Paard al maanden kreupel zonder aanwijsbare reden..paniek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 21:32

Dankjewel @DaphneL. Dat geeft weer hoop! Dat van jou was dan ook meteen een flinke blessure. Ik bof denk ik nog nog dat er geen peesschade is.
Ik ben al tevreden als ze pijnvrij door de wei kan stuiteren en ik haar recreatief kan rijden. Hoop wel op lange buitenritten, al is t lekker stappen. En wat verder misschien nog mogelijk is, beetje dressuur enzo is mooi meegenomen.

Babootje

Re: Paard al maanden kreupel zonder aanwijsbare reden..paniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 07:14

Gelukkig valt het mee. Proficiat. We gaan weer voor je duimen dat het daarbij blijft. Ik zou idd vragen op ze op een heel klein stukje wei zou mogen als ze zich rustig houdt. In de box zijn ze ook niet altijd rustig zeker als hun vriendje buiten staat. Mocht het toch boxrust worden, let er dan op dat je iets bij voert om de darmen goed aan het werk te houden, zoals psyllium vezels en lijnzaad.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 15:07

Goede tip, Babootje. Ik maak me ook zorgen dat als ze op zo een klein stukje staat ( waar ook het aller, allerlaatste sprietje gras op gaat) ze zand binnen krijgt. Goede tip.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 10:50

Komende dinsdag gaat ze naar kliniek in Vorden, woensdag wordt ze geopereerd.

Inmiddels heb ik een kliko-slowfeeder gefabriceerd die nu proefdraait. Leek me wel handig als ze zo lang op een klein stukje moet staan. De gaten zijn inmiddels al wat groter, en ik heb hem met twee spanbanden vastgemaakt, want zo een ding schuurt ook heerlijk!

http://www.bokt.nl/img/avatar/gb0ZWz.jpg

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:31

Ben benieuwd of die kliko-slowfeeder je bevalt en of ze het deksel niet open krijgt. Of zit die ook "verzegeld"?

Sterkte dinsdag en woensdag, ik duim voor je dat alles goed gaat!

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 14:38

Ze heeft het nog niet geprobeerd, de klep openmaken. Ik heb hem wel wat hoger hangen, maar het zal een kwestie van tijd zijn dat ik de klep moet vastmaken.
De gaten moeten nog iets groter, en het hooi blijft nog wel wat hangen, dus moet ook nog wat rommelen met de plank erin. Maar het lijkt me een uitstekend tijdverdrijf voor een paard wat niet los in wei mag!!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:49

Ja, ze zal eer wel mee bezig zijn zo in elk geval, mooie oplossing!

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:34

Hoe is het vandaag gegaan?

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 13:35

Heel goed. mocht r vandaag ophalen, maar ga ik morgen doen. Mag haar van de dokter absoluut niet op klein stukje zetten. was ie heel resoluut in. Dus ben vandaag met spoed opzoek gegaan naar tijdelijk stal waar het gezellig is :)
Gelukkig heb ik er een gevonden, lekker druk met veel paarden en veel te zien voor haar.

Als ik haar bij mij zou zetten staat ze in haar uppie en dat kan ik haar niet aandoen.

..en heb ik na 4 weken een gestoord paard

Nazorg instructie kogelringband operatie: 4 weken boxrust. 3 weken 5 minuten stappen per dag. daarna langzaam opbouwen naar 20 minuten. Dus we hebben nog even te gaan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:34

Fijn dat het zo goed is gegaan en heel verstandig dat je tijdelijk een stal hebt gezocht waar meer paarden op stal staan. Dan zijn ze toch al uit de dagelijkse routine van buiten staan en accepteren ze de stalrust veel beter. Succes de komende tijd hoor, ik zou het leuk vinden als je ons af en toe op de hoogte houdt over hoe ze zich houdt!

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 15:53

Dat zal ik doen Jet!

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 20:45

Vandaag het verband gewisseld, zag er prima uit. Geen wond te zien, alleen wat draadjes van de hechting die uitsteken. Ze is lekker rustig op stal, maar de 5 minuutjes stappen zijn wel heel snel voorbij!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:28

Heftig TS! Fijn dat de operatie goed is gegaan! Ik heb helaas heel veel ervaring met deze blessure, maar bij mijn paard was het ligament verdikt/verrekt en de pezen eronder onbeschadigd. Bij hem was geen operatie nodig, maar het revalideren duurde net zo lang vermoed ik. Wat heeft jouw veearts gezegd over de duur van de revalidatie?

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 15:47

Iig dat ze 4 weken absolute boxrust moet hebben. 1e drie weken 5 minuten stappen per dag. Na 3 weken langzaam opbouwen naar 20 minuten. Hoe het daarna loopt heb ik nog niet besproken. Geloof dat de dierenarts ook niet echt iets kon garanderen. Het is even afwachten

Ik heb wel al besloten dat als ze de wei weer in mag, dat dat een heeeeel klein stukkie wordt, met iedere dag een centimeter er bij... ik hou mn hart vast als die weer los mag...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:00

Is ze wel braaf nu met die 5 minuten stappen? Hoe langzaam moet je na 3 weken opbouwen naar 20 minuten stappen? 5 minuten per week erbij ofzo? Heb je al een nieuwe afspraak staan voor controle of hebben ze gezegd wanneer je ongeveer terug zou moeten komen?
Ik zou het ook heel spannend vinden hoor, mag ze dan na die 4 weken dus al weer "naar buiten"? Dan zou ik haar ook op een stukje zetten ter grootte van een box en dat langzaamaan vergroten.

Wel super dat het er onder het verband zo goed uitzag! Wanneer mogen die hechtingen eruit of gaan ze er vanzelf uit?
En wel top dat ze daar op stal zo rustig is. Goede zet om haar naar een andere stal te brengen dus.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 19:55

Ze is verrassend braaf met stappen. Alleen het laatste stukje als we in de buurt van gras (grasss!!!) komen moet de rem er even op. Het blijft een Tinker, he.
Na 14 dagen moet ik terug voor verwijderen hechtingen. Daarna moet ik ook nog terugkomen voor controle. Zal ik meteen het opbouwen naar 20 minuten bespreken.

Omdat het regende hebben we vandaag voor het eerst in de binnenbak gestapt. Dat was voor het eerst in haar leven dat ze in een binnenbak was en ook dat ze zichzelf in een spiegel zag ;) Ze was een beetje onder de indruk en liep heel braaf achter me aan. Het kan zo een lief kuiken zijn <3

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:58

Dat klinkt allemaal heel goed! Mooi dat je in de binnenbak kon stappen, zeker met die regen. Ja, spiegels zijn leuk, tenminste, die van mij vindt dat wel.

Goed dat je dan nog even vraagt hoe je het het beste kan gaan opbouwen als dat weer mag.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 21:28

Hiep hiep... de hechtingen zijn er uit. Nog steeds boxrust maar ik mag langer stappen. En ik mag er eindelijk opzitten.
Dus ik heb vandaag 7 minuten gestapt òp het paard. Fijn om weer op eigen knollie te zitten :)
Ik heb nog geïnformeerd naar prognose. Is in principe goed bij "gewone" paarden. Bij Koudbloeden als tinkers en IJslanders hebben ze nog te weinig ervaringen. Het is ook lastig bij deze harde paarden dat als ze een pijntje hebben, ze gewoon door boemelen. Je merkt het pas laat als er iets aan de hand is en dan is het vaak al ernstig.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:30

tinkermiep schreef:
Hiep hiep... de hechtingen zijn er uit. Nog steeds boxrust maar ik mag langer stappen. En ik mag er eindelijk opzitten.
Dus ik heb vandaag 7 minuten gestapt òp het paard. Fijn om weer op eigen knollie te zitten :)
Ik heb nog geïnformeerd naar prognose. Is in principe goed bij "gewone" paarden. Bij Koudbloeden als tinkers en IJslanders hebben ze nog te weinig ervaringen. Het is ook lastig bij deze harde paarden dat als ze een pijntje hebben, ze gewoon door boemelen. Je merkt het pas laat als er iets aan de hand is en dan is het vaak al ernstig.

Weet je wat je wél enorm meehebt TS? Dat je een paard hebt die zoet is en zich dus goed laat revalideren. Dat was wat mijn veearts jaren geleden tegen me zei: "Het kan goedkomen als jullie geduld hebben én het paard zich laat revalideren" Dus dat heb je al mee :J

Succes ermee!

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 19:58

Nou, de 4 weken boxrust zitten er op en we stappen 20 minuten. Het fijne is dat het paard op een drukke stal zetten het goede recept bleek te zijn. Paardje is relaxed, heeft zich aangepast aan stalregime en hele dag binnen staan. Ik ben iedere dag geweest, altijd ongv zelfde tijd om het paard meer rust/regelmaat te geven. We stappen lekker in de binnenbak gewoon zonder zadel en we pakken nu een beetje de draad op met wat stelling en voorwaarts-neerwaarts.
Morgen dierenarts bellen voor na-controle. Heel benieuwd wat er komt na 20 minuten stappen!!!

Ik overweeg om er nog een maandje aan te plakken. hier kan ze in een uurtje of wat er ook voorgeschreven wordt in paddockje staan. Klinkt wat veiliger dan bij mij in die grote wei. Bovendien is eigenaar stal veel kundiger dan ik en kan me begeleiden in de beoordeling hoe ze loopt/hersteld.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:54

Fijn dat je deze oplossing hebt gevonden.
Stappen is zo'n belangrijk onderdeel in de training en voor de basisconditie.
Dat neemt men m.i. vaak veel te weinig tijd voor.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 06:50

Wat fijn dat het je zo goed bevalt nu met het revalideren op deze stal. Het is natuurlijk een gokje, maar gelukkig pakt het heel goed uit. Als ik het zo lees zou ik er als het kan inderdaad nog zeker een maand blijven staan. Ik ben heel benieuwd wanneer je voor controle kan en wat de bevindingen van de dierenarts dan zijn!

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 18:30

IK laat nog weten wat de dierenarts er van vindt. Het is nog wel behoorlijk dik, maar de operatie is ook nog niet erg lang geleden. Ze stapt lekker. Draf heb ik niet gedaan, mocht ook niet.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 19:21

Nou, vandaag bij de dierenarts geweest. ze is nog steeds beetje kreupel in draf. Ze mag nu de paddock in en we bouwen t langzaam op. Ik moet goed kijken wat er de komende 2 weken verandert (beter/slechter) met meer beweging.
Ik mag haar nu wel gewoon rijden, maar nog geen draf.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:43

Spannend hoor! Ik zou als je weer wat gaat doen niet teveel bochten doen en al helemaal geen krappe bochten. Dat is vaak met dit soort blessures slecht. Ik hoop dat je verbetering ziet over twee weken, wel jammer dat ze nu in draf nog niet helemaal goed liep.