mini shetlander met droes, eet en drinkt bijna niet meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LS_fotosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 11:56

Hij staat niet in een kleine ruimte, hij kan lopen draaien liggen etc, maargoed gaat dit topic niet over.
Hij gaat niet naar buiten, hij heeft het erg koud rilt af en toe, en heb hem af en toe zelfs 2 dekens op, nu 1.
Hij stond helemaal zonder deken, maar sinds hij ziek is, heeft hij het echt koud, net als wij als wij ziek zijn.

Sinds gister avond is hij begonnen met sprietjes kuil/hooi eten. *\o/* Het is niet veel, maar het is iets, drinken heb ik met spuit erin gespoten.
Vanochtend had hij een schuimbek, nu niet meer, nu eet hij ook weer. Drinken is nog een lang verhaal maar infuus dat hij nu niet krijgt is niet zomaar, dat is omdat hij zo klein is en alles van binnen ook kleiner is dan een groot paard, bij een kleintjes moet je een kleinere slang gebruiken voor het drinken en hij zit enorm verstopt. Gelukkig komt het nu wel goed los.

Ik heb al contact gehad met diverse DA's zelfs de kliniek in Utecht, maar droes is zo een verdomde klote bacterie die niet zomaar weggaat ze moeten het uitzieken, en kunnen er zo vreselijk erg beroerd van worden.

Sabine hij heeft hele verdikte lympfklieren achter zijn oor naar beneden, maar geen/niet genoeg om open te snijden dan zou hij zijn slagader doorsnijden. Het is echt super zielig hoe hij erbij staan.

Gillbo schreef:
Wildgirl en Pretty, TS heeft contact met dierenarts en de kliniek in Utrecht maar blikjbaar zijn jullie, beter slimmer of deskundiger als ik jullie advies zo lees mag ik vragen waar jullie je opleiding hebben gedaan en waar jullie praktijk gevestigd is dan kan ik jullie bellen als mijn eigen dierenarts weer eens niet weet waar hij over praat

Lieve reactie, ik doe er indd alles aan om dat kleintje op de been te houden en krijgen.

Over antibiotica ga ik zo ook weer even bellen, even overleggen. De reden dat dit nog niet is gegeven is omdat dit dan helemaal erop of eronder betekend dit kapseld de ontsteking/bacterie vaak in.

Ventipulmin had ik nog wel, en tip vanuit Utrecht om te geven dus heeft hij ook gehad.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:15

Ik vind dat je echt goed bezig bent hoor TS. Ik bedenk me altijd maar dat je met een zieke pony opstal nooit de tijd hebt om elk detail hier neer te zetten.
Wbt het bewegen dat vind ik best een goede idee, zou het bijv mogelijk zijn dat je hem goed inpakt en als er even een zonnetje is ( als is het maar 5 minuten) rustig een wandelingetje maakt, zo kan hij wat frisse lucht krijgen en komen zij luchtwegen misschien wat meer vrij. Op de wei is nu ook teveel gevraagd denk ik als hij zo ziek is, plus het verspreiden van de bacterie, dat lijkt me voor de andere paarden ook geen goed idee. En wat bewegen van de spieren kan hem ook opwarmen

Heel veel succes

LS_fotosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 12:21

Dat bewegen, en buitenkomen heb ik trouwens gisteren ook gevraagd maar ze zeiden niet doen omdat hij zo slap is en helemaal nu met de regen zeg maar.. Maar zelf zegt mijn gevoel ook even buitenlucht.. dus wanneer het droog is gaan we een paar stapjes al zijn het er maar 2.. Alleen met elke snotter die eruit komt moet je het erf opruimen/ontsmetten dus dat is best lastig, nu hij zo loopt.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:10

Fijn dat het ietsje beter gaat!
Mijn pony's met droes gingen ook vervroegd de wei op,om te grazen,vocht binnen te krijgen zo en inderdaad de zooi eruit te laten komen. Maar mijn kudde was al besmet dus de wei mocht ook wel..in een pension is dit inderdaad lastiger omwille van de besmettingsdruk.

Oh ik heb toen karrevrachten wortels gehaald,hier hadden ze soms wel zin in en zat lekker veel vocht in.

Een infuus kan prima bij de kleintjes,dat ben ik zeker,gezien mijn veulen van nog geen maand oud er één gehad heeft,een veulen van 55 cm hoog,dus dat lukt best. De mama heeft er zelfs twee gehad,infusen met draxxin. Beide zijn hersteld zonder gevolgen.
De slagader ligt inderdaad soms dichtbij de luchtpijp maar als ze bijvoorbeeld aan het stikken zijn is het een risico die je neemt,berekend natuurlijk door de DA. Hier was het de redding,10 minuten later zou het te laat geweest zijn dus eigenlijk was er geen keuze.

JoyCiej007

Re: mini shetlander met droes, eet en drinkt bijna niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:50

Om dan meteen te oordelen dat TS en/of haar DA niet of niet genoeg hun best doen, vind ik wel weer héél erg ver gaan.
Je gaat uit van de kundigheid van de DA....... ervaringen en tips zijn natuurlijk nooit weg, maar laten we wel wezen; wij zijn allemaal geen DA en hebben pony ook niet in real life gezien.

Lot; vwb infuus qua vocht; ik weet niet of je er wat aan hebt, maar mijn Ot van 1.03m. heeft enkele dagen op een kliniek gestaan met een vochtinfuus ivm. uitdroging en spierbevangenheid. Dat ging prima, ik heb ze niet gehoord dat dit niet goed zou kunnen bij zo'n kleintje.

Goed, nu is jou Buck ruim 25 cm. kleiner, maar ik kan me haast niet voorstellen dat een vochtinfuus om uitdroging te voorkomen bij zo'n kleintje niet kan, simpelweg 'omdat hij te klein is'.
Bij honden en kleinere honden kan het ook, dus mocht dat echt nodig zijn, bij Buck vast ook.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:58

Ik heb ooit de tip gekregen om de verdikte klieren in te smeren met cooling gel.
Verder een verdamper met menthol of dennen geur.
Dit geeft verlichting en is slijm oplossend.
Veel sterkte

LS_fotosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 17:22

Esje, dat gebruik ik idd nu coolinggel.

Vochtinfuus ben ik mee in de war met een water geef slang sorry... :o

Goed nieuws! Vandaag even met hem 5 minuutjes naar buiten gelopen zonnetje scheen tussen de regenbuien door. Hij had 37,2 en toonde stuk fitter wel dat grommende benauwde geluid. Even naar achter naar het gras gelopen en hem daar langs de sloot kant laten grazen dat wilde hij graag! Na 5 minuten hield hij op maar was heel blij mee dit is natuurlijk ook nat en vochtig! Elke snotter hebben we opgeruimd, was met mijn begeleiding die liep met doekjes erachteraan. :D
Jammer dat wij alleen van die rampen stalgenoten hebben die het leuk vinden de boel op stelten te zetten ofzo, we bleken 1 snotter over het hoofd te hebben gezien, op een plek waar hun met paard niet eens lopen maargoed, daarvoor moest de stalhouder natuurlijk ingelicht worden met foto en blablabla erbij. Beetje jammer weer! Gun Buck ook eens wat denk ik dan, tuurlijk is het slordig maar we hebben het niet expres gedaan! Het controleren gaat mij dan alleen weer te ver. Hierdoor werd ik namelijk vanmiddag gebeld door stalhouder. Die snapte mij ook wel gelukkig.

De klieren zijn geen bulten en worden ook geen bulten zag dat iemand dat hier geschreven had. Het is een dikke opgezette klier.

LS_fotosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 17:28

Vanochtend half 8, hier schrok ik wel van dat schuimbekkie
Afbeelding

En vanmiddag :)
Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:31

Oh dat lijkt beter te gaan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:51

Goed zo, dappere Buck +:)+

En wat misselijk van je stalgenoten...
Kan me hun bezorgdheid voorstellen, maar ze zouden je beter kunnen helpen dan "verklikken" :n

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:53

Hij heeft in elk geval eetlust, het lijkt dus beter te gaan.

Van de ene kant snap ik de stalgenoten wel het is gewoon een kl#te besmettelijke ziekteen ze willen niet dat hun paarden daar onnodig aan bloot gesteld worden, maar dan hadden ze toch gewoon effe tegen jou kunnen zeggen zodat je het kon opruimen. Maar het is al opgelost lees ik.

Veel beterschap voor Buck

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:43

Kan dat schuimen geen teken zijn van uitgedroogde slijmvliezen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:44

Denk eerder aan niet doorgeslikt speeksel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:44

joey2010 schreef:

Van de ene kant snap ik de stalgenoten wel het is gewoon een kl#te besmettelijke ziekteen ze willen niet dat hun paarden daar onnodig aan bloot gesteld worden, maar dan hadden ze toch gewoon effe tegen jou kunnen zeggen zodat je het kon opruimen. Maar het is al opgelost lees ik.

Ze hadden ook gewoon zelf even een doekje kunnen pakken en het opruimen.
Maar tegenwoordig is het makkelijker iemand af te zeiken.

Ooit eens een bloedwormbesmetting meegemaakt op stal...ja super vervelend niet leuk maar ipv ingrijpen gingen de stalgenoten elkaar nog net niet te lijf. Gingen ze elkaar de schuld geven.
Was toch gezellig joh...
De keer erna werd het door de stalhouder maar verzwegen...nog minder leuk en gewoon stupid.

Nou Buck gaat in iedergeval weer wat beter.
Misschien een idee om nu een emmer slobber in zijn box te zetten zodat hij kan eten naar behoefte.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:45

Shirley schreef:
Denk eerder aan niet doorgeslikt speeksel.

Of een maagzweer omdat de pony een tijdlang niet goed heeft kunnen eten. -O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:02

ik heb jaren gelede een veulen van drie weken oud met verslagen droes meegemaakt.Daar was onder de kaak niets te zien,maar er kwam ook pus uit zijn neusje.die heb ik 12 dagen AB gespoten.Goed genezen,en nooit meer ergens last van gehad.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:41

Cowgirl schreef:
joey2010 schreef:

Ze hadden ook gewoon zelf even een doekje kunnen pakken en het opruimen.
Maar tegenwoordig is het makkelijker iemand af te zeiken.

Ooit eens een bloedwormbesmetting meegemaakt op stal...ja super vervelend niet leuk maar ipv ingrijpen gingen de stalgenoten elkaar nog net niet te lijf. Gingen ze elkaar de schuld geven.
Was toch gezellig joh...
De keer erna werd het door de stalhouder maar verzwegen...nog minder leuk en gewoon stupid.

Nou Buck gaat in iedergeval weer wat beter.
Misschien een idee om nu een emmer slobber in zijn box te zetten zodat hij kan eten naar behoefte.

Ja cowgirl, je hebt gelijk dat ze het zelf hadden kunnen opruimen maar ze zijn bang dat ze dan alsnog hun eigen paarden kunnen besmetten wanneer ze de handen niet goed schoonmaken.
Daarom zeg ik dat ze dan beter naar TS hadden kunnen stappen en zeggen dat er nog een snotje lag i.p.v naar de staleigenaar.

Ik hoop dat Buck nu langzaam aan kan gaan opknappen.

LS_fotosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 22:58

Inderdaad net wat jullie zeggen afzeiken vonden ze makkelijker dan mij gewoon even berichten he Lot je bent wat vergeten ik heb het even opgeruimd denk eraan volgende keer. Heb die gene ook gelijk geapt en die zei dat ik het verkeerd opvatte.. Ik vertelde haar niet gediend te zijn hiervan om achter me rug om dit te flikken. Walgelijk gewoon, hallo beestje is ziek laat hem even genieten als hij wel wat gras met vocht wil eten van de regen. Nu mag hij niet meer naar buiten om wat gras te eten!!
Dan te bedenken dat het iemand is die haar paard zelf net van de droes af is,. Beetje extra begrip had dus wel gekund. Dus ik had hem flink zitten vanmiddag en was echt WOEST! Ik als borderliner trek me alles enorm aan, en flip van zulke dingen, zo ben ik dus vanmiddag van de trap gevallen omdat ik dan niet meer oplet.
Loop verdomme met doekjes erachteraan, doe me best alles op te ruimen en dan zo'n heissa trappen.
In het begin van de uitbraak werd hier ook nog net niet de gene met welke pony het begonnen is beschuldigt van.... Tja weetje mensen het gebeurd gewoon, mensen rijden wedstrijden, mensen lessen, mensen rijden een buitenritje, of gaan lekker met hun paard ergens heen voor cursus oid. Moeten we ze dan allemaal isoleren omdat mensen in deze tijd lijkt wel steeds agressiever worden denk ik dan..
Normaal kan ik met deze stalgenoot wel opschieten maar dit valt me van een volwassen iemand toch wel zwaar tegen...

Cayenne, nee gelukkig niet slijmvliezen zijn mooi roze. Ik denk dat een paard allang uitgedroogd was geweest, maar hij is echt heeeel heeel heeeeel klein en drinkt normaal maar 1 grote drinkemmer per dag ongeveer.

Cowgirl, maagzweer maatregelen neem is hierna wel als hij is opgeknapt hij is maagpatientje dus heb nog wel dingen lichen maar hij moet eerst opknappen en eten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:04

Ach nee...dat is wel heel sneu!
Dan lekker een emmer lang gras voor hem plukken in de berm, is hij ook vast blij mee :j

En ook goed op je zelf passen :(:)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:25

Fijn om te horen dat hij iets bijtrekt.
Balen dat hij nu niet meer mag grazen. Als hij gras wel eet zou ik het plukken en in stal voeren, maar dat had je vast zelf al bedacht :)
Veel sterkte nog en trek je niks van je stalgenoten aan, dikke knuffel voor Buck!!

LS_fotosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 23:27

Ja dat had hij van de week al gekregen maar dat is toch minder lekker... oliebol. :')
Dankjewel allemaal. :) Zonder jullie was ik helemaal nergens en zou ik nu in een putje hebben gezeten met de deksel boven me hoofd denk ik. :D
Bokt vind ik vaak een kolere site... en ik gebruik het allleen als vermaak maar het is toch zo mooi om te zien, dat mensen er wel voor elkaar zijn wanneer je ze nodig hebt!! Dankjewel allemaal.

Ik ga nog niet juigen want hij is er nog lang niet, maar hij gaat wel vooruit!! :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 00:30

Moed erin houden, hoor!

En als je iets nodig hebt van extra dekentjes ofzo, laat maar weten....ik heb genoeg in die maatjes :(:)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 00:57

he wat fijn dat het beter met hem gaat en erg flauw van je stalgenoot, maar joh karma zeg ik dan alleen maar

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 07:18

Gelukkig gaat hij met muizenstapjes vooruit!
Elk stapje is er weer 1 korter bij zijn herstel.

Pas wel een beetje op jezelf :(:) .
Want Buck heeft niks aan je waneer jezelf in de kreukels ligt.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:12

Arme pony. Hoop dat hij heel snel opknapt.
Fijn dat het al de betere kant opgaat.