Verder is inderdaad bij veel van dit soort problemen voer een belangrijke factor, maar dat heb je al prima door
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
janderegelaa schreef:Djotje schreef:
Jammer dat je twijfelt aan mijn bekapster. Ik dat juist helemaal niet.
De reden dat ik over ben gestapt op natuurlijk bekappen, is omdat ik eerst een normale hoefsmid had en niet tevreden was.
Misschien woon je in de buurt, en zou je eens naar mijn paard kunnen komen kijken?
Lijkt me hartstikke leuk om je paard eens te bekijken maar ik zie niets meer aan die hoeven dan een bekapster met een cursus van een paar dagen vrees ik. Ik zou de DA vragen of een goede hoefsmid. Als je zo door blijft modderen en achteraf is het wel straalkanker dan kun je je paard weg brengen.
[/quote]Marjo89 schreef:
AlaskaTorrie schreef:Klinkt misschien heel stom hoor...maar tandpasta smeren... Mijn merrie had jaren terug ook flinke rotstraal.. Veel geprobeerd, met tandpasta (ergens een tip gekregen) was het probleem zo opgelost. Zij had ook boterzachte straal/groeven en erg kwetsbare hoeven.. Gewoon huismerk van de supermarkt. Daarnaast zo min mogelijk uitkrabben of heel voorzichtig om de groeven niet nog dieper te maken, was een tip van mijn hoefsmid.
Verder is inderdaad bij veel van dit soort problemen voer een belangrijke factor, maar dat heb je al prima door
riegje schreef:Ik heb de rest niet gelezen. Maar hoe is de stand van de hoeven ??
riegje schreef:ReJo schreef:En jij kunt vanuit je computer zien dat deze bekapster alleen een cursus heeft gehad van een paar dagen?
Noem mij eens een lange bekapcursus.

_l_amanda_l_ schreef:Klinkt misschien grappig, maar het is een goede tip.![]()
Honing (zo koud mogelijk geslingerd bij de imker, niet die troep uit de supermarkt) heeft een antibacteriële werking..Zie: artikel medicinale werking van honing ontrafeld
En zou er toch ook een "klassiek opgeleide" hoefsmid naar laten kijken, als je al zoveel geprobeerd hebt en er is niet veel/niks veranderd, zou er toch een andere oorzaak achter kunnen zitten die jij en zij niet kunnen vinden..Goed opgeleide hoefsmeden hebben behalve de opleiding ook jaren ervaring en komen veel problemen tegen die je met natuurlijk bekappen misschien niet opgelost krijgt.
Djotje schreef:Ik hoop reactie te krijgen van Jaime_
Heb haar een pb gestuurd.
Even haar reactie afwachten, voordat ik iets nieuws start.
Wel heel fijn dat iedereen zijn/haar reactie schrijft, en dus hun "wondermiddel" gevonden hebben
papagroom schreef:Bij het behandelen van rotstraal zijn een paar dingen belangrijk.
1 niet desinfecteren..dan maak je ook de goede bacteriën dood.
2 zuurstof..daar kan de anaerobe niet tegen.
3 schone , droge voeten.
4 Voldoende weerstand(goede bacteriën het werk laten doen)
papagroom schreef:Oorzaak no een is een slechte hygiëne...ik kom verhoudingsgewijs meer rotstraal tegen bij paarden die door een natuurlijkbekapper worden bij gehouden dan bij een klassieke smid.
Dit heeft overigens niets te maken met de verschillende kwaliteiten van deze smeden, maar wel met het feit dat paarden die dagelijks verzorgd en gereden worden, en die tijdens de slechte periode wat meer op stal staan, minder kans hebben om rotstraal op te lopen.
Als je een rotstraal gevoelig paard hebt, werk dan preventief, en houd het zaakje goed schoon..voorkomen is beter dan genezen.
Heb je wel rotstraal opgelopen gebruik dan een ademend waterafstotend middel, zodat de straal droog blijft, en er zuurstof bij kan komen.
De anaerobe bacterie heeft dan geen kans, en de schimmels drogen uit.
Succes.
papagroom schreef:Oorzaak no een is een slechte hygiëne...ik kom verhoudingsgewijs meer rotstraal tegen bij paarden die door een natuurlijkbekapper worden bij gehouden dan bij een klassieke smid.
Dit heeft overigens niets te maken met de verschillende kwaliteiten van deze smeden, maar wel met het feit dat paarden die dagelijks verzorgd en gereden worden, en die tijdens de slechte periode wat meer op stal staan, minder kans hebben om rotstraal op te lopen.
Als je een rotstraal gevoelig paard hebt, werk dan preventief, en houd het zaakje goed schoon..voorkomen is beter dan genezen.
Heb je wel rotstraal opgelopen gebruik dan een ademend waterafstotend middel, zodat de straal droog blijft, en er zuurstof bij kan komen.
Succes.
Succes.
Yacintha schreef:papagroom schreef:Oorzaak no een is een slechte hygiëne...ik kom verhoudingsgewijs meer rotstraal tegen bij paarden die door een natuurlijkbekapper worden bij gehouden dan bij een klassieke smid.
Succes.
Hier gaat het dus al mis. Ook als je je paard goed verzorgd, traint en op stal zet, komt het voor. Sterker nog, juist als ze op stal staan!
Mijn paard was nooit wat mis mee. Werd elke dag verzorgd, 4x per week bereden en stond in de winter op stal en halve dagen buiten. Voorheen altijd 's nachts binnen en gehele dag buiten. Pas toen hij langer binnen stond, begonnen zijn hoeven per direct onwijs snel weg te rotten. En nog eens, hij heeft daarvoor nooit problemen gehad met zijn hoeven.
Puur doordat hij wat langer op stal stond, ben ik jaren bezig geweest om het weer onder controle te krijgen, en nog is hij gevoelig op zijn hoeven... Juist lekker buiten zetten en zorgen dat ze droog staan. Als de hoeven dan goed verzorgd worden en bekapt, voorkom je het. Je kunt beter wat modder dan enkel urine en mest hebben..
Succes.

Keoma schreef:hooflex frog sole care.
Ik gebruik dit bij mijn merrie op advies van de DA. Hielp snel en ik gebruik het nu 1x in de twee weken preventief. Het bijt/prikt niet dus de paarden vinden het ook niet erg. Ze heeft er al een half jaar geen last van gehad en heeft nu mooie harde stralen terwijl ze met dit weer regelmatig in de blub staat.
Stalgenootje heeft het laatst geleend voor haar paard en ook bij haar hielp het super!
Na 4 jaar vol te staan met rotstraal en alles geprobeerd te hebben, is dit toch wel mijn wondermiddel. Terwijl hij swinters op stal staat