Pony verkeerd gespoten, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 01:11

Knert schreef:
Nee niet sluiten. Dit is ontzettend leerzaam. Tuurlijk erg sneu. Maar ik ben oprecht geïnteresseerd in het verloop en afloop. Denk ook velen met mij.

Zeker, ook hier een geïnteresseerde die hoopt dat het snel mooi geneest. Sterkte TS, enne, blijf bij jezelf. Als jij weet dat je er alles aan doet is het goed, je hoeft niet te verantwoorden tegenover wildvreemden. :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 01:22

Pfoeh, dat zijn flinke lappen...
Zoiets soortgelijks gelukkig nog niet mee hoeven maken, wel een flinke wond op het been.

De tip was al genoemd, maar misschien een ontsmettingsmiddel toevoegen, mits het geen pijn doet.

Ik weet niet hoe je handdoek loslaat, maar soms zijn gaasjes net wat gemakkelijker en fijner dan badstof.

Soms helpt weken met badedas ook om straks het losse vel gemakkelijker los te krijgen.

Ziet er verder wel groot, maar ook schoon en rustig uit, zal misschien wat witte haren opleveren, maar ik zie niet in waarom het op zich niet netjes zou moeten genezen.

Ik zou het ook jammer vinden als je niet zou updaten- ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat.

Heel veel succes en een dikke zoen voor het slachtoffer :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 01:27

Potverdorie wat een gapend gat zeg....

Toch ken ik meerdere gevallen waarbij een soortgelijke wond eigenlijk nagenoeg onzichtbaar is genezen. Het paard van mijn broer schrok en sprong op de slagboomhouder. De hele borst lag open en we dachten echt dat het einde paard was. Hechten kon niet omdat er van alles gescheurd en gerafeld was door het geweld waarmee paard op die ijzeren paal geland was en er weer vanaf gesprongen. Paard heeft een paar weken antibiotica gehad en 3x per dag de slang erop met lauw water spoelen daarna smeerden we honing met mierikswortel. Na een paar maanden was het dicht en op een klein deukje en een streepje litteken van 5 cm is het helemaal genezen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 01:42

Ik moet zeggen dat de manier van "verbinden" mij meer bibbers geeft dan de wond zelf (en die is al erg). Kliniek en onder sedatie eens goed kijken wat er precies stuk is lijkt mij een goede optie.

Tegen het knagen aan de wond bestaan er speciale rekken van houten stokken die om de hals gaan zodat pony de hals niet kan buigen. Dat lijkt mij een betere optie dan de manier van afdekken die nu gebruikt wordt. Want dit moet of onder een drukverband (lastige plek ervoor) of bloot blijven om te genezen. Afbeelding
http://www.divoza.com/nl/halsrek

Abeltje1990

Re: Pony verkeerd gespoten, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 01:49

Zo'n halsrek is alleen niet echt op formaat shet gemaakt.

Ts ik wens je heel veel sterkte, niks van de negatieve reacties aantrekkken. Je doet heel hard je best voor de 'patient'

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 01:56

Abeltje1990 schreef:
Zo'n halsrek is alleen niet echt op formaat shet gemaakt.

Ts ik wens je heel veel sterkte, niks van de negatieve reacties aantrekkken. Je doet heel hard je best voor de 'patient'

Zaag, schuurmachine en boor, hout is vrij makkelijk op maat te maken, zeker omdat er een stukje af moet ipv bij. En anders moet dit met een paar dikke bezemstelen en grote kralen ook te knutselen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 02:41

Misschien vreemde vraag.
Maar lees in je verhaal dat beestje nu buut toegediend krijgt.
Maar is buut geen verboden middel?
Er zijn beter alternatieve op de markt met minder bijwerkingen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 02:47

Tobbes schreef:
Misschien vreemde vraag.
Maar lees in je verhaal dat beestje nu buut toegediend krijgt.
Maar is buut geen verboden middel?
Er zijn beter alternatieve op de markt met minder bijwerkingen.

Maar buut doet het wek heel goed. Het wordt wel vaker gebruikt. Het is zeker geen eerste keus, maar met goede indicatie mag het wel(als al het andere niet genoeg pijnstilling geeft).

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 02:52

Nou, dat is een flinke wond. Zo te zien en te lezen is het gegaan om een injectie met finadyne, cronyxin, norixin of een vergelijkbare pijnstiller/ontstekingsremmer (nsaid). Die moeten strikt intraveneus (in de halsader) gespoten worden en kunnen anders heftige weefselreacties geven. Aan de wond te zien is het wel in de hals maar naast het vat terecht gekomen en vervolgens naar beneden gezakt.

Echter, ook en vooral omdat het een pony is, lijkt me de kans heel groot dat dit echt weer goed gaat komen. Het lijkt vooral oppervlakkig te zijn (huid en onderhuidse weefsels). Veel kans op gasnecrose zie ik niet zo, omdat de wond goed open ligt. Voor gasnecrose heb je juist een zuurstofarme omgeving nodig met veel weefselbeschadiging.

Wat ik je aanraadt is om vooral niet te spoelen met alleen water, dat is namelijk behoorlijk irriterend en pijnlijk voor de weefsels en is niet bevorderlijk voor de wondgenezing. Gebruik liever met een zelfgemaakte zoutoplossing: 90 gram keukenzout (een kopje) op 10 liter water (een emmer). Dat is namelijk een basis infuusoplossing: fysiologisch zout, isotoon en daarom niet irriterend. ORS is ook op deze verhouding gebaseerd. Kraanwater hoef je niet te koken, dat is vrijwel steriel. Zorg wel dat je schone emmers en slangen gebruikt, die zou je na elk gebruik wel even kunnen spoelen met zo heet mogelijk water.

Het lijkt erg zout, maar is bijvoorbeeld veel minder zout dan zeewater. Je zou bij de welkoop/Boerenbond misschien een speenemmer kunnen kopen, de speen eraf slopen en er een stuk tuinslang aan kunnen prutsen, waarmee je de straal richt. De emmer hang je dan op om voldoende druk in je tuinslang te krijgen. Er zijn vast ook nog wel andere simpele oplossingen te bedenken.

Voor wie het niet gelooft: spoel een wondje of je ogen maar eens met eerst gewoon kraanwater en dan met zo'n oplossing (9 gram zout op 1 liter water), je merkt echt het verschil.

Ik vraag me wel af of er geen wondtoilet moet plaatsvinden, waarbij al die losse flodders en eventuele ingedroogde, niet levensvatbare stukken huid worden verwijderd. Die hele dikke lappen huid hebben juist een goede kans op genezing, maar dan moeten ze wel aanliggen en niet zo wijd loshangen.

Wat betreft de but: dat is in Nederland al sinds een paar jaar weer toegestaan, mits de pony in het paspoort definitief ongeschikt gemaakt wordt voor de slacht. Blij toe, want het is een hele sterke, veilige pijnstiller. Vooral bij hoefbevangenheid weet ik niets beters.

Honingzalf (mesitran, dermiel enz) lijkt me prima, zeker op termijn.

Echt, als die huidflappen een beetje gaan aanliggen (met hulp = verband) gaat dit helemaal goed komen.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 04:48

Heftig zeg! Mijn inmiddels overleden paard heeft ook een keer wat zwelling van een injectie gekregen, maar dat was gelukkig erg mild en werd uiteindelijk vanzelf weer opgenomen. Zoals je als zei, meestal zakt het inderdaad naar beneden, dus dat het bij haar borst zit wil niet zeggen dat de DA daar de injectie heeft gegeven.

Het doet me trouwens aan een artikel denken dat ik eens op FB heb gelezen over complicaties van banamine injecties. Ik weet niet of dit ook zoiets is? Hier is het artikel: http://www.horseandman.com/medical/clostridial-myositis-never-give-a-banamine-shot-into-the-muscle/08/12/2013/

Ik ben erg benieuwd naar het genezingsprocres en hoop dat je ons op de hoogte houdt. Alvast veel beterschap voor je leuke dame.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 07:37

Honingpropolis zalf, kan ik ook aanraden, natuurlijk antibiotica, en helpt goed bij herstel van wonden!

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:01

tamary schreef:
Ik moet zeggen dat de manier van "verbinden" mij meer bibbers geeft dan de wond zelf (en die is al erg). Kliniek en onder sedatie eens goed kijken wat er precies stuk is lijkt mij een goede optie.

Tegen het knagen aan de wond bestaan er speciale rekken van houten stokken die om de hals gaan zodat pony de hals niet kan buigen. Dat lijkt mij een betere optie dan de manier van afdekken die nu gebruikt wordt. Want dit moet of onder een drukverband (lastige plek ervoor) of bloot blijven om te genezen. [ Afbeelding ]
http://www.divoza.com/nl/halsrek

Lijkt mij dat dit in de wond gaat zitten. Niet heel fijn

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:11

Ts; erg naar en verschrikkelijk voor de pony! Hopelijk komt het allemaal snel goed!

De rest; Stop is allemaal niet jullie vooroordelen en het spelen van eigen doktertje!! Ik zit echt met verbazing dit topic te lezen. Ga geen conclusies trekken als je niet alle informatie hebt en al helemaal niet als er een dierenarts opzit!
Bijvoorbeeld de kliniek: waarom? De dierenarts zit er vol boven op en houdt de pony in de gaten. Die kan echt zelf wel beslissen wat het beste is. Wat kan een kliniek op dit moment, met deze wond meer doen dan de huidige da? Juist, niks.
Dan over het prikken: in de begin post staat dat de da fout heeft geprikt, het moest IV maar is IM of SC geprikt. Logisch dat het dan niet in de ader is geprikt :roll:

TS; hou lekker je dierenarts aan als hij zo goed zijn best doet voor je beestje! Volg zijn instructies op en ga niet allemaal andere vage dingen op de wond smeren, dit kan in het nadeel van de huidige genezing werken!

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:17

Zoals ik op de foto's kan zien is het geen gaatje maar een gapende wond.. Kan het niet gehecht worden? Heel veel sterkte. Hoop dat je kleine vriendje sterk genoeg is.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:29

jemig....ik las je openingstopic en ik dacht ja ja ter grootte van een vuist en later nog groter, ik dacht overdrijven is ook een vak. Maar het spijt me dat ik te vroeg heb geoordeeld. Verschrikkelijk en heftig die foto's en je arme paardje. Ik heb overigens niet alle reakties gelezen.
Helaas weet ik niet wat je moet doen.
Heel veel sterkte en beterschap bij je paardje toegewenst, ik hoop dat hij snel hersteld. Ik leef met jou en je shetje mee.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:35

Mijn paard is in 2007 scheef geprikt (naast de ader, ze stapte nét opzij), uiteindelijk stond ze met een bult als een voetbal aan d'r hals, gevuld met pus. Paard is op een avond met spoed naar Bodegraven gebracht en heeft daar 10 dagen gestaan. Ze waren bij haar bang dat het open zou klappen, omdat ze niet wisten of het aan de halsslagader vast zat en die mee zou open scheuren.

Heel veel succes met ponylief en trek je niets aan van negatieve reacties, gewoon negeren.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:42

Niet laten sluiten hoor, ik volg dit graag omdat we hier veel van kunnen leren.

Honingzalf klinkt leuk, maar ik vrees dat je er per dag zoveel van nodig hebt.
Verder wat DonCamillo sluit ik me bij aan (overigens ook netjes beschreven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:49

Wow ik wist echt niet dat verkeerd prikken zulke gevolgen kan hebben. Maar er zijn dus meer mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt.

Veel sterkte TS, ik hoop dat je pony snel weer een beetje opknapt. Houd je ons op de hoogte?

Probeer de nare reacties naast je neer te leggen.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:52

Heel veel sterkte.
En Tjeee wat heeft bokt weer een hoop dierenartsen in de dop zeg :o
Fijn dat je dierenarts voor je klaarstaat....die heeft hier natuurlijk ook een rotgevoel van net als jij.
Je doet alles voor je maatje en dat is je te prijzen. :(:)

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:04

Jeetje dat ziet er heftig .
Sterkte met je pony. Het zal zn tijd nodig hebben voordat dit mooi genezen is.
Succes

Oblivion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:20

Jeetje TS, ik had niet verwacht dat de foto's zo erg zouden zijn.
Hier ook ervaring, maar ook een vochtophoping tussen de voorbenen, alleen is dit niet op deze manier opengeknapt. Echter zou ik er zelf niet mee gaan prutsen, maar gewoon naar je dierenarts(of de kliniek) luisteren en in overleg met hem/haar behandelen.

Sterkte TS!!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:42

Jeetje ts.. Wat moet het rot zijn voor jullie om je pony zo te zien..

Overleg met je DA over dat spoelen met zout verhaal. Wat daar uitgelegd werd klopt. Ook die grote losse stukken zou ik navraag over doen of dat niet beter weg gehaald kan worden. Als dat eerst helemaal moet afsterven dan duurt de genezing naar mijn weten juist langer.

Veel sterkte gewenst!

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:45

Pff wat een wond, erg geïnteresseerd hoe het geneest!!

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:50

Wow wat een wond.

Heb dat wel eerder gezien bij een grotere pony. Maar dat was toen droes wat er na een injectie ineens naar buiten kwam. Ook eerst een kleiner gaatje en werd ook zo`n gat als die van jou. We waren heel blij toen der tijd dat het naar buiten was gekomen anders was het naar binnen geslagen en einde verhaal.

Duurde lang maar is weer helemaal genezen gelukkig.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:58

Klanten van mij hebben dit ook gehad met hun Fries. Was ook zo heftig als bij jou pony. Het heeft even geduurd voordat het geheel genezen was en heeft er nu alleen een litteken op de borst/onderkant hals van over gehouden.

De behandelingsprocedure was intensief door de dierenarts, was ze exact hebben gedaan weet ik niet. Maar je dierenarts is er fanatiek mee hoor ik.

Veel sterkte en succes!