Homeopatisch een fabel of een feit ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Re: Homeopatisch een fabel of een feit ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:12

Wat een ellende!
Hoe geef je het lijnzaad? Toch wel gekookt, mag ik aannemen? De drab die er uit komt bij het koken is wat het zand afvoert, gewoon onbewerkt lijnzaad doet dat niet.
In ieder geval heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:21

Ik heb altijd begrepen dat bij serieus zand in de darmen, psyllium zaad (in grote hoeveelheden) eigenlijk de beste methode is.

Ook zou ik toch eens naar dat filmpje kijken, inzake dat kruidenmengsel wat ze tegen ulcers geven, die verderop in de darmen aanwezig kunnen zijn. Want de normale omeprazole middelen, komen werkend niet zo ver, die werken alleen voor de maag zelf.

En dan gebruik je toch natuurlijke middelen en dus fytotherapie.

Ik krijg toch een beetje het idee, dat het allemaal net niet voldoende werkt, wat je al doet en dat het paard met pijn in de darmen blijft lopen. En of dit nu door zand en/of de maag/darmzweren komt, met voornoemde middelen, pak je beide problemen zo goed als mogelijk aan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-16 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 10:21

Ik moest ze juist ongekookt geven !

En daarnaast appart dan een hele bult olie om het zand weg te halen
En probiotica tegen de gassen van mijn merrie !

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:28

Ik weet niet wat het beste is, psyllium of gekookt lijnzaad, durf er niets zinnigs over te zeggen. Beide hebben de drab die plakkerig is en volume heeft en dat zorgt ervoor dat het zand uit de darmen kan worden meegenomen. Ongekookt lijnzaad doet gewoon helemaal niets om zand mee te nemen uit de darmen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:53

Ik heb van mijn DA gehoord dat lijnzaad niet voldoende helpt bij zand. Psylliumvezels juist wel, mijn zandeter krijgt daar af en toe preventief een kuurtje van.

Maar misschien moet je de lijnzaad voor wat anders geven? Ik weet verder weinig van lijnzaad af :/ Van de olie zegt mijn DA dat het ook een beetje werkt, maar niet bij grote hoeveelheden zand en dat je dan beter psyllium kunt nemen omdat het goedkoper is en beter werkt.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:13

lovelygirly schreef:
Ik geef lijnzaad!
Was even in de war met de psyllium ! Sorry !

Ik ga het niet doen ... Denk ik
Vind de keuze heel lastig
Want als het niet werkt dan laat ik haar langer lopen met pijn ...
Maar opgeven kan ik ook nog niet
Dus voor mij is het heel lastig

Morgen word ik iig wel weer gebelt door de internist
En laat mijn eigen dierenarts nog op bezoek komen !

En hoe geef je dat? Geef je het zo? Geef je het gekookt? Geef je het in de vorm van olie?

Sorry, had ff verder moeten lezen.

Lijnzaad ongekookt geven heeft echt geen zin. Je merrie haar spijsvertering is sowieso niet sterk genoeg om daar iets mee te kunnen. Ik zou je echt het advies geven om het te koken en dan een nacht te laten staan voor je het geeft. De slijmstoffen uit de lijnzaad zijn de werkzame stoffen die het zand wegvoeren en die een laagje leggen op het darmslijmvlies, waardoor zand niet stil in de darmen komt te liggen. Wat je nu doet, heeft echt geen zin. Ik snap dat je het ook enkel doet op advies, maar ik vind het een ontzettend dom advies..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:25

Ik zou wel complementair alternatief richting kruidengeneeskunde gaan kijken.
Wellicht kun je de ontsteking weg krijgen door ondersteuning met rustgevende en ontstekingsremmende kruiden.

Met homeopathie kan ik niets.
Heb ooit mezelf laten overtuigen om een konijn met homeopatisch neusdruppels te behandelen. Dat hielp fantastisch tot ik stopte dan was het snot weer terug.
Maar toen ik daarna (je bent toch nieuwsgierig) gewoon afgekookt water uit de kraan gebruikte hielp dat echter zelf nog beter :+

Verder vooral objectief blijven. Vorig jaar lag er een jochie in het ziekenhuis met ademnood. Hij had dat ieder jaar door een virus. Zijn moeder zij dat ze dit jaar met homeopathie begonnen waren en hoe goed het hielp, hij was nog niet ziek geweest. En dacht: halloooooo je zit met een ziek kind in het ziekenhuis en zit te beweren dat de druppels zo goed werken := 8)7

Idem met een paard van een vriendin. Flink kapot. Wordt behandeld met drupjes.
Zij helemaal lysrisch hoe hij echt opgeknapt is. Ik zie echter nog steeds een katskreupel paard dat nooit meer goed zal worden.
Haar therapeut is gewoon erg goed in verkopen zodat ze dingen ziet die er niet zijn.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:24

Volgens mij werkt voor zandafvoer idd psylium het beste.
En misschien een beetje kort door de bocht, maar je geeft aan terughoudend te zijn tegenover homeopathie, omdat je niet wilt dat je paard te lang met pijn rondloopt.
Je overweging daarbij, is dat homeopathie tijd nodig heeft om evt te gaan werken.
Inmiddels ben je een week verder, deze tijd had je alvast kunnen gebruiken om te kijken of het evt resultaat heeft.
Ik sta volledig achter je instelling, een paard onnodig laten lijden moet je niet willen.
Ik zie inderdaad genoeg ellende, waarbij paarden eigenlijk geen toekomst hebben en wel pijn.
Dan is het inderdaad het juiste moment om een keuze te maken.
Maar ik heb ook paarden zien opknappen, en in deze situatie begrijp ik, dat dit een laatste poging zou zijn om nog wat te redden.
Nogmaals, neem eens contact op met Fenella van Doesburg.
De kosten blijven redelijk binnen de perken (als je het met de kosten van een kliniek vergelijkt,zeker), en wat ik een enorm pré vind, is dat zij wel regulier dierenarts is.
Zij is niet zo zweverig en wel eerlijk.
Dit is nu zo'n situatie, waarin ik zou zeggen:baat het niet, schaad het niet.

En even duidelijk, ik ben echt niet anti kliniek.
Maar soms is het verstandig, om even vanuit een andere hoek te kijken, zeker als de kliniek het ook niet meer weet.
In ieder geval heel veel sterkte, met het maken van de juiste keuze!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:56

Lijnzaad ongekookt helpt niet tegen zand. Olie neemt ook geen voldoende zand mee en probiotica gaat geen gassen tegen. Denk dat daar ook eens goed naar gekeken moet worden :)

Zand: Psyllium
Gassen: zou je Nux Vomica kunnen proberen. Dit is een homeopatisch middel. Onze merrie had vaak gaskoliek en daarmee hielden we het goed onder controle (druppels) en als ze een keer echt last had via injecties.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 15:07

Het is niet volledig probiotica !
Het heet anders , weet iig dat probiotica in zit !
De naam weet ik zo even niet !
Probiotica is makkelijk te zeggen dan !

Ze krijgt geregeld een zandweg kuur van z'n 5/6 dagen !

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:21

Ongekookt lijnzaad helpt inderdaad niet. Probeer eens gekookt lijnzaad te geven.
Heb je inmiddels al eens colosan gegeven? Dat werkt veel beter tegen gas in de darmen, en het kan helemaal geen kwaad en heeft verder geen bijwerkingen. Het advies van je dierenarts lijkt niet te werken, dus persoonlijk zou ik gewoon andere dingen gaan proberen of een andere dierenarts erbij halen.
Het kan ook nooit kwaad om eens een alternatieve dierenarts te vragen. Bel gewoon eens voor advies.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:39

Er is anders een studie gedaan in Utrecht die uitwees dat ongekookt lijnzaad net zo goed werkt als gekookt lijnzaad.

*zal zo even zoeken naar een bron*

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 07:01

Wilawander schreef:
Lijnzaad ongekookt helpt niet tegen zand. Olie neemt ook geen voldoende zand mee en probiotica gaat geen gassen tegen. Denk dat daar ook eens goed naar gekeken moet worden :)

Zand: Psyllium
Gassen: zou je Nux Vomica kunnen proberen. Dit is een homeopatisch middel. Onze merrie had vaak gaskoliek en daarmee hielden we het goed onder controle (druppels) en als ze een keer echt last had via injecties.

Ga alsjeblieft niet zomaar een homeopathisch middel aanbevelen. Het middel moet passen op de klachten en dan zijn er 100 middelen die gaskoliek in zich hebben..

Als je met homeopathie niet het juiste middel hebt, zal het ook niet de klacht opheffen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 07:04

NatasjavE schreef:
Er is anders een studie gedaan in Utrecht die uitwees dat ongekookt lijnzaad net zo goed werkt als gekookt lijnzaad.

En jij denkt serieus dat de darmen van bovengenoemd paard nog sterk genoeg zijn om ongekookte lijnzaad succesvol af te breken?

Sorry, maar ze kunnen in Utrecht zoveel beweren. Je moet nog steeds per individu kijken of het logisch is.

Ik denk in ieder geval dat het paard van TS meer gebaad is bij gekookte lijnzaad. Met ongekookte lijnzaad ben je mijn inziens enkel de darmen nog erger aan het belasten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 07:37

Homeopathie... Dat is toch het drupje koffie in een flesje water wat helpt tegen een ontstoken tand verhaal?

Geloof er niet in. Fytotherapie daarentegen, firm believer _O_.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 07:55

kimberly1995 schreef:

En jij denkt serieus dat de darmen van bovengenoemd paard nog sterk genoeg zijn om ongekookte lijnzaad succesvol af te breken?
.[/quote]

Zei ik dat dan?

Er wordt een algemene bewering gedaan over lijnzaad...en daar zeg ik iets over.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 08:51

TS, ik wens je wijsheid.
In dit topic: [VN] Petitie tegen veterinaire homeopathie in Groot-Brittannië
staan nog wat zaken aangaande klasieke Homeopatie en een resent onderzoek naar de werking. hoewel een petitie het onderwerp is begint ergens na 2 of 3 pagina,s de discussie met heel veel verwijzingen naar onderzoek. een daadwerkelijk bewijs van de werking is door aanhangers van de homeopatie niet geleverd.

persoonlijk denk ik dat als er een oplossing is deze in het voeren zou kunnen liggen.
Voor je hooi of voordroog? het laatste is zuurder en veel slechter voor de maag.
Omdat ze koliekig is veel nat voeren zoals bv wiesenkops met een klein scheutje olie.
droog voer zou ik weinig geven,
lijnzaad koken en bv met wat mash mengen.
om dingen wat lekkerder te maken geven wij een beetje haver erbij.
Berkentakken / berkenblad kan helpen met gasvorming en de maag ondersteunen.
Ik ben bang dat je veel zaken al weet en geprobeerd hebt.

Sterkte

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 08:56

[MD] Centraal alternatieve behandelingen

Zie ook link in de openingspost van het alternatieve topic over de petitie tegen homeopathie. In dat topic en in het topic over de petitie vind je veel verschillende zienswijze en ervaringen.

Wij hebben heel goede resultaten met natuurgeneeskundige medicatie waaronder ook af en toe homeopathische. Sterkte en succes met je topic.
Ik zie dat mijn voorganger ook al de petitie link heeft gegeven.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:59

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:03

Vraag me dan af wat er verstaan wordt onder homeopathica. Bachbloesem en de producten van VSM bijv. zijn eigenlijk gewoon fytotherapeutisch, staat ook in het instructieboek van VSM. Alleen in de volksmond wordt het homeopathie genoemd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:12

Zelfs op de verpakking stond gewoon homeopatisch middel bij VSM.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:21

Mizora schreef:
Zelfs op de verpakking stond gewoon homeopatisch middel bij VSM.

Klopt. In de handleiding van de producten stond toentertijd dat het fytotherapie is, maar op de verpakking homeopatisch.

Kruidenleer is fytotherapie.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:28

Dat vind ik daarentegen weer een slechte ontwikkeling. Overigens spreken ze daar over homeopathie terwijl ze wat anders bedoelen, want echte homeopathie vind je niet in de winkel. Maar dit is weer zo’n typische actie, waar in mijn mening de grote bedrijven achter zitten.

Als die regel doorgaat krijg je een verarming in de winkel en er zijn wel degelijk niet-reguliere medicijnen waar veel mensen bij gebaat zijn ondanks dat het niet wetenschappelijk is aangetoond.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:36

marleen_usar schreef:
Ik heb je een PB gestuurd ik kan je helpen.

Heel fijn als mensen via een topic denken dat ze wel kunnen helpen :( |( .
Als alle dierenartsen er al moeite mee hebben dan kan ik nooit zo goed tegen zo opmerking....

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 10:44

Ik kan niet uitgebreid reageren omdat ik op het werk ben dus alvast sorry !
Even kort en krachtig over haar voer :

Ze moet eten nu , en maakt absoluut niet uit wat .
Ze is namelijk heel erg vermagerd ( bij eerste weging 410 en 2e weging 2 weken later 422)
Ondanks het eten wat ze kreeg !

Olie heb ik heel lang gegeven ! Maar bij 400 ml per dag stopte het en wou ze niks meer eten waar olie in zat , hoe weinig ik er ook in deed.

Ze krijgt sochtends seniores priores 1.5 kilo
Een emmer vol daily plus met daarin pavo 18+

Savonds 1 kilo 18+ met daarin lijnzaad en bo yea sacc ultra !
En daarnaast een emmer vol daily plus met 18+ er doorheen !

Sochtends en Savonds hang ik 3 hele volle hooinetten met hooi op , echter eet ze er maar 1 echt op....
En heeft 24/7 weidengang tot haar beschikking