oud paard. tot hoever ga je?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 17:41

anjali schreef:
Ouderdom is een natuurlijke fase in het leven. Je kunt dan minder, maar dat hoort er bij. Ik vind het absoluut fout om bejaarden, mens of paard, te bestelen van hun laatste levenstijd. Er is behalve het lichaam ook de ziel, en het ervaren van liefde en vriendschap als je oud bent is ook waardevol. Voor ts is het dan ook nog voordelig dat haar omgeving en stalgenoten allemaal vinden dat haar paard nog recht en kans op leven heeft; dat is moeilijker als je op een prestatiegerichte sportstal staat waar alles weg moet wat niet meer optimaal functioneert. Dan moet je het in leven houden van je oudje nog rechtvaardigen ook! Ik vind dus dat elk levend wezen uniek is, en elk leven kostbaar, en dat je nog lang genoeg dood kunt zijn. Als het iemands tijd is dan gaat hij zowiezo, daar hoeven mensen niets aan te forceren.

Dus moet je een paard maar laten lijden en wachten tot hij vanzelf dood gaat? Hopelijk heb jij geen paarden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 17:49

DatBenIkNou schreef:
anjali schreef:
Ouderdom is een natuurlijke fase in het leven. Je kunt dan minder, maar dat hoort er bij. Ik vind het absoluut fout om bejaarden, mens of paard, te bestelen van hun laatste levenstijd. Er is behalve het lichaam ook de ziel, en het ervaren van liefde en vriendschap als je oud bent is ook waardevol. Voor ts is het dan ook nog voordelig dat haar omgeving en stalgenoten allemaal vinden dat haar paard nog recht en kans op leven heeft; dat is moeilijker als je op een prestatiegerichte sportstal staat waar alles weg moet wat niet meer optimaal functioneert. Dan moet je het in leven houden van je oudje nog rechtvaardigen ook! Ik vind dus dat elk levend wezen uniek is, en elk leven kostbaar, en dat je nog lang genoeg dood kunt zijn. Als het iemands tijd is dan gaat hij zowiezo, daar hoeven mensen niets aan te forceren.

Dus moet je een paard maar laten lijden en wachten tot hij vanzelf dood gaat? Hopelijk heb jij geen paarden.

Neen, natuurlijk moet er goede medische verzorging zijn zodat een oud iemand pijnvrij kan leven. En ja, ik heb wel paarden ,en ben ook lid van de Paardenkamp in Soest, rusthuis voor oude paarden, die ik testamentair dus ook ga begunstigen.Overigens is het leven eigendom van God. En van niemand anders.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:04

DatBenIkNou schreef:
Hopelijk heb jij geen paarden.

Okee...dus als iemand anders denkt dan jij, is deze persoon niet meer paard waardig? Kvind het nogal grof om dat zo te zeggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:07

Dat is een kwestie van geloofsovertuiging :) Ik zou mijn paard met kanker niet willen laten afzien tot hij dood lag. Je kan zeggen: Voldoende medische ondersteuning, maar alles heeft een limiet, ook pijnstillers.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:11

anjali schreef:
Neen, natuurlijk moet er goede medische verzorging zijn zodat een oud iemand pijnvrij kan leven. En ja, ik heb wel paarden ,en ben ook lid van de Paardenkamp in Soest, rusthuis voor oude paarden, die ik testamentair dus ook ga begunstigen.Overigens is het leven eigendom van God. En van niemand anders.

Dus jij laat een hoefbevangen paard, waarbij de hoefbenen zó gekanteld zijn dat de punten door de zolen naar buiten steken (en ja, dat is het eindstadium van hoefbevangenheid en dat kan in theorie dagen duren), net zolang liggen tot-ie uit zichzelf doodgaat? Omdat God het zo gewild heeft? God heeft volgens mij bepaald dat dan een roofdier (de mens dus in dit geval) het dier doodt...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:20

Exact. Het is pas grof om een dier kosten wat het kost in leven te houden. Ik heb het nu niet over ts want daar kan ik zo niet over oordelen. Maar de medische zorg kan geen wonderen verrichten en is helaas ook niet in staat om paarden altijd pijnvrij en respectvol te laten overlijden. Wachten tot sommige vanzelf zullen overlijden kan dan gelijk worden gesteld aan dierenmishandeling.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:21

Ibbel schreef:
anjali schreef:

Dus jij laat een hoefbevangen paard, waarbij de hoefbenen zó gekanteld zijn dat de punten door de zolen naar buiten steken (en ja, dat is het eindstadium van hoefbevangenheid en dat kan in theorie dagen duren), net zolang liggen tot-ie uit zichzelf doodgaat? Omdat God het zo gewild heeft? God heeft volgens mij bepaald dat dan een roofdier (de mens dus in dit geval) het dier doodt...

_/-\o_

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:22

Wat erg ook dat je God hierbij haalt.. :') Misschien moet je dan de Bijbel nog eens lezen waarin staat dat wij verantwoordelijk zijn pm voor de dieren te zorgen. En zorgen betekent ook uit lijden verlossen indien nodig.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:27

Citaat:

Zullen we het geloof even buiten wegen laten.
Daar heeft TS niks aan en het paard al helemaal niet.

En persoonlijk krijg ik enorme kriebels als mensen zo denken.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:35

Voor mij zou de grens al bereikt zijn. Als ze niet meer met de " kudde" mee kan draven omdat ze pijn heeft...zou voor mij al een no go zijn.
Weet je, je bent nooit te vroeg, je kan wel te laat zijn met inslapen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:37

Wanneer je daarover begint te tobben en te twijfelen dan is het zover en tijd..........van wat er komen gaat en of staat te gebeuren.

Heel vaak begint het daarmee en dan weet je eigenlijk wel dat het tijd is.........

Zolang het dier blij is en er zin in heeft en het paardwaardig is, ga ik door.

Maar wanneer je ziet dat het niet meer gaat en het leven uit de ogen is en je weet dat het pijn heeft......dan is het voor mij klaar, zeker als het iets heeft wat niet meer geneest en je kent het dier heel goed en je ziet het duidelijk.........
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 19-03-16 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:39

Ibbel schreef:
anjali schreef:

Nee, natuurlijk niet. Bij een goede medische begeleiding hoort,indien het paard helemaal geen kansen meer heeft, ook euthanasie. Ik ben alleen tegen het doden van redelijk gezonde paarden alleen omdat ze in menselijk oogpunt geen nut meer hebben.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 18:49

Paarden sterven haast nooit een natuurlijke dood, het zijn immers prooidieren. In de natuur worden ze aangevallen en opgegeten op het moment dat ze niet fit zijn, of dat nou op hun 5e, 10e of 20e is. Het is aan ons om te beoordelen, mét hulp van experts, of een paard dat niet fit is weer beter zal worden. Helaas is het ook aan ons om te bepalen wat 'beter' precies inhoudt en ik schrijf helaas omdat dit zo vaak een glijdende schaal is. Je kunt je van te voren dingen voornemen, maar pas als het zo ver is, weet je zeker hoe je zult handelen.

Een goede dierenarts geeft ook aan als hij/zij het genoeg vindt. Helaas zijn er ook nog dierenartsen die alleen de centen ruiken van weer op visite komen en weer wat voor kunnen schrijven. Maar er zijn ook genoeg eigenaren die een gesprek over een eind uit de weg gaan. Soms moet je een weekje weg gaan om bij thuiskomst ineens te zien hoe slecht een paard eraan toe is. Je ziet je dier immers dagelijks en dan valt achteruitgang gewoon niet zo op.

Ik hoop dat als het zo ver komt ik me kan houden aan het hier ook al gelezen standpunt dat je nooit te vroeg bent met de beslissing je dier in te laten slapen, maar wel te laat kunt zijn. En als ik het verhaal van TO hier lees, dan denk ik dat mijn grens al bereikt zou zijn. Maar ja, dat weet je dus pas zeker als je er zelf middenin zit.

siepjes

Re: oud paard. tot hoever ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 08:48

Het lijkt me ontzettend moeilijk om deze beslissing te moeten nemen. Het is inderdaad een conflict tussen de liefde die je voelt en wat is goed. Helaas kan een paard niet aangeven hoe hij zich echt voelt en gaan ze heel ver in het onderdrukken van pijn.
Ik heb mijn toen 28 jarige pony nog laten opereren aan koliek. En wat ben ik dankbaar dat ik die beslissing zo genomen heb. Het was moeilijk met een 60% slagingskans. Maar ik wist ook - als iemand een knokker is en bruist van het leven dan is zij het wel. Is ook nog nooit eerder ziek geweest. Het waren een paar zware weken. Maar ze is nu 32 en dr streken zijn volop terug en ze heeft nog genoeg energie - we rijden er zelfs nog op (gewoon om dr fit te houden meer niet). Bij mijn paard van 23 zou ik in geval van helaas anders beslissen. Zij heeft altijd al gesukkeld met haar gezondheid- t is gewoon n gevoel dat dat beter is. Maar ja als het zo ver zou zijn lijkt me dat wel lastig.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 08:51

Ik denk dat de discussie ook n beetje is - wat heb je nog allemaal voor je oude paard over - en hoe lang ga je daarmee door. Want het kan best zijn dat je nog 15 jaar een oud paard hebt waar je niet of nauwelijks op kan rijden. Ik ga er van uit dat als er geen perspectief is en er is zichtbaar lijden dat iom een dierenarts de meeste mensen het dier dan toch ook laten euthaniseren.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:00

Ik zou eens een goed gesprek houden met je dierenarts. Of er nog kans is dat ze pijnvrij gaat zijn. Als ik zo de berichten lees, denk ik namelijk van niet.

En hoe moeilijk het ook is (en ik zeg heel eerlijk dat ik de keuze zelf gelukkig nog nooit hoeven maken), maar ik heb altijd gezegd dat als ik mijn paard geen paardwaardig bestaan meer kan bieden, dan is het klaar. Misschien heel hard, en als ik de keuze zou moeten maken wil ik er ook wel zeker van zijn dat het paard niet meer kan, maar je bent verantwoordelijk voor je paard en zult het beste voor hem moeten doen. En een paard dat wel wil maar niet meer kan is imo niet gelukkig

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:02

Dat klinkt een beetje naar siepjes 'wat je allemaal nog voor je oude paard overhebt?'. Daar gaat het bij TS helemaal niet om. Het gaat erom wat nog diervriendelijk is ja of nee. Veearts vind dat de pony er slecht bij staat, weinig weerstand, mager en kreupel. Dan heeft zo'n beslissing dus echt niks te maken met wat je er voor over hebt, of dat je niet meer zal kunnen rijden. Het gaat om het welzijn van het dier!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:23

Soms zijn er momenten en dan besef je hoe pijnlijk de situatie is....jij hebt nu zo een kruising en welke afslag moet je nemen?
kijk naar de kwaltijd van leven voor je paard en of er verbetering mogelijk is, je hebt al veel gedaan.
Maar als ze lichamelijk op is kan een einde ook een goede optie zijn praat er over met je DA.
Te lang uitstellen kan ook onnodig lijden betekenen en zinloze kosten maar dat is aan jou.

Ik wens jou sterkte en wijsheid in deze lastige situatie! :(:)

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:08

Graffi86 schreef:
(..)

Het pas in laten slapen als een paard niet meer in de benen kan komen is in mijn ogen veel te laat. Kans is nl heel groot dat je er niet bij bent als je dier gaat liggen en weer wil opstaan, met als gevolg een gevecht van uren (?) voor je het dier uit zijn/haar lijden van verlossen. Geloof me, heb het meegemaakt, is niet voor herhaling vatbaar.

(..) |o

Misschien hoort er een nuance in mijn post: als mijn paard moeilijk/met veel moeite in de benen komt. Dat ze niet meer op zou kunnen staan is mijn grootste nachtmerrie.. |(

Anderszins vind ik wel in deze discussie dat ouderdom met gebreken komt. Een paard van 20 + is vaak wel echt in de herfst/winter van zijn leven en daar horen ook gebreken bij. Net als dat bij mensen het geval is en die willen ook niet direct geëuthanaseerd worden. Het bepalen van wanneer het genoeg is, is moeilijk en per situatie verschillend. Gevaar is wel dat jij als eigenaar, die het paard dagelijks ziet, niet meer heel objectief kan oordelen. Geleidelijk aan glijd je af in het soort van normaal vinden van alle klachten terwijl dat voor de buitenwacht dan al heel duidelijk is dat het eigenlijk niet meer kan.

Het geloof hierbij halen en lelijk reageren op iemand die met inachtneming van het geloof zijn beslissingen neemt, lijkt me onnodig. Een beetje respect voor elkaar is belangrijk om een goede discussie te kunnen voeren. Uiteindelijk komt het in dit topic allemaal op hetzelfde neer: de zorg om onze oude paarden en voor dat paard bepalen wanneer het eventueel genoeg is. :)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:14

Een paard merkt het niet als je hem te vroeg laat gaan, wél als je het te laat doet.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:31

Calanddra schreef:
Een paard merkt het niet als je hem te vroeg laat gaan, wél als je het te laat doet.

_/-\o_

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:53

Hoe gaat het nu, heb je al een beslissing kunnen nemen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:22

Denk aan je paard dan is de beslissing makkelijker.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:30

Ik heb een tijdje met ts geappt maar ik krijg geen reactie meer. Weet niet of er geen interesse meer is, of of ze eventueel al wen beslissing heeft genomen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:31

Wat vreemd, dan kan je dat toch in elk geval even melden? Hoe lastig het ook is, het is háár beslissing uiteraard.