anjali schreef:Ouderdom is een natuurlijke fase in het leven. Je kunt dan minder, maar dat hoort er bij. Ik vind het absoluut fout om bejaarden, mens of paard, te bestelen van hun laatste levenstijd. Er is behalve het lichaam ook de ziel, en het ervaren van liefde en vriendschap als je oud bent is ook waardevol. Voor ts is het dan ook nog voordelig dat haar omgeving en stalgenoten allemaal vinden dat haar paard nog recht en kans op leven heeft; dat is moeilijker als je op een prestatiegerichte sportstal staat waar alles weg moet wat niet meer optimaal functioneert. Dan moet je het in leven houden van je oudje nog rechtvaardigen ook! Ik vind dus dat elk levend wezen uniek is, en elk leven kostbaar, en dat je nog lang genoeg dood kunt zijn. Als het iemands tijd is dan gaat hij zowiezo, daar hoeven mensen niets aan te forceren.
Dus moet je een paard maar laten lijden en wachten tot hij vanzelf dood gaat? Hopelijk heb jij geen paarden.
Ik zou mijn paard met kanker niet willen laten afzien tot hij dood lag. Je kan zeggen: Voldoende medische ondersteuning, maar alles heeft een limiet, ook pijnstillers.
Misschien moet je dan de Bijbel nog eens lezen waarin staat dat wij verantwoordelijk zijn pm voor de dieren te zorgen. En zorgen betekent ook uit lijden verlossen indien nodig.