Selenium mogelijk oorzaak PPID/EORTH/IR/bevangenheid/EMS

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:14

Mabotje schreef:
Als jullie het over mij hebben: supplement gaf idd verbetering maar niet genoeg. Daarbij komt dat zon poeder chemisch is en ik liever een organisch middel had. Organische korrels deden echter nog minder.
Ander voer werkte het beste. In hoeverre daar het Se chemisch of organisch is, is de vraag natuurlijk, maar het werkt iig wel.

Wel interessant. zo'n praktijkgeval!
Weet je toevallig nog welke 2 middelen je geprobeerd hebt (het eerste supplement dat niet genoeg deed en de organische korrels die nog minder deden), en heb je toen ook steeds bloed geprikt om te kijken of de Se waarde veranderde, of was dat puur op de toestand van het paard?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:20

BMHP schreef:
Kom op alles testen en dan ook nog inspannings fysoloog en bijna profesioneel trainer worden van je paardje.
Vaak is het voldoende om gewoon de dingen te doen die we allemaal doen.
Bloed testen, laboratorisch onderzoek van voer en speciale suplementen voeren doen we pas als het echt noodzakelijk is.
Een gezond paard met een goede kwaliteit voer heeft die onderzoeken niet nodig.
Ik vind het een beetje doorslaan. Ik snap de kritiek op de titel van dit topic, maar het laat ons weer nadenken over wat we extra geven.

Een beetje merkwaardige reactie vind ik dit.. maar dat zal aan mij liggen :)

Bij een gezond paard hoef je niks te testen, dat lijkt me vanzelfsprekend. Maar het kan helemaal geen kwaad om, als er wél problemen zijn, je grenzen te verleggen en een diagnose te laten stellen op een aantal basisvoorwaarden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:25

Vreemd, heb een PPID staan maar heb nooit iets bijgevoerd aan supplementen.
Heb hem al 17 jaar.. gras brok en hooi kreeg hij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:33

Junia schreef:
Ik lees dit net nadat ik de dierenarts heb gesproken over de resultaten van het bloedonderzoek van mijn merrie. Ze blijkt een behoorlijk seleniumtekort te hebben. Ik kies er toch voor om het bij te gaan voeren. Vorige keer maakte dat verschil en eerlijk gezegd vertrouw ik erop dat mijn dierenarts het beter weet dan een artikel op het internet of het etiket op een zak voer.

Welk supplement heeft je dierenarts je aangeraden, en is dat 100% selenium of zitten er ook nog andere werkzame stoffen bij?
En welk Se-supplement hielp je merrie de vorige keer door haar dip heen?
En heeft je dierenarts van tevoren ook uitgerekend hoeveel Se je je paard nu al voert via brok/muesli/vitamine-mineralenbrokjes of supplementen, als je die al voert?

Een hoop vragen, maar dit vind ik nou een interessante reactie over dit onderwerp (in tegenstelling tot alle posts met alleen maar opruiend geschreeuw dat nu Heel Bokt natuurlijk Allemaal Anti-Se worden waardoor Alle paarden doodgaan omdat Niemand nog selenium durft te voeren aangezien Niemand kan lezen en Iedereen blind achter elk artikel aanrent... 8-) ).
Ik hoop hoe dan ook dat het bij je paard aanslaat, ongeacht waar dat door komt. Want stel dat je paard inderdaad ook in de weefsels een gebrek aan Se zou hebben, dan is het alleen maar goed dat je dat bijvoert. :)

Met de titel van dit topic heb ik trouwens een tijdje lopen worstelen aangezien als ik het topic 'Een artikel over seleen' zou noemen, het alleen bekeken wordt door mensen die wel of geen se voeren en zich dus met Se als mineraal bezighouden. Terwijl ik het interessantste van dit artikel juist de Se-stapeling in het tandvlees van EORTH-patienten 'vond (plus het mogelijk kunnen genezen van het ongeneesbaar geachte EORTH door Se te verminderen) en dus het door deze auteur aangehaalde verband tussen Se-overschot en 'welvaartsziekten'. Daarom werd dat de titel, omdat ik wilde weten of toevallig nog meer mensen van dit verband hebben gehoord, of dat ze bijvoorbeeld uit de praktijk merkten dat deze welvaartsziektes verergerden of verminderden door Se bij te voeren of juist weg te halen uit het dieet. En aangezien ik benieuwd ben naar het verband tussen die twee, heb ik beide dus in de titelgezet.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:33

geerke schreef:
Mabotje schreef:
In poedervorm uit een potje is t chemisch

niet alles wat per definitie uit een potje komt is chemisch.

Klopt, dit toevallig wel

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:46

xyzutu2 schreef:
Mabotje schreef:
Als jullie het over mij hebben: supplement gaf idd verbetering maar niet genoeg. Daarbij komt dat zon poeder chemisch is en ik liever een organisch middel had. Organische korrels deden echter nog minder.
Ander voer werkte het beste. In hoeverre daar het Se chemisch of organisch is, is de vraag natuurlijk, maar het werkt iig wel.

Wel interessant. zo'n praktijkgeval!
Weet je toevallig nog welke 2 middelen je geprobeerd hebt (het eerste supplement dat niet genoeg deed en de organische korrels die nog minder deden), en heb je toen ook steeds bloed geprikt om te kijken of de Se waarde veranderde, of was dat puur op de toestand van het paard?

Natuurlijk weer ik dat, heb me er tot in de USA in verdiept, ga mijn paard niet iets geven als t niet nodig is

Eerst Equivital vitE/selenium (hele tijd, pot leeg), toen een aantal maanden korrels van Equilin (deed bij de mijne helaas niets), daarna ander voer gezocht en over gestapt op Marstall Western.
Heb idd steeds bloed geprikt (zoals ik zei: 8x in 2 jaar dus ieder kwartaal, ook ivm wisseling seizoen en wel/geen gras).
Se waarde begin: 55
3 weken terug na 1 jaar weer geprikt en nu 176.
Dit is voor mij de max, hoger wil ik niet!
Normale waarde moet tussen 100-200 liggen.
Tot ik met Marstall begon bleef hij onder de 100.
Ik kijk echter vooral naar hoe mijn paard zich gedraagt en hoe hij zich voelt en aanvoelt met rijden. Dat is de beste graadmeter voor mij. Ik heb t snel in de gaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:52

Mabotje schreef:
Natuurlijk weer ik dat, heb me er tot in de USA in verdiept, ga mijn paard niet iets geven als t niet nodig is

Het was dan ook geen aanval, maar gewoon een geinteresseerde vraag.
In elk geval fijn dat je hem toch hebt willen beantwoorden. Het eerste middel ken ik niet, Equilin heb ik zelf gevoerd en over Marstall hoor ik sowieso vaak goede verhalen. Wel 'jammer' ;) voor mijn persoonlijke onderzoekje dat er bij al deze selenium-toevoegingen ook altijd een extra dosis vitamine E meekwam. Wat hoe dan ook fijn (en waarschijnlijk ook erg nodig) voor je paard is, maar ik blijf dan achter met de vraag wat de problemen verhielp; de Se, de vitamine E of de combi van beiden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:26

xyzutu2 schreef:
[in tegenstelling tot alle posts met alleen maar opruiend geschreeuw dat nu Heel Bokt natuurlijk Allemaal Anti-Se worden waardoor Alle paarden doodgaan omdat Niemand nog selenium durft te voeren aangezien Niemand kan lezen en Iedereen blind achter elk artikel aanrent... 8-) ).

Pardon? Waar slaat dit op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:05

Mabotje schreef:
geerke schreef:

Klopt, dit toevallig wel

Leg eens uit? Hoe definieer jij chemisch? En wat heeft dat potje daar precies mee te maken?

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:04

xyzutu2 schreef:
Mabotje schreef:

Het was dan ook geen aanval, maar gewoon een geinteresseerde vraag.
In elk geval fijn dat je hem toch hebt willen beantwoorden. Het eerste middel ken ik niet, Equilin heb ik zelf gevoerd en over Marstall hoor ik sowieso vaak goede verhalen. Wel 'jammer' ;) voor mijn persoonlijke onderzoekje dat er bij al deze selenium-toevoegingen ook altijd een extra dosis vitamine E meekwam. Wat hoe dan ook fijn (en waarschijnlijk ook erg nodig) voor je paard is, maar ik blijf dan achter met de vraag wat de problemen verhielp; de Se, de vitamine E of de combi van beiden.

Oh zo heb ik t niet opgepakt! En zeer zeker ook niet zo bedoeld! Had er een :) achter moeten zetten misschien.
Se zonder vitE heb ik me naar rot gezocht. Niet kunnen vinden. Injectie Se kan wel, via DA
VitE was bij mijne ook hoog in t begin, maar nu normaal. Het te veel wordt afgescheiden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:39

Jannepauli schreef:
Maar op Bokt komen dan conclusies, niet gehinderd door enige vorm van kennis, dat het écht waar is wat op het i-net staat en dat we nu dan toch maar vooral alle selenium maar uit de voeding moeten weren.

Tja.. :(:)

In een topic waar echt helemaal niemand geschreven heeft dat voortaan alle selenium uit voeding geweerd moet worden - ik vraag me zelfs af of je ergens selenium-vrij hooi of gras kan krijgen? - vind ik dit persoonlijk een uitspraak die inhoudelijk kant nog wal raakt en ook op geen geen enkele manier bijdraagt aan dit topic.
Dat was een van de posts die mij te binnen schoot toen ik dat schreef, maar misschien had ik dat beter kunnen negeren en jouw woorden voor zichzelf laten spreken.

@Mabotje: heb je de Se-injecties ook geprobeerd, of alleen via voeding? Ik zou wel benieuwd zijn naar hoe hoog de Se-bloedwaardes na zo'n injectie zijn. Maar om je paard nou elk uur te prikken is ook weer zoiets.. 8-) Wel apart dat er echt geen losse Se-supplementen bestaan.

Mabotje

Re: Selenium mogelijk oorzaak PPID/EORTH/IR/bevangenheid/EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:13

Nee, niet geprikt, ik wilde het liever langzaam opbouwen. Leek me dat zijn lijf dat ook beter aan kon dan ineens zo'n shot. Mijn gevoel zegt dat een shot niet goed is ☺️
Heb steeds mijn gevoel gevolgd en daar heb ik tot nu steeds goed mee gezeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:54

Het is ook lastig om zelf een proef te doen tussen selenium+vitamine E en geen selenium maar wel vitamine E, lijkt mij. Je moet dan namelijk eerst 2 maand het een voeren en dan twee maand het ander, en om een eerlijke vergelijking moet het paard in die vier maanden wel dezelfde hoeveelheid hooi/gras krijgen en niet na drie maand hooi de wei op gaan. En aangezien de meeste paarden vooral in de winter last hebben van hun spieren, zou je met zo'n huis, tuin en keukenproef in het najaar moeten beginnen. Zelfs als je het niet wetenschappelijk verantwoord doet, is het al vrij lastig. 8-)

Hier loopt [***] sinds een week zonder Chevivit Selenium+Vitamine E. Hij kreeg elke dag een halve/driekwart dosis (vond een hele dosis wel erg veel) omdat volgens de voerleverancier er te weinig selenium in zijn vitamine/mineralenbrok zat. Hij krijgt deze speciale hoefbevangenheidsbrok omdat hij een half jaar geleden allerlei hoefbevangenheid/insulineresistentie-achtige klachten had. Nu zijn de jeuk + kreupelheid/hoefproblemen alweer een paar maanden weg, maar omdat zijn manenkam bijna altijd verdikt tot echt heel dik met vorstig, zonnig fructaanrijkweer is als hij van de wei komt blijf ik het hem voor de zekerheid voeren omdat hij de ideale kandidaat is voor insulineresistentie. Volgens het artikel zou juist een seleniumoverschot tot IR kunnen leiden, en hij kreeg dat bijgevoerd. Dus ik ben benieuwd of er bij hem qua manenkam iets verandert (dat zou dan haast wel moeten?).
Proefkonijnen 2 en 3 zijn de shetlanders waarvan er een zomereczeem heeft en ook in de winter doorschuurt en die tot vorige week Equilin heeft gekregen en die nu ook is overgezet op Formula 4 Feet. Ik kan niet geloven dat deze switch naar vrijwel seleniumloos voer iets aan de jeuk gaat veranderen, maar we zullen zien. :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:05

ellepel schreef:
Pol, heb je uitgerekend hoeveel je dier moet hebben en hoeveel het binnen krijgt dan via de andere voeding?
Kijk als dat te weinig is,kun je bij geven.
Maar daar moet je dus naar kijken :j

Ik geef de aanbevolen 45 gram per dag.. Ik had altijd begrepen dat er in de wintermaanden sowieso te weinig vit e/ selenium in de voeding zit dit Door t gebrek aan vers gras. Ik geef normaal gesproken zeer weinig krachtvoer ( nu met dracht krijgt ze meer)..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:33

In hooi loopt de hoeveelheid vitamine E inderdaad snel terug, maar de hoeveelheid selenium blijft gelijk. In de winter kunnen paarden dus door hooi te eten in plaats van gras inderdaad een vitamine E-gebrek krijgen, maar ze krijgen via het hooi nog net zoveel selenium binnen als toen het nog gras was. :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:18

xyzutu2 schreef:
In hooi loopt de hoeveelheid vitamine E inderdaad snel terug, maar de hoeveelheid selenium blijft gelijk. In de winter kunnen paarden dus door hooi te eten in plaats van gras inderdaad een vitamine E-gebrek krijgen, maar ze krijgen via het hooi nog net zoveel selenium binnen als toen het nog gras was. :)

Dus kan je beter alleen een vitamine E dan toevoegen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:26

Ik vind het interessant maar heb ook al te veel zielige futloze glansloze hoopjes paard enorm zien opknappen door een selenium supplement.
Dus de waarheid zal wel in het midden liggen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:28

Sizzle schreef:
Ik vind het interessant maar heb ook al te veel zielige futloze glansloze hoopjes paard enorm zien opknappen door een selenium supplement.

Tja bij mij is t dubbel: mijn merrie krijgt t nu wel ivm dracht maar mijn paard van bijna 25 krijgt t niet..beide zien eruit als goudhaantjes..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:35

Ik zou het nooit zomaar geven.
Mijn paarden (niet tegelijkertijd) misten enorm aan bovenlijn daarom liet ik prikken. Dat was ver onder de norm.
Ze hebben eerst injectie gekregen en daarna gevoerd. Ze zijn daarna echt volle en fitter geworden.

Ik heb niet lang geleden een klant aangerade te testen. Paard liep op niveau maar had weinig spier en keek ongeinteresseert de wereld in. Na diverse injecties en supplement over het voer is dit paard in 3 maanden tijd van kopijzer maat 29 naar 34 (5 maten!!!!) gegaan en is veel vrolijker.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:40

Sizzle schreef:

alleen door selenium of door een op elkaar afgestemd supplement?
Mijn paarden krijgen dus geen krachtvoer(wel andere dingen,vezels)Maar dagelijks een mineralen en vitamine supplement.Zij zien er altijd gezonder uit dan de rest van de paarden hier in mijn omgeving.(frankrijk)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:44

nederlandse grond is op veel plaatsen (zo niet overal) erg Se-arm, dus als daar hooi vanaf komt zit er ook niet veel in t hooi. Hooi maakt t toch niet zelf aan? Dat geldt toch ook voor gras en alles wat van die grond af komt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:45

Geerke, Door alleen selenium (met vitE uiteraard) poeder en/of injecties.
Ik had een jonkie die niet wilde groeien. Zat extreem strak gespannen in de spieren en was gewoon te dun.
Die is extreem oogeknapt na enkele injecties en maakt kort daarna een groeispurt.

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:49

geerke schreef:

Ja duidelijk een kwestie van definitie. Voor mij is ook alles wat uit een potje komt chemisch, al is het leeg ;)

Zo zie je maar hoe 'chemisch' synoniem geworden is van 'synthetisch' en dat dan weer van 'ongezond'.

Terwijl er toch niets zo voorspelbaar is als een in een lab gebouwde verbinding waarvan de bouw helemaal gekend is, die met zekerheid geen vervuilingen bevat en waarvan je de dosis volledig kan controleren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:50

Einder schreef:
geerke schreef:

Ja duidelijk een kwestie van definitie. Voor mij is ook alles wat uit een potje komt chemisch, al is het leeg ;)

Zo zie je maar hoe 'chemisch' synoniem geworden is van 'synthetisch' en dat dan weer van 'ongezond'.

Terwijl er toch niets zo voorspelbaar is als een in een lab gebouwde verbinding waarvan de bouw helemaal gekend is, die met zekerheid geen vervuilingen bevat en waarvan je de dosis volledig kan controleren.

mijn hele vitamine en mineralen voorraad wat ikzelf neem is allemaal van natuurlijke oorsprong...niks chemisch.

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:58

geerke schreef:
mijn hele vitamine en mineralen voorraad wat ikzelf neem is allemaal van natuurlijke oorsprong...niks chemisch.

Wat ik wilde zeggen is dat alles in de natuur ook bestaat uit chemische verbindingen..
Zelfs de lucht in een leeg potje.