mank op 4 benen en rare plekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:54

Google eens op mudfever ;)

Het is eigenlijk heel simpel, eind de winter, bijna of net beginnend met de rui periode, nat stom weer, net even een dipje in de weerstand en de huid gaat stom doen. Vooral daar waar wit haar zit, is het vaak kwetsbaarder.

Afweersysteem is net even wat minder sterk en de huid is tenslotte ook onderdeel van dat systeem.

Het systeem belasten met krachtvoeders is nu niet handig, maar als je toch wat extra vitaminen of mineralen wil geven, kan ik Vitalbix echt aanraden.

Dat ie niet zo lekker loopt is logisch, die huid voelt gewoon niet lekker. Brandt en trekt waarschijnlijk.

maximuss

Re: mank op 4 benen en rare plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:08

@ doncamillo: vroegah kregen de paarden nog gewoon graan bijgevoerd. Dat mocht toen nog ;-)... En de werkpaarden kregen een emmer haver... En voederbieten... En ze mochten ook allemaal gewoon op de weide... Maar dat was vroegah (lees mijn opa van 90 heeft het nog op die manier gedaan)...

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:12

Ja, helemaal mee eens, want die paarden werkten heel wat meer dan een uurtje per dag aan dressuren of springen. Tja, dat waren nog eens tijden....
Laatst bijgewerkt door DonCamillo op 29-02-16 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:13

Vroeger maakten de paarden ook serieus wat meer km's per dag dan nu.

En de granen waren toen nog niet zulke gemanipuleerde zetmeelbommen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:14

De plekken op de benen zijn wel degelijk mok, zo zag het er bij mijn paard ook uit. Het explodeerde in 24 uur naar een vreselijke mok toen, paard had dikke benen en zwalkte bij het lopen en liep echt op eieren. Het enige wat echt hielp waren een paar injecties met antibiotica en een zalf met AB en hormonen en om de dag in zee staan. Schoonmaken deed ik met een dettoloplossing. Sterkte! Flinke mok is niet met een zinkzalfje of een voersupplementje op te lossen. Grof geschut zul je uit de kast moeten trekken.....

De plekken in de vacht kunnen rainrot zijn, dat is zoiets als mok maar dan verderop op het paard. Ook wassen met dettoloplossing. Pure dettol is te koop bij de drogist en de apotheek, thuis verdunnen zoals aangegeven op de verpakking.

Laat je veearts een afkrabsel nemen en bekijken onder de microscoop om mijt etc uit te sluiten.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 18:46

Blijkt toch mok te zijn. Hij krijgt nu antibiotica voor de ontsteking en de pijn en de plekken worden behandeld.
Mank kwam door de zwelling en ontsteking.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:52

Antibiotica helpt dan wel, hopelijk gaat het snel beter :j

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:58

Ik hoop dat hij snel opknapt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 14:28

vandaag was de zwelling zo goed als weg en heb ik 10 minuutjes met hem gestapt. Hij liep al veel beter. Alle korsten vandaag weg gekregen zodat we zeker goed kunnen behandelen.

De dierenarts en een stalgenoot die dierenarts is bevestigde me trouwens dat dit niets met voerbeleid te maken had.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:31

Fijn dat het beter is en het. Verbaasd me niks dat de da dat zegt.
Dat zeiden ze ook tegen mij. Toch zodra ik voor droog ging voeren stond hij met mok en jeuk. Zodra ik hooi voerde was het weg. Net ls wel of geen vitamine brokjes.

Ik hoop dat het opknapt en wegblijft. Mocht het terugkomen is het een gooi waard om hem op hooi te zetten. Want het is een pijnlijke aandoening.
Sterkte

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 16:33

hij staat gewoon op hooi, hetzelfde als de voorbije jaren. Hij heeft echt nog nooit wat gemankeerd dus om het daar op te gooien als de DA zegt dat het komt door de extreem natte winter...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:36

Ook een paard met prima voerbeleid kan een keertje mok of ander kwaaltje hebben. ;)

Fijn dat het beter gaat!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 21:53

De mok is heel erg mooi aan het genezen. Voorheen zijn al volledig terug zwarte huid. Achteraan is de huid nog roze, maar plekken zijn weg :D

Helaas is hij sinds vandaag weer mank. Hij struikeld om de paar passen. Maandag komt dierenarts weer.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 16:50

helemaal vergeten hier het uiteindelijke resultaat te melden.
De mok is vrij snel (ook na ene verhuis van stal) genezen. Het mank bleek helaas lichte artrose te zijn in de linkerkogel vooraan. Hij krijgt nu duivelskruidpoeder (onder ene vitaminebrok omdat hij het anders niet eet)