Wat heeft mijn pony?? (Geen gebitsproblemen/wormen/cushing)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:15

Is ze al opgevoeld?
Mijn merrie had deze klachten ook en bleek uiteindelijk eierstokkanker te hebben

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 10:07

pol013 schreef:
Wat kreeg je pony tot nu toe te eten? En heb je je hooi al eens goed onder de loep genomen? Zitten er geen giftige planten in?geen schimmel?
Vanaf wanneer voer je dit hooi?
Kun je aan heel goed hooi (met analyse) komen? (en onder goed versta ik in dit geval rijk aan eiwit en gemiddeld suiker)

Heb je een foto van je pony nu?

Eerst hadden we slecht hooi maar inmiddels hebben we (sinds 1,5 maand) goed vers hooi. Ze krijgt 2 per dag een dikke plak hooi en per dag ook 2,5 kg seniores priores. We gaan het nu opbouwen naar 3/3,5 kg.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 10:08

MarianneW schreef:
Is ze al opgevoeld?
Mijn merrie had deze klachten ook en bleek uiteindelijk eierstokkanker te hebben

Je bedoelt gewoon een rectaal onderzoek? Dat kan helaas niet omdat ze daar te klein voor is.

mabelbohms

Re: Wat heeft mijn pony?? (Geen gebitsproblemen/wormen/cushing)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 10:13

Afbeelding

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:22

mabelbohms schreef:
MarianneW schreef:
Is ze al opgevoeld?

Je bedoelt gewoon een rectaal onderzoek? Dat kan helaas niet omdat ze daar te klein voor is.

Oh wat vervelend :-(

Wel een pluim voor jou hoor, ik vind echt dat jullie hier handelen! :-)
Sterkte!

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 10:26

Bedankt.
Gaat het met jou merrie nu wel beter?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:47

En wanneer is het afvallen begonnen?
Hoe weet je dat je 'goed' hooi hebt?
hoe ziet je andere pony er uit?
Als je problem in de eiwit voorziening zit ga je haar ook niet laten aankomen met seniors priores.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:08

Als ze een tumor heeft kun je voeren wat je wilt, maar wordt ze echt niet dikker en is het ook niet eerlijk om te proberen haar leven te rekken.

Ik heb diverse magere paarden gehad, ook met bloedarmoede, maar die werden altijd vrij snel zichtbaar beter. Vitamine stoot en pro-biotica kunnen helpen om de darmflora in orde te krijgen voor een betere voedselopname.

De tekenbeet zeker melden.

Maar als er echt helemaal geen vooruitgang is, zul je op een gegeven moment moeten gaan denken aan een genadige verlossing voordat ze aan een wrede langzame dood bezwijkt, lijkt mij. Heeft de dierenarts het daar over gehad, of ziet die nog allerlei mogelijkheden?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:25

Misschien krijgt je pony teveel suikers binnen?
Als ze insuline resistent is dan kan ze daar ook heel mager van worden.

Geef eens geen appels en brood en krachtvoer maar een dosis hooi verdeelt over zo veel mogelijk voerbeurten per dag.
Als extra is een beetje geweekte grasbrok goed met gluco balance.

Pony is finaal ingeteerd op de spieren dat stijve in de achterhand zegt mij dat er iets fout gaat in de stofwisseling van waarschijnlijk suikers.

Dus neem de voeding goed onder de loep en wees extra alert op suikers.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 12:27

pol013 schreef:
Als je problem in de eiwit voorziening zit ga je haar ook niet laten aankomen met seniors priores.

Dierenarts vind dit ook prima hooi. Er zitten verder geen plantenresten of schimmels in.
Het afvallen is ong 1,5 maand geleden begonnen. We merkten eigenlijk van de zomer aldat ze steeds moeilijk ging lopen (vooral op de straat, hoeven waren ook te kort) dus toen hadden we haar voor ijzers gegeven en dat hielp wel iets maar niet heel erg. Maar toen was ze in ong. 1,5 week ineens enorm afgevallen en vanaf toen hebben we er dus een DA bijgehaald .
Mijn andere pony vind de DA netjes op gewicht. Niet te mager en ook niet te dik. Hij krijgt ook genoeg hooi en niks.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 12:35

Lusitana schreef:
Als ze een tumor heeft kun je voeren wat je wilt, maar wordt ze echt niet dikker en is het ook niet eerlijk om te proberen haar leven te rekken.

Ik heb diverse magere paarden gehad, ook met bloedarmoede, maar die werden altijd vrij snel zichtbaar beter. Vitamine stoot en pro-biotica kunnen helpen om de darmflora in orde te krijgen voor een betere voedselopname.

De tekenbeet zeker melden.

Maar als er echt helemaal geen vooruitgang is, zul je op een gegeven moment moeten gaan denken aan een genadige verlossing voordat ze aan een wrede langzame dood bezwijkt, lijkt mij. Heeft de dierenarts het daar over gehad, of ziet die nog allerlei mogelijkheden?

We hebben ook al een bloedtest gedaan om te testen op teken en parasieten. Daar kwam niks uit.
De DA weet ook niet echt iets meer wat we zouden kunnen proberen. (Ze had 2 weken geleden voorgesteld om nog een maand nog meer slobber te gaan voeren) Die gaat uit van een tumor maar dat weten we niet zeker. En dan weten we ook niet wat voor soort tumor en om allerlei echo's te gaan laten maken zien wij niet echt zitten. We hebben er zeker al overname gedacht haar te laten inslapen maar het houd ons eigenlijk tegen dat we niet zeker weten of het wel een tumor is en ook vooral dat haar gedrag soms weer veranderd (vaak heel erg sloom maar laatst was ze ineens heel hard door de wei aan het rennen toen we haar op het land zetten, toen stonden we wel even raar te kijken)

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 12:40

funnyhorses schreef:
Misschien krijgt je pony teveel suikers binnen?
Als ze insuline resistent is dan kan ze daar ook heel mager van worden.

Geef eens geen appels en brood en krachtvoer maar een dosis hooi verdeelt over zo veel mogelijk voerbeurten per dag.
Als extra is een beetje geweekte grasbrok goed met gluco balance.

Pony is finaal ingeteerd op de spieren dat stijve in de achterhand zegt mij dat er iets fout gaat in de stofwisseling van waarschijnlijk suikers.

Dus neem de voeding goed onder de loep en wees extra alert op suikers.

We letten er nu al goed op dat ze niet teveel suikers binnen krijgt. Ze krijgt weinig brood en appels. Geen krachtvoer. En ze mag max. 1,5 uur ( 's middags) op de wei omdat ze anders ook teveel suikers binnenkrijgt. Ze krijgt haar hooi en slobber verdeeld over de dag. :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:11

mabelbohms schreef:
pol013 schreef:

Dierenarts vind dit ook prima hooi. Er zitten verder geen plantenresten of schimmels in.
Het afvallen is ong 1,5 maand geleden begonnen. We merkten eigenlijk van de zomer aldat ze steeds moeilijk ging lopen (vooral op de straat, hoeven waren ook te kort) dus toen hadden we haar voor ijzers gegeven en dat hielp wel iets maar niet heel erg. Maar toen was ze in ong. 1,5 week ineens enorm afgevallen en vanaf toen hebben we er dus een DA bijgehaald .
Mijn andere pony vind de DA netjes op gewicht. Niet te mager en ook niet te dik. Hij krijgt ook genoeg hooi en niks.

Sorry dat ik zo doorzaag maar bedoel het goed.
hoe ziet je andere pony er uit? Blaakt die van gezondheid? Of is die ook niet helemaal top?
Ik snap dat het lastig is maar je kunt echt zo weinig van hooi zeggen zonder analyse. Ook je dierenarts niet. Nu snap ik dat je voor shetten geen grote partij hooi hebt die je even laat analyseren maar er kan ik hooi zoveel mis gaan. Er worden hooipartijen geanalyseerd die zelfs voor een Shetlander te weinig eiwit bevatten om overeind te blijven.
Als je andere pony er fantastisch uitziet is de kans dat het aan je hooi ligt niet zo gek groot. Als daar ook iets niet helemaal top gaat zou ik toch nog even verder kijken.
De meest praktische oplossing is anders om bij een stal waar de paarden er echt heel gioed uitzien te vragen of je om te testen een paar pakken hooi kunt overnemen.

En even een voorbeeld: wij hebben nu 4 keer gehooid van Eigen land. a. en b. gemiddeld hooi qua samenstelling, c. hoog suiker en laag eiwit en d. hoog eiwit en heel laag suiker. Zelfde bewerking bij iedere snede. Als ik c. als enige hooi was gaan voeren had ik kunnen wachten op problemen. Paarden die wel dik worden maar niet in de bespiering komen.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 20:33

Ik vind het fijn dat je probeert te helpen met het zoeken naar een oplossing en waardeer dit echt.
Ik denk niet dat wij het hooi kunnen gaan analyseren maar ik ga er zelf vanuit dat dit goed hooi is (In ieder geval veel beter dan ons vorige hooi) Mijn andere pony is verder helemaal gezond en ziet er prima uit :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:02

Meten is weten!
Hooi kan mooi droog,grof en kruidig ruiken maar bol staan van suikers of juist te weinig voedingsstoffen hebben.
Het is dus niet voor 100% mogelijk om te zeggen dat je goed hooi hebt.
Dit even over hooi gezegd, wat je paardje uiteindelijk mankeerd zul je tot op de bodem moeten uitpluizen.
Als het dier al langere tijd geen juiste balans in de voeding heeft gekregen dan heeft je dier waarschijnlijk al die tijd roofbouw gepleegd op zn eigen lijf en nu deze ook uitgeput is zie je drastische verschijnselen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:14

funnyhorses schreef:
Meten is weten!
Hooi kan mooi droog,grof en kruidig ruiken maar bol staan van suikers of juist te weinig voedingsstoffen hebben.
Dit even over hooi gezegd, wat je paardje uiteindelijk mankeerd zul je tot op de bodem moeten uitpluizen.
Als het dier al langere tijd geen juiste balans in de voeding heeft gekregen dan heeft je dier waarschijnlijk al die tijd roofbouw gepleegd op zn eigen lijf en nu deze ook uitgeput is zie je drastische verschijnselen.

Met je eens hoor, dat het belangrijk is om te weten wat je voert. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het probleem in de kwaliteit van hooi zit. Gezien de andere pony niks mankeert en de zieke pony ineens heel sterk is afgevallen komt dit vermoedelijk niet van een disbalans.

Lastig als het om een tumor gaat, hoop heel erg dat je paardje er weer bovenop komt TS. Maar weet ook los te laten als het genoeg is... :(:) heel veel sterkte

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:21

Het is niet gezegd dat t een tumor is toch?
En als bloeduitslagen verder ook niks verklaren dan lijkt mij dat de voeding eens goed onder de loep genomen word.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 21:38

Weidebloem schreef:
funnyhorses schreef:
Meten is weten!

Met je eens hoor, dat het belangrijk is om te weten wat je voert. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het probleem in de kwaliteit van hooi zit. Gezien de andere pony niks mankeert en de zieke pony ineens heel sterk is afgevallen komt dit vermoedelijk niet van een disbalans.

Lastig als het om een tumor gaat, hoop heel erg dat je paardje er weer bovenop komt TS. Maar weet ook los te laten als het genoeg is... :(:) heel veel sterkte

Bedankt

funnyhorses schreef:
Het is niet gezegd dat t een tumor is toch?
En als bloeduitslagen verder ook niks verklaren dan lijkt mij dat de voeding eens goed onder de loep genomen word.

Tumor is niet zeker maar de dierenarts dacht daar wel het eerste aan.
Ze heeft zoiezo bloedarmoede en nu zijn we dus opzoek naar de oorzaak maar we hebben al best veel dingen uitgesloten als je kijkt naar de bloedwaardes en nu wordt de kans dus steeds groter dat het inderdaad een tumor is. Voor bloedwaardes even een paar pagina`s terug kijken ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:42

bloedarmoede hoort wel vaak bij cushing....maar dat was het niet.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 08:54

geerke schreef:
bloedarmoede hoort wel vaak bij cushing....maar dat was het niet.

Nee, het was geen Cushing

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:57

Lastig dat je niet weet wat het precies is TS. Ik vind wel dat jullie super handelen!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:07

Even afwachten nog, wat die seniores gaat doen. Dat heeft wel even tijd nodig.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 14:44

We zouden nu weer 2 weken gaan voeren en daarna weer bellen dus vanochtend heeft mijn moeder de DA weer gebeld. Er is verder eigenlijk niet meer zo heel veel nieuws. De DA zegt dat we nog verder kunnen gaan met voeren maar zij denkt zelf dat het een tumor is dus daar gaat ze dan echt niet meer van aankomen. Maar dat wij zelf maar moeten beslissen wat we nu doen. (We kunnen dus niet meer doen dan of haar laten inslapen of haar gewoon zo blijven voeren) Zelf vinden wij het wel heel zielig voor Jessy en soms staat ze er ook echt heel zielig bij en heeft ze nergens meer zin in en is ze heel sloom maar soms heeft ze dan weer een betere dag en is ze alweer een stuk vrolijker, dus dan denken wij van nu is het goed zo maar als we haar dan weer wat vrolijker zien beginnen we weer te twijfelen. Maar de DA heeft vandaag ook gezegd dat als het een tumor is dat het best kan dan ze gewoon de ene dag vrolijk is en de andere dag sloom en suf. Maar toch blijven we maar twijfelen. Ik twijfel er ook over of ze pijn heeft of niet. :(

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:04

Even kort door de bocht... als ze zich goed zou voelen, zonder pijn zou zijn, dan zou ze wel alle dagen vrolijk en haar oude zelf zijn.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:09

Dat het dier zich niet lekker voelt lijkt mij logisch anders zu ze niet zoveel zijn afgevallen.
Aan wat voor een tumor denkt de dierenarts dan? Ik zou dan wel willen weten waar die tumor dan zit?