerder last moeten hebben gehad?

Wellicht dat ze daarom dichte kale en opgezette plekken had toen ik haar kocht? Dat ze zich eerst opegeschuurd heeft en dat het in de koudere periode weer is gaan genezen? En nu het weer warmer word het weer opspeeld

Waarom heb je haar gekocht als ze van die dikke plekken had, verhaal word wel duidelijker, waarschijnlijk heb je een zware eczemer gekocht, hoop het niet en dat het toch nog met een sisser afloopt maar ben er bang voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:41

Ah oke, toch handig om in huis te hebben. :j

Hier ervaring met hele zware eczemers, maar dat zat vooral onder de buik en echt op de rug, niet zo over de hele kont.
Denk echt niet dat het eczeem is.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 19:06

bigone schreef:
Waarom heb je haar gekocht als ze van die dikke plekken had, verhaal word wel duidelijker, waarschijnlijk heb je een zware eczemer gekocht, hoop het niet en dat het toch nog met een sisser afloopt maar ben er bang voor.

De plekken zagen er rustig uit, dus ik gokte eigenlijk op luizen ofzo, aangezien haar manen gewoon mooi lang zijn.
Misschien niet handig om haar te kopen, maar aldoende leert men. De nieuwe eigenaar heeft meerdere pony's uit Nederland gekocht en wil haar ondanks de plekken nog steeds kopen. Hij heeft thuis ook een zorge kindje en vind het niet erg.
Zelf ben ik als de dood dat de koop straks toch niet doorgaat, maar goed, dat is het risico wat je neemt en dan zal ik haar eerst helemaal opknappen voordat ik haar verkoop. Mocht het niet verbeteren blijft ze gewoon bij mij.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:11

Ik zou toch echt DA laten komen om uit te sluiten wat het is, ziet er niet best uit.
Misschien heeft handelaar spuit gegeven tegen jeuk om het te onderdrukken en komt het nu in alle hevigheid weer terug. Oehlala, dan ben je alleen met suikerarm dieet en goeie deken de ellende voor als je al voor Maart begint...
Je zou bijna hopen dat het rainrot is. Want een eczemer die er voor de zomer al zo uit ziet, is niet best.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 19:17

Nogmaals, zolang ze zich niet openschuurt, komt er geen DA. Als ze zich wel echt open gaat schuren, komt m'n DA dezelfde dag nog.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:35

Ik vind het meer op rainrot lijken dan schimmel of eczeem.

Schoon en droog houden zou ik proberen.

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:37

Ik vind het ook erg veel weg hebben van rainrot/regenschurft!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 19:38

Droog gaat de aankomende dagen zeker lukken met dat mooie weer opkomst.
Maar als het rainrot zou zijn, waarom is ze dan met de eerste mooie dag (vrijdag) begonnen met schuren? Waarom heeft ze dan niks laten merken toen het de dagen daarvoor zo ontzettend veel geregend heeft? Dat vraag ik me dan af. Kan iemand daar misschien een antwoord met onderbouwing over geven?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:51

Ik vind het niet zo slim om te wachten totdat ze zich openschuurt, want dan heb je echt veel meer problemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:51

Op open wonden zou ik hoe dan ook niet zonder specifiek DA advies imaverol gaan smeren dat prikt enorm.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 19:55

Mocht ze zich openschuren, dan komt er eerst een DA , dus als ik met imaverol ga wassen, mag je er vanuit gaan dat ze geen open wonden heeft ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:08

idylle schreef:
Droog gaat de aankomende dagen zeker lukken met dat mooie weer opkomst.
Maar als het rainrot zou zijn, waarom is ze dan met de eerste mooie dag (vrijdag) begonnen met schuren? Waarom heeft ze dan niks laten merken toen het de dagen daarvoor zo ontzettend veel geregend heeft? Dat vraag ik me dan af. Kan iemand daar misschien een antwoord met onderbouwing over geven?

Omdat het altijd een soort van broeitijd heeft.
Dus toen de beschadigde huid ging loslaten ging het pas jeuken...net als bij jezelf wanneer je verbrand bent.

Ik heb zelf wel eens de hele dag in water gelopen, dat ging pas jeuken en zeer doen toen de huid zich ging herstellen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 22:13

Bedankt voor je antwoord! Ook dat klinkt opzich heel logisch.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:36

Wanneer word ze opgehaald?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:38

Mijne schuurde helemaal niet met rainrot dat was veel te pijnlijk. Kon hem niet eens goed borstelen op die plekken. Het lijkt totaal niet op wat mijne had maar misschien zijn er meerdere vormen van?

Afbeelding
Afbeelding

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 01:45

Dus in principe heb jij haar gekocht als handelaar van een andere handelaar?
Want je kocht haar om haar onmiddellijk terug door te verkopen?
En je wilt zo lang mogelijk wachten om de DA te laten komen en bent als de dood dat de koop niet door gaat... wat ga je doen als blijkt dat dit wel besmettelijk is en straks je ganse ponybestand onder dezelfde plekken staat? Zou je dan niet wensen dat je meteen de DA had laten komen?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 06:54

Little_Gift schreef:
En je wilt zo lang mogelijk wachten om de DA te laten komen en bent als de dood dat de koop niet door gaat... wat ga je doen als blijkt dat dit wel besmettelijk is en straks je ganse ponybestand onder dezelfde plekken staat? Zou je dan niet wensen dat je meteen de DA had laten komen?

Je gaat toch niet in het weekend de dierenarts bellen voor kale plekken? Dat zou ik ook zeker laten wachten tot maandag. Niet bepaald een spoedgeval.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 06:57

Als het echt puur verdikte huid is, en geen korsten (meer), dan vind ik het ook minder op rainrot lijken. Toen mijn vroegere pony dat een keer had waren het echt korsten met een puslaagje eronder, geel en korrelig. Als dat weg was, zag je gewone huid, weliswaar gevoelig en beschadigd, maar geen verdikte huid. Eigenlijk zoals op de foto hierboven.
Dat was overigens ook een eczemer, maar mild. Meer suiker "intolerant" dan vliegjes "intolerant". Hij had met name korsten in manen, staartwortel en buik/oksel. Maar zulk verdikte huid kan ik me niet herinneren...

Overigens vind ik dit ook geen spoedgeval. Al had ik wel na het weekend de dierenarts gebeld voor een check up. Zeker gezien de pony verkocht is. Dit dier had mijn erf niet zo, zonder diagnose, verlaten.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 08:26

Little_Gift schreef:

Vind het jammer dat er alleen gelezen wordt wat je wilt lezen.... Heb al een paar x aangegeven dat er heus een DA komt als ik het nodig vind, al wil de koper het niet en moet ik het zelf betalen, dan maar verlies. Mocht de koop niet doorgaan, blijft ze iig bij mij tot de plekken weg zijn en als die niet weggaan of wat dan ook, dan blijft ze gewoon helemaal bij mij en wordt ze helemaal niet verkocht.

Om nog even antwoord te geven op je vraag, dan word het 'hele' pony bestand (wel 3 pony's, waarvan er maar 2 van mij zijn) maar dan worden ze alle 3 op mijn kosten behandeld. Ik ben er vrij zeker van dat het miet besmettelijk is, anders had ik de pony niet gekocht, mocht ik het idee hebben dat het wel besmettelijk zou zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:31

Little_Gift schreef:

Waarom ben je gelijk een handelaar als je een slecht verzorgde pony koopt op de markt,en die later weer door verkoopt? 8)7
Ik van verwaarloosde paarden op en zodra ze weer gezond en goed zijn,worden ze herplaatst.En nee,dat is niet gratis. Dus ben ik nu ook een Handelaar? niet dat het me wat boeit,maar vind het vreemd om iemand al snel Handelaar te noemen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:34

Ze heeft de pony 5 dagen en verkoopt het het liefst nog in even slechte staat... dat lijkt mij niet hetzelfde als wat jij doet, ze opvangen tot ze weer gezond zijn... overigens had ik het niet over in het weekend een DA bellen, dat is nou ook niet nodig maar toch wel zodra het weekend om is... en niet pas als het dier zichzelf al begint te pijnigen met kapot schuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:38

Die keuze is aan TS om te maken. :)
Iedereen heeft daar in een eigen keuze en een eigen verantwoordelijkheid.
Jij zou het anders doen, ik waarschijnlijk ook, maar een ander wacht even wat langer om eerst zelf te proberen of het over kan gaan.

Er worden in dit topic goede tips gegeven en volgens mij steekt TS haar kop niet in het zand en gaat ze de pony echt behandelen/wassen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 10:05

Beste mensen,
Ik vertel nog 1 x hoe het is gegaan.
Pony heb ik gekocht op de markt. Had plekken op de billen, maar zag er rustig uit waardoor ik er vanuit ging dat ze iets had gehad wat nu aan het genezen was.
Dus pony te koop gezet en toen deze persoon reageerde meteen verteld over de plekken. Dit was geen probleem want ze had nog een pony die ook een huidaandoeningen had. Toen ik vrijdagavond kwam, had ze voor het eerst staan schuren. Ik heb dan ook meteen de koper ingelicht aangezien ik had verwacht dat ze de pony dan niet zou willen (had, als ik echt Vd pony af moest, het ook niet kunnen vertellen en hopen dat het in juni over zou zijn) maar ik heb dus meteen foto's van de plekken gemaakt en deze doorgestuurd. Mocht ze de pony niet willen hebben, dan blijft de pony bij mij tot het over is en mocht het iets bljivends zijn, gaat de pony helemaal niet weg. misschien had ik idd beter kunnen wachten met te koop aanbieden tot de plekken helemaal weg waren idd (wat ik een eventuele volgende keer ook absoluut zou doen) maar dit heb ik niet gedaan door een inschattingsfout. Nee dat is niet slim, ja ik heb er wel van geleerd. Ik hoop dat het verhaal erachter nu met rust gelaten kan worden.

Voor degene die oprecht geïnteresseerd zijn; ik heb haar gisteren gewassen met betadine scrub (alleen de plekken) en haar daarna met een vliegendeken op het land gezet toen ze droog was. Vanmorgen even wezen kijken voordat ik moest werken om te kijken hoe het met de plekken was en of de deken nog goed zat, aangezien ik dus niet weet of ze gewent is aan een deken.
Zover ik nu kon beoordelen heeft ze lekker gerold, maar niet geschuurd, ook zagen de plekken er mooi en rustig uit. De deken zat nog mooi recht en was aan de achterkant niet viezer als aan de voorkant, de staartflap was zelfs helemaal nog schoon, voor mij het bewijs dat ze niet geschuurd heeft.