Paard bouwt geen kracht op in achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:58

Paard heeft dus bij de vorige eigenaar eigenlijk een grote achterstand opgelopen met daar over heen een flinke infectie. Dat alleen al werpt haar minimaal een jaar terug in ontwikkeling in vergelijking met een andere vier en half jarige. En bekijk je dat zo dan doe je dus het laatste half jaar wel te veel, los van het feit of ze nu wel of niet een lichamelijk probleem heeft. Ik zou haar , mocht dat bij aankoop niet gebeurt zijn, helemaal door de mallemolen halen indien er niets uit het bloedonderzoek komt.
En gezien je bovenstaande uitleg zou ik er niets meer mee doen tot je zekerheid hebt, ik persoonlijk denk dat je paard wel wil maar niet kan door de pijn.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 22:00

bigone schreef:
Paard heeft dus bij de vorige eigenaar eigenlijk een grote achterstand opgelopen met daar over heen een flinke infectie. Dat alleen al werpt haar minimaal een jaar terug in ontwikkeling in vergelijking met een andere vier en half jarige. En bekijk je dat zo dan doe je dus het laatste half jaar wel te veel, los van het feit of ze nu wel of niet een lichamelijk probleem heeft. Ik zou haar , mocht dat bij aankoop niet gebeurt zijn, helemaal door de mallemolen halen indien er niets uit het bloedonderzoek komt.
En gezien je bovenstaande uitleg zou ik er niets meer mee doen tot je zekerheid hebt, ik persoonlijk denk dat je paard wel wil maar niet kan door de pijn.

Mag ik vragen hoe je op het getal van een jaar komt w.b. achterstand? :)
Ze is bij de aankoop al door een standaard koopkeuring heen gekomen met afzondering van de buigproeven (vandaar de osteopaat).

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 22:02

Sizzle schreef:
Dat is wel zorgwekkend, zeker als dat ook aan de longe is. Dan is het geen klemmen aan het been.
Het paard uit mijn onderschrift deed ook nukkig bij de galop en wilde daarna ook niet meer voorwaarts in draf. Beet aan de longe in de lucht (van pijn).

Volgens mij is er iets mis gegaan in het sturen van mijn reactie dus typ hem voor de zekerheid even nog een keer, excuus als er dalijk 2 berichten staan.

Aan de longe staakt ze niet zoals bij het rijden. Alleen af en toe oren in de nek bij het doorvragen in de galop, maar ik denk dat dit ook deels onzekerheid is. Voor de rest loopt ze minder op de handrem dan bij het rijden, maar genoeg om bij mij toch enige zorgen op te wekken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:06

'Klemmen' aan de longe doen bij mij alle bellen afgaan. Ook als het (nog) niet heel sterk is. Daar zou ik ook verder zoeken.
Aangaloperen moet leuk zijn voor een fris jong paard.
Is het alleen onder het zadel dan heb je gewoon een beenplakker.

Waarom trouwens een osteopaat bij verkeerde buigproef en geen foto's (hko, spat etc)?
Is ze nu wel goed op de buigproeven?

knollentuin

Re: Paard bouwt geen kracht op in achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:09

Hoe meer ik van je reacties lees hoe meer ik echt denk aan een blokkade in wervels lumbaal of bekken, dit paard geeft echt aan dat er iets mis is.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 22:09

Sizzle schreef:
'Klemmen' aan de longe doen bij mij alle bellen afgaan. Ook als het (nog) niet heel sterk is. Daar zou ik ook verder zoeken.
Aangaloperen moet leuk zijn voor een fris jong paard.
Is het alleen onder het zadel dan heb je gewoon een beenplakker.

Waarom trouwens een osteopaat bij verkeerde buigproef en geen foto's (hko, spat etc)?
Is ze nu wel goed op de buigproeven?

Destijds puur op aanraden van de DA, en zelf een beetje overwhelmed zijn door alles. Ze heeft en mentaal nog even op vastgehangen door de angst, maar nu ze die niet meer heeft komt ze er prima doorheen :)

Er zijn momenten waar ze lekker fris aangaloppeerd, maar dit lijkt eerder een uitzondering bij haar dan een standaard, ze lijkt het zwaar te vinden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 22:11

knollentuin schreef:
Hoe meer ik van je reacties lees hoe meer ik echt denk aan een blokkade in wervels lumbaal of bekken, dit paard geeft echt aan dat er iets mis is.

Ze heeft inderdaad vaker terugkomende blokkades in deze regio, maar mijn fysio begint te twijfelen of het niet gewoon een gevolg is van de missende kracht en de compensatie hiervan. Het blijft een beetje een kip of het ei situatie wat dat betreft.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:16

Lastig. Ga er nog even over nadenken of ik iets zinnigs toe kan voegen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:18

Een correct gebouwd paard dat voldoende weidegang krijgt gaat niet zomaar vastzitten in de rug en verliest ook geen spieren.

Al geprobeert wat gebeurd als het paard op pijnstiller staat?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 22:20

Sizzle schreef:
Een correct gebouwd paard dat voldoende weidegang krijgt gaat niet zomaar vastzitten in de rug en verliest ook geen spieren.

Al geprobeert wat gebeurd als het paard op pijnstiller staat?

Nee nog niet, is hier als particulier wel aan te komen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:22

Nee daarvoor moet je echt bij de dierenarts zijn. Staat ze verder op de wei met vriendjes ook? Ze ziet er niet uit als een gezond jong paard.

Is er verder onderzoek gedaan behalve de aankooptest door een dierenarts bloedonderzoek, fotos enz?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:23

Wat was nu hey verhaal van de buigproef en de osteo? Of heb ik daar overheen gelezen?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:25

JudArthos schreef:
Jennyxx schreef:
Is het si-gewricht wel echt in orde gekomen? Dat kan ze ook tegenhouden om door te galopperen. Misschien daar een echo van laten maken?

Zover wij weten wel, maar er is inderdaad geen echo gemaakt. Misschien wel een idee :)

Vraag dit eerst goed naar bij de kliniek si gewricht is met echo heel slecht te zien. Bij die van mij moest er een scinti scan gemaakt worden om het si gewricht goed in beeld te brengen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 22:25

karuna schreef:
Nee daarvoor moet je echt bij de dierenarts zijn. Staat ze verder op de wei met vriendjes ook? Ze ziet er niet uit als een gezond jong paard.

Is er verder onderzoek gedaan behalve de aankooptest door een dierenarts bloedonderzoek, fotos enz?

Waarom ziet ze er niet gezond uit in jouw ogen? Kan me niet voorstellen dat ze ongezond zou zijn namelijk.

Ze staat met een andere merrie dagelijks op de wei, met aan de aangrenzende wei andere paarden van de stalling.

Bloedonderzoek is destijds gedaan en hiervan waren de waardes goed volgens de DA (de cijfers zeggen mij zelf om eerlijk te zijn vrij weinig). Foto's zijn nooit gemaakt.
Laatst bijgewerkt door JudithGigi op 19-02-16 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:29

Voor bekken (artrose) moet je inderdaad aan scintigrafie gaan denken, maar dat is duur en geeft alleen antwoord bij actieve problemen.

Ik zou in iedergeval spierwaarden laten bekijken voor en na werken. Verder uitgebreid kreupelheidsonderzoek en uitverdoven of testen op pijnstilling.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:50

Los van de achterhand bespiering is ze helemaal iel en dunnig. Stand van voorbenen lijkt te ver onder te staan. Overgang van hals/nek naar schouder/schoft rug lijkt niet ok en is erg puntig scherp. Buik oogt niet goed gevuld, flanken zijn wat ingevallen en dunnig. Achter staat ze niet zoals je zou verwachten. Alsof ze haar billen geknelen houdt. Schouderbot is te duidelijk zichtbaar.daarin lijkt ze eerder een twee dan 5 jarige. En ze lijkt op de foto overbouwd.

Al met al geen prettig beeld of je foto vertekend heel erg. Ze komt op mij daarom inclusief oogopslag en hele houding en uitstraling niet fit/happy of gezond over. Eerder een dier wat je nog minstens een half jaar de wei in gooit met onbeperkt ruwvoer om te laten uitontwikkelen. Mits ze tenminste helemaal gezond is.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 22:53

karuna schreef:
Los van de achterhand bespiering is ze helemaal iel en dunnig. Stand van voorbenen lijkt te ver onder te staan. Overgang van hals/nek naar schouder/schoft rug lijkt niet ok en is erg puntig scherp. Buik oogt niet goed gevuld, flanken zijn wat ingevallen en dunnig. Achter staat ze niet zoals je zou verwachten. Alsof ze haar billen geknelen houdt. Schouderbot is te duidelijk zichtbaar.daarin lijkt ze eerder een twee dan 5 jarige. En ze lijkt op de foto overbouwd.

Al met al geen prettig beeld of je foto vertekend heel erg. Ze komt op mij daarom inclusief oogopslag en hele houding en uitstraling niet fit/happy of gezond over. Eerder een dier wat je nog minstens een half jaar de wei in gooit met onbeperkt ruwvoer om te laten uitontwikkelen. Mits ze tenminste helemaal gezond is.

Dan is het inderdaad de foto die erg vertekend, heb helaas geen veel betere recente. Ze mag wat aanvullen, maar dit is eerder in spier dan in vet. Ze is happy zat hoor, komt vrolijk hinnikend naar de toe gedraafd en staat blij te trampelen als ze aan het werk mag. Jammer dat ik geen betere foto voor je heb want op deze foto lijkt ze inderdaad erg triestig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 23:33

Dus met de keuring konden er geen buigproeven gedaan worden, hoe was ze verder met de keuring is ze flink gelongeerd en was er toen niets te zien?? Want dan is het ongemak/pijn toch naar alle waarschijnlijkheid ontstaan tijdens het zadelmak maken en verder rijden. Daar word niet op gekeurd en er zal toch iets in de bovenlijn zitten wat haar hindert. Indien toen de bloedwaarden in orde waren zou ik toch foto's van de bovenlijn laten maken. Het klinkt echt als een welwillend paard maar ze kan gewoon niet en je hebt gelijk, er door heen meppen is het allerdomste wat je kunt doen. Verstandig dat je daar niet in mee gaat, paard praat door haar manier van bewegen, nu is het aan jou om te beslissen wat de verdere stappen zijn. Maar ik zou niet met pijnstillers ed aan het werk gaan, dit patroon zit er al zo lang in dat het wel even duurt voor dat het paard doorheeft dat het rijden geen pijn meer doet dus moet je haar al behoorlijk op de pijnstilling zetten. Goede kliniek zoeken en helemaal laten onderzoeken indien je het geld er voor over hebt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 23:54

bigone schreef:
Dus met de keuring konden er geen buigproeven gedaan worden, hoe was ze verder met de keuring is ze flink gelongeerd en was er toen niets te zien?? Want dan is het ongemak/pijn toch naar alle waarschijnlijkheid ontstaan tijdens het zadelmak maken en verder rijden. Daar word niet op gekeurd en er zal toch iets in de bovenlijn zitten wat haar hindert. Indien toen de bloedwaarden in orde waren zou ik toch foto's van de bovenlijn laten maken. Het klinkt echt als een welwillend paard maar ze kan gewoon niet en je hebt gelijk, er door heen meppen is het allerdomste wat je kunt doen. Verstandig dat je daar niet in mee gaat, paard praat door haar manier van bewegen, nu is het aan jou om te beslissen wat de verdere stappen zijn. Maar ik zou niet met pijnstillers ed aan het werk gaan, dit patroon zit er al zo lang in dat het wel even duurt voor dat het paard doorheeft dat het rijden geen pijn meer doet dus moet je haar al behoorlijk op de pijnstilling zetten. Goede kliniek zoeken en helemaal laten onderzoeken indien je het geld er voor over hebt.

Edit: even verkeerd gelezen.

Er was dus de kreupelheid door die compensatie vóór het inrijden. Tijdens het inrijden geen problemen gehad en nu komt het er pas echt duidelijk uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 01:51

Heb je nu recent bloedonderzoek laten doen? En heb je de waarden van dat onderzoek bij de keuring of alleen de DA horen zeggen dat alles ok is?

Ik herken je verhaal wel, al gaat het bij mij niet om een jong paard, maar verder qua gedrag klinkt het identiek. Ik zou zeggen: laat een volledig bloedonderzoek doen en check zeker vitamine E en selenium (spierwaarden ed zit er normaal standaard in maar die andere moet je echt naar vragen ;) ).

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 07:53

Mijn paard had dit ook. Ik ben toen iedere week een keer met mijn lesgeefster op buitenrit geweest, en dan altijd een stuk rengalop. Zo beweegde hij zijn rug goed en toen moest die wel ondertreden. Hier werd het dus ook beter op. :o

simone1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 08:42

Beste Ts je verhaal doet met erg denken aan dat van mijn merrie. Als je meer wil weten stuur me een pb.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 09:00

Wat ik denk is dat het paard gewoon verkeerd gereden is.. Eens een andere instructrice laten kijken of het paard een maand door laten rijden door een ander en eens zien wat er gebeurd.

Mensen zoeken alleen niet graag de fout bij zichzelf, maar uitsluiten dat het aan jezelf ligt kan imo niet.

12Magic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 09:03

Ons paard kon zijn achterhand ook niet goed gebruiken, ondanks al het grondwerk wat we deden. Ataxie werd wel genoemd. De chiropractor kwam regelmatig om zijn rug en SI gewricht los te maken. Na drie jaar kwamen we zelf tot de conclusie dat het misschien wel aan zijn voeten lag, zijn tenen bleken veel te lang, de hielen waren ondergeschoven, de steunsels veel te lang en zijn straal was onderontwikkeld. Van de hoefsmid hebben we afscheid genomen en zijn samen met een bekapper aan de gang gegaan. Het resultaat was verbluffend, hij kon ineens ondertreden! Inmiddels heeft ie dikke gespierde billen en de chiropractor heeft niets meer te doen. Hij heeft dus al die tijd hele pijnlijke voeten gehad zonder dat iemand ons daar op heeft gewezen, zelfs de hoefsmid niet!
Misschien zijn de voeten van jou paard wel goed maar ik zou er toch eens goed naar gaan kijken.
Heel veel sterkte met je paardje!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 09:03

simone1 schreef:
Beste Ts je verhaal doet met erg denken aan dat van mijn merrie. Als je meer wil weten stuur me een pb.

Waarom niet in het topic?
Zo dat wij er allemaal van kunnen leren?