Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
pol013 schreef:Wat kreeg je pony tot nu toe te eten? En heb je je hooi al eens goed onder de loep genomen? Zitten er geen giftige planten in?geen schimmel?
Vanaf wanneer voer je dit hooi?
Kun je aan heel goed hooi (met analyse) komen? (en onder goed versta ik in dit geval rijk aan eiwit en gemiddeld suiker)
Heb je een foto van je pony nu?
mabelbohms schreef:MarianneW schreef:Is ze al opgevoeld?
Mijn merrie had deze klachten ook en bleek uiteindelijk eierstokkanker te hebben
Je bedoelt gewoon een rectaal onderzoek? Dat kan helaas niet omdat ze daar te klein voor is.

pol013 schreef:En wanneer is het afvallen begonnen?
Hoe weet je dat je 'goed' hooi hebt?
hoe ziet je andere pony er uit?
Als je problem in de eiwit voorziening zit ga je haar ook niet laten aankomen met seniors priores.
Lusitana schreef:Als ze een tumor heeft kun je voeren wat je wilt, maar wordt ze echt niet dikker en is het ook niet eerlijk om te proberen haar leven te rekken.
Ik heb diverse magere paarden gehad, ook met bloedarmoede, maar die werden altijd vrij snel zichtbaar beter. Vitamine stoot en pro-biotica kunnen helpen om de darmflora in orde te krijgen voor een betere voedselopname.
De tekenbeet zeker melden.
Maar als er echt helemaal geen vooruitgang is, zul je op een gegeven moment moeten gaan denken aan een genadige verlossing voordat ze aan een wrede langzame dood bezwijkt, lijkt mij. Heeft de dierenarts het daar over gehad, of ziet die nog allerlei mogelijkheden?
funnyhorses schreef:Misschien krijgt je pony teveel suikers binnen?
Als ze insuline resistent is dan kan ze daar ook heel mager van worden.
Geef eens geen appels en brood en krachtvoer maar een dosis hooi verdeelt over zo veel mogelijk voerbeurten per dag.
Als extra is een beetje geweekte grasbrok goed met gluco balance.
Pony is finaal ingeteerd op de spieren dat stijve in de achterhand zegt mij dat er iets fout gaat in de stofwisseling van waarschijnlijk suikers.
Dus neem de voeding goed onder de loep en wees extra alert op suikers.
mabelbohms schreef:pol013 schreef:En wanneer is het afvallen begonnen?
Hoe weet je dat je 'goed' hooi hebt?
hoe ziet je andere pony er uit?
Als je problem in de eiwit voorziening zit ga je haar ook niet laten aankomen met seniors priores.
Dierenarts vind dit ook prima hooi. Er zitten verder geen plantenresten of schimmels in.
Het afvallen is ong 1,5 maand geleden begonnen. We merkten eigenlijk van de zomer aldat ze steeds moeilijk ging lopen (vooral op de straat, hoeven waren ook te kort) dus toen hadden we haar voor ijzers gegeven en dat hielp wel iets maar niet heel erg. Maar toen was ze in ong. 1,5 week ineens enorm afgevallen en vanaf toen hebben we er dus een DA bijgehaald .
Mijn andere pony vind de DA netjes op gewicht. Niet te mager en ook niet te dik. Hij krijgt ook genoeg hooi en niks.
funnyhorses schreef:Meten is weten!
Hooi kan mooi droog,grof en kruidig ruiken maar bol staan van suikers of juist te weinig voedingsstoffen hebben.
Het is dus niet voor 100% mogelijk om te zeggen dat je goed hooi hebt.
Dit even over hooi gezegd, wat je paardje uiteindelijk mankeerd zul je tot op de bodem moeten uitpluizen.
Als het dier al langere tijd geen juiste balans in de voeding heeft gekregen dan heeft je dier waarschijnlijk al die tijd roofbouw gepleegd op zn eigen lijf en nu deze ook uitgeput is zie je drastische verschijnselen.
heel veel sterkte Weidebloem schreef:funnyhorses schreef:Meten is weten!
Hooi kan mooi droog,grof en kruidig ruiken maar bol staan van suikers of juist te weinig voedingsstoffen hebben.
Het is dus niet voor 100% mogelijk om te zeggen dat je goed hooi hebt.
Dit even over hooi gezegd, wat je paardje uiteindelijk mankeerd zul je tot op de bodem moeten uitpluizen.
Als het dier al langere tijd geen juiste balans in de voeding heeft gekregen dan heeft je dier waarschijnlijk al die tijd roofbouw gepleegd op zn eigen lijf en nu deze ook uitgeput is zie je drastische verschijnselen.
Met je eens hoor, dat het belangrijk is om te weten wat je voert. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het probleem in de kwaliteit van hooi zit. Gezien de andere pony niks mankeert en de zieke pony ineens heel sterk is afgevallen komt dit vermoedelijk niet van een disbalans.
Lastig als het om een tumor gaat, hoop heel erg dat je paardje er weer bovenop komt TS. Maar weet ook los te laten als het genoeg is...heel veel sterkte
funnyhorses schreef:Het is niet gezegd dat t een tumor is toch?
En als bloeduitslagen verder ook niks verklaren dan lijkt mij dat de voeding eens goed onder de loep genomen word.