rotstraal. de gouden tip

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:29

Klinkt misschien heel stom hoor...maar tandpasta smeren... Mijn merrie had jaren terug ook flinke rotstraal.. Veel geprobeerd, met tandpasta (ergens een tip gekregen) was het probleem zo opgelost. Zij had ook boterzachte straal/groeven en erg kwetsbare hoeven.. Gewoon huismerk van de supermarkt. Daarnaast zo min mogelijk uitkrabben of heel voorzichtig om de groeven niet nog dieper te maken, was een tip van mijn hoefsmid.

Verder is inderdaad bij veel van dit soort problemen voer een belangrijke factor, maar dat heb je al prima door ;)

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:34

janderegelaa schreef:
Djotje schreef:

Jammer dat je twijfelt aan mijn bekapster. Ik dat juist helemaal niet.
De reden dat ik over ben gestapt op natuurlijk bekappen, is omdat ik eerst een normale hoefsmid had en niet tevreden was.
Misschien woon je in de buurt, en zou je eens naar mijn paard kunnen komen kijken?

Lijkt me hartstikke leuk om je paard eens te bekijken maar ik zie niets meer aan die hoeven dan een bekapster met een cursus van een paar dagen vrees ik. Ik zou de DA vragen of een goede hoefsmid. Als je zo door blijft modderen en achteraf is het wel straalkanker dan kun je je paard weg brengen.

En jij kunt vanuit je computer zien dat deze bekapster alleen een cursus heeft gehad van een paar dagen? ;(

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 17:56

.[/quote]

En jij kunt vanuit je computer zien dat deze bekapster alleen een cursus heeft gehad van een paar dagen? ;([/quote]

Precies...
Ik wou daar eigenlijk al niet meer op ingaan. Mijn bekapster is inderdaad meer dan iemand die slechts ergens een cursusje heeft gevolgd. Ik heb juist gekozen voor haar ( een natuurlijke bekapster), boven een reguliere smid, vanwege mijn ervaringen daarmee. Maar ik verwonder mij ook hoe iemand die noch mijn paard, noch mijn bekapster gezien heeft zo'n oordeel heeft. Vandaar dat ik vroeg, kom het eens met eigen ogen bekijken. Het is rotstraal, en ik ben gewoon op zoek naar een passend middel, dat werkt voor mijn paard.
Vandaar dat ik zocht naar de gouden tip, wat heeft gewerkt voor een ander? Hoe is de ervaring met verschillende middelen, wat werkte voor een ander goed, hoevaak, en hoelang hebben andere diverse middelen gebruikt, maar bovenal...wat ga ik gebruiken bij de mijne zodat ik deze rot aandoening te lijf kan gaan en dit voor altijd onder controle kan houden.

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 18:10

Marjo89 schreef:

Hij heeft 3 normale hoeven, en 1 grasvoetje op linksvoor.
Dus deze is wat stijler dan de andere 2.
Hij ondervindt hier geen hinder van, maar zijn ons bewust van deze stand.
Overigens is de rotstraal op beide hoeven voor erger dan achter, en geen verschil in zijn grasvoetje met de andere voor hoef.[/quote]

Heb je foto's. Ik las ergens dat je een natuurlijk bekapper hebt ?
Goed en regelmatig bekappen helpt hierin ecbt ! Mocht je advies willen mag je mij Pb sturen. Ik bekap zelf en heb/had een fjord met hele erge rotstraal[/quote]

Je hebt een PB! :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:14

ReJo schreef:
En jij kunt vanuit je computer zien dat deze bekapster alleen een cursus heeft gehad van een paar dagen? ;(

Noem mij eens een lange bekapcursus.

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 18:34

AlaskaTorrie schreef:
Klinkt misschien heel stom hoor...maar tandpasta smeren... Mijn merrie had jaren terug ook flinke rotstraal.. Veel geprobeerd, met tandpasta (ergens een tip gekregen) was het probleem zo opgelost. Zij had ook boterzachte straal/groeven en erg kwetsbare hoeven.. Gewoon huismerk van de supermarkt. Daarnaast zo min mogelijk uitkrabben of heel voorzichtig om de groeven niet nog dieper te maken, was een tip van mijn hoefsmid.

Verder is inderdaad bij veel van dit soort problemen voer een belangrijke factor, maar dat heb je al prima door ;)

Had ik inderdaad ook al eens gehoord.
Tandpasta met menthol? Zonder? Fluoride?
Of weet je dat niet meer? :P

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:36

Ik heb de rest niet gelezen. Maar hoe is de stand van de hoeven ??
[/quote]

Dit is inderdaad zo belangrijk.
Mijn gouden tip, stoppen met snijden in die straal, zorg dat dat ding de grond raakt, en stappen over het harde. Dat brengt doorbloeding op gang en zo blijft je straal gezonder en minder vatbaar voor de rotstraal. Je kunt dat stappen ook wel met hoefschoenen aan doen, zelfde effect.[/quote]

Amen !!
Ben erg benieuwd naar ts..[/quote]

idd een heel goed plan,
een van mn paarden ook veel last van rotstraal elk jaar weer, van alles geprobeerd niet hielp.
En uiteindelijk kwam die om een andere reden zonder ijzers te staan, ben toen natuurlijk gaan bekappen(door een ervaren bekapper)
Dus niet meer in de straal snijden etc, straal draagt nu mee, komt op de grond goede doorbloeding.
Super, jammer dat ik het niet jaren eerder heb geweten.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:38

riegje schreef:
Ik heb de rest niet gelezen. Maar hoe is de stand van de hoeven ??

Dit is inderdaad zo belangrijk.
Mijn gouden tip, stoppen met snijden in die straal, zorg dat dat ding de grond raakt, en stappen over het harde. Dat brengt doorbloeding op gang en zo blijft je straal gezonder en minder vatbaar voor de rotstraal. Je kunt dat stappen ook wel met hoefschoenen aan doen, zelfde effect.[/quote]

Amen !!
Ben erg benieuwd naar ts..[/quote]

idd een heel goed plan,
een van mn paarden ook veel last van rotstraal elk jaar weer, van alles geprobeerd niet hielp.
En uiteindelijk kwam die om een andere reden zonder ijzers te staan, ben toen natuurlijk gaan bekappen(door een ervaren bekapper)
Dus niet meer in de straal snijden etc, straal draagt nu mee, komt op de grond goede doorbloeding.
Super, jammer dat ik het niet jaren eerder heb geweten.[/quote]

Mooi om te lezen !! Rotstraal is vaak gevolg van... (oa weerstand) maar een slechte stand van de hoeven helpt het alleen om nog erger te maken.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:38

ReJo schreef:

Noem mij eens een lange bekapcursus.[/quote]

wat wil je hier mee zeggen??

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:41

riegje schreef:
ReJo schreef:

Noem mij eens een lange bekapcursus.

wat wil je hier mee zeggen??[/quote]

Liever iemand die zich er keigoed in heeft verdiept. En meerdere curussen gevolgd heeft.
Dan een prutser die opleiding volgt via deurne en dr niks van bakt.

Riegje je hebt wel opleidingen.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:43

Afbeelding

Na heeel veel geprobeerd te hebben was dit voor mijn paard de oplossing. Duur flesje maar ik zag de rotstraal waar hij al bijna 5 maanden mee liep in 2 weken verdwijnen.
Zit een smal tuutje aan dus kon er helemaal diep mee in de straal groef komen dik erin gespoten. En na 5 dagen herhaald. De week erna nog een keer. En de hoefsmid zei ook gelijk dat het super opgeknapt was. Na dat de hoefsmid was geweest en het laatste rotte deel eraf kon snijden nog een keer herhaald voor de zekerheid maar de straal was eigenlijk weer helemaal dicht.
Je doet wel lang met het flesje je hebt maar een klein beetje nodig.
Heb het gekocht bij de Welkoop!

En hij is nu 1.5 jaar rotstraal vrij.
Mijn paard stond in een hele natte vieze paddock. Daardoor is het toen ontstaan gelukkig heeft de staleigenaar de paddock nu gedraineerd. Geen vieze blubber meer wel wat plassen met regen. Maar de hoefsmid zei dat het vooral kwam door de mest en pis die zich vermengde met die blubber.
Laatst bijgewerkt door Horsesandme op 22-02-16 18:52, in het totaal 3 keer bewerkt

riegje

Re: rotstraal. de gouden tip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:48

@Marjo89
Ik weet, mijn reactie kwam meer voort uit de opmerking van janderegelaa
Over het noemen van een opleiding.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:53

riegje schreef:
@Marjo89
Ik weet, mijn reactie kwam meer voort uit de opmerking van janderegelaa
Over het noemen van een opleiding.

Ik heb er nog steeds geen gehoord anders.

Een second opinion is helemaal niet zo raar in een geval waarbij alle 4 de hoeven rotstraal hebben en niets helpt.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:12

_l_amanda_l_ schreef:
Klinkt misschien grappig, maar het is een goede tip. ;)
Honing (zo koud mogelijk geslingerd bij de imker, niet die troep uit de supermarkt) heeft een antibacteriële werking.. :) Zie: artikel medicinale werking van honing ontrafeld

En zou er toch ook een "klassiek opgeleide" hoefsmid naar laten kijken, als je al zoveel geprobeerd hebt en er is niet veel/niks veranderd, zou er toch een andere oorzaak achter kunnen zitten die jij en zij niet kunnen vinden.. :) Goed opgeleide hoefsmeden hebben behalve de opleiding ook jaren ervaring en komen veel problemen tegen die je met natuurlijk bekappen misschien niet opgelost krijgt.

Koudgeslingerde honing werkt inderdaad heel goed, ik heb mijn recept ervan op mijn blog geplaatst; http://www.paardenleven.net/diy-hoofhon ... gsproduct/
Ben er echt super tevreden over! Alleen als er bijvoorbeeld iets niet in orde is met de stand van de hoef, dan kan je bezig blijven met allerlei middeltjes maar daarmee pak je dan de échte oorzaak niet aan en dan werkt honing dus ook niet..

Djotje schreef:
Ik hoop reactie te krijgen van Jaime_
Heb haar een pb gestuurd.
Even haar reactie afwachten, voordat ik iets nieuws start.
Wel heel fijn dat iedereen zijn/haar reactie schrijft, en dus hun "wondermiddel" gevonden hebben ;)

Heb je PB terug gedaan!

papagroom schreef:
Bij het behandelen van rotstraal zijn een paar dingen belangrijk.
1 niet desinfecteren..dan maak je ook de goede bacteriën dood.
2 zuurstof..daar kan de anaerobe niet tegen.
3 schone , droge voeten.
4 Voldoende weerstand(goede bacteriën het werk laten doen)

En wat als het probleem in de stand/vorm van de hoeven zit? Of wanneer er bij de rotstraal ook sprake is van een schimmel/gist infectie? De pest is dat het vaak niet enkel om een bacteriele infectie gaat en daarom werken veel middeltjes ook niet afdoende..

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:26

De hele simpele...Dus geen speciale toevoegingen erin, is niet nodig. Tandpasta droogt uit (helpt bv ook bij puistjes), trekt ook echt in.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:48

Mijn paard heeft ook tijden last gehad van rotstraal.. Veel geprobeerd maar uiteindelijk er vanaf gekomen door watjes te doordrenken met Egyptische zalf, Betadine of één of ander spul uit een Franse Decathlon.. Die watjes in de gaten stoppen nadat ik eerst de hoeven 15 minuten in lauw/warm water met flinke scheut Biotex heb geweekt. Even laten drogen, watjes erin, laten intrekken en zo weer terug zetten. De watjes laten vanzelf los, anders volgende dag gewoon eruit halen en nieuwe erin doen. Toen de gaten eenmaal weg/schoon waren, heb ik enkel geweekt in Biotex en vervolgens geteerd. Biotex doodt namelijk de bacteriën.
Daarnaast voerde ik ook zeewier bij. Natuurlijk en heel goed voor de hoeven. De laatste keer is zo'n 3/4 jaar geleden geweest, heb er nooit meer last van gehad! En als de hoeven wel zwak worden, even teren en ze zijn weer ijzersterk.

Je kunt er ter ondersteuning inderdaad ook honing (rechtstreeks van de imker) op smeren. Of dit helpt tegen rotstraal weet ik niet, maar ik weet wel dat het van buitenaf de hoeven ijzersterk kan maken!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:56

Oorzaak no een is een slechte hygiëne...ik kom verhoudingsgewijs meer rotstraal tegen bij paarden die door een natuurlijkbekapper worden bij gehouden dan bij een klassieke smid.
Dit heeft overigens niets te maken met de verschillende kwaliteiten van deze smeden, maar wel met het feit dat paarden die dagelijks verzorgd en gereden worden, en die tijdens de slechte periode wat meer op stal staan, minder kans hebben om rotstraal op te lopen.
Als je een rotstraal gevoelig paard hebt, werk dan preventief, en houd het zaakje goed schoon..voorkomen is beter dan genezen.
Heb je wel rotstraal opgelopen gebruik dan een ademend waterafstotend middel, zodat de straal droog blijft, en er zuurstof bij kan komen.
De anaerobe bacterie heeft dan geen kans, en de schimmels drogen uit.
Succes.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:04

papagroom schreef:
Oorzaak no een is een slechte hygiëne...ik kom verhoudingsgewijs meer rotstraal tegen bij paarden die door een natuurlijkbekapper worden bij gehouden dan bij een klassieke smid.
Dit heeft overigens niets te maken met de verschillende kwaliteiten van deze smeden, maar wel met het feit dat paarden die dagelijks verzorgd en gereden worden, en die tijdens de slechte periode wat meer op stal staan, minder kans hebben om rotstraal op te lopen.
Als je een rotstraal gevoelig paard hebt, werk dan preventief, en houd het zaakje goed schoon..voorkomen is beter dan genezen.
Heb je wel rotstraal opgelopen gebruik dan een ademend waterafstotend middel, zodat de straal droog blijft, en er zuurstof bij kan komen.
Succes.

Mag jij uitleggen hoe mijn fjord midden in deze vieze natte periode toch van zijn rotstraal af is gekomen. Met alleen goed bekappen en wassen in biotex

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:11

Dat zeg je zelf al...een goede hygiëne...en zorgen dat er zuurstof bij kan...als je het ook nog droog had gehouden was het nog beter gegaan...extra pluspunt is dat je geen ontsmettingsmiddel hebt gebruikt....en de mazzel had dat er waarschijnlijk geen schimmel was.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:04

papagroom schreef:
Succes.

Jij hebt er dus onvoldoende verstand van.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:38

papagroom schreef:
Succes.

Hier gaat het dus al mis. Ook als je je paard goed verzorgd, traint en op stal zet, komt het voor. Sterker nog, juist als ze op stal staan!
Mijn paard was nooit wat mis mee. Werd elke dag verzorgd, 4x per week bereden en stond in de winter op stal en halve dagen buiten. Voorheen altijd 's nachts binnen en gehele dag buiten. Pas toen hij langer binnen stond, begonnen zijn hoeven per direct onwijs snel weg te rotten. En nog eens, hij heeft daarvoor nooit problemen gehad met zijn hoeven.

Puur doordat hij wat langer op stal stond, ben ik jaren bezig geweest om het weer onder controle te krijgen, en nog is hij gevoelig op zijn hoeven... Juist lekker buiten zetten en zorgen dat ze droog staan. Als de hoeven dan goed verzorgd worden en bekapt, voorkom je het. Je kunt beter wat modder dan enkel urine en mest hebben..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:54

Yacintha schreef:
papagroom schreef:
Succes.

Hier gaat het dus al mis. Ook als je je paard goed verzorgd, traint en op stal zet, komt het voor. Sterker nog, juist als ze op stal staan!
Mijn paard was nooit wat mis mee. Werd elke dag verzorgd, 4x per week bereden en stond in de winter op stal en halve dagen buiten. Voorheen altijd 's nachts binnen en gehele dag buiten. Pas toen hij langer binnen stond, begonnen zijn hoeven per direct onwijs snel weg te rotten. En nog eens, hij heeft daarvoor nooit problemen gehad met zijn hoeven.

Puur doordat hij wat langer op stal stond, ben ik jaren bezig geweest om het weer onder controle te krijgen, en nog is hij gevoelig op zijn hoeven... Juist lekker buiten zetten en zorgen dat ze droog staan. Als de hoeven dan goed verzorgd worden en bekapt, voorkom je het. Je kunt beter wat modder dan enkel urine en mest hebben..

Tja...als hij de hele dag in de pis staat..

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 07:52

papagroom schreef:
Succes.

Puur doordat hij wat langer op stal stond, ben ik jaren bezig geweest om het weer onder controle te krijgen, en nog is hij gevoelig op zijn hoeven... Juist lekker buiten zetten en zorgen dat ze droog staan. Als de hoeven dan goed verzorgd worden en bekapt, voorkom je het. Je kunt beter wat modder dan enkel urine en mest hebben..[/quote]
Tja...als hij de hele dag in de pis staat..[/quote]

Het kan ook het vele stilstaan zijn. een paard is gemaakt om veel te lopen dus als tie veel loopt is alles optimaal.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:55

Als je eens goed leest, lees je dat hij elke dag wél naar buiten kwam en ook genoeg beweging kreeg ;)

Nee hoor, als je het mij vraagt gewoon je paard naar buiten gooien en juist niet op stal laten staan. Of het nu een hele dag of enkel nacht is.
Weken en teren waar nodig, netjes en op tijd bekappen. Alleen zo voorkom je het.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:09

Keoma schreef:
hooflex frog sole care.
Ik gebruik dit bij mijn merrie op advies van de DA. Hielp snel en ik gebruik het nu 1x in de twee weken preventief. Het bijt/prikt niet dus de paarden vinden het ook niet erg. Ze heeft er al een half jaar geen last van gehad en heeft nu mooie harde stralen terwijl ze met dit weer regelmatig in de blub staat.
Stalgenootje heeft het laatst geleend voor haar paard en ook bij haar hielp het super!

Dit gebruik ik ook. In het begin toen de rotstraal heel erg was, twee keer op een dag voor de eerste week (meteen na het bekappen ermee beginnen!). Daarna 1x op een dag voor de daaropvolgende twee weken. Vervolgens twee keer in de week tot de volgende bekapbeurt. Vanuit daar met de hoefsmid overleggen hoe de stand van zaken is. Bij mijn paard (die ook echt 24/7/365 rotstraal had) was het daarna al flink verbeterd en ben ik de Cavalor Dry Feet twee keer in de week erbij gaan gebruiken.

Ik gebruik het nu ook preventief eens in de week en als het erger wordt even een weekje elke dag en daarna twee keer in de week. En de Dry feet gebruik ik nog steeds wekelijks. Ik maak de hoeven niet nat, nooit gedaan ook niet. Zelfs niet toen het op z'n ergst was.

Paard is overigens alweer 2 jaar rotstraalvrij *\o/* Na 4 jaar vol te staan met rotstraal en alles geprobeerd te hebben, is dit toch wel mijn wondermiddel. Terwijl hij swinters op stal staat ;)